پیام فارس

آخرين مطالب

موج گرانی مسکن در اطراف تهران اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - با وجودی که رشد قیمت مسکن در شهرهای اطراف پایتخت معمولا با فاصله زمانی از این کلانشهر رخ می‌دهد، طی یک سال اخیر قیمت مسکن در برخی مناطق اطراف تهران تا 500 درصد افزایش داشته است
گرانی مسکن اطراف تهران
قیمت مسکن در پردیس حدود 500 درصد، در پرند حدود 200 درصد و در هشتگرد 100 تا 150 درصد نسبت به قبل از نوسانات بازار مسکن افزایش یافته که در مواردی از میانگین رشد قیمت مسکن تهران نیز فراتر رفته است. البته قیمت خانه در تهران نسبت به سال 1395 بالغ بر 215 درصد رشد کرده و شواهد گویای توقف رشد قیمت در کلانشهر تهران است. با لحاظ این واقعیت که معمولا رشد قیمت در شهرهای اطراف پایتخت با فاصله زمانی از شهر مادر رخ می‌دهد، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که قیمت مسکن در دو شهر پرند و هشتگرد معقول است اما در پردیس حباب دارد.
پردیس از 150 تا 600 میلیون تومان
در حال حاضر محدوده قیمت مسکن مهر در پرند با توجه به زمان تحویل آن بین 85 تا 200 میلیون تومان است؛ در حالی که حدود یک سال و نیم قبل سقف قیمت‌ها تا 70 میلیون تومان بود. در هشتگرد نیز هم‌اکنون قیمت واحدهای معمولی مسکن مهر بین 70 تا 170 میلیون تومان است و در بعضی واحدهای بزرگ متراژ به بیش از 200 میلیون تومان می‌رسد. این ارقام تا حدود یک سال قبل 30 تا 60 میلیون تومان بود.
در پردیس اما وضعیت متفاوت است. با این‌که بعد از ایجاد حباب قیمتی در پردیس، طی هفته‌های اخیر قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته و دیگر از نرخ‌های بالای 500 میلیون تومان خبری نیست، هم‌اکنون بر اساس متراژ، موقعیت و زمان تحویل، قیمت‌ها از 150 میلیون تا 600 میلیون تومان است؛ در حالی که حدود دو سال پیش رقم‌ها 60 تا 100 میلیون تومان بود.
در فاز 11 پردیس شروع قیمت واحدهای یک سال تحویل از 160 میلیون تومان، واحدهای شش ماه تحویل از 200 میلیون تومان تا 340 میلیون به اضافه 40 میلیون تومان وام بانکی است. واحدهای تحویلی هم 250 تا 450 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. در فاز 8 نیز در مواردی قیمت به 600 میلیون تومان می‌رسد. با توجه به نزدیکی پردیس به تهران و تکمیل زیرساخت‌های این شهر طی یک سال اخیر تقاضا برای مسکن آن افزایش یافت که به رشد قیمت منجر شد.
با این حال در ماه‌های گذشته بسیاری از اقشار مجبور شدند به دلیل فاصله قیمتی که بین قیمت مسکن در کلانشهرهای تهران و کرج با مجموعه شهرهای اطراف آنها وجود ایجاد شده به شهرهای اقماری مهاجرت کنند. بررسی های میدانی حاکی از آن است طی یک سال اخیر جمعیت بعضی از شهرهای اطراف تهران و کرج به طور محسوسی افزایش یافته است.
رشد قیمت خانه در کلانشهرها تاثیر خود را بر افزایش قیمت مسکن مهر نیز گذاشته است. با وجودی که 55 هزار و 99 واحد مسکن مهر بدون متقاضی در کشور وجود دارد که یکی از دلایل آن به نبود خدمات و زیرساخت‌ها مربوط می‌شود، اما بخشی از این خالی ماندن از پایین بودن توان متقاضیان نشات می‌گیرد. به طور مثال در خوزستان 7000 مسکن مهر فاقد تقاضا است که به گفته مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن، به دلیل عدم نیاز نیست، بلکه رشد نامناسب تورم موجب شده تسهیلات موجود نیز پاسخگوی قدرت خرید مردم نباشد.
آمار مسکن مهر بدون متقاضی نصف شد
تعداد واحدهای بدون تقاضای مسکن مهر در شهریورماه سال 1396 بالغ بر 110 هزار مورد بود. این در حالی است که دولت روحانی شروطی را که دولت گذشته برای تحویل مسکن مهر گذاشته بود برداشت و قوانین تسهیل شده بود، اما استقبال زیادی صورت نگرفت. تا این‌که از اواخر سال 1396 قیمت مسکن در کلانشهرها روند صعودی به خود گرفت و متقاضی برای خرید مسکن در شهرهای اطراف افزایش پیدا کرد. حالا بعد از دو سال تعداد واحدهای بدون مشتری مسکن مهر به نصف رسیده است.
طبق آخرین آمار از مجموع دو میلیون و 203 هزار و 76 واحد مسکن مهر، یک میلیون و 834 هزار و 432 واحد تحویل شده و 368 هزار و 644 واحد باقیمانده است. کل واحدهای آماده تحویل فاقد خدمات زیربنایی 165 هزار و 626 واحد، کل واحدهای دارای مشکلات حقوقی شامل 91 هزار و 561 واحد، کل واحدهای فاقد متقاضی 55 هزار و 99 واحد و کل واحدهای باقیمانده در تعهد دولت شامل 56 هزار و 438 واحد است. حسن روحانی، رییس‌جمهور دستور داده که مسکن مهر تا پایان سال جاری به اتمام برسد.
مجموعه شهری تهران و کرج جمعاً دارای 58 شهر هستند. طبق سرشماری 1395 جمعیت شهر تهران هشت میلیون و 693 هزار نفر و جمعیت کرج یک میلیون و 592 هزار نفر اعلام شده است. نکته جالب این‌که بین سال‌های 1390 تا 1395 جمعیت کرج 22 هزار نفر کاهش یافته است. پس از این دو کلان شهر، پرجمعیت‌ترین شهرهای اطراف به ترتیب اسلامشهر دارای 448 هزار نفر، شهریار 309 هزار نفر، قدس 309 هزار نفر، ملارد 281 هزار نفر، گلستان 239 هزار نفر، پاکدشت 236 هزار نفر و قرچک 231 هزار نفر هستند.
اسفندماه سال گذشته که با جهش سنگین قیمت مسکن در تهران، لواسان و کرج مواجه شدیم، در پاکدشت، ورامین، قرچک، پرند، هشتگرد، فردیس، ملارد و حتی بعضی مناطق اسلامشهر می‌شد با بودجه بین 50 تا 100 میلیون تومان آپارتمان یا خانه حیاط‌دار قدیمی خریداری کرد. اما شواهد گویای آن است که طی پنج ماه اخیر در این مناطق نیز قیمت‌ها روند صعودی داشته است.
منبع : isna.ir

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/95642/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توانمندی نظامی ایران را در عملیات وعده صادق باور کرد

ابعاد وعده صادق برای دانش‌آموزان تشریح شود

گره‌گشایی 16 بنگاه اقتصادی در کارگروه تسهیل فارس

پرسپولیس بانکی شد، استقلال نفتی!

سیلی در استان فارس رخ نداده است

واگذاری پرسپولیس به 4 بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

نارضایتی دبیران و آموزگاران از پرداخت شهریه جهت گذراندن دوره‌های مهارت آموزی

آغاز عملیات احداث شهرک جدید بومیز جهرم در آینده نزدیک

توضیحات منبع آگاه فارس درباره شایعات خبر مرگ یک دختر در وزرا

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

خریداران احتمالی استقلال و پرسپولیس

بارش باران سبب طغیان رودهای فصلی و سیلاب در شهرهای جنوبی فارس شد

اوقات شرعی فردا بیست و نهم فروردین در شیراز

حمله ایران به اسرائیل تاریخ ساز شد و باعث فخر و مباهات ما ایرانیان است

تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

واگذاری پرسپولیس به 4 بانک، استقلال به یک هلدینگ

فارس به استقبال یادروز سعدی می‌رود

تولد نوزاد افغانستانی در آمبولانس تخت جمشید

اشتغال جوانان نی ریزی با توسعه فضا‌های گلخانه‌ای

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

مراتع استان تهران نقش مهمی در تولید علوفه و رونق دامپروری دارد

بارش 46 میلیمتری باران در لارستان

آتش سوزی سوله 2 هزار متری در شیراز مهار شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی بازگشایی

برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی در شیراز اعلام شد

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 28 فروردین

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز

تغییر چهره این بازیگر معروف کره‌ای در 52 سالگی/ عکس

ظرفیت شهرستان دشتی در حوزه‌های مختلف معرفی شود

مهار آتش سوزی انبار کالا در شیراز

دستگاه‌های امدادی لامرد برای مقابله با سیلاب در آماده‌باش هستند

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

بارش باران بهاری جان تازه‌ای به رودخانه خشک لار داد

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز/ اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود

هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

حریق در انبار کالا و کپسول گاز - شیراز

تصادف و آتش‌سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

تصویب لایحه تخفیف عوارض 32 درصدی شهرداری به شهروندان شیرازی

رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان

برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد

جزئیات فروش ون اینرودز توسط بهمن موتور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک