پیام فارس

آخرين مطالب

دریاچه بختگان فارس و حقابه‌ای که آب می‌رود اجتماعي

  بزرگنمايي:

 پیام فارس- با نوید هایی که در اواسط بهار امسال داده شد امید ها برای رها اسزی حقابه بختگان شدت گرفت، اما اکنون در حالی که در گرمترین روزهای سال قرار داریم و بختگان بیش از هر زمانی به حقابه  نیازمند است خبری از رها  سازی حقابه بختگان نیست، آخرین بازماندگان جوجه فلامینگوها طی هفته های گذشته ازبستر نمکزار بختگان جمع آوری شدند،  ده ها  فلامینگو در شوره زارهای این منطقه تلف شدند و هیچ آبی به بختگان نرسید.

این در حالی است که تامین آب کشاورزی اراضی زیر دست سد درود زن و همچنین رها سازی آب از سد ملا صدرا برای توسعه کشت شلتوک که یکی از آب برترین محصولات کشاورزی استان فارس در فصل تابستان است در اولویت قرار گرفت و تاکنون در مراحل مختلف آب کشاورزی در بالا دست و زیر دست سد درود زن رها شده است اما همچنان از رها شدن حقابه بختگان از سد درود زدن دریغ می شود.

پیشینه و  امیدها برای رها شدن حقابه بختگان 

اوایل خرداد ماه 98 بود که مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه امید ها برای رها سازی حقابه بختگان در سال جاری افزایش یافته است گفت: ما رها سازی حقابه بختگان در سال جاری را با جدیت دنبال می کنیم و برای تحقق آن بسیار امیدواریم.

ششم خرداد ماه این سال سعید محمودی اظهار داشت: با توجه به شرایط مناسب بارندگی در سال زراعی جاری و ذخیره مناسب سد درود زن در بالا دست تالاب بختگان امیدها برای رها سازی حقابه بختگان در امسال افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه حقابه بختگان حداقل نصف آب رها سازی شده برای کشاورزی است گفت: با توجه به رها سازی 120 میلیون متر مکعب آب کشاورزی در فاز نخست در سال جاری مطالبه محیط زیست از حقابه امسال بختگان حداقل 60 میلیون متر مکعب در گام نخست است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در ادامه بر لزوم مراقبت از حقابه بختگان تا رسیدن به سطح دریاچه تاکید کرد و گفت: در این رابطه سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آب و شرکت‌های برداری آب و کشاورزی مسؤولیت دارند تا از حقابه ها مراقبت کنند تا کشاورزان در مسیر رها سازی از این آب برای توسعه کشت استفاده نکنند، حقابه باید در مسیر رودخانه رها سازی شود و به درستی همه آن به سطح تالاب بختگان برسد.

وی اضافه کرد: متأسفانه برخی کشاورزان با کار گذاشتن پمپ آب در مسیر رودخانه حقابه ها را برای مصارف کشاورزی برداشت می‌کنند.

محمودی همچنین با بیان اینکه در سال‌های گذشته سد درود زن آبی برای رها سازی نداشت گفت: به همین خاطر در سال‌های قبل محیط زیست رها سازی حقابه بختگان را در اولویت اول قرار نداد اما امسال بر اساس بارندگی‌های مطلوب رها سازی حقابه ها باید در اولویت باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس قبل از آن نیز بر لزوم رها کردن حقابه بختگان تاکید کرده بود و گفت: نباید شرایطی فراهم شود که ما حقابه تالاب های بختگان و طشک را که شفافیت قانونی دارد از سازمان های مسئول گدایی کنیم، حقابه باید داده شود.

 محمودی   افزود: باید طوری این حقابه ها ادا شود که کشاورزان در مسیر نتوانند آن را برداشت کنند.

وی ادامه داد:‌ محیط زیست، سازمان های آب و کشاورزی و مردم در احیای تالاب های خشک شده هر کدام سهم و نقش دارند ما به دنبال ایجاد مدیریت منابع برای احیای تالاب ها هستیم و سهم هر کدام از این موارد مشخص است و آن را مطالبه می کنیم.

محمودی بابیان اینکه درست نیست سهم و حقابه تالاب را با گدایی بگیریم تا تالاب زنده بماند گفت: قانون در این زمینه روشن است و حقابه را مشخص کرده است، چرا باید حقابه بختگان و طشک را به تاخیر بیندازیم؟ چرا باید وقتی حقابه ای رها سازی می شود طوری و در شرایطی آن را رها کنیم که کشاورزان در مسیر آن را برداشت کنند و آبی به بختگان و طشک نرسد؟

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در پاسخ به پرسش مبنی براینکه بسیاری از سدها آبی برای رها سازی ندارند و یا اصولا آبگیری نشده اند گفت : چرا باید سدی ساخته شود که آبگیری نمی شود و می دانیم آبی برای آبگیری آن نیست؟ اگر سد در جایی احداث شود که آبی برای آبگیری شدن نداشته باشد و سالها بگذرد و آبی به سد وارد نشود اصولا چنین سدی با کدام نظر کارشناسی ساخته شده است؟

حقابه همچنان در حال پیگیری 

در تازه ترین اطلاعاتی که  روابط عمومی  اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس موضوع تامین حقابه بختگان همچنان در شرایط پیگیری و ممارست قرار دارد اما خبری از رها سازی آب نیست، بر اساس این گزارش رها کردن حقابه در شورای حفاظت از منابع آب و ستاد احیای تالابهای استان فارس نیز درخواست شده است.

این گزارش می افزاید: سازمان آب منطقه ای استان فارس رها کردن 40 تا 60 میلیون متر مکعب آب به عنوان حقابه بختگان را پذیرفته هر چند حقابه قانونی دریاچه بختگان حدود 342 میلیون متر مکعب است.

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در گزارشی به ایرنا اعلام کرد : سازمان آب فقط 71 میلیون متر مکعب آب قابل استفاده پشت سد درود زن دارد و قطعا این میزان آب حق دریاچه بختگان است که باید رها سازی شود.

تالاب و دریاچه در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی، غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

این دریاچه که در فاصله 220 کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد و در سال‌های گذشته کاملاً خشک بود و در حالی که امسال بر اثر بارش‌های بهاری حدود 60 درصد آبگیری شد اما در گرمای تابستان باز هم به سمتی خشکی گرایید.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/93021/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا