پیام فارس

آخرين مطالب

شهر جدید با مشکلات قدیمی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- صدرا شهر جدیدی است که برای سرریز جمعیت شیراز در دهه 70 در 20 کیلومتری غرب این کلانشهر ساخته شد و اینک با مشکلات متعددی مواجه است که سالیان درازی است که گریبان اهالی این شهر را گرفته و گویا نمی‌توان زمانی برای پایان این مصائب متصور شد.

مشکلات از ورودی شهر جدید صدرا آغاز می شود زیرا نخست که وارد جاده دسترسی به این شهر جدید از سمت شیراز می‌شویم، تنگنای جاده به استقبال ما می‌آید و هنگام خروج از صدرا نیز لرزش لاستیک و تکان‌های شدید این تنگنا را دوباره یادآور می‌شود.
مشخص نیست عملیات عمرانی در ابتدای جاده ورودی صدرا از سمت شیراز چه هنگام به پایان می رسد.
بلاتکلیفی حتی برای مرده ها
ساکنین این شهر جدید نمی‌دانند که تا چند سال دیگر باید بوی متعفن فاضلاب صدرا را تحمل کنند و یا اینکه چه اندازه دیگر باید وقت‌شان در ترافیک کلافه‌کننده تنها مسیر دسترسی این شهر به شیراز تلف شود.
تا کی باید برای انجام کوچک‌ترین کار اداری به شهر مجاور سفر کنند، آن‌هم بدون داشتن سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب و تنها با چند اتوبوس فرسوده و بدون تجهیزاتی مانند کولر و … ارابه عمومی‌شان باشد.
مرده‌های این شهر جدید هم به دلیل نبود آرامستان در آن، سرگردانند و حتی بعضی کوچه‌های این شهر هنوز شماره‌گذاری هم نشده تا زمانی که اتفاق و بلایی نظیر آتش سوزی برایشان رخ می‌دهد و یا نیاز به خدمات اورژانسی دارند و براساس عادت شماره 125 و 115 را می‌گیرند، می‌مانند که در جواب اپراتور چه آدرسی را برای امدادرسانی بدهند چون بسیاری از کوچه‌های فاز دو صدرا هنوز شماره‌گذاری نشده است و به همین دلیل زندگی‌های بسیاری دود شده و به هوا رفته و خانواده‌هایی نیز به دلیل نرسیدن به موقع اورژانس جان عزیزانشان را از دست داده‌اند.
به گفته اهالی صدرا، ساکنین این شهر جدید با مشکلات بسیاری نظیر نبود راه دسترسی مناسب و نمایندگی ادارات، بانک و دستگاه‌های مختلف، کمبود زیرساخت مناسب آموزشی و فرهنگی، نداشتن تاکسیرانی، کمبود اتوبوس بین شهری و فرسودگی آن، بوی بد فاضلاب، فراوانی زمین‌های بایر، سگ‌های ولگرد، معابر شهری نامناسب، نداشتن پیاده‌رو در اغلب خیابان‌ها، عدم نظارت بر واحدهای صنفی و …مواجه هستند.
صدرا در حالی که مملو از مشکلات عدیده‌ای است که مسئولان در پی ایجاد شهر جدید دوم استان فارس بنام تابناک در نزدیکی لامرد هستند.
گوش شنوا نیست
نواز امیری، ساکن شهر جدید صدرا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شهر صدرا سالیان درازی است که با مشکلات عدیده‌ای مواجه است اما گویی گوش شنوایی برای شنیدن این موارد نیست.
او افزود: صدرا بعنوان شهر جدید شناخته شده است اما هیچ نشانی از تجدد در آن یافت نمی‌شود در صورتی که این شهر حدود سه دهه است که ایجاد شده و بافت فرسوده و قدیمی ندارد و می‌شد که به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که کمترین مشکلی در آن دیده شود.
وی ادامه داد: اهالی صدرا اغلب شاغل در شیراز هستند و این شهر حالت خوابگاهی دارد و اکثر ساکنین روزانه مسیر صدرا به شیراز و بالعکس را می‌پیماییند.
امیری اضافه کرد: سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی مناسبی در صدرا وجود ندارد و شهروندان به ناچار از خودروی شخصی برای تردد به شیراز استفاده می‌کنند و به دلیل اینکه تنها یک راه دسترسی وجود دارد و راه ورودی آن در حال ساخت است و دو طرف آن با خاکریز گرفته شده، اهالی روزانه ساعت‌ها وقت‌شان در ترافیک تلف می‌شود.

دانش‌آموزان صدرا آواره‌اند
او نبود مدرسه و فضای آموزشی کافی را از دیگر مشکلات صدرا عنوان کرد و گفت: به دلیل کافی نبودن مدرسه، بسیاری از دانش آموزان صدرا برای تحصیل آواره شیراز و شهرک‌های اطراف هستند که مشکلات زیادی نیز در پی این مساله بوجود می‌آید.
این شهروند صدرا افزود: تخلفات زیادی نیز در مدارس شهر صدرا وجود دارد اما یک نمایندگی و اداره آموزش و پرورش در این شهر نیست که اولیا شکایت‌ها و گزارش ها را از این طریق منعکس کنند.
اداره‌ای نیست
او ادامه داد: نه تنها آموزش و پرورش در صدرا وجود ندارد بلکه سایر ادارات و ارگان‌ها نیز در این شهر نمایندگی ندارند و تنها شهرداری و شرکت عمران در این شهر وجود دارد که مدیران این دو نهاد نیز اغلب برای اداره شهر با یکدیگر مشکل دارند و نهاد دیگری نیاز است که اختلافات این دو دستگاه را برطرف کند.
او وجود فرمانداری در صدرا را لازم دانست و گفت: جمعیت کنونی صدرا حدود 200 هزار نفر است که از بسیاری شهرهای دیگر استان فارس بیشتر است اما تاکنون در این شهر فرمانداری و بخشداری ایجاد نشده تا پیگیری برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز زودتر انجام شود.
پیاده روی در خیابان
سمیرا زارع یکی دیگر از شهروندان صدرا به خبرنگار ایرنا گفت: اغلب خیابان‌های صدرا پیاده‌رو ندارد و شهروندان به ناچار باید از خیابان برای تردد استفاده کنند و به همین دلیل مشکلات زیادی برای اهالی و خصوصاً بانوان ایجاد می‌شود.
وی اظهار داشت: صدرا تاکسی و اتوبوس درون شهری ندارد و این مساله برای یک شهر جدید نکته منفی است.
او ادامه داد: شهروندان برای سفر به شیراز به ناچار باید از خودروهای شخصی استفاده کنند که مشکلاتی خصوصاً برای بانوان در پی دارد و یا اینکه باید ساعت‌ها منتظر اتوبوس‌های فرسوده بین شهری صدرا–شیراز زمان صرف کنند که آن هم در گرمای تابستان کار دشواری است خصوصاً اینکه اغلب این اتوبوس‌ها نیز فرسوده و قدیمی است و سیستم تهویه و کولر نیز ندارند.
مشکل فاضلاب صدرا بوی کهنگی می‌دهد
یکی دیگر از شهروندان صدرا گفت: بوی بد فاضلاب شهر جدید صدرا مشکلی است که سالیان زیادی است که وجود دارد و دردی کهنه شده که در فصل تابستان نیز تشدید می‌شود.
یوسف نظری اظهار داشت: بوی فاضلاب شهر جدید صدرا در بسیاری از مناطق این شهر خصوصاً در بلوار غدیر و حافظ و بخش‌های زیادی از فاز دو صدرا بیشتر به مشام می‌رسد و اهالی را کلافه کرده است.
او ادامه داد: مسئولان شهر جدید صدرا در دو سال گذشته علیرغم وجود مشکلات عدیده این شهر به دنبال کسب عنوان پایتختی کتاب ایران برای صدرا بودند و این در حالی است که صدرا حتی یک کتابخانه عمومی ندارد.
آب هم اضافه شد
زهرا کشفی از ساکنان شهر صدرا به خبرنگار این رسانه گفت: شهر صدرا تاکنون مشکلات زیادی داشته که کمبود آب شرب در تابستان امسال نیز به آن اضافه شده است.

این شهروند ساکن صدرا افزود: در بعضی مناطق شهر جدید صدرا نظیر بلوار البرز، بلوار امام خمینی، حافظ، غدیر، بلوار اندیشه و … در ساعات زیادی در طول شبانه روز آب قطع است.
کشفی در ادامه سخنان خود بیان کرد: مرده‌های شهر جدید صدرا نیز با مشکلات زیادی مواجه هستند و به نحوی آواره‌اند چون این شهر آرامستان هم ندارد و مسئولان طی سال‌های گذشته بارها وعده احداث قبرستان برای مرده‌های این شهر جدید را داده‌اند اما این وعده تاکنون محقق نشده است.
وعده رفع مشکل آب صدرا و شیراز تا پایان هفته جاری
مدیر روابط عمومی شرکت آبفای شیراز با انتشار اطلاعیه‌ای گفت: با احداث و تجهیز دو حلقه چاه و همچنین افتتاح مخزن 15 هزار متر مکعبی در صدرا مشکلات کمبود آب در این شهر جدید التاسیس برطرف خواهد شد.
بهرام زاهدی با اشاره به خط دوم آبرسانی سد دروزن به شیراز افزود: این خط لوله از سمت دوکوهک و صدرا می‌گذرد، که در سفر وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به شیراز، مقرر شد که آب از طریق خط دوم آبرسانی درودزن تا مهرماه به دوکوهک و تا بهمن ماه به معالی آباد انتقال داده شود، که مشکل آب صدرا برای دراز مدت برطرف خواهد شد.
شهردار صدرا: این شهر جدید براساس اصول شهرسازی بنا نشده است
شهردار صدرا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این شهر جدید از ابتدای شکل‌گیری بر مبنای اصول شهرسازی ساخته نشده و همین موضوع باعث بروز مشکلات کنونی ساکنین است.
عباس ملک زاده اظهار داشت: در سال‌های بعد از شروع ساخت شهر جدید صدرا و در حالی که زیرساخت‌های لازم برای زندگی در این شهر فراهم بوده جمعیتی در این شهر ساکن شده است که همین مساله به مرور زمان بر تشدید مشکلات صدرا افزوده است.
وی ادامه داد: بعنوان مثال اغلب واحدهای مسکونی فاز دو صدرا اکنون سیستم دفع فاضلاب یکپارچه ندارند و در سالهای اخیر جمعیت زیادی در این منطقه ساکن شده است و اکنون دفن فاضلاب اغلب خانه‌های این محل با چاه‌های جذبی انجام می‌شود و معدود واحدهای مسکونی این منطقه نظیر مجتمع طلائیه که فاضلاب شهری نیز دارند در نهایت فاضلاب آن در بلوار و خیابان‌های اطراف رها می‌شود.
پول صدرا خرج این شهر نمی‌شود
ملک زاده در ادامه گفت: یکی از خواسته‌های به حق اهالی صدرا ترمیم آسفالت بلوار خلیج فارس است که مسیر دسترسی این شهر به سمت شیراز محسوب می شود اما این کار در حوزه اختیار شهرداری صدرا نیست و از وظایف اداره‌کل راه و شهرسازی فارس است که به شرکت عمران صدرا واگذار شده است.
ملک زاده عنوان کرد: براساس قانون شهرهای جدید، شرکت عمران موظف است زیرساخت‌های مورد نیاز صدرا را فراهم کند و در اختیار شهرداری قرار دهد اما اکنون این کار به کندی انجام می‌شود و این مساله باعث شده شهروندان صدرا اغلب گلایه‌مند باشند.
شهردار صدرا افزود: شکل‌گیری تجاری‌های خطی در طرح اولیه شهر جدید صدرا نبوده اما به مرور زمان ایجاد شده که اکنون به مشکلی برای این شهر خصوصاً در حوزه ترافیک تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه در گذشته تخلفاتی در حوزه ساخت و ساز و تغییر کاربری‌های صدرا انجام شده افزود: تقاطع‌های زیادی در شهر صدرا و در فاصله نزدیک به یکدیگر ایجاد شده که این مساله نیز موجب بروز تصادف‌های متعدد در صدرا شده است.
شهردار صدرا عنوان کرد: بسیاری از آسفالت معابر شهر صدرا دچار فرسودگی و نقص شده که در سالهای اخیر اقداماتی برای حل این مشکل شده است.
وی افزود: در ماه‌های اخیر نیز آسفالت بلوار حافظ، بلوار سعدی، یاوران، چهار راه فردوسی نیز ترمیم و غیر از آن لکه گیری بسیاری از خیابان‌ها نیز انجام شده و تا پایان امسال نیز این کار با اولویت بندی انجام خواهد شد.
تقاطع صدرا منافاتی با قطار شهری ندارد
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: برنامه ریزی برای ساخت تقاطع در میدان امام رضا صدرا انجام شده که در روزهای گذشته موجی از انتقادات غیرکارشناسی مبنی بر اینکه ساخت این تقاطع با قطار شهری که قرار است در آینده‌ای نامعلوم ساخته شود از سوی مدیرعامل شرکت عمران صدرا مطرح شده است.
شهردار صدرا این انتقادات را بی پایه و اساس دانست و گفت: براساس آمار ارائه شده سالانه بیش از 200 تصادف منجر به جرح و خسارت در میدان امام رضا صدرا ایجاد می‌شود و به همین دلیل براساس مطالعات کارشناسان امر، شهرداری صدرا طرح ساخت تقاطع غیرهمسطح در این محل را دنبال کرده است.
وی اظهار داشت: میدان امام رضا در محل ورودی اصلی صدرا از سمت شیراز واقع شده که ترافیک این محل بعد از ساخت مسیر قره‌پیری، دوکوهک و آزادراه شیراز-اصفهان افزایش خواهد یافت، درنتیجه ساخت تقاطع غیرهمسطح در این محل ضروری است.
شهردار صدرا گفت: براساس تجارب کشورهای پیشرفته، تهران و سایر کلانهشرهای کشور با برنامه ریزی و طراحی درست می‌توان در یک تقاطع مسیر خودرویی و ریلی را ترکیب کرد.
ملک‌زاده: سکوتم را نشکنید
ملک زاده با بیان اینکه تاکنون هدفش تعامل با سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها در صدرا بوده و در حال حاضر نیز همین رویه مدنظر است، افزود: اما اگر برخی بخواهند مانع اجرای طرح‌های عمرانی و نیازهای شهر شوند دیگر روش تعاملی نخواهیم داشت و امیدوارم برخی کاری نکنید سکوتمان را بشکنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس: صدرا در مسیر توسعه است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در اواخر هفته گذشته دیداری با جمعی از مردم صدرا در محل استانداری داشت و گفت: این شهر جدید در مسیر توسعه قرار دارد.
محمود رضایی در پی این دیدار بازدیدی نیز از تصفیه خانه، اراضی مختلف صدرا و مسیر پیشنهادی جاده صدرا به شهرک آرین که بنام قره پیری معروف است انجام داد و در جلسه‌ای در شرکت عمران شهر جدید صدرا نیز حاضر شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس از برنامه‌های این شرکت در ارتقا سطح رفاه عمومی اهالی این شهر و پیگیری‌های انجام شده مطلع شد در همین خصوص روز گذشته شنبه 29 تیرماه 98 جلسه‌ای با حضور مسؤلین شرکت عمران صدرا، دفتر فنی استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریز، آب و فاضلاب شیراز برگزار شد.
رضایی در این جلسه ضمن انتقال انتقادات مردم صدرا در خصوص مشکلات این شهر از جمله بوی بد فاضلاب و مشکلات شدید تردد شهروندان از مسؤلین امر خواست با تلاش بیشتر و پیگیری زیاد دغدغه‌های موجود را هر چه سریع‌تر رفع کنند.
وی تخصیص اعتبارات لازم و هماهنگی‌های بین دستگاهی و پیمانکاران فاضلاب صدرا را رضایت بخش ذکر کرد و از نهایی شدن طرح جاده صدرا-آرین در روزهای آینده خبر داد.
وی یکی از عوامل تسریع در این پروژه مهم را توافقات بین شرکت عمران صدرا و شهرداری شیراز بیان کرد و گفت: امیدوارم در آینده نزدیک بتوان با جذب اعتبارات مناسب عملیات اجرایی پروژه قطار شهری شیراز صدرا را که در توسعه همه جانبه این شهر جدید تأثیر گذار است را آغاز کرد.
9873 /‏1876‬
گزارش از محمدامین افشارپور

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/92793/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر