پیام فارس

آخرين مطالب

نخستین حضور علمی دانشگاه بوخوم آلمان در دانشگاه شیراز رقم خورد علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- نشست علمی دانشگاه شیراز و دانشگاه بوخوم با عنوان "تعاملات و تبادلات فرهنگی و دینی در فلات ایران" برای نخستین بار در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز روز شنبه آغاز شد و طی دو روز آینده ادامه دارد.

دبیر این همایش و نشست علمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به چگونگی آغاز همکاری بین دانشگاه بوخوم آلمان و دانشگاه شیراز گفت: پیشنهاد برگزاری این نشست مشترک توسط یکی از استادان ایرانی دانشگاه بوخوم مطرح شده است و در ادامه دانشگاه شیراز بنا بر استراتژی کلان خود در زمینه گسترش فعالیت‌های بین‌المللی از این پیشنهاد استقبال کرد.
حسین نجاری ابراز داشت: این پیشنهاد در ادامه به امضای تفاهمنامه‌ای مشترک منجر شد که طی مفاد آن برگزاری نشست‌های مشترک علمی، تبادل استاد و دانشجو، اجرای پروژه‌های مشترک و نگارش مقالات مشترک مدنظر قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه دانشگاه بوخوم در میان دانشگاه‌های جهان در رتبه 250 قرار دارد، افزود: این دانشگاه ازنظر اختصاص بودجه‌های پژوهشی نیز وضعیت مطلوبی دارد و از دانشگاه‌های مادر کشور آلمان به شمار می‌رود.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز بیان کرد: نشست تعاملات و تبادلات فرهنگی و دینی در فلات ایران توسط مرکز مطالعات ادیان وابسته به دانشگاه بوخوم اجرا می‌شود. این موسسه در سطح یک دانشکده با در حدود 70 هیات علمی در رشته‌های مختلف زبان، تاریخ، جامعه‌شناسی و ادیان فعالیت می‌کند.
نجاری ادامه داد: هیات علمی دانشگاه بوخوم برای نخستین بار است که به ایران سفر می‌کنند و پیش از شیراز در شهرهای تهران و اصفهان نیز حضور یافته‌اند؛ اما آورده علمی آن‌ها به دانشگاه شیراز اختصاص یافته که نشان‌دهنده اهمیت این دانشگاه در عرصه فعالیت‌های علمی و پژوهشی بین‌المللی است.
دبیر این همایش همچنین به بیان مباحث نو در عرصه ادیان در این کنفرانس دو روزه اشاره کرد و گفت: در حوزه زبان شناسی پیکره‌ای که علمی بسیار به‌روز به شمار می‌رود سخنرانان دانشگاه شیراز برای نخستین بار در جهان پروژه‌ای را در حوزه تحقیقات پیکره‌شناسی زبان فارسی باستان معرفی می‌کنند که از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی در ادامه همچنین تاکید کرد: در وضعیت کنونی که اقتصاد و سیاست به صورت ناجوانمردانه‌ای با محدودیت‌هایی مواجه شده است باید پنجره تعاملات آکادمیک را گشوده نگاه داشت تا جایگاه ایران در جهان در حوزه فرهنگ و علم به‌صورتی منصفانه و روشن تبیین شود.
در این نشست، نخستین سخنرانی به موضوع تماس و تقابل ایران و بین النهرین و ارتباط بین فرهنگی ایران و بین النهرین توسط استاد دانشگاه بوخوم راسل پینتکا-هینتس اختصاص یافت که هزاران سال تبادل فرهنگی پیوسته بین غرب کوهستانی ایران و دشت‌های میان‌رودان را با بهره‌گیری از روش‌های مختلف همچون زبان‌شناسی تاریخی / متن‌شناسی، باستان‌شناسی، زمین‌شناسی، باستان گیاه‌شناسی، باستان جانورشناسی، مردم شناسی و … مورد تجریه و تحلیل قرار داد.
کامیار عبدی استاد مدعو در دانشگاه شیراز نیز در خصوص بین النهرین در لوای ایرانیان، شاهنشاهی‌های گوناگون و استراتژی‌های گوناگون سخن گفت.
علیرضا عسگری از دانشگاه شیراز نیز درباره دروازه ایشتار در شهر پارسه تخت‌جمشید صحبت کرد و در این سخنرانی با استناد به کاوش های باستان‌شناسی به مطالعه سبک ساخت، شیوه‌های معماری و مطالعات باستان‌سنجی در خصوص چگونگی ساخت و شناخت مواد آجردار لعابی را تببین کرد.
جلسه دوم از این نشست که از ظهر امروز آغاز خواهد شد به ادبیات مانوی اختصاص یافته است. ادوارد آبریچینشی از دانشگاه بخوم درباره قالب‌های مانوی بیان هنری در ایران دوران ساسانی سخن می‌گوید و محمد شکری فومشی از دانشگاه تهران آوازهای کلیسایی مانوی را با رویکردی متن‌شناسانه به قطعه دستنویس‌های تورفان در مجموعه برلین بررسی می‌کند.
جلسه سوم از این نشست به زبان شناسی پیکره‌ای و مطالعات زرتشتی اختصاص دارد و در آن، کیانوش رضانیا از دانشگاه بوخوم به بررسی ادبیات پهلوی از طریق زبان‌شناسی پیکره‌ای می‌پردازد و حسین نجاری استاد دانشگاه شیراز نیز طراحی و تولید نخستین پیکره برچسب خورده صرفی نحوی و معنایی فارسی باستان را پی می‌گیرد و در ادامه همین موضوع را امیرسعید مولودی از دانشگاه شیراز در بخش دیگری ادامه خواهد داد.
جلسه چهارم و پایانی روز شنبه به آسیای میانه اختصاص دارد و کارمن ماینر استاد دانشگاه بوخوم فرایندهای دگرگونی در امتداد جاده ابریشم را در آسیای میانه قرون وسطا از سده ششم تا چهاردهم بررسی می‌کند.
در نشست دوم از این جلسه سید ابوالقاسم فروزانی از دانشگاه شیراز عوامل آشکار و پنهان ضعف و فروپاشی سامانیان را ارائه خواهد کرد و عبدالرسول خیراندیش نیز به تشریح مفاهیم فرهنگی در عصر ایلخانان مغول با عنوان از ایلخانان تا ایلخانی می‌پردازد.
روز یکشنبه 26 خردادماه در دومین روز نشست از این سلسله برنامه، چشم انداز تاریخی از اوایل دوره میانه توسط یوکیو کاسای از دانشگاه بخوم با موضوع تعامل بین سنت های ایرانی و ترکی مستند در متن‌های قدیمی اویفور و در ادامه آن مصطفی نامداری مطلق پژوهشگر مستقل شیرازی نیز به تغییر معنایی مفهوم واژه اویفور در منابع تاریخی ایرانی می‌پردازد.
جلسه ششم این نشست به چشم اندازهای تاریخی از اواخر دوره میانه و اوایل دوران مادها اختصاص دارد که یودیت فایفر از دانشگاه بن آلمان آن را در موضوع محقق عثمانی در شیراز دوره آق قویونلو ارائه خواهد کرد.
قاسم کاکایی استاد دانشگاه شیراز نیز به مکتب شیراز و جلال الدین دوانی خواهد پرداخت و احمد فضلی‌نژاد از دانشگاه شیراز مساله طاعون و تجارت در ایران از سقوط ایلخانیان تا ظهور صفویان را واکاوی می‌کند.
جلسه هفتم این نشست به برخی تاملات نظری در فلات ایران اختصاص دارد که در آن، ولکهارد کراج از دانشگاه بخوم به چگونگی تصویرسازی دین از طریق رویکرد تطبیقی از تشکیل سنت‌های مذهبی تا جهانی شدن در دنیای معاصر می‌پردازد و قاسم کاکایی نیز گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت بر اساس اندیشه ابن عربی و مایستر اکهارت را ارائه خواهد کرد.
جلسه پایانی این نشست نیز به صورت میزگردی بین استادان دانشگاه بوخوم و دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد و برنامه‌های تحقیقاتی بین موسسه های و معرفی جایگاه آموزش و پژوهش در دانشگاه شیراز و مرکز مطالعات ادیان دانشگاه بوخوم بررسی خواهد شد.
شهر بوخوم یکی از شهرهای ایالت نوردراین-وستفالن در غرب آلمان است.
9885/‏6113

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/89611/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟