پیام فارس

آخرين مطالب

پایان سال تحصیلی دانشگاه صنعتی شیراز با داستان دنباله دار یک شکایت گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام فارس -  پایان سال تحصیلی در دانشگاه‌ها، با آغاز فصل امتحانات در خرداد و تیرماه صورت می‌گیرد و معمولاً در این زمان‌ها فعالیت تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی کمرنگ‌تر می‌شود؛ اما انتشار بیانیه مشترک انجمن‌های اسلامی تحول‌خواه استان فارس در اعتراض به حکم هیأت نظارت بر تشکل‌های دانشگاه صنعتی شیراز، ماه پایانی سال تحصیلی را در دانشگاه صنعتی به‌گونه‌ای دیگر رقم زد.

در این بیانیه به رأی هیأت نظارت دانشگاه صنعتی شیراز درباره شکایت یک تشکل این دانشگاه از انجمن اسلامی فعال در آن، اعتراض شده است.
ماجرا چیست؟
اما ماجرا چیست و چرا رأی هیأت نظارت یک دانشگاه با واکنش‌هایی وسیع آن‌هم در آستانه پایان سال تحصیلی مواجه شده است؟
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شیراز در گفت‌وگویی درباره این بیانیه گفت: بنابر شکایت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز که چندین مورد از فعالیت‌های ما را در بر می‌گیرد، هیأت نظارت این دانشگاه در حکمی که به آن اعتراض داریم، دو مورد از اتهام‌ها را وارد دانسته است.
پوریا افراشته توضیح داد: شکایت بسیج دانشجویی حاوی چندین اتهام است، از جمله برگزاری بدون مجوز برنامه حقوق زنان، ایجاد یک کانال مجازی غیرقانونی با موضوع برقراری رابطه بین دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه، انتشار شیوه نامه عفاف و حجاب دانشگاه پیش از تصویب، توهین به رئیس بسیج اساتید و نیز برگزاری بدون مجوز نشست کتابخوانی که با ارائه اسناد و مدارک تنها برای دو مورد آخر حکم اعلام شده است.
وی عنوان کرد: درخصوص اتهام برگزاری برنامه کتابخوانی بدون اخذ مجوز از هیأت نظارت، باید گفت که مراحل طبق قانون صورت پذیرفته است؛ چنانکه در تاریخ 27 بهمن‌ماه 1397 نامه‌ای برای اخذ مجوز به هیأت نظارت ارسال شده و در دبیرخانه نیز به ثبت رسیده است که براساس قانون باید طی 7 روز کاری پاسخ داده شود و اگر پاسخی ارسال نشد، به منزله تأیید تلقی می‌شود.
افراشته افزود: این فرصت در پنجم اسفندماه 1397 به اتمام رسید، تبلیغات برای برنامه در 6 اسفندماه صورت گرفت و برنامه در 7 اسفندماه برگزار شد؛ از سوی دیگر در قانون گفته شده برنامه‌هایی نظیر کتابخوانی نیاز به تاییدیه هیأت نظارت نیست.
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شیراز افزود: بندی که هیأت نظارت دانشگاه به موجب آن ما را مستوجب مجازات دانسته است، صراحتاً اعلام می‌کند هرگونه برگزاری سخنرانی، تجمع و راهپیمایی، تریبون آزاد و نصب تابلوی آزاد بدون اخذ مجوز مستحق مجازات است و این موارد به صورتی کاملاً مشخص مطرح شده است و حتی از عباراتی همچون فعالیت‌هایی "نظیر موارد یادشده" نیز در آن ذکر نشده است.
به تعویق انداختن حکم از زمان ابلاغ آن، نوعی بی‌قانونی است
وی با بیان اینکه حکم تعلیق یک ماهه برنامه کتاب‌خوانی این انجمن از ابتدای مهرماه اعلام شده است، گفت: به تعویق انداختن حکم از زمان ابلاغ آن، نوعی بی‌قانونی از طرف هیأت نظارت به شمار می‌رود؛ چرا که وقتی حکمی صادر می‌شود باید دقیقاً از همان روزی که اعلام می‌شود، اجرا شود و نمی‌توان آن را به زمانی دیگر موکول کرد.
افراشته در ادامه با بیان اینکه هیأت نظارت درباره یکی از پست‌های ارسال شده در کانال مجازی این انجمن به شکایت بسیج دانشجویی حکم به سه ماه توقف فعالیت‌های این انجمن به صورت تعلیقی داده است، گفت: در سال گذشته طرحی از سوی خانه هنر دختران و پسران به شورای فرهنگی این دانشگاه مبنی بر برگزاری مشترک یک برنامه هنری ارجاع شد که شورای فرهنگی این طرح را به دلیل برگزاری همزمان آن برای دختران و پسران رد کرد.
وی افزود: این در حالی است که مسئول بسیج اساتید طی پستی که مربوط به جلسه علنی پرسش و پاسخ دانشجویی مربوط به سال 1392 در آمفی تئاتر دانشگاه بود، اعلام کرده بود تفکیک جنسیتی کانون هنربه معنای برگزاری برنامه‌های مجزا نیست و دانشجویان عضو این کانون می‌توانند برنامه مشترک برگزار کنند.
افراشته عنوان کرد: ما با انتشار این فیلم اعلام کردیم که رد کردن برنامه همزمان کانون هنر دختران و پسران عملکردی دوگانه است؛ اما هیأت نظارت پیرو نامه بسیج دانشجویی، به‌کاربردن عبارت عملکرد دوگانه را توهین به رئیس بسیج اساتید دانست.
هیأت نظارت با وجود تغییر رئیس دانشگاه، همچنان روندی قهری را اعمال می‌کند
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شیراز بیان داشت: بنا به قانون اگر به شخصی توهین شده باشد، خود فرد به صورت حقیقی یا نماینده او به صورت حقوقی می‌تواند شکایت کند و کسی در این مورد نمی‌تواند به عنوان مدعی‌العموم ورود کند؛ از سوی دیگر واژه توهین در ماده 608 مجازات اسلامی به معنای فحاشی و استعمال الفاظ رکیک است و در استفساریه مجلس شورای اسلامی نیز که به تأیید شورای نگهبان رسیده، گفته شده توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک است و عدم ظهور الفاظ توهین تلقی نمی‌شود.‌
افراشته با بیان اینکه هیأت نظارت این دانشگاه با وجود تغییر رئیس دانشگاه، همچنان روندی قهری را اعمال می‌کند، گفت: در همین راستا فعالیت‌های ما بسیار محدود شده است؛ از جمله در مواردی همچون برگزاری برنامه نمایشنامه خوانی و جشن تولد انجمن اسلامی.
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز: شکایتمان مستند بوده است
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز نیز درباره اتفاقات یادشده گفت: این تشکل دانشجویی نیز به عملکرد هیأت نظارت دانشگاه صنعتی معترض است؛ چراکه همه موارد شکایت‌شده کاملاً با ارائه سند همراه بوده و برخلاف آنچه در بیانیه عنوان شده است، افترا نبوده است.
سجاد درویشی با تأیید این مطلب که دو مورد شکایت این تشکل درخصوص برنامه کتابخوانی و نشر اکاذیب درباره یکی از مسئولان دانشگاه بوده است، بیان داشت: موارد تخلف انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی بسیار بوده است؛ اما به پذیرش دو مورد اکتفا شده است.
وی افزود: بسیج دانشجویی بیانیه منتشر شده را نمی‌پذیرد و موارد تخلف را علنی می‌کند؛ در عین حال به دنبال دعوا و تلافی و تحریک افکار عمومی نیست.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز با بیان اینکه این شکایت در خفا و با اتکا به بندهای قانونی مطرح شده است، گفت: تهمت و افترا مربوط به زمانی است که به صورت علنی و آشکارا موضوعی مطرح شود؛ درحالیکه این موضوعات در جلسه هیئت نظارت دانشگاه مطرح شده است.
برای نشر اکاذیب شکایت کردیم؛ نه توهین
درویشی عنوان کرد: در مورد یکی از موراد شکایت، همانگونه که ما نیز در متن آورده‌ایم، موضوع را توهین به رئیس بسیج اساتید عنوان نکردیم و این یکی از ضعف‌های هیأت نظارت است که موضوع شکایت را به گونه‌ای دیگر برداشت کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در متن شکایت که به صورت مکتوب ارسال شده است و هم در جلسه هیئت نظارت عنوان نشر اکاذیب مطرح شده است که براساس ماده 5 -18 آئین‌نامه حقوق دانشجویان برای تشکل‌های اسلامی نیز آمده است که اگر هر یک از موارد یاد شده اتفاق بیفتد و تشکلی آن را انجام دهد، برای بار اول سه تا شش ماه برای دومین بار دوم نیز لغو مجوز می‌شود و ما سه مورد از آن موارد را آورده‌ایم که تنها یک مورد از آن پذیرفته شد که آن هم در هیأت نظارت به اشتباه از آن برداشت کرد.
درویشی عنوان کرد: در جلسه شورای فرهنگی که تنها تشکل رسمی عضو آن بسیج دانشجویی است و سایر تشکل‌ها به عنوان مهمان حضور دارند، برگزاری برنامه نقاشی همزمان دانشجویان دختر و پسر مطرح شد که در این جلسه همه اعضا به جز انجمن اسلامی با توجه به سابقه برگزاری چنین برنامه‌ای با برگزاری آن مخالف کردند.
وی افزود: این در حالی است که انجمن اسلامی در فضای مجازی رئیس بسیج اساتید را به داشتن عملکرد دوگانه متهم کرده و به‌گونه‌ای وانمود کرده است که گویی ایشان مخالف اصلی برنامه هستند و این شخصیت را در مقابل دانشجویان قرار داد که این موضوع مصداق نشر اکاذیب و افترا به یک مسئول و ترور شخصیت است.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز گفت: در ماده 3- 18 آئین‌نامه تشکل‌های دانشجویی نیز آمده است هر تشکلی در باره هر شخص حقیقی و حقوقی در دانشگاه اقدام به نشر اکاذیب کند، مشمول جریمه می‌شود؛ چراکه تبعات این قضیه به خود فرد باز نمی‌گردد و به کل دانشگاه مربوط است.
وی افزود: تخریب مسئول بسیج اساتید به‌منزله تخریب بسیج است؛ چون بسیج اساتید و بسیج دانشجویی همگی از یک مجرا هستند و این اعمال در کل دانشگاه تشویش ایجاد می‌کند.
درویشی با اشاره به شکایت درخصوص جلسه کتابخوانی نیز توضیح داد: این برنامه بدون بحث و گفت‌و گو در هیأت نظارت دانشگاه برگزار شده است و شاهدان عینی در این باره وجود دارند که معاونت فرهنگی و دانشجویی که مسئول صدور مجوزهاست خطاب به انجمن اسلامی در جمع عنوان کرد که اجازه دهید در هیأت نظارت در این باره بحث کنیم.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هیأت مؤسس هر تشکل دانشجویی باید التزام عملی و اعتقادی به قانون اساسی داشته باشند؛ در حالی که رفتار نامتعارف یکی از اعضای این تشکل در پست‌هایی در فضای مجازی موجود است. ما با فرد کاری نداریم اما وقتی به عنوان نماینده تشکلی در جلسات شرکت می‌کند باید از لحاظ اخلاقی حداقل‌هایی داشته باشد.
وی ابراز داشت: بسیج دانشجویی این دانشگاه حاضر است در هر تریبونی با شواهد و مستندات با هر یک از این افراد مناظره کند و با درک مستدل حقانیت شکایت‌های خود را مطرح کند.
لزوم حفظ امید در جامعه دانشجویی
از سوی دیگر، انجمن‌های اسلامی تحول‌خواه استان فارس در اعتراض به حکم هیأت نظارت بر تشکل‌های دانشگاه صنعتی شیراز بیانیه‌ای صادر کردند.
این بیانیه با امضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز، انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه صنعتی و نیز دانشگاه شیراز، انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز، انجمن اسلامی امید دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز و انجمن‌های اسلامی و دیگر تشکل‌های دانشگاه‌های شهید باهنر شیراز، دانشگاه علوم پزشکی لارستان، کازرون، فسا، استهبان، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و علوم‌پزشکی جهرم در فضای مجازی منتشر شده است.
در این بیانیه با اشاره به لزوم استمرار فعالیت دانشجویی، اجتماعی و صنفی در شرایط امروز کشور آمده است: حیات این فعالیت‌ها، شوربختانه بیش از همیشه سخت شده است، در این برهه، چه کسی جز قشر دانشجویی می‌تواند وضع موجود را هرچند اندک بهبود ببخشند؟ حال که عده‌ای بسیار از فعالان دانشجویی، سیاسی و اجتماعی به حاشیه رانده شده‌اند یا با بی رغبتی تمام از فعالیت دست کشیده‌اند، حال و روز دانشگاه چگونه است؟ آیا امیدی به بهبود، بدون حضور پرشور فعالان دلسوز و آگاه وجود دارد؟
این بیانیه با اشاره به حکم هیأت نظارت دانشگاه صنعتی شیراز درباره انجمن اسلامی این دانشگاه می‌افزاید: حکم صادره از طرف هیأت نظارت چنان ناعادلانه و بدون مبنای حقوقی و منطقی است که واکنش و تعجب جمع کثیری از تشکل‌ها و فعالین دانشجویی را برانگیخته است.
در ادامه این بیانیه آمده است: طنز تلخ تاریخ در این است که، با توجه به لزوم وجود رویکرد منطقی در دانشگاهی صنعتی که پروش-دهنده مهندسین است، از یکی پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام، اینگونه رأیی صادر می‌شود که بیش از غیر قانونی بودنش، جنبه غیر منطقی آن نمایان است.
این بیانیه می‌افزاید: این رویه متأسفانه در دانشگاه‌های متعدد دیگر در کشور نیز در حال انجام است. ذبح اندک امیدِ مانده در این برهه حساس، که همگان سر در گریبان ناامیدی فرو برده‌اند، نه تنها نمایانگر قدرت و اقتدار نیست که نشان از ضعف مسئولان دانشگاه در اصلاح شرایط موجود و حفظ حداقل سطح امیدواری دارد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/90799/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رقیب سرسخت ایران در عراق

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم

واقعیت پیامکی که تهرانی ها را نگران کرد

سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند

نماینده کارگران در شورای عالی کار: تولید، دلاری محاسبه می شود حقوق کارگران ریالی!

رشد 2 برابری تناژ بارگیری محمولات در راه‌آهن فارس

تداوم امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود

خشت‌گذاری مدرسه 6 کلاسه در محله فیروزآباد اشکذر

احمد شهریاری مدیرعامل استقلال می‌شود؟! پتروشیمی خلیج فارس آماده جدال حقوقی با صدا و سیما بر سر حق پخش

عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند

دور دوم انتخابات در شیراز و زرقان تمام الکترونیکی برگزار می‌شود

دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود

عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند

لباس شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی دوخته می‌شود

برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ 5 اردیبهشت

تداوم بارش‌ها در مرکز، شرق، جنوب شرق و جنوب کشور/ هوای ابری تهران

خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم

پیشخوان روزنامه‌های فارس 5 اردیبهشت‌

بررسی لایحه کمک‌هزینه شهرداری شیراز برای کرایه سفر

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

پاس کروزها را گل کنید

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

خوردن این غذاها در شب باعث سوزش معده می‌شود

دم‌کرده این گیاه تپش قلب و فشار خون را پایین می‌آورد

دلیل کاهشی شدن قیمت سکه

قیمت عینک شنا هم نجومی شد؛ حدود 10 میلیون کنار بگذارید!

شورای جوان سازی روستا‌ها تشکیل می‌شود

هواشناسی ایران 403/02/05؛تداوم بارش‌ درمرکز، شرق و جنوب کشور

امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

فردا، افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد

عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) است

فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان

25 نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کند

افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه

خدمت به خاندان اهل بیت علیهما السلام عزت آفرین است

الکترونیکی شدن دور دوم انتخابات در حوزه شیراز و زرقان

مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس

25 نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کنند

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلفات در آزادراه شیراز - اصفهان

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

روایت «نیویورک تایمز» از قدرت حماس و چشم‌انداز غزه

اضطراب زیادی دارید؟ این ویتامین ها را بخورید

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

نماینده مجلس: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کار ویژه بانک‌های خصوصی تامین مالی بخش خصوصی نیست

خبرگزاری رسمی کره شمالی: هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود