پیام فارس

آخرين مطالب

ولایتی:

فضای برخی دانشکده‌های دانشگاه آزاد در شأن جمهوری اسلامی نیست علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد تصریح کرد: فضای موجود در برخی دانشکده‌های واحدهای دانشگاهی در شأن جمهوری اسلامی نیست و مدیران باید همانطور که در حوزه‌های علمی و پژوهشی حساس هستند، در حوزه فرهنگی و اعتقادی نیز حساسیت بیشتری داشته باشند تا دانشگاه آزاد اسلامی دارای جلوه اسلامی شود .
به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌اکبر ولایتی در پنجمین جلسه شورای دانشگاه صبح چهارشنبه 29 خرداد در واحد شیراز ، گفت: برای بنده توفیقی است که در استان فارس و در خدمت بزرگان این استان، اعضای هیئت رئیسه و رؤسای استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارم و برگزاری این گردهمایی فرصتی برای هماهنگی مناسب تر به منظور ارتقاء کیفیت فعالیت ها و اقدامات در آزاد اسلامی است .
وی ادامه داد: همانطور که در این جلسه هم مطرح شد دانشگاه آزاد اسلامی نعمتی برای جمهوری اسلامی ایران و یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است .
ولایتی با بیان اینکه مردم در هیچ جای دنیا به اندازه ایران طالب علم نیستند و خوشحال هستیم که جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تعداد دانشجو نسبت به جمعیت، رتبه چهارم جهانی را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های مردم ایران در طول تاریخ این است که همواره در جستجوی علم بوده‌اند و در تاریخ ایران و ایران اسلامی به عنوان بخش مهم جهان و جهان اسلام بیشترین علم‌خواهی را داشتند، چنانچه پس از انقلاب اسلامی که برمبنای اعتقاد و فرهنگ این مردم شکل گرفت نیز مردم ایران به دنبال افزایش دانش و دانایی بوده‌اند .
رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به خواسته مردم مبنی بر توسعه آموزش عالی، پاسخ داد و اکنون به اندازه همه درخواست‌ها صندلی دانشگاهی موجود است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با خواست و کمک مردم بنا شد و متعلق به همه 80 میلیون جمعیت کشور است و طبیعی است که نظام به این دانشگاه توجه خاص داشته باشد. مقام معظم رهبری نیز نظر خاصی به دانشگاه آزاد اسلامی داشته و انتظار دارند این دانشگاه بتواند گوشه‌ای از وظیفه احیای تمدن نوین اسلامی را به دوش بکشد .
ولایتی با بیان اینکه 35 تا 40درصد جمعیت آموزش عالی کشور متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: آنچه در دو سال اخیر از سوی هیئت مؤسس و امنا و همینطور هیئت رئیسه دانشگاه پیگیری شده، ایجاد تحول در حوزه فرهنگی و علمی است .
وی افزود: در حوزه فرهنگی، فاصله زیادی با نقطه مطلوب داریم، چرا که اساتید، دانشجویان و درس‌های ارائه شده در دانشگاه آزاد اسلامی باید حکایت از پایبندی به فرهنگ اسلامی و هویت ایرانی داشته باشد و اساتید مسلمان یا سایر اساتید ادیان الهی، با اعتقاد به جمهوری اسلامی ایران در این دانشگاه حضور داشته باشند .
وی ابراز امیدواری کرد با حضور حجت‌الاسلام محمد شریفانی به عنوان سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی و حجت‌الاسلام دکتر ابراهیم کلانتری به عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و اهتمام مدیران این دانشگاه، جلوه فرهنگی و اعتقادی در دانشگاه آزاد اسلامی ارتقاء یابد .
ولایتی تأکید کرد: این دانشگاه باید جلوه بارز و برجسته جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد و دکتر طهرانچی به عنوان شخصیتی علمی که در حوزه تخصصی خود زحمت کشیده و علم کسب کرده نیز به دنبال آن است که درس‌هایی که ارائه می‌شود، صِرف تقلید از دیگران و ترجمه نباشد، بلکه نتایج تحقیقات دانشمندان و اساتید ایرانی نیز به رشته تحریر درآمده و به دانشجویان ارائه شود .
رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: تأکید بنده این است که در جلسات هیئت ممیزه به تألیف کتب بیشتر از چاپ مقالات ISI توجه شده و امتیاز داده شود، چرا که چاپ یک کتاب حاصل سال‌ها مطالعه است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود .
وی با بیان اینکه رؤسای دانشگاه آزاد استان‌ها هماهنگ‌کننده واحدهای استانی هستند، گفت: رؤسای استان‌ها باید بر وضعیت واحدها نظارت داشته و مصوبات جلسات شورای دانشگاه را به اطلاع واحدها برسانند و واحدها را از مسائل علمی، فرهنگی، اقتصادی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی مطلع کنند .
ولایتی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد یک زنجیره به هم پیوسته در کشور است، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است، ساماندهی و یکپارچه کردن واحدها در سراسر کشور است. در همین راستا سازمان مرکزی تصمیم گرفته از برخی واحدها که در ارتباط با درآمد و هزینه موازنه ندارند و در پرداخت حقوق اساتید و کارکنان با مشکل مواجه شده‌اند، از انباشت مالی سایر واحدها، کسری واحدهای زیان‌ده را جبران کند و هیئت امنای دانشگاه نیز از این تصمیم سازمان مرکزی حمایت می‌کند .
رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه وجود مجموعه‌های فرهنگی، اعتقادی و سیاسی دانشجویان در دانشگاه ضروری است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با هدایت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، معاونت فرهنگی و دانشجویی و سایر مجموعه‌های دانشگاه، وظیفه دارد از نظام و انقلاب اسلامی حمایت کند و هرجا لازم شد، دانشجویان و اساتید درباره مسائل کشور اظهارنظر کنند و رهنمودهایی که مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید و دانشجویان فرمودند و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب می‌تواند پیشان این گونه فعالیت ها باشد .
وی با اشاره به حضور دانشگاه آزاد در مناطق سیل‌زده، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از ارکان مهم کشور، در کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده وارد عمل شد و با مدیریت دکتر طهرانچی، اقدامات ارزشمندی را از خود بر جای گذاشت تا مردم احساس کنند که این مولود انقلاب که توسط خودشان ایجاد شده، می‌تواند به آنها کمک کند .
ولایتی با بیان اینکه دانشگاه آزاد در ماه‌های اخیر اقدامات مهمی در جهت خودکفایی در کشور و تولید محصولات دانش بنیان انجام داده است، گفت: این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی، از پدیده‌های ارزشمندی است که نشان می‌دهد ظرفیت این دانشگاه بیش از سایر مراکز آموزش عالی کشور است .
رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه این دانشگاه در تشکیلات جدید، دارای معاونت‌های موضوعی و تخصصی شده است که نمونه آن را در بخش‌های دیگر سراغ نداریم، تصریح کرد: دانشگاه‌های ما در حوزه علوم انسانی نسبت به سایر علوم عقب هستند و علوم انسانی در دانشگاه‌های ما تقلید از غرب است در حالی که ما می‌توانیم با تکیه بر منابع اسلامی و فرهنگ بومی، علوم انسانی غنی خود را داشته باشیم چرا که دانشمندان ایرانی همچون ابوریحان در مسائل علوم انسانی و جامعه‌شناسی بسیار جلوتر از دانشمندان غرب هستند .
وی افزود: اساتید دانشگاه آزاد باید با هماهنگی بخش‌های مختلف این کار را ساماندهی کنند ضمن آن که در علوم پزشکی و مهندسی نیز باید مسئله‌محور و محصول‌محور باشد .
ولایتی تأکید کرد: تحریم‌ها هر چند مشکلاتی را به دنبال دارد اما باید از این شرایط برای پرهیز از اتصال به بیگانگان و ایجاد خودکفایی و اتکاء به خود بهره‌برداری کرد، همانگونه که برخی کشورها نیز در شرایط بسیار سخت توانستند به پیشرفت و توسعه دست یابند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/90009/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است