پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس جهاددانشگاهی فارس:

جهاددانشگاهی با اتکاء به توان تخصصی پاسخگوی نیازهای امروز جامعه است علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - رئیس جهاددانشگاهی استان فارس با اشاره به بهره‌گیری این نهاد از توان تخصصی و تجارب ارزنده نیروهای خود، گفت: جهاددانشگاهی امروز با اتکاء به توان تخصصی خود پاسخگوی نیازهای روز جامعه در حوزه‌های مختلف است.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، دکتر مظاهر بابایی بعدازظهر چهارشنبه نهم مرداد در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز، ضمن گرامیداشت سی و نهمین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی، گفت: این نهاد با مطالعه و بررسی دقیق نیازهای آموزشی اقشار مختلف تلاش کرده تا بخشی از نیازهای آموزشی پیشرفته را فراهم کند.
او اضافه کرد: جهاد دانشگاهی به ‌عنوان یکی از اولین‌ نهادهای شکل‌گرفته به فرمان حضرت امام خمینی(ره) پیشکسوت و پرچمدار تولید و توسعه‌ی فرهنگی و علمی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است .
جهاددانشگاهی نهادی انقلابی با اهداف بزرگ و اقدامات برجسته
بابایی با بیان اینکه امروز جهاد دانشگاهی نهادی با هدفهای بزرگ و با کارهای برجسته است، افزود: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعهای با توانایی منحصر به فرد پس از 40 سال توانسته گامهای خوبی را جهت ارتقای توان علمی کشور و توسعه فرهنگی بردارد .
به گفته رئیس جهاددانشگاهی فارس این نهاد برخواسته از انقلاب اسلامی ایران دارای ظرفیتهای عظیمی است که آن را نسبت به همه سازمانها، نهادها و ارگانها متفاوت کرده است و امروز این نهاد ثابت کرده که در هر زمینه‌ای که وارد شده، توانسته افتخارات ارزشمندی را کسب کند.
بابایی در ادامه با معرفی معاونت‌های جهاددانشگاهی و کارکردهای این بخش‌ها، خاطرنشان کرد : معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی با هدف انجام و گسترش پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای به عنوان پل ارتباطی بین صنعت، جامعه و دانشگاه فعالیت می‌کند.
توانمندیهای پژوهشی جهاددانشگاهی
وی اضافه کرد: این نهاد در حوزه‌ی پژوهشی تلاش می‌کند تا به واسطه‌ برخورداری از تیمی قوی، تحقیقات انجام شده را به فناوری تبدیل کرده و در این رابطه عمدتا پژوهش‌های کاربردی مد نظر نظام مقدس جمهوری اسلامی را مورد توجه قرارداده و دنبال کرده است.
رئیس جهاددانشگاهی فارس، زمینه های فعالیت پژوهشی این نهاد در کشور را عمدتا مربوط به حوزه‌هایی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، برق و الکترونیک، مخابرات، مواد معدنی، زیست فناوری، دانش و فناوری نانو، مطالعات انسانی و اجتماعی و خدمات پزشکی به عنوان حوزه‌های اصلی برشمرد و گفت: زمینه‌های جدید فعالیت نیز به حوزه‌هایی نظیر مولدهای برق، UPS های صنعتی، طراحی دکل‌های حفاری نفت، طراحی و ساخت لوله‌های مغزی سیار چاه‌های نفتی، تبدیل نفت سنگین به سبک و ... معطوف شده است .
بابایی ادامه داد: جهاددانشگاهی یکی از موفق‌ترین نهادها در حوزه‌های پژوهشی، فرهنگی و آموزشی است که وجود 13هزار و 51 طرح کاربردی و 498 اختراع و اجرایی کردن شمار زیادی از طرح‌ها و ایده ها در بخش‌های مختلف گواه این مدعا است.
وی همچنین راه‌اندازی کلینیک و پاراکلینیک تخصصی، آزمایشگاه تشخیص طبی و ژنتیک، مرکز مشاوره روانشناسی، ژنتیک و وجود دفتر مطالعات راهبردی و ارزیابی تأثیر (اتاف) را توانمندی‌ها و فعالیت‌های شاخص معاونت فوق عنوان کرد .
رئیس جهاددانشگاهی فارس راه‌اندازی پژوهشکده سلامت، ایجاد برند تخصصی در مطالعات اجتماعی سلامت در استان، ایحاد دفاتر ستاد تسهیلگری (اعلام آمادگی جهت مدیریت دفاتر تسهیلگری در شیراز)، راه‌اندازی و توسعه واحد تولیدی اسانس گل محمدی، واحد تولیدی کانکریت و ابسلوت گل محمدی، تولید و افزودن اسانس گونه‌های دیگر گیاهان دارویی به خط تولید و راه‌اندازی مرکز رشد فناوری سلامت را از چشم‌اندازهای مهم معاونت پژوهشی در آینده‌ای نزدیک ذکر کرد.
فرهنگ عرصه اصلی فعالیت‌های جهاددانشگاهی
بابایی در بخشی از سخنانش به معرفی معاونت فرهنگی این مجموعه پرداخت و گفت: فعالیت فرهنگی در جهاد دانشگاهی از نخستین روزهای شکل‌گیری این نهاد آغاز شده و طی چهار دهه فعالیت، کارنامه درخشانی از طرح‌ها و برنامه‌های بدیع و موثر ثبت کرد.
وی افزود: از همان ابتدا جهاددانشگاهی بر مبنای اهداف خود و با عنایت به مفاد اساسنامه کوشش نظام‌مند فرهنگی در دانشگاه‌ها را به عنوان گسترده‌ترین حوزه فعالیت‌های خود برگزید و مخاطب اصلی خودرا در محیط‌های دانشجویی، مطابق سرفصل‌گزینی، هدف‌گزاری و برنامه‌ریزی دامنه‌دار جستجوکرده ‌است .
رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین اصلی ترین بنیادین این حوزه را تکیه و توجه جدی به مبانی علمی و مطالعات نظری در تدوین برنامه‌ها و طرح‌های خودجوش دانشجویی و جذب مشارکت آنان در فعالیت‌های فرهنگی دانست و عنوان کرد: این نهاد علاوه بر رویکرد تخصصی در فعالیت‌ها از طریق ایجاد مراکز ویژه و حفظ روند رو به رشد فعالیت‌های جاری، افتخار طراحی و ابداع ده‌ها جشنواره و برنامه سراسری و بین‌المللی را کسب کرده است .
بابایی ادامه داد: تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی، برنامه‌ریزی فرهنگی و تربیتی، ایجاد آمادگی فکری و افزایش دانش و بینش دینی و سیاسی در قشر جوان، بخصوص دانش‌آموزان و دانشجویان به منظور مقابله با غرب‌زدگی و انحرافات فرهنگی در چارچوب سیاست‌های فرهنگی کشور، رویکرد اساسی و تعیین ‌شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جهاددانشگاهی است.
وی همچنین تعمیق گرایش و باورهای دینی وآگاهی سیاسی نسل جوان ‌به‌ویژه دانشجویان، تبلیغ و ترویج ‎ آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب برای مقابله با گسست نسلی و تهاجم فرهنگی، رشد خلاقیت و پرورش استعدادهای هنری و ادبی نسل جوان به‌ویژه دانشجویان، تقویت مشارکت فعال جوانان به‌ویژه دانشجویان در مسائل سیاسی و اجتماعی کشور را از محورها و زمینه‌های اصلی فعالیت فرهنگی در جهاد دانشگاهی برشمرد .
رئیس جهاددانشگاهی فارس خاطرنشان کرد: فعالیت‌های‌ فرهنگی‌ جهاد دانشگاهی به‌ شش سر فصل‌ فرهنگی‌ هنری‌، دینی‌ ـ قرآنی، فرهنگی‌ ادبی‌، کتاب‌ و کتابخوانی، سیاسی‌ اجتماعی‌ و فعالیت های فراغت، تفکیک‌ شده‌ است‌ .
بابایی بیان کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی با راه‌اندازی مرکز فعالیت‌های قرآنی و دو خبرگزاری مهم و تأثیرگذار، خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) و خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرکز افکارسنجی (ایسپا)، اداره فعالیت‌های دینی، هنری و ادبی، کانون تخصصی قرآن و هنرهای تجسمی، گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی و سازمان انتشارات، به شکل زیرساختی تلاشی گسترده را دنبال کرده است .
وی برگزاری جشنواره تجسمی قرآن و هنر "شهود قدسی”، اجرای برنامه‌های ملی، برگزاری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان، راه‌اندازی مرکز آفرینشهای ادبی دانشجویان حافظ و راه‌اندازی مرکز تخصصی قرآن و هنر "شمیم” را از جمله فعالیت‌های انجام شده فرهنگی اعلام کرد .
رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین راه‌اندازی پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع دستی را از مهمترین چشم اندازهای معاونت فرهنگی این مجموعه معرفی و اضافه کرد: این پارک به عنوان پارک ملی علم و فناوری در حوزه علوم انسانی و صنایع خلاق فرهنگی با هدف تجاری‌سازی دستاوردهای فرهنگی و هنری و ایجاد بستر مناسب برای رشد فناوری های فرهنگی و توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه‌ها تاسیس خواهد شد .
بابایی اضافه کرد: این پارک محصول همکاری مشترک میان جهاددانشگاهی استان فارس و پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع دستی وابسته به جهاد دانشگاهی است که بمنظور تبدیل ایده‌های نو در حوزه‌هایی همچون صنایع دستی، گردشگری، رسانه‌های تصویری و علوم انسانی به محصول و فناوری‌های نوین، در استان شروع به کار خواهد کرد.
رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین به راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی توسط این نهاد در آینده‌ای نزدیک اشاره و خاطرنشان کرد که این اقدام با هدف با پنج هدف اصلی شامل برقراری ارتباط منظم و منطقی و مستمر بین بدنه کارشناسی و نخبگان جامعه با مجموعه دولت و نظام، حرکت در مسیر توزیع عادلانه و منصفانه خدمات بین مردم، انتشار دیدگاه‌های تخصصی کارشناسان خبره، اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی و فرهنگی جهاددانشگاهی و تولید و انتشار محتوای فاخر در حوزه‌های فرهنگ، فناوری و آموزش‌های مهارتی، انجام می‌شود.
بابایی خاطرنشان کرد که تلویزیون اینترنتی جهاددانشگاهی یا IPTV این امکان را برای کاربران فراهم می‌سازد که بتوانند برنامه‌ی تلویزیونی خود را از میان یک مرجع بزرگ انتخاب و در بستر اینترنت، تلویزیون هوشمند و اپلیکیشن، تماشا کنند.
آموزش و نگاه ویژه جهاددانشگاهی به مهارت افزایی
وی در ادامه به معرفی معاونت آموزشی هم پرداخت و گفت: جهاد‌دانشگاهی با پشتوانه چهار دهه تجربه علمی و عملی و با برخورداری از ظرفیت‌های متنوع و به روز، در سراسر کشور فعالیت آموزشی دارد و قادر به ارائه خدمات آموزشی به عموم جامعه و تأمین نیازهای آموزشی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی ‌در سطح کشور است.
رئیس جهاددانشگاهی فارس خاطرنشان کرد که آموزش‌های این مجموعه با هدف توسعه منابع‌ انسانی و متناسب سازی قابلیت‌های تخصصی افراد با نیازهای تخصصی‌کشور بنیان نهاده شده تا در سایه آن کارآیی‌های لازم برای پذیرش و ایفای موثر وظایف اجتماعی و شغلی کسب شود .
بابایی از مهمترین ویژگی‌های فعالیتهای آموزشی در جهاد دانشگاهی را جنبه کاربردی و روزآمدی این آموزشها عنوان کرد گفت: علاوه بر این مهم، فرایند مستمر اصلاح آنها بر اساس شرایط روز و نیازهای خاص است.
وی آموزش علمی- کاربردی (مقاطع کاردانی، کارشناسی)، آموزش‌های‌ تخصصی پیشرفته، تخصصی‌‌ و آموزش‌های عمومی-مهارتی کوتاه مدت ویژه فراگیران آزاد و کارکنان دستگاه‌های اجرایی را از محورها و زمینه‌های اصلی فعالیت آموزشی در جهاد دانشگاهی عنوان کرد .
رئیس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه امروزه نقش آموزش‌های کوتاه مدت در ارتقاء بهره وری نیروی انسانی بسیار شاخص است، براین نکته تاکید کرد که آموزش در حوزه‌های تخصصی و تخصصی پیشرفته از حلقه‌های مفقوده آموزش کشور است.
بابایی گفت: جهاددانشگاهی با مطالعه و بررسی دقیق نیازهای آموزشی اقشار مختلف جامعه از جمله متخصصین امر مبادرت به طراحی و اجرای دوره‌های تخصصی پیشرفته، تخصصی‌‌ کرده تا بخشی از نیازهای آموزشی پیشرفته را فراهم کند .
وی ادامه داد: در همین راستا این نهاد با بهره‌مندی از تجربیات ارزشمند، کادر آموزشی مجرب، بکارگیری فناوری روز و برخورداری از 12 مرکز تخصصی آموزش کوتاه مدت متعهد در استان و استفاده از تجارب ارزشمند پژوهشی خود در زمینه آموزش‌های کوتاه مدت فعالیت‌های گسترده و چشمگیری داشته و با آموزش سالانه حدود 120 هزار نفر فراگیر به عنوان گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین شبکه آموزشی در سراسر کشور، رشد علمی را متعهدانه و تخصصی دنبال کرده و همواره تلاش داشته که آموزش‌هایی منجر به مهارت افزایی و کارآفرینی داشته باشد .
رئیس جهاددانشگاهی فارس طراحی، تدوین و تصویب عنوان دوره در گروه‌های مختلف آموزشی تخصصی، مجری‌ برگزاری دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی ویژه کارکنان دولت در سطح کشور، مجری برگزاری دوره‌های آموزشی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سراسر کشور، به کارگیری فن‌آوری‌های آموزشی روز و برخورداری از سامانه یکپارچه آموزش‌های مجازی، متولی برگزاری دوره‌های آموزشی بدو استخدام ویژه کارکنان دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی و عقد قرارداد و تفاهم‌نامه با سازمانها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی را از توانمندی‌ها و فعالیت‌های شاخص این نهاد در استان فارس معرفی کرد .
بابایی در معرفی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان (ستفا) هم گفت: با توجه به دغدغه‌های اشتغال در کشور، جهاددانشگاهی با انعقاد قراردادهای مختلف با دستگاه‌های مرتبط، تلاش کرده که با برندسازی و تولید بدون کارخانه با شناسایی کار و مزیت‌ها، شناسایی افراد علاقه‌مند و توانمند و ارائه‌ی آموزش‌های لازم، در زمینه‌ی تولید و ارتباط آن با بازار کمک شایان و موثری داشته باشد .
رئیس جهاددانشگاهی استان فارس همچنین ایجاد و راه‌اندازی مرکز رشد و ایجاد 8 مرکز نوآوری و شکوفایی دیگر را از چشم انداز ستفا عنوان کرد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/94176/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز

غرق شدن یک کودک بر اثر آبگرفتگی

برگزاری دومین دوره رقابت‌های طناب‌زنی نابینایان به مناسبت روز شیراز

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران؛ با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خبرگزاری مهر در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم برگزیده بیشترین مشارکت شد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش‌بینی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق مستعد

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران /با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم /در بالاترین حد یک حادثه امنیتی بود نه حمله

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

نمایش 4 اثر در ششمین پاتوق فیلم کوتاه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

پایان یکه تازی اردوغان؟

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟