پیام فارس

آخرين مطالب

سیل شیراز و امدادهای بهزیستی در این رخداد گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام فارس - سازمان بهزیستی به عنوان یکی از دستگاه‌های دولتی خدمات ‌رسان به آسیب‌ دیدگان بحران‌های مختلف، نقش بهبود وضعیت روحی، روانی، جسمی و مالی افراد تحت پوشش و نیز مددخواهان دارد که در سیل فروردین شیراز و دیگر شهرستان‌های فارس خدمات گوناگونی ارائه کرد.
بیشتر خدمات بهزیستی در این موارد مربوط به پس از حادثه است و شامل ارائه مشاوره، ارائه خدمات درمانی، کمک‌های مالی و تامین نیاز‌های اساسی افراد از کودکان و نوزادان گرفته تا سالمندان می‌شود.
در واقعه سیل اخیر، سازمان بهزیستی با کمک‌ نیرو‌های داوطلب از بدو وقوع حادثه در محل حاضر شد و به بیرون کشیدن اجساد در دروازه قرآن شیراز و نیز به گرفتارشدگان در خودرو‌ها در کنار هلال احمر یاری رساند؛ همچنین در اسکان مسافران نوروزی و تغذیه آنان با همکاری خیریه‌های تحت پوشش این سازمان خدمات رسانی کرد.
** آزمون برای آمادگی
مدیر کل بهزیستی فارس با بیان اینکه سیل ویرانگر پنجم و ششم فروردین‌ 98 هم جای تاسف و هم نوید رحمت الهی بود، عنوان کرد:این سیل محکی برای دستگاه‌های فعال حوزه بحران بود که نحوه آمادگی آن‌ها در پیش‌بینی‌ها و مداخلات به‌هنگامشان سنجیده شود.
سید مرتضی موسوی اضافه کرد: بعد از زلزله بم سازمان بهزیستی به فکر مداخلات تخصصی روانی و اجتماعی افتاد و تحت عنوان طرح محب که مخفف مشاوره حمایتی، روانی اجتماعی در بلایای طبیعی با تکیه بر توانمندسازی اجتماعات محلی است، سالانه کارشناسانی را برای مداخلات روانی و اجتماعی بعد از وقوع حادثه تربیت کرد.
وی عنوان داشت: بهزیستی شیراز در سیل اخیر هم در کنار هلال احمر مداخله به هنگام در بدو وقوع حادثه داشت و هم پس از حادثه با اعزام اورژانس اجتماعی و روان‌شناسان و مددکاران اجتماعی به حل معضلات مردم پرداخت.
مدیرکل بهزیستی فارس اعلام کرد: 7340 نفرساعت توسط 55 داوطلب طرح محب خدمات حمایتی دریافت کردند و 165 نفر نیز از خدمات اجتماعی روانی برخوردار شدند.
موسوی با بیان اینکه خدمات اجتماعی روانی در سه محله و دو بیمارستان ارائه شده است، ادامه داد: این خدمات از پنجم فروردین 98 آغاز شده است و تا امروز ادامه دارد که توسط چهارتیم شامل 40 نفر روانشناس صورت گرفته است.
وی افزود: خدمات بهزیستی در سیل اخیر در محلات سعدی، هفت‌ تنان، نمایشگاه بین‌المللی گلستان که محل اسکان مهمانان نوروزی بود و بیمارستان‌های شهید رجایی و نمازی شیراز ارائه شد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تیم‌هایی فوریتی تحت نظارت حوزه ستادی مدیریت بحران بهزیستی فارس با این سازمان همکاری کردند، گفت: این تیم‌ها شامل روانشناسان مرکز مشاوره تلفنی 1480 و دولتی، مراکز مشاوره غیردولتی تحت نظارت اورژانس 123، مشاوران کارگروه مداخله در بحران انحمن مشاوره فارس و مشاوران مداخله در بحران دانشگاه شیراز بودند.
موسوی با بیان اینکه از تاریخ پنجم تا هفتم فروردین‌ 12 هزار و 430 پرس غذا به مهمانان نوروزی و همشهریان ارائه شده است، بیان داشت: 70 مؤسسه خیریه نیز هم برای نجات آسیب دیدگان و هم به منظور تقسیم‌بندی مناطق در شهرک سعدی و دیگر مناطق آسیب‌دیده حضور یافتند.
مدیر کل بهزیستی فارس همچنین به ارائه کمک‌های مالی به آسیب‌دیدگان از سیل که تحت پوشش بهزیستی بودند، اشاره کرد و گفت: قریب 600 میلیون تومان توسط موسسات خیریه بهزیستی به سیل‌زدگان کمک مالی ارائه شده است.
این مقام مسئول مجموع کمک‌های نقدی بهزیستی فارس را به خانوار‌های تحت پوشش در سراسر استان 276میلیون و 126هزار تومان اعلام کرد و گفت: آسیب‌دیدگان واجد شرایط دریافت کمک مالی در شهرستان‌های آباده، ارسنجان، استهبان، اقلید، خرامه، خرم‌ بید، خنج، زرین‌دشت، شیراز، فسا، فیروز‌آباد، کازرون، کوار، گراش، مرودشت و نی‌ریز بوده‌اند که در مجموع 360 تن را دربر می‌گیرد.
وی ادامه داد: این کمک برای خانواده هایی که سرپرست آن‌ها تحت پوشش بهزیستی بوده است، پنج میلیون تومان و برای خانواده‌هایی که یکی از اعضای آن تحت پوشش بهزیستی بوده‌اند، دو میلیون تومان بوده است.
موسوی با بیان اینکه هیچ‌یک از مددجویان بهزیستی در جمع فوتی‌های سیل اخیر نبوده‌اند، اظهار داشت: حادثه منجر به بروز معلولیت نیز در این سیل رخ نداد اما منازل 563 خانوار تحت پوشش این سازمان آسیب دیده است.
مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه از این تعداد 60 منزل نیاز به بازسازی دارد، گفت: حدود 500 منزل به تعمیرات نیاز دارد که از این تعداد بهزیستی ساخت 60 منزل و تعمیر 180 خانه را با همکاری بسیج متقبل شده است.
** استان‌های دیگر از کمک‌های بهزیستی فارس بهره‌مند شدند
وی درباره ارسال کمک‌ به استان ‌های سیل‌زده گفت: سه کامیون نزدیک به بیست تن اقلام کمکی با مشارکت خیرین به استان لرستان اعزام شد و حدود 10 تن نیز به استان خوزستان ارسال شده است.
مدیرکل بهزیستی فارس بیان کرد: آسیب ‌پذیرترین اقشار اجتماع تحت حمایت بهزیستی هستند، این افراد شامل سالمندان، معلولان جسمی و حرکتی، معلولان اعصاب و روان و کودکان بی‌سرپرست است که با تمهیدات صورت‌گرفته و هماهنگی‌هایی که با تیم مداخلات بحران شهرداری، هلال احمر، آتش نشانی و بهداشت و درمان انجام دادیم، هیچ یک از این افراد که ساکن مراکز حمایتی و درمانی بهزیستی بودند، دچار آسیب نشدند.
سیلاب ناگهانی در پنجم فروردین 98 در دروازه قرآن شیراز جان 21 نفر از جمله مسافران نوروزی را گرفت و افزون بر یکصد نفر را مصدوم کرد؛ همچنین موجب انباشته شدن 300 خودرو بر روی یکدیگر و خسارات مالی بسیار شد.
سیل ششم فروردین 98 شیراز نیز که بیش از همه در شهرک سعدی شیراز آسیب هایی را بر جا گذاشت، باعث خسارت به منازل شهروندان شد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/86476/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیستان و بلوچستان فراموش شده

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

هم میهن گزارش داد: واکنش‌ها به احیای گشت ارشاد

نمایش دلقک

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

ممنوعیت تبلیغ کولر گازی، راهکار مقابله با کمبود برق؟

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی: دولت کارش التماس به دشمن بود "بگذار نفت صادر کنم"

ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار به کانال 64 هزار تومان برگشت

رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور/ احتمال آبگرفتگی معابر

نهادها به وظیفه خود در حوزه حجاب و عفاف و طرح «نور» عمل کنند

یادداشت وزیر فرهنگ و ارشاد برای روز سعدی

حواله تحویل بیش از 70 هزار تن قیر رایگان برای شهرداری‌ها کهگیلویه و بویراحمد صادر شد

تحویل اسناد مالکیت تفکیکی اراضی پروژه‌های نهضت ملی مسکن

تشییع پیکر پدر شهیدان محمدیان

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

درگذشت یار محمودها و پایداری

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

شیراز میزبان نشست کنسرسیوم اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان کشور

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

افتتاح باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز است

قدرتمندی و عزتمندی سپاه ریشه در پیروی مطلق از ولایت فقیه است

همایش علمی سرطان شناسی در گراش

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک فوتبال

بررسی بودجه 1403 پارک‌های علم و فناوری/ بودجه قطب نوآوری کشور 29 درصد کاهش یافت!

احداث یک باغ ایرانی جدید در شیراز تا پایان سال جاری

محیط زیست، آب و خاک؛ مسائل مهم استان فارس هستند

سنتورنوازی هنرمند شیرازی به‌مناسبت یاد روز سعدی

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403