پیام فارس

آخرين مطالب

قلب درمان جنوب کشور، سنگین می‌تپد مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس- در طول 70 سال گذشته که بیمارستان نمازی شیراز ساخته شده رفته رفته این محل به بیمارستان مرکزی و قلب تپنده درمان جنوب کشور تبدیل شده اما تغییرات چندانی در توسعه فضا و سازه آن نشده است،با وجودی آن که جمعیت طی این هفت دهه افزایش چندین برابری داشته اما اینک (1398) بیمارستان نمازی شیراز با همان فضای سال 1329 میزبان بیماران سراسر کشور است.

مراجعین به بخش‌های اورژانس و عمومی بیمارستان نمازی شیراز احساس می‎کنند که پا در بیمارستانی در منطقه جنگی گذاشته و یا بلافاصله بعد از وقوع یک زلزله‌ بزرگ به نزدیکترین مرکز درمانی به کانون زلزله وارد شده‎اند اما این وضعیت یک روز معمولی این مرکز است و پرسنل‌ این محل نیز به اندازه تلاش در وضعیت فوق العاده کار می‌کنند.

اورژانس نمازی در وضعیت اورژانس 

اتاق‌های بخش اورژانس بیمارستان نمازی سرشار از بیماران بستری شده است با این حال بیماران جدید نیز دسته دسته پذیرش و در هر مکانی از بخش اتفاقات و عمومی بیمارستان نمازی که بتوان تخت جا داد، بستری می‌شوند.

از دو طرف راهرو طویل گرفته تا مقابل در سرویس بهداشتی و خلاصه از هرجایی که امکان آن وجود داشته باشد برای بستری بیماران بهره برده می‎شود.

به گفته مسئولان بخش اورژانس بیمارستان نمازی، ظرفیت مصوب این محل 139 تخت است که اکنون به  240 تخت افزایش داده شده و عملا از هر محلی برای جا دادن تخت در این بخش استفاده شده است.

این مرکز درمانی در طول روز پذیرای تعداد زیادی بیمار از شمال و جنوب و شرق و غرب کشور است و با توجه به اینکه شیراز از دیرباز قطب پزشکی ایران بوده وجود این مسئله دور از ذهن نیست اما در حوزه اعتبارات و زیرساخت‌ها نیز باید مراکز درمانی این کلانشهر بصورت ویژه دیده شوند در صورتی که اکنون از گفته‌های مسئولین اینگونه برمی‌آید که بسیاری از بیمارستان‌های شیراز از جمله بیمارستان موقوفه مرحوم محمد نمازی با مشکلات شدید برای جبران هزینه‌های جاری خود مواجه هستند و در این شرایط توسعه عمرانی مراکز درمانی دور از ذهن است.

کیمیا و عقاب 

 در روزهای گذشته بازدیدی میدانی از بیمارستان نمازی و بخش‌های اورژانس و عمومی این مرکز داشت که شلوغی و کمبود تخت در بخش اتفاقات بارزترین مشکل این محل بود  به گونه‌ای که در بسیاری مواقع، تخت برای بستری کردن بیمار یا تجهیزات مخصوص آویزان کردن سرم مریض کیمیاست و باید بیمار را روی صندلی نشاند وهمراه بیمار نیز در حالی که سرم را در دست نگه داشته چهار چشمی حواسش باشد اگر تختی خالی شد مانند عقاب آن را برای بستری کردن بیمارش شکار کند.

در این محل یافتن صندلی خالی برای نشاندن بیمار نیز کیمیا است و کافی است که بیمار لحظه‌ای بایستد و صندلی را از دست بدهد و مجبور باشد در وضعیت بیماری، مدتی سرپا بایستد.

نه تنها بخش اتفاقات این بیمارستان بسیار شلوغ است بلکه بخش عمومی این مرکز نیز همین وضعیت را دارد و هر کنج و فضایی که وجود دارد تختی جا داده شده و مریضی روی آن خوابانده‎اند.

بیماران در این مرکز تنها در سالن‌های تخصصی بستری نمی‌شوند بلکه در تمام راهروها و دالان‌های موجود در این بخش بستری خواهند شد.

هرچند ازدحام زیادی در بیمارستان نمازی وجود دارد و پرسنل نیز از این وضعیت کلافه هستند اما بسیاری از مراجعین و بیماران از رفتار پرستاران و پزشکان این مرکز رضایت دارند.

شلوغی و ترافیک  

تنها یک پارکینگ در مجاور بیمارستان نمازی وجود دارد که آن هم سهم کسبه و مشتریان مجتمع‎های تجاری و قضایی اطراف و حتی بیماران درمانگاه‌های مجاور است.

همراهان بیمار در بخش اورژانس نیز جایی برای استراحت و نشستن ندارند و در محوطه بیمارستان و حتی خیابان‌های اطراف شب را به صبح می‌رسانند.

چشم امید بسیاری از بیماران جنوب کشور به بیمارستان نمازی شیراز دوخته شده است، در صورتی که این محل ظرفیتی مشخص دارد که با حجم تقاضاها نمی خواند و همین مساله یکی از عوامل اصلی بروز مشکلات زیادی در این مرکز آموزشی درمانی است.

تراکم درمانی، تجاری، آموزشی، خدماتی، فرهنگی، شهری و ... در محلی که بیمارستان نمازی قرار دارد موجب شده که این منطقه به یکی از نقاط کور ترافیکی کلانشهر شیراز تبدیل شود به گونه‌ای که توجه به وجود تراکم مراکز عمومی،خصوصی و گره ترافیکی موجود در اغلب ساعات شبانه روز در این محل هرگونه حادثه و سانحه‌ای مانند آتش سوزی می‌تواند به رخدادی هولناک تبدیل شود زیرا دسترسی نهادهای امدادرسان نیز به آسانی میسر نیست.

بیمارستان یا کاروانسرا

ازدحام بیش از حد و مراجعه بیماران زیادی از خارج از استان و یا شهرستان‌های دیگر فارس به  بیمارستان نمازی در کنار کمبود استراحتگاه در این مرکز برای همراهان بیماران باعث شده در طول شبانه روز صحنه‌های بسیاری را شاهد باشیم که این افراد در محوطه‌ داخلی این مرکز درمانی و فضای سبز موجود، زیرانداز پهن کرده اند و در حال استراحت و خوردن غذا هستند.

به گفته مسئولان،هزار و 66 تخت در بیمارستان نمازی وجود دارد که قریب به اتفاق آن در طول سال تکمیل است و هرکدام از این بیماران که تختی را در این محل اشغال کرده‌اند چندین نفر همراه دارند اما در مقابل تنها حدود 200 تخت برای استراحت این افراد در بیمارستان نمازی شیراز وجود دارد که استفاده همراهان بیماران از این محل نیز با مشکلاتی مواجه است.

همراهان بیماران 

زنی اهل استان بوشهر که فرزندش در بخش آی سی یو بیمارستان نمازی بستری است  گفت: وضعیت استراحتگاه بیمارستان نمازی مناسب نیست و رسیدگی به این محل نیز بسیار کم است.

او که حدود شش روز است فرزندش در این بیمارستان بستری است و طی این مدت از استراحتگاه همراه بیمار واقع در این بیمارستان استفاده می‌کند،افزود: چهار سرویس بهداشتی در این محل وجود دارد که سه سرویس آن لامپ روشنایی ندارد در این مدت نیز بارها به مسئولان استراحتگاه اعتراض کردم اما تاکنون ترتیب اثری نداده‌اند.

وی ادامه داد: فرزندم در بخش آی سی یو این بیمارستان بستری است و از آنجا که در این بخش وجود همراه در کنار بیمار ممنوع است ،پرستاران نیز به درستی پاسخگوی همراهان برای اطلاع از وضعیت بیماران‌شان نیستند.

مردم: کمبود جای پارک،در اطراف بیمارستان نمازی آزاردهنده است

یکی دیگر از مراجعین این مرکز درمانی در محوطه بیمارستان به خبرنگار ما گفت: نبود جای پارک و کمبود پارکینگ در بیمارستان نمازی مشکل بسیار بزرگی است که از ابتدای ورود مراجعین ،آنها را آزرده می‎کند.

صادق سالاری که مادرش حدود 8 روز است در این بیمارستان بستری است افزود: روزانه چندین مرتبه از این بیمارستان خارج می شوم و دوباره برمی‎گردم که هربار حداقل یکساعت زمانم برای پارک در پیچ‌های تند پارکینگ طبقاتی بیمارستان نمازی هدر می‌رود.

وی ادامه داد: این بیمارستان با این بزرگی تنها یک پارکینگ دارد که دو طبقه از آن نیز در اختیار پرسنل و پزشکان قرار داده شده و تنها یک طبقه به اضافه پشت بام برای خودروهای مراجعین است که به همین دلیل اغلب جای پارک خالی در این محل وجود ندارد و خودروها باید ساعت‌ها در نوبت باشند تا یک جای پارک خالی پیدا شود و خودرویی در آن محل پارک کند. 

سالاری از ارجاع برخی بیماران برای انجام بعضی آزمایش ها به آزمایشگاه های بیرون از بیمارستان نمازی نیز گلایه کرد.

کمبود اتاق‌های خصوصی در بخش نوزادان

خانم رضایی یکی دیگر از مراجعین به بیمارستان نمازی است که نوزادش در این بیمارستان بستری است، گفت: وجود اتاق خصوصی در بخش نوزادان بسیار مهم است زیرا نوزادان در مقابل بیماری‌های مسری ضعیف‌تر هستند.

وی اضافه کرد: گریه کردن یک نوزاد در این بخش منجر به بدخوابی و در نتیجه گریه کردن سایر نوزادان بستری شده خواهد شد و عملا آرامشی در بین نوزادان و خصوصا و پدر و مادر آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: اتاق خصوصی در بخش نوزادان بسیار محدود و کم است که افزایش تعداد آن خصوصا با توجه به ویژگی های این گروه سنی بسیار اهیمت دارد.

مدیران پاسخگوی بیمارستان نمازی

 برای پیگیری مطالبات و انتقال گلایه‌های مردمی به مدیریت بیمارستان نمازی درخواست مصاحبه‌ای به روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارایه داد که در پی آن زمانی برای این کار تعیین شد و سرپرست مدیریت این بیمارستان و رئیس بخش اورژانس بیمارستان نمازی در زمان تعیین شده در محل گفت و گو حاضر و با دقت به سئوالات خبرنگار پاسخ دادند.

ارایه اطلاعات و آمار دقیق از سوی این افراد نشان از توجه به درخواست‌ها و مطالبات مردمی و اشراف آنها بر وضعیت موجود این مرکز درمانی داشت.

سرپرست مدیریت بیمارستان نمازی: کار سنگین است

سرپرست مدیریت بیمارستان نمازی در این گفت و گو که در ساختمان مدیریت این بیمارستان انجام شد گفت: تعداد مراجعان به اورژانس بیمارستان نمازی در شش ماه دوم سال 97 حدود 37 هزار نفر بوده و بطور میانگین حدود 250 نفر در روز در این محل بستری می‌شوند که کار سنگینی است و تمام پرسنل این بیمارستان در طول شبانه روز کاری افزون تر  از وظیفه‌شان انجام می‎دهند.

بیژن فاضل جهرمی افزود: همه بخش‎های بیمارستان نمازی براساس تخت مصوب، بیمار پذیرش می‎کنند اما اورژانس اینگونه نیست و درهای این بخش همیشه باز است و اگر در یک لحظه 200 بیمار همزمان به اورژانس مراجعه کنند نمی‌توان از پذیرش حتی یک نفر از آنها سرباز زد.

آمار مرگ و میر در نمازی غیر طبیعی نیست

فاضل جهرمی با اشاره به برخی اظهارات منفی پیرامون این مرکز درمانی،عنوان کرد: تعداد بیمارانی که در شش ماه دوم سال گذشته در این بیمارستان طی 24 ساعت اول بعد از پذیرش فوت کرده‎اند 69 مورد بوده و بعد از 24 ساعت نیز 68 نفر درگذشته‎اند که این تعداد در مقایسه با  مجموع بیماران بستری شده در این مدت که 29 هزار و 455 نفر بوده به هیچ وجه آمار وحشتناکی نیست و با توجه به حجم مراجعه و اینکه بدحال ترین بیماران جنوب کشور به این محل آورده می‌شوند آمار فوتی‌های در این مرکز اصلا غیرطبیعی نیست و بعضی انتقادها در این زمینه غیرمنصفانه است.

وی اضافه کرد: میانگین ضریب اشغال تخت‌های این مرکز 85 تا 90  درصد است که ضریب بالایی محسوب می شود.

چند طبقه پارکینگ و هزاران متقاضی

سرپرست مدیریت بیمارستان نمازی به مشکل پارکینگ این بیمارستان اشاره کرد و گفت: روزانه تنها 200 تا 250 نفر ورودی بخش اتفاقات بیمارستان نمازی است که با خودرو وارد این مرکز می‎شوند و جدای از آن سه هزار و 100 نفر پرسنل،هزار نفر پزشک و حدود 500 نفر دانشجو در بیمارستان نمازی کار می‎کنند و یا مشغول طی کردن دوره‌های آموزشی خود هستند که اغلب نیز با خودرو شخصی به محل کار می‌آیند و با این حجم خودرو مشخص است که مشکل کمبود پارکینگ بوجود می‌آید.

وی اضافه کرد: درمانگاه مطهری و در مانگاه امام رضا(ع) نیز در کنار بیمارستان نمازی از پارکینگ مجاور این مرکز درمانی استفاده می‎کنند که علاوه بر آن دو طبقه از پارکینگ شهید جمالی واقع در خیابان ملاصدرا را نیز اجاره کرده‌ایم که خودرو پرسنل بیمارستان در این محل پارک شود و به جز آن دو طبقه از پارکینگ مجاور بیمارستان نیز به این کار اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: پنج طبقه از پارکینگ جمالی در خیابان ملاصدرا و 2 طبقه از پارکینگ جنب بیمارستان در اختیار بیماران و همراهان آنها است اما به جز همراهان بیماران کسبه و مشتریان خیابان ملاصدرا و مجتمع‎های تجاری این محل و همچنین مراجعه کنندگان به مجتمع قضایی که در این محل قرار دارد نیز از پارکینگ‌های بیمارستان نمازی استفاده می‎کنند.

سرپرست مدیریت بیمارستان نمازی عنوان کرد: بسیاری از مشتریان فروشگاه‌ها و مراکز اداری و تجاری اطراف بیمارستان نمازی از پارکینگ‌ این مرکز استفاده می‌کنند در صورتی که بیمارستان که متولی تامین پارکینگ شهر نیست و این کار را باید شهرداری انجام دهد.

اتاق های ایزوله قدیمی است و ناکافی 

فاضل جهرمی درباره اتاق‌های ایزوله و خصوصی بیمارستان نمازی شیراز گفت: ساختار این بیمارستان قدیمی و متعلق به دوران مرحوم نمازی است که این مرکز را ساخته است و به همین دلیل برخی کمبودها وجود دارد و در حال حاضر نیز همه بخش‌های این بیمارستان اتاق ایزوله دارد اما کافی نیست.

سرپرست مدیریت بیمارستان نمازی با بیان اینکه اتاق خصوصی و ایزوله برای همه بخش‌های این بیمارستان از زمان ایجاد آن توسط مرحوم نمازی پیش‌بینی شده اما برای حجم متقاضی که اکنون خواهان دریافت خدمات از این مرکز هستند کافی نیست.

ممنوعیت ارجاع آزمایش به خارج از بیمارستان در زمان بستری

وی در پاسخ به این سوال که بعضی بیماران این مرکز از ارجاع به برون از مجموعه برای انجام برخی آزمایش ها گلایه دارند،گفت: یکسری بیماران هستند که جواب آزمایش به بعد از بستری شدن آنها موکول می‌شود که ارجاع این افراد به خارج از مجموعه و مراکز درمانی دیگری نظیر بیمارستان سعدی شاید انجام شود که آن هم در طول دوره درمان و بستری این افراد در بیمارستان نمازی نیست.

وی ادامه داد: در طول زمان بستری این کار خلاف قانون است و اگر کسی هم انجام دهد برخورد جدی با آن صورت خواهد گرفت و البته این مسئله نیز وجود دارد که بیمارستان نمازی با بعضی آزمایشگاه‎های سطح شهر قرارداد دارد که شاید این مسئله شائبه‌ای در بین بیماران ایجاد کرده باشد.

ستاد بحران برای مواقع بحرانی داریم 

فاضل جهرمی در خصوص اینکه اگر زمانی اتفاقی در سطح شهر شیراز مانند زلزله و سیل و یا داخل بیمارستان نمازی و یا اورژانس این مجموعه نظیر آتش سوزی و ... رخ داد آیا برنامه‌ریزی برای مواقع بحرانی و یا تخلیه فوری بخش‌های این بیمارستان شده است؟ گفت: ستاد بحران در بیمارستان نمازی تشکیل شده و تمهیداتی برای مواقع بحرانی برنامه‌ریزی شده و اینکه اگر درون مجموعه اتفاقی رخ دهد بتوان سریع بیماران را به محلی دیگر انتقال داد و همچنین مناطق امن این مرکز برای زمان بحران مشخص شده است.

وی ادامه داد: بخش‌هایی از بیمارستان نمازی وجود دارد که روزانه از آن استفاده می شود اما بگونه‎ای نیست که بیماری در این محل‎ها بستری شود که این مکان‎ها برای زمان بحرانی مورد استفاده برای انتقال بیماران قرار خواهد گرفت.

ارایه 90 هزار خدمت در ماه

سرپرست مدیریت بیمارستان نمازی شیراز بیان کرد: به طور متوسط ماهانه حدود 90 هزار خدمت درمانی به بیماران بستری و سرپایی بیمارستان نمازی ارائه می‌شود که حدود 18 هزار خدمت آن متعلق به بیماران سرپایی است.

محوطه داخلی و اطراف بیمارستان در تسخیر همراهان

او  افزود: یک هزار و 66 تخت فعال در بیمارستان نمازی وجود دارد که اگر بطور میانگین برای هر یک از این بیماران دو نفر همراه وجود داشته باشد جمعیت چندین هزار نفری همراهان بیمار روزانه وارد این بیمارستان می‌شوند؛ با وجود ممانعت نگهبانان بیمارستان از نصب چادر، همراهان بیماران در محوطه داخلی و اطراف بیمارستان زیرانداز پهن و اقدام به غذا خوردن و استراحت می‌کنند.

وی به استراحتگاه موقوفه‌ای که در این بیمارستان وجود دارد اشاره کرد و گفت: ظرفیت استراحتگاه همراه بیمار در بیمارستان نمازی برای 115 نفر زن و 90 نفر مرد است که جمعا 205 نفر ظرفیت دارد که با توجه به تعداد مراجعه و تخت‎های فعال این مرکز ، کمبود در این بخش نیز وجود دارد.

آرمانی نیست، خدمت ممتاز  

سرپرست مدیریت بیمارستان نمازی با بیان اینکه به هیچ وجه مدعی ایجاد شرایط ایده‎آل در این مرکز درمانی نیستم اما تلاش همه پرسنل در جهت ایجاد فضایی بهتر برای بیماران است،افزود: حجم کار در این بیمارستان بسیار زیاد و نیاز است که با کمک همه مسئولان استانی و شهری وضعیت را به سمت ایده‌آل سوق داد.

فاضل جهرمی به خدمات ممتاز بیمارستان نمازی اشاره کرد و اظهار داشت: خدماتی نظیر درمان بیمارهای مغزی در این بیمارستان ارائه می‌شود که در جنوب کشور بی‌نظیر است که انجام عمل های جراحی با کمک دستگاه‌های پیشرفته جز این موارد است.

وی ادامه داد: پیوند مغز استخوان،جراحی جنین داخل رحم مادر قبل از تولد، از جمله خدمات ممتاز این مرکز درمانی است.

سرپرست مدیریت بیمارستان نمازی شیراز  گفت: کلاس‌ها و کارگاه‎های آموزشی به طور مداوم برای پرسنل بیمارستان نمازی برگزار می‎شود و آموزش‌های لازم در زمینه نحوه ارتباط با بیماران و همراهان آنها به این قشر منتقل می‎شود ضمن اینکه ممکن است رفتارهای معدودی نیز از برخی کارکنان و نگهبانان دیده شود که در هر مجموعه ای ممکن است وجود داشته باشد.

فاضل جهرمی اضافه کرد: رفتار پرسنل با مراجعین این بیمارستان بصورت مدام توسط دوربین‌ها پایش و رصد می‎شود و در کنار آن واحد رسیدگی به شکایات نیز در همه بخش‎های این بیمارستان وجود دارد و در ضمن مراجعین نیز می‌توانند بطور مستقیم شکایات خود را به مدیریت بیمارستان انتقال دهند.

رئیس اورژانس بیمارستان نمازی: بعضی دیدگاه‌ها درباره این مرکز درمانی
بزرگنمایی شده است

اورژانس نمازی پاسخگوی نیازهای شیراز  است نه کشور

تعداد مراجعین به بخش اورژانس بیمارستان نمازی طی شش ماه دوم سال گذشته 37 هزار و 527 نفر بوده است که پرازدحام‌ترین بخش بیمارستان نمازی اورژانس است.

رئیس اورژانس بیمارستان نمازی برخی دیدگاه‌های انتقادی درباره بیمارستان نمازی را بزرگنمایی شده دانست و گفت: مقوله بهداشت و درمان مساله‌ای فرادانشگاهی است و بایستی مولفه‌های فعال در حوزه‌های دیگری از جمله اجتماعی ،اقتصادی و سیاسی کمک کنند که بر اساس استانداردهایی که وجود دارد شاخص‎های بهداشتی و درمانی جامعه پیشرفت کند و کیفی‎سازی شود.

دکتر علی جنگجو با بیان اینکه اورژانس بیمارستان نمازی روزانه میزبان مراجعاتی از سراسر ایران است،افزود: امکانات و تخت‌های بخش اتفاقات این بیمارستان برای نیازهای شیراز کافی است اما مشکل همین‌ جا است که بسیاری از مراجعین به بیمارستان نمازی از خارج از شیراز و حتی خارج از استان فارس هستند.

وی ادامه داد: زمانی که درخواست خدمات اورژانسی به واسطه هجوم بیماران متعدد از سراسر کشور افزایش ‌می‌یابد و با توجه به اینکه درهای این بخش را هرگز نمی‌توان بست و یا اعلام تکمیل ظرفیت کرد،به همین دلیل هر تعداد بیمار که به این محل مراجعه کند پذیرش می‌شود،پس در نتیجه با ظرفیت محدود فضا و منابع انسانی که وجود دارد مشکلاتی ایجاد می شود و بخش اورژانس این مرکز  شلوغ خواهد بود.

بستری کردن در راهرو از ناچاری است 

او اضافه کرد: نمی‌توان بیماران اورژانسی را در این محل پذیرش نکرد پس زمانی که ظرفیت فضا و تخت این محل تکمیل است به ناچار بیماران مازاد در راهرو و ... مستقر می‌شوند و این در حالی است که وظیفه پرستاری و پزشکی در این محل به نحو احسن انجام می‌شود.

رئیس اورژانس بیمارستان نمازی معتقد است که پرسنل،پرستاران و پزشکان این محل با تمام وجود و بسیار بیشتر از وظیفه و مسئولیت‌شان به بیماران خدمات رسانی می‌کنند.

او با اشاره به اینکه در بعضی موارد شلوغی و ازدحام در بخش اورژانس بیمارستان نمازی به حدی زیاد می‎شود که پرسنل هم سردرگم می‌شوند،گفت: براساس تاکیدات و حساسیت‌های ایجاد شده تمام سعی پرستاران و پزشکان اورژانس بر این است که شان بیماران و همراهان آنها حفظ شود.

میزبانی اورژانس از 5000 بیمار در ماه

جنگجو  عنوان کرد: بطور میانگین ماهانه پنج هزار نفر در اورژانس بیمارستان نمازی بستری می‎شوند؛  240 تخت بیمارستانی در اورژانس نمازی وجود داد، بیش از 30 درصد مراجعین به این مرکز درمانی اهالی استان های دیگر کشور هستند و این مساله این بیمارستان و خصوصا بخش اورژانس آن را با ازدحام مراجعین مواجه کرده و این درحالی است که چالش میانسالی و پیر شدن سن جمعیت در سالیان آینده کشور و استان فارس را متاثر از خود خواهد کرد و قطعا این وضعیت تشدید می‌شود و باید هرچه سریعتر فکری برای آن کرد.

او  اضافه کرد: در خرداد امسال 412 نفر بیمار از سایر استان های کشور به غیر از فارس در بخش اورژانس بیمارستان نمازی بستری شدند.

وی ادامه داد: فروردین 98 تعداد 332 نفر،اردیبهشت امسال 431 نفر بیمار و خرداد امسال 358 بیمار در اورژانس نمازی بستری شدند که از سایر استان های کشور و شهرهایی از جمله جیرفت کرمان ،نهاوند همدان،بهبهان خوزستان ،بوشهر، یاسوج، گناوه ،ایرانشهر سیستان و بلوچستان ، ارومیه آذربایجان غربی ، مازندران،اصفهان، ساوه و اراک استان مرکزی، مشهد، اهواز ،کیش، قشم،بندرعباس، تهران و ... به این محل آمده بودند که از این جهت ناراحت نیستیم اما نیاز است که تجهیزات و زیرساخت های مورد نیاز نیز ایجاد شود.

جنگجو اظهار داشت: این روند نشان دهنده اقبال عمومی مردم کشور به واسطه اینکه این محل مرکزی فوق تخصصی با تنوع در تخصص و تجهیزات و کادر مجرب است و این جز افتخارات شیراز محسوب می‎شود اما باید زیرساخت مورد نیاز آن نیز ایجاد شود.

تعیین تکلیف 88 درصد مراجعین زیر 6 ساعت

رئیس اورژانس بیمارستان نمازی عنوان کرد: شاخص‌هایی برای ارزیابی اورژانس‌های کشور وجود دارد که وضعیت اورژانس بیمارستان نمازی در شاخص تعیین تکلیف زیر 6 ساعت مراجعین 88 درصد و در شاخص تعیین تکلیف زیر 12 ساعت نیز حدود 55 درصد است.

او اظهار داشت:تخت پشتیبان در اورژانس نمازی وجود ندارد و تعداد تخت‌های مصوب و امکانات این بخش برای 139 تخت است درصورتی که اکنون در این محل 240 تخت وجود دارد و به همین تعداد بیمار نیز خدمات پرستاری و پزشکی ارایه می‌شود.

وی خبرداد: براساس بررسی‎های وزارت بهداشت 79 درصد بیماران ایست قلبی در اورژانس نمازی با موفقیت احیا می‎شوند.

عمودی می‌آیند اما افقی نمی‌روند

وی درباره برخی انتقادهای منفی پیرامون بیمارستان نمازی و برخی اظهارات گفت: برخی می‎گویند که بیماران عمودی به نمازی می‌آیند و افقی برمی‌گردند  که این کاملا بزرگنمایی است چون آمار این را نشان نمی‌دهد.

جنگجو با بیان اینکه براساس استاندارد باید به ازای هر تخت در بخش اورژانس 4 پرستار وجود داشته باشد،گفت: در بخش اورژانس بیمارستان نمازی تنها 268 پرستار وجود دارد و این درحالی است که  امسال تعداد تخت‎های این محل به 240 تخت افزایش پیدا کرده است.

جنگجو: جایگاه قطب پزشکی کشور فراتر از امکانات موجود است

رئیس اورژانس بیمارستان نمازی شیراز در بخش دیگر سخنان خود به اقدامات لازم برای خدمات رسانی بهتر در این مرکز اشاره کرد و گفت: شان و جایگاه شیراز به عنوان قطب پزشکی کشور  این نیست که وضعیت و ازدحام کنونی و کمبود تخت در بخش اورژانس بزرگترین بیمارستان این شهر وجود داشته باشد؛ نیاز است که کار اساسی برای بخش اورژانس بیمارستان نمازی انجام شود که این مسئله همت و تلاش همه مسئولان استان فارس و شیراز را می‎طلبد.

طرح توسعه اورژانس نمازی، گروگان اعتبار

جنگجو اضافه کرد: طرح ایجاد یک اورژانس بزرگ با بیش از 200 تخت و همچنین مجهز به باند فرود هلی‌کوپتر در بیمارستان نمازی تهیه شده که اجرای آن در شرایط کنونی اقتصادی کشور نیازمند همت همه مسئولان،خیرین،وزارت بهداشت و خصوصا استاندار فارس است تا کاری در خور شان این استان صورت گیرد.

وی به نبود باند فرود هلی‎کوپتر در بیمارستان نمازی اشاره کرد و گفت: بیمارستانی فوق تخصصی با این عظمت، یک جایگاه فرود هلی‎کوپتر ندارد و در حال حاضر فرود در فرودگاه شیراز یا زمین مجموعه ورزشی شهید رجایی شیراز انجام می‌شود درصورتی که احداث باند هلی کوپتر در این بیمارستان ضروری است تا خدمات به بیماران اورژانسی بهتر و سریعتر انجام شود.

وی با بیان اینکه کادر درمانی و پزشکی فعلی اورژانس نمازی افراد خبره‌ای هستند اضافه کرد: زمانی که تمام اتاق‌های این محل تکمیل ظرفیت است و فضای کافی وجود ندارد ناچار به پذیرش بیماران جدید و استقرار آنها در فضاهای موجود مانند راهروها هستیم و این کار با وجودی انجام می‌شود که دیگر راهی نیست و خودمان نیز از این وضعیت ناراضی هستیم اما چاره‎ای نداریم.

اورژانس و نیاز به امکانات بیشتر 

رئیس اورژانس بیمارستان نمازی درباره  اسکان همراهان بیماران این مرکز در محوطه‌ داخلی و اطراف این مرکز و در پیاده رو و کنار دیوارها و ... بیان کرد: در برخی موارد چند ده نفر از همراهان یک بیمار به این مرکز  می آیند  و در معابر این محل و فضای سبز و ... سفره پهن می کنند، حتی قلیان می کشند که این رفتار به هیچ وجه مناسب این مرکز نیست.

وی در پاسخ به اینکه چرا مراکزی برای اسکان همراهان بیمار در کنار این بیمارستان ایجاد نمی‌شود که اینگونه رفتارها را کمتر شاهد باشیم،گفت: وظیفه ما نیست برای همراهان بیماران استراحتگاه ایجاد کنیم و باید سایر دستگاه‌ها به فکر رفع این مشکل باشند.

جنگجو  اعلام کرد: وضعیت اورژانس بیمارستان نمازی در سال های اخیر به لحاظ کمی و کیفی بسیار بهتر شده اما هنوز جا دارد که کارهای بیشتری در این باره انجام شود؛ تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای در بیمارستان نمازی مستقر است و سرعت عمل رسیدگی به وضعیت بیماران در اورژانس نمازی بسیار بهتر از قبل شده است.

رئیس اورژانس بیمارستان نمازی بزرگترین مشکل بخش اورژانس بیمارستان نمازی را ازدحام این محل دانست و گفت: نیروی انسانی مجرب و حرفه‌ای در این بخش وجود دارد و امکانات این مرکز نیز مناسب است اما در حال حاضر امکانات فضایی برای گسترش بخش اورژانس نیاز است.

محمد نمازی، بیمارستان نمازی را در سال 1329 در شیراز پایه گذاری و برای حوزه درمان وقف کرد که اکنون در این محل فعالیت آموزشی و درمان همزمان با هم انجام می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/93050/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر

تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند