پیام فارس

آخرين مطالب

در میزگرد ایرنا مطرح شد

سد خودتحریمی فراروی استارتاپ ها علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- هرچند شرکت‌های دانش بنیان به خصوص استارتاپ ها در شرایط تحریم با محدودیت و مسائل و مشکلاتی مواجه شدند اما آنچه آنان را بیشتر نگران کرده، خودتحریمی های داخلی است.

میزگرد خبری ایرنا استان فارس با موضوع بررسی فرصت‌ها و مسائل و مشکلات پیش روی کسب و کارهای نوپا (استارتاپ ها) و با حضور محمدمهدی رجا سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور و حامد تکمیل مدیر اجرایی پارسکدرز اولین بازار کار آنلاین برگزار شد.
شرایط تحریمی پیش روی کشور بر بسیاری از کسب و کارهای داخلی تأثیرگذار بود، در این میان کسب و کارهای نوپا (استارتاپ ها) نیز بی تأثیر از این تحریم‌ها نبودند، هرچند که فعالان این حوزه معتقدند می‌توان از ظرفیت‌های داخلی برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان و استارتآپ ها استفاده و در این زمینه تولید ارزش و ثروت کرد.
به اعتقاد حاضران در این میزگرد خبری، آنچه بیش از همه به سدی در مقابل فعالان شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها تبدیل شده، خودتحریمی ها است که باعث شده تولیدات داخلی زمین بخورد و کالاهای خارجی همچنان بازار کشور را فرابگیرد.
آنها رسانه‌ها را عاملی اصلی و کلیدی در توسعه و رونق بخشیدن به کسب و کارهای استارتاپی می‌دانند و از عدم استقبال برخی رسانه‌ها از همکاری با صاحبان کسب و کارهای نوپا گلایه دارند.
** استارتاپ ها بیشتر برای بازار داخلی کار می‌کنند
سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور در این میزگرد تخصصی گفت: تعاریف مختلفی در مورد ها وجود دارد که بر اساس یکی از تعاریف، ها، کسب و کارهای نوپایی هستند که این کسب و کارها با سرعت و با هزینه کمتر شکل می‌گیرند.
به گفته محمدمهدی رجا، اگر هزینه‌ای که دولت برای ایجاد یک شغل پرداخت می‌کند، در اختیار یک کسب و کار نوپا قرار بگیرد شاید بتواند 50 تا 100 نفر را مشغول به کار کند.
وی افزود: در این حوزه معضلاتی نیز وجود دارد که یکی از معضلات بحث مشکلات داخلی کسب و کارهای نوپا و دیگری مشکلاتی است که از بیرون به آنها تحمیل می‌شود.
سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور گفت: کارهای بزرگی در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و ها انجام شده است، حمایت‌های خوبی صورت گرفته و همچنان تداوم دارد، اما شاید اطلاع رسانی درباره ساختار مربوط به آن با جدیت پیگیری نشده و این خود مشکلاتی را ایجاد کرده است.
رجا افزود: از حدود چهار هزار و 500 شرکت دانش بنیان که در کشور وجود دارد نزدیک به هزار شرکت آن در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: شاید دلیل شکل گیری این میزان شرکت در حوزه فناوری اطلاعات، تحریم‌هایی باشد که از سالیان گذشته وجود داشته و شرکت‌های خارجی قابلیت فعالیت در این بازار را نداشتند و از این بابت به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات خیلی خوب ساختار علمی مربوط به افراد شکل گرفته است و بر اساس آن نیز شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند شاید به لحاظ زیرساختی از خیلی از شرکت‌های کشورهای اطراف ما خیلی جلوتر باشند.
سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور گفت: استارتاپ ها با توجه به وضعیت تحریمی پیش آمده در حوزه صدور خدمت و محصول با مشکلاتی مواجه شدند و بیشتر برای بازار داخلی فعالیت می‌کنند.
رجا اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان در برخی حوزه‌ها مثل نانو، زیست فناوری، فناوری اطلاعات، تجهیزات و غیره کارهایی انجام داده اند که شاید برخی از آنها در دنیا نمونه‌ای ندارد.
وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات خیلی جای کار دارند، هم جای حمایت دارند و هم جای ارسال خدمات و محصولات به دنیا دارند.
سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور گفت: شرکت‌های خصوصی خوب کار کردند اما متأسفانه برخی از آنها به دلیل مشکلات مالی تعطیل می‌شوند.
**فعالیتمان در خارج از مرزها متوقف شده است
حامد تکمیل مدیر اجرایی پارسکدرز اولین بازار کار آنلاین نیز در این میزگرد گفت: از دوران نوجوانی و جوانی به دنبال ایجاد فرصت‌های کسب و کار جدید بودم، خوشبختانه آن سال‌ها فضایی مهیا بود که می‌توانستیم خدمات را به کارفرمایان حوزه بین المللی صادر کنیم و درآمد ارزی داشته باشیم، این روند به مرور زمان تقویت می‌شد تا اینکه متأسفانه مشکلاتی در دور دوم دولت احمدی نژاد پیش آمد و موانع جدی برای ما ایجاد شد و تا مدتی متوقف شدیم.
وی افزود: وقتی اطرافمان را نگاه کردیم، دیدیم فرصت‌های بکر شکار نشده‌ای وجود دارد که می‌توانیم مسیری که خودمان آنجا می‌رویم را در داخل کشور انجام دهیم و این بود که جرقه خلق پارسکدرز به ذهن بنیانگذار پارسکدرز رسید.
وی ادامه داد: اواسط سال 1386 پارسکدرز با هدف ارائه خدمت به کارفرمایانی که تلاش دارند پروژه‌های خود را در حوزه فناوری اطلاعات برون سپاری کنند خلق شد و از سمتی یک فرصت اشتغالزایی پاره وقت یا دور کاری برای پیمانکارانی که در حوزه فناوری اطلاعات فعال بودند فراهم شد.
مدیر اجرایی پارسکدرز گفت: سال 1386 که فعالیت مجموعه پارسکدرز را شروع کردیم مثل بسیاری از کسب و کارهای دیگر موانعی پیش رو داشتیم که نیاز به سپری شدن داشت اما خوشبختانه توانستیم موانع را پشت سر بگذاریم و امسال سال دوازدهم فعالیت پارسکدرز است و ما توانستیم دانش بنیان شویم.
تکمیل اظهار کرد: در این سال‌ها زمینه اجرای بیش از 33 هزار پروژه را فراهم کردیم، تا کنون 115 هزار فریلنسر در پارسکدرز فعال هستند که برای هزاران نفر به صورت پاره وقت و پروژه‌ای فرصت اشتغالزایی و کسب درآمد فراهم شده است؛ بالغ بر 15 هزار کارفرمای داشتیم که هر کدام حداقل یک پروژه در این سال‌ها سفارش داده اند.
وی ادامه داد: در حوزه فریلنسینگ توانستیم یک فرهنگ سازی داشته باشیم، بعد از ما در ابتدای دهه 90 یک تا 2 کسب و کار دیگر نیز توانستند وارد این فضا شوند.
مدیر اجرایی پارسکدرز گفت: تلاش کردیم فراتر از ایران برویم اما متأسفانه به دلیل مشکلات حادی که در حوزه مبادلات مالی وجود دارد موفق نشدیم.
تکمیل بیان کرد: معادل کسب و کار ما در فضای بین المللی بالغ بر 30 میلیون فریلنسر دارد که خیلی جالب است که حتی ناسا تعداد محدودی از پروژه‌های خود را در این سایت برون سپاری می‌کند.
وی یادآور شد: تقریباً دو سال زودتر از این سایت فعالیت جدی خود را شروع کردیم اما به واسطه فرصتی که برای آن برای عرصه خدمت در حوزه بین الملل وجود داشت طبیعتاً رشد آنها خیلی چشمگیرتر بود.
وی ادامه داد: بازار کاری ما نیاز دارد تا فراتر از مرزها برود چون نیروی کار ما برای برون سپاری یک نیروی کار خیلی مناسب و دل پذیری است و اگر نتوانیم از این فرصت استفاده کنیم به نظر من یک فرصت‌های خوبی را از دست داده ایم.
**ارائه آموزش‌های استارتاپی به بیش از 2 هزار نفر در شیراز
سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور در ادامه این میزگرد گفت: استارتاپ یا کسب و کارهای نوپا با کسب و کارهای عادی از لحاظ مفهومی خیلی فرق می‌کند، در استارتاپ به عنوان مثال فیسبوک زمانی که پنج هزار عضو داشت و در حال حاضر که 2 میلیارد نفر عضو دارد رقم آن تساعدی است چون وقتی جامعه بیشتری در آن وارد می‌شود، اطلاعات بیشتری به دست می‌آورد و داشتن این اطلاعات خودش ارزش پیدا می‌کند.
رجا افزود: کسب و کار استارتاپی برای شکل گیری نیاز به آموزش دارد، در حوزه استارتاپ ها یک اردوی استارتاپی داریم که تا کنون نزدیک 20 بار در شیراز برگزار شده است و افرادی را در سه روز آموزش دادیم و مدل کسب و کار را به آنها گفته ایم.
وی ادامه داد: نزدیک 2 هزار نفر در شیراز این آموزش‌ها را دیدند و در حال کار کردن در این حوزه هستند.
سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور گفت: یک مشکل داریم که این آموزش‌ها در این سطح که فرد دانشجو شده و شخصیتش شکل گرفته دیر است که ما بخواهیم به او کارگروهی یا تیم سازی یاد دهیم.
رجا اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای شرکت‌های دانش بنیان یک مرکز مشاوره گذاشته است تا ماهی 10 بار می‌توانند مشاوره بگیرند، در استان فارس تعداد استفاده کنندگان کم بود که پیشنهاد دادیم مرکز مشاوره حضوری دانش بنیان را در شیراز راه اندازی کنیم.
وی یادآور شد: در این 2 ماه که این مرکز در استان راه اندازی شده تعداد مشاوران اینقدر کم است که برای ما سوال شده است مگر می‌شود 150 شرکت دانش بنیان در فارس داشته باشیم اما اینها سوال نداشته باشند؟ این مشکل اکوسیستمی و فرهنگی است که برای این سن و سال دیر است.
سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور گفت: بنیاد نخبگان در حال حاضر کمک‌هایی می‌کند تا ما این آموزش‌ها را به دبستان و دوره اول متوسطه ببریم و آموزش‌های کار گروهی و تیم سازی را از این سن و سال شروع کنیم.
**وجود شرکت‌های دانش بنیان با 10 میلیون دلار بازار جهانی در شیراز
رجا افزود: از لحاظ ساختاری فارس به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات خیلی بهتر از سایر نقاط کشور فعالیت می‌کند، در شیراز کسب و کاری داریم که بالای 10 میلیون دلار در بازار جهانی فروش داشته است، در جهان کسی نمی‌داند این مجموعه در شیراز و ایران فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: از لحاظ ساختاری وقتی می‌خواهد یک کسب و کار نوپا شکل بگیرد یک آموزش می‌خواهد، اگر بستر فراهم بود در این پنج سال باید حداقل 10 کسب و کار بین المللی در شیراز راه اندازی می‌کردیم اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.
سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک مرکز مشاوره تخصصی در حدود 30 قسمت مختلف در پارک علم و فناوری در حال راه اندازی هستیم که یک تا 2 هفته آینده اعلام عمومی می‌شود، در این مرکز، شرکت‌هایی که هنوز شکل نگرفته اند با افراد مختلف صحبت می‌کنند تا یاد بگیرند برای کاری که می‌خواهند شروع کنند، کدام شیوه بهتر را دنبال کنند.
رجا افزود: خیلی‌ها کسب و کار راه می‌اندازند اما ظرف مدت سه ماه تعطیل می‌شوند، امیدواریم با این مرکز این مسائل حل شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر کار آموزش فرهنگ سازی در حال انجام است اما هنوز خیلی کارها وجود دارد که باید انجام شود، خیلی از سازمان‌ها هنوز جلو نیامده اند تا کمک کنند آموزش‌ها بهتر ارائه شود.
** فارغ التحصیلان دکتری برای استخدام می‌گویند لیسانس داریم
سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور گفت: در بحث کسب و کار تنها پارک علم و فناوری نیست که باید در این زمینه فعالیت کند، سازمان‌هایی همچون فنی و حرفه‌ای، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد نخبگان، دانشگاه‌ها، استانداری و اداره فناوری اطلاعات باید در این زمینه کار کنند.
رجا افزود: بر اساس اطلاعات سامانه کارورزی اداره کار ما 20 دکترای بیکاری در استان داشتیم که حاضر بودند 6 ماه برای 300 تا 400 هزار تومان کار کنند تا آموزش ببیند و بعد در جای دیگر کار پیدا کنند.
وی ادامه داد: تا دلتان بخواهد در شیراز افرادی هستند که مدرک دکتری دارند و می‌خواهند به سراغ بازار کار بروند اما جرأت نمی‌کنند بگویند دکتر هستیم، می‌گویند لیسانس هستیم تا راحت تر آنها را استخدام کنند.
**مهاجرت برخی فعالان شرکت‌های دانش بنیان
مدیر اجرایی پارسکدرز در بخش دیگری از این میزگرد بیان کرد: مدل کسب و کارهای نوپا یک زیست بوم می‌خواهند که ما تحت عنوان اکوسیستم کارآفرینی از آن یاد می‌کنیم، این اکوسیستم ارکانی مثل صندوق‌های سرمایه گذاری، مربیان، دانشگاه‌ها، نیروهای متخصص و رسانه‌ها را شامل می‌شود.
تکمیل افزود: یکی از گلایه‌های ما بحث تعاملات رسانه‌ای است، وقتی به دنبال تعامل با ارکان رسانه می‌رویم برخی رسانه‌ها طلب پول می‌کنند در صورتی که کسب و کارهای نوپا که این همه چشم انداز و امیدواری دارند در بدو شروع معادل کسب و کاری که هزار نفر پرسنل دارد و بیمه رد می‌کند نیست.
وی ادامه داد: اینها یک عده افراد صاحب ایده با توان مناسب هستند که شروع کردند و با موانع مبارزه می‌کنند، وقتی با این تفکر مواجه می‌شوند که رسانه با آنها بیگانه است یک مقدار پس می‌زنند و به اکوسیستم‌های دیگر رجوع می‌کنند.
مدیر اجرایی پارسکدرز گفت: به همین دلیل خیلی از نیروهای بومی استان به تهران یا کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند و این زنجیره‌ای که برای شکل گیری آن تلاش شده گاهاً دچار شوک می‌شود، یک مجموعه‌ای که ارزش آفرین بوده و خروجی مالیاتی آن خرج استان می شده یا شکست می‌خورد یا به جای دیگر مهاجرت می‌کند.
** شبکه سازی مفهومی در تقابل با پارتی بازی
تکمیل درباره شکل گیری یک نهاد صنفی برای پیگیری مطالبات شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها اظهار کرد: از ابتدای دهه 90 به این نتیجه رسیدیم که از دل خودمان باید یک چیزی تحت عنوان صنف یا سازمان مردم نهاد شکل بگیرد که ارزش آفرین یا هم افزا باشد، خوشبختانه با کمک دوستان توانستیم یک سازمان مردم نهاد را تحت عنوان جامعه کسب و کارهای نوپا استان فارس راه اندازی کنیم که در حال حاضر بیش از 140 نفر از مؤسسان کسب و کارهای استارتاپی در آن فعالیت دارند.
وی ادامه داد: یکی از مفاهیم که تاثیر زیادی در کسب و کارهای نوپا دارد مفهوم شبکه سازی است، شبکه سازی یک مفهومی در تقابل با پارتی بازی است، شبکه سازی رویکردی است که من تلاش کنم با افراد توانمند ارتباطی برقرار کنم تا بتوانیم با هم تبادل یا تهاتر داشته باشیم که این تبادل تبدیل به ارزش یا ثروت می‌شود.
مدیر اجرایی پارسکدرز یادآور شد: وقتی فعالیت‌های مردم نهاد را تقویت کردیم سایر ارکان سازمان‌ها نیز از دور نظاره گر این فعالیت‌ها بودند و شاهد بودیم بخش‌های مختلف علاقه مندی نشان می‌دادند تا به ما نزدیک شوند.
تکمیل افزود: معادل تشکل صنفی که ما در استان فارس راه اندازی کردیم در سطح کشور نیز شکل گرفت، این تشکل‌ها تلاش دارند در تعامل با ارکان مختلف مشکلات صنفی را حل کنند.
وی ادامه داد: به عنوان در سه سال اخیر نگاه رادیکالی از سوی مراجع قضایی نسبت به کسب و کارهای نوپا داشتیم که فیلترینگ خیلی شدید بود اما به واسطه تشکل‌های صنفی توانستند یک گفتمان مشترکی برقرار و زبان یکدیگر را درک کنند.
مدیر اجرایی پارسکدرز با بیان اینکه فعالیت صنفی در حال تقویت است، خاطرنشان کرد: نمودار بارز این فعالیت‌ها، برگزاری نمایشگاه الکامپ تهران است که به تاسی از آن ما نیز 2 دوره آن را در فارس برگزار کردیم.
** سهم فارس از چهار هزار و 500 شرکت دانش بنیان در کشور، تنها 150 شرکت
سرارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور در بخش دیگری از این میزگرد درباره روند شناسایی شرکت‌های دانش بنیان گفت: بخش شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درخواست شرکت‌ها برای دانش بنیان شدن را از طریق تیم‌های ارزیابی بررسی می‌کند، در این ارزیابی‌ها بررسی می‌شود که آیا افراد فعال در شرکت تسلط لازم بر موضوع را دارند یا خیر یا محصول موجود در شرکت واردات است؟
رجا افزود: همچنین بررسی می‌شود که محصول موجود در این شرکت چقدر فناوری دارد، آیا کارهای تک تلقی می‌شود؟ بستگی به نوع شرکت بازه زمانی دانش بنیان بودن شرکت بین 2 تا سه سال طول می‌کشد، وقتی یک شرکت دانش بنیان می‌شود حمایت‌هایی از جمله معافیت‌های مالیاتی، معافیت‌های بیمه‌ای، بحث سرباز نخبه ای برای این شرکت‌ها وجود دارد.
وی ادامه داد: تا کنون حدود چهار هزار و 500 شرکت در کل کشور دانش بنیان شدند اما متأسفانه در استان فارس نزدیک 150 شرکت دانش بنیان داریم.
سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور گفت: اگر رسانه‌ها با تبلیغات و اطلاع رسانی کمک کنند شرکت‌های بیشتری را وارد چرخه دانش بنیان کنیم، حمایت‌های بیشتری شکل می‌گیرد که این حمایت‌ها استان را توسعه می‌دهد.
رجا یادآور شد: بسیاری از شیرازی‌ها به دلیل مشکلات، شرکت‌های دانش بنیان خود را در تهران فعال کردند، اگر حمایت‌های خوبی از جانب نهادهای مختلف استان صورت بگیرد جذب سرمایه و ماندن شرکت‌ها و بهبود ساختار موجب می‌شود استان یک رشد چشم گیری داشته باشد.
وی ادامه داد: ظرفیت‌های بسیار زیادی در شیراز وجود دارد، یکی از بانک‌های شیراز یک تیم 20 نفره از متخصصان شیرازی را در شهر شیراز استخدام کرده که سایت تجارت الکترونیک این بانک را طراحی و مدیریت می‌کنند.
سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور گفت: نیاز است همه نهادها و دستگاه‌ها در کنار هم جمع شوند و تصمیم بگیرند که می‌خواهند استان را رشد دهند و پس از این تصمیم، راهکارهای لازم برای حل مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش بنیان دنبال کنند.
مدیر اجرایی شرکت پارسکدرز نیز در بخش دیگری از این میزگرد گفت: نیازمندی که کسب و کارهای نوپا به حضور رسانه دارند یک استمرار است نه صرفاً انعکاس یک کلیات؛ برخی رسانه‌ها تا کنون خوب با کسب و کارهای نوپا رفتار نکردند، وقتی ما با صدا و سیما تعامل می‌کنیم که چنین نیازی وجود دارد آن برای رفع تکلیف به کسب و کار تثبیت شده رجوع و گزارشی تهیه می‌کنند.
تکمیل افزود: ارتباط مستمر رسانه‌ها با کسب و کارهای نوپا باید حفظ شود چون این ظرفیت‌ها به گوش سرمایه گذار می‌رسد.
**حمایت رسانه‌ای از استارتاپ ها مداوم باشد
سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور در بخش دیگری از این میزگرد گفت: در این مدل کسب و کار شرکت‌هایی داریم که زیانده محسوب می‌شوند اما در وضعیت فعلی در حال رشد پیدا کردن هستند
رجا افزود: متأسفانه در حوزه‌های استارتاپی به دلیل کارهای برخی افراد در گذشته یک ترسی وجود دارد و هر کسی اسم استارتاپ و شبکه سازی را می‌شنود می‌گوید حتماً یک نفوذی اتفاق افتاده و اطلاعاتی می‌خواهد جابجا شود، تا کنون چندین بار برای نهادهای مختلف توضیح دادیم.
وی ادامه داد: حمایت رسانه‌ای اگر مداوم نباشد، این اتفاق می‌افتد، نیاز به حمایت رسانه‌ای داریم، اینقدر اطلاع رسانی درستی در زمینه کسب و کارهای نوپا در شیراز صورت نگرفته که کسب و کار نوپایی از تهران که قدرت رسانه‌ای دارد وارد شیراز می‌شود و 10 کسب و کار داخلی شیراز را تعطیل می‌کند.
**استارتاپ های ایرانی به رغم مشکلات ظالمانه، تلاش خود را می‌کنند
مدیر اجرایی شرکت پارسکدرز در ادامه این میزگرد در پاسخ به این سوال که آیا تحریم کسب و کارهای اینترنتی استارتاپ ها را مختل کرده یا بازار آنها را بی رقیب کرده است؟ گفت: تعداد زیادی از کسب و کارهای ایرانی از جمله آپارات و دیجی کالا، مشابه‌های خارجی داشتند که در شرایط تحریم، به خاطر بکر بودن بازار و تلاش مجموعه خودشان فرصت را شناسایی و خلق ارزش کردند و توانستند به سطوح خوبی برسند.
تکمیل افزود: تجربیات رشد یافته ما مثل اسنپ و دیجی کالا نیاز به بهره مندی از سرمایه گذاری هوشمند دارند یعنی نهاد یا کسی که صاحب پول یا تجربه است.
وی ادامه داد: یکی از نارسایی‌های چشمگیر این است که ما با سرمایه گذاری هوشمند که بعضاً باید مقیاس آن در خارج از کشور هم باشد دچار مشکل هستیم و این رشد نمی‌کند و وقتی نتواند رشد و رقابت کند و هزینه‌های خود را تأمین کند بعد از چند سال دچار فروپاشی و رکود می‌شود.
این فعال حوزه استارتاپ گفت: بحث دیجی کالا و رقیبش که تغییر ماهیت پیدا کرد ما حضور سرمایه گذار خارجی را شاهد بودیم و این را به فال نیک گرفتیم چون سرمایه گذار خارجی فوایدی را به همراه خود می‌آورد و اتفاقی که می‌افتد منافع آن گیر ما می‌آمد اما به خاطر مشکلاتی که ایجاد شد اینها عقب نشینی کردند.
تکمیل افزود: فرض کنیم در کشور ما سایتی را نداشتیم که همزمان بخواهد به یک میلیون نفر سرویس ارائه دهد، این یکسری تجربه و توانمندی می‌خواهد که ما از آن بهره مند نیستیم و نیاز به تجربه و آموزش داریم.
وی ادامه داد: در بحث‌های فناورانه وقتی مقیاس ما بزرگ‌تر می‌شود دچار مشکل می‌شویم و نمی‌توان این را چشم پوشی کرد، از طرفی دیگر من و امثال من جنسمان جنس کارآفرینی است و ماندیم و می‌سازیم و از نیروهای بومی استفاده می‌کنیم و باورهایی بر رفتن نداریم اما در عمل این موانع را نمی‌توان چشم پوشی کرد.
مدیر اجرایی پارسکدرز گفت: من با بحث خودکفایی در همه چیز مخالف هستم، ما نمی‌توانیم در همه چیز خودکفا باشیم، اگر قرار باشد در همه چیز خودکفا باشیم کشورها ورشکست می‌شدند، من باید از سرویس شما برای خلق ارزش در سرویس خودم استفاده کنم و این چرخه ادامه پیدا کند.
تکمیل اظهار کرد: شرکت‌هایی مثل سونی و سامسونگ چند ملیتی هستند اما ببینید چه منافعی عظیمی را در کشور خودشان گسیل می‌کنند در حالی که ممکن است مدیرعامل و پرسنل این شرکت‌ها از کشورهای دیگر باشند.
وی ادامه داد: به رغم همه مشکلاتی که برخی از آن ظالمانه است ولی بچه‌های ایرانی نهایت تلاش خود را می‌کنند، خیلی از جاها بیش از این دیگر نمی‌توانند کاری کنند.
مدیر اجرایی شرکت پارسکدرز گفت: اگر ریسک‌های کسب و کار را در کشورهای توسعه یافته بررسی کنیم، اگر در آنجا ریسک 20 درصد باشد اینجا 80 درصد شده است اما به رغم همه سختی‌ها و به خاطر اهداف و باورها کار خود را با جدیت دنبال می‌کنند.
تکمیل با بیان اینکه مدیرعامل بسیاری از کسب و کارهای نوپا در جهان ایرانی هستند، افزود: ما نیاز به سرمایه گذاری هوشمند و انتقال تجربه داریم که در این زمینه دچار مشکل هستیم، در زمینه ارائه خدمات نیازمند بسترهای مالی هستیم و این شوخی بردار نیست و اگر همینطور در مقیاس خودمان بمانیم رشد نمی‌کنیم باید بتوانیم خدمات را حداقل در منطقه ارائه کنیم.
** گاهی خودمان به خودمان آسیب می زنیم
سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور در ادامه این میزگرد گفت: گاهی وقت‌ها تحریم نه از جانب تحریم بودن به ما آسیب می‌رساند بلکه از جانب اینکه خودمان نمی‌دانیم چکار می‌کنیم به ما آسیب می‌رساند.
رجا خاطرنشان کرد: یک شرکتی را در ماهشهر ارزیابی کردم، این شرکت یکی از سه شرکتی بود که محصول خاص را در کشور تهیه می‌کرد و تعطیل بود، وقتی نقشه‌های مرتبط با این شرکت را بررسی می‌کردیم مشاهده کردم اسم سه نفر پای نقشه‌ها است که سوال کردم این سه نفر کجا هستند که گفتند یکی از آنها به خارج از کشور رفته، یکی از آنها مانده و یکی نیز به دلیل وضعیت تولید تعدیل شده است.
وی ادامه داد: می‌گفتند محصول تولیدی این شرکت را از چین می‌آورند و روبروی آنها رنگ می‌زنند و می‌فروشند بعد محصولی که این شرکت با رعایت تمام استانداردها تولید می‌کند را نمی خرند.
سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور گفت: به دلیل بد چیدن ساختار اقتصادی و عدم استفاده از تولیدات داخلی و عدم حمایت از این تولیدات نمی‌توانیم از متخصصان خود استفاده کنیم.
رجا افزود: گاهی وقت‌ها تحریم‌ها به ما آسیب نمی‌زند گاهی با این تحریم‌ها خودمان به خودمان آسیب می زنیم.
وی با تاکید بر اینکه پارک‌های علم و فناوری می‌توانند عصای دست اقتصاد ایران در روزهای تحریم باشند، اظهار کرد: در حال حاضر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بحث احصا نیاز کاری را انجام می‌دهد که بر اساس این کار بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های کشور که در این وضعیت تحریمی احدی نمی‌تواند نیازهای آنان را وارد کند و نیازهای آنان تاکنون نیز در کشور تولید نشده است، به نیازهایشان دست یابند.
سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور ادامه داد: افراد و شرکت‌هایی هستند که در حوزه‌های مشابه کار کردند و کافی است بدانند و آگاه شوند که فلان سازمان این محصول را می‌خواهد.
رجا خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری استان فارس نیز به زودی یکسری رویدادهایی را برگزار می‌کند که در این رویدادها شرکت‌ها و سازمان‌ها نیازمندی‌های خود را بیان می‌کنند و شرکت‌های دیگر در جهت تأمین این نیازمندی‌ها متناسب با ظرفیت‌های خود اقدام می‌کنند.
** تحریم بازار کسب و کارهای اینترنتی را مختل نکرده است
سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور گفت: تحریم بازار کسب و کارهای اینترنتی را مختل نکرده است، بازار به گونه‌ای است که یک کسب و کار بتواند شکل بگیرد، مساله این است که اگر ما به بیرون بتوانیم بفروشیم رشد بیشتری خواهیم داشت.
رجا افزود: سختی و ریسک کسب و کار در کشور ما بالاست، برای پایین آمدن این سختی کسب و کار همه باید دیدشان را تغییر دهند، این فرهنگ می‌خواهد و ربطی به قانون ندارد.
رجا افزود: اگر سختی کسب و کار ما از 120 به 50 کاهش پیدا کند آن موقع دیگر ریسک کسب و کار کاهش پیدا می‌کند و افراد کمتری به خارج از کشور می‌روند.
9254/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/87008/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

استحکام‌بخشی و رسیدگی به آرامگاه سعدی اعتبار می‌خواهد

گنجینه‌های ارزشمند ادب پارسی برای نسل جوان تبیین شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

پیشخوان روزنامه های فارس ؛شنبه اول اردیبهشت 1403

آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیر همسطح در شرق شیراز با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

حضور پرشور موسسه سفیر مهر همدان در رویداد صبا تهران

معارفه امامان جمعه جدید شهر جویم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

آسان شدن اعطای وام مسکن پلی به سوی خانه دار شدن متقاضیان

قتل زن میانسال به دست دختر 11 ساله

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت