پیام فارس

آخرين مطالب

معاون سازمان محیط زیست:

تب آب شیرین کن گرفته‌ایم اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مشکلات ایران را توسعه آب شیرین کن‌ها ذکر و خاطرنشان کرد: در یک مقطعی از زمان تب سدسازی گرفتیم و امروز هم تب آب شیرین کن، آن هم در مقیاس‌هایی که در دنیا اینگونه نیست .
به گزارش ایسنا منطقه فارس، احمدرضا لاهیجان‌زاده یکشنبه ١٦ تیر در نشست مشترک با مسئولان دانشگاه شیراز با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور تولید کننده گاز گلخانه‌ای و این فاجعه‌ای در مصرف انرژی در کشور است، گفت: در بحث الاینده‌های صنایع و ورود فاضلاب پتروشیمی‌ها به دریاچه‌ها و تالاب باید یک اهرم قانونی و علمی مانند دانشگاه‌ها ورود کنند .
وی ادامه داد: دانشگاه شیراز نباید به استان فارس محدود شود و باید به شکل تخصصی به مسائلی که در کشور وجود دارد، ورود کند .
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد که برای آب شیرین کن‌ها باید کار علمی بشود تا دچار تبعات سد سازی نشویم .
لاهیچان‌زاده با بیان اینکه بالا رفتن شوری خلیج فارس موجب از بین رفتن مرجانها می‌شود، اظهار کرد: طبق بررسی‌ها اعلام شده که تا سال 2050 خلیج فارس تماما شور خواهد شد که یکی از علت‌های آن محدود شدن ورود آب شیرین از طریق رودخانه‌ها به خلیج فارس است .
وی همچنین با بیان اینکه محیط زیست تنوع زیادی به لحاظ کاری دارد و این تنوع شاید علتی بوده که سازمان متبوع نتواند به همه مسائل مربوطه ورود کند، گفت: دستگاه‌هایی در مقابل سازمان محیط زیست قرار گرفته‌اند که از لحاظ مالی، فنی و کارشناسی قدرتمند هستند و سازمان باید آنقدر مجهز باشد که بتواند مقابل این دستگاه‌های توسعه‌ای قدرتمند پاسخگو باشد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سازمان محیط زیست کشور بین پنج تا شش هزار پرسنل دارد که حدود سه هزار و 500 نفر آنها محیط بان هستند که نشان دهنده محدودیت نیرو در کنار محدودیت‌های تجهیزاتی سازمان است .
وی که اعتقاد دارد برای رفع محدودیت‌ها استفاده از فرصت دانشگاه‌ها کمک کننده است، عنوان کرد: تصویب قوانین مانند حمایت از پاکبان‌ها می‌تواند پشتوانه سازمان باشد اما کافی نیست .
لاهیجان‌زاده با تاکید بر اینکه با ارتباط با دانشگاه‌ها باید پشتوانه علمی ایجاد کنیم، گفت: صنایع زیادی در کشور آلاینده هستند که باید ارتباط بین صنعت و دانشگاه را در حوزه محیط زیست بیش از گذشته تقویت کنیم .
وی با تصریح بر اینکه با معضلات زیست محیطی صنایع آشنایی داریم و باید آنها را به دانشگاه انتقال دهیم تا چاره‌اندیشی شود، عنوان کرد: باید صنایع را ملزم کنیم که از توان علمی دانشگاه برای رفع مشکلات بهره‌مند شوند .
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست مجددا تاکید کرد که از دانشگاه درخواست داریم که فعالانه به مسائل محیط زیستی ورود کند.
مدیرکل محیط زیست فارس نیز در ادامه این نشست به توانمندی‌های دانشگاه شیراز در زمینه زیست محیطی اشاره و بیان کرد: در سال گذشته 100 درصد قراردادهای پژوهشی اداره‌کل محیط زیست فارس با دانشگاه شیراز بوده است .
سعید محمودی تصریح کرد: نگاه ما به دانشگاه شیراز تنها مربوط به قراردادهای پژوهشی نیست که برای کارگاه‌های آموزشی نیز از آنها به دلیل ارزش‌های علمی مشارکت گرفته‌ایم .
وی با تاکید بر اینکه مباحث محیط زیستی باید علمی و با نگاه به آینده باشد، گفت: در این حوزه اگر در کنار دانشگاه و مردم نباشیم که به صورت عام در بیاید ارزشی نخواهد داشت .
رئیس پارک علم و فناوری فارس نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه مقوله محیط زیست مقوله‌ای جهانی است و بشر در موضوعات زیست محیطی رنج می‌برد و البته این رنج ناشی از برخورد غیرمسئولانه افراد است، گفت: اگرچه دارای بیشترین محیط ساحلی در کشور هستیم اما اقدامات زیست محیطی در این رابطه کم بوده است .
فرید مر با اشاره به اجرای چندین پروژه در نقاط مختلف کشور به ویژه خوزستان توسط پارک و علم و فناوری، اعتبار کم پروژه‌ها را دلیل نبود متدولوژی مشخص دانست و افزود: این مهم موجب شده تا عدد و ارقام مشخص نباشد .
وی تاکید کرد که اگر صحت و دقت آزمایشگاه در سازمان‌های محیط زیست استان‌ها جدی گرفته شود آن زمان می‌توان شاهد گزارش‌های متقن در موضوعات متفاوت زیست محیطی بود .
رئیس پارک علم و فناوری فارس با بیان اینکه بیابان زایی بزرگترین خطر برای کشور است، تصریح کرد: تالاب‌ها منبع تولید غبار نیستند که زیست بوم‌هایی برای نگهداشت و تکثیر گونه‌ها محسوب می‌شوند که باید بیش از گذشته به آنها توجه کرد .
مجتبی زبرجد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه محیط زیست عنوان همه جانبه و فراگیر است، عنوان کرد: اگر محیط زیست ناسالم باشد هر فعالیتی که انحام شود ناپایدار خواهد بود .
وی ادامه داد: بحث محیط زیست نه تنها برای ما اهمیت دارد که به عنوات یکی از اولویت‌های پژوهشی دانشگاه شیراز محسوب می‌شود و در این راستا حمایت ویژه‌ای از پایان نامه‌های محیط زیستی انجام می‌شود .
سید فخرالدین افضلی، مدیر امور فناوری و طرح‌های کاربردی دانشگاه شیراز نیز گفت: دانشگاه شیراز یکی از بنیان گذاران دانشگاه سبز در ایران است و در این خصوص آیین نامه‌ای تدوین کرده است .
وی با اشاره به برخی اقدامات دانشگاه شیراز در حوزه زیست محیطی، راه‌انداری چندین تونل باد فرسایش بادی در دانشکده کشاورزی و خریداری و ثبت اختراع آنها و وجود تجهیزات پیشرفته‌ای مانند تونل بادی که در رتبه بندیها رتبه یک خاورمیانه را دارد را از جمله آنها ذکر و عنوان کرد: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز نیز با تعاملات بین‌المللی اغاز به کار کرده و طی سال‌های اخیر فعالیت آن افزایش پیدا کرده است .
افضلی با بیان اینکه رشته‌های مختلف زیست محیطی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه تدریس می‌شود، افزود: اگر اداره‌کل محیط زیست استان عناوین مورد نیاز را به دانشگاه دهد، دانشگاه نیز آنها در احتیار اساتید برای رویکرد تقاضا محور در مقطع تحصیلات تکمیلی قرار خواهد داد .
وی همچنین راه‌اندازی میز تخصصی پسماند در دانشگاه شیراز را از دیگر اقدامات این دانشگاه در حوزه محیط زیست اعلام کرد.
مدیر امور فناوری و طرح‌های کاربردی دانشگاه شیراز ادامه داد: ذیل خانه صنعت دانشگاه شیراز نیز این فرصت فراهم شده که سازمان‌ها ساعاتی در هفته با اساتید به بحث و گفت‌وگو بپردازند .
افضلی یادآور شد که نمایندگی شهرداری‌ها، صنایع، پارک سلامت روان و ٣٠ درصد نمایندگی‌های گاز ایران نیز در این خانه مستقر شده است .
وی با بیان اینکه آزمایشگاه‌های تخصصی محیط زیست نیز در دانشکده‌های دانشگاه شیراز راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: ٣٧٤پایان نامه به صورت خاص در رابطه با مسائل زیست محیطی در دانشگاه شیراز ارائه شده است .
عضو هیئت علمی بخش علوم زمین دانشگاه شیراز نیز گفت: طرح تالاب پریشان از جمله طرح‌هایی بود که یک دانشجوی دانشگاه شیراز تحقیقات آن را به عهده گرفت و علل خشکی آن را پیش‌بینی کرد اما هیچگاه در مرکز تصویب نشد .
دکتر عزت‌الله رئیسی اردکانی گفت: دریاچه بختگان جنبه اقتصادی دارد و با تبخیر آب آن نیاز آبی انجیرستان استهبان مرتفع خواهد شد و این انجیرستان بزرگ از خشکیدن نجات پیدا می‌کند.
دکتر طالب بیدختی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه این دانشگاه توانایی ویژه‌ای برای کار در ابعاد مختلف زیست محیطی از خود نشان داده است، گفت: محیط زیست دامنه وسیعی در بر می‌گیرد و ارزش گذاری در زمینه‌های مختلف آن ناملموس است .
بیدختی با بیان اینکه دانشگاه شیراز طی سال‌های اخیر در زمینه جی آی اس و سیلاب‌ها به خوبی وارد شده است، عنوان کرد: برخلاف تصور اثرات مثبت سیل را بررسی کرده‌ایم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/91390/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده