پیام فارس

آخرين مطالب

سامانه پدافندهوایی 15 خرداد؛

سامانه ای برای 6 نبرد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - تهران- سامانه جدید پدافندهوایی ایران تحت عنوان سامانه "15 خرداد" می تواند به صورت همزمان با 6 هدف پرنده درگیر شود و آنها را منهدم کند.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امروز یکشنبه از جدیدترین سامانه پدافندهوایی کشور تحت عنوان 15 خرداد رونمایی کرد و آن را در اختیار یگان های عملیاتی نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار داد.
«15 خرداد» که در نوع خود یکی از سریع ترین سامانه های پدافندی از نظر عملیاتی محسوب می شود می تواند در کمتر از پنج دقیقه برای عملیات آماده شده و به طور همزمان تعداد 6 هدف را شناسایی و ردگیری کند و علیه آنها عملیات شلیک و انهدام را انجام دهد.
15 خرداد که در نوع خود یکی از سریع ترین سامانه های پدافندی از نظر عملیاتی محسوب می شود می تواند در کمتر از پنج دقیقه برای عملیات آماده شود، تعداد 6 هدف را بطور همزمان شناسایی و ردگیری کند و علیه 6 هدف عملیات شلیک و انهدام را انجام دهد.
این سامانه کاملاً بومی می تواند اهدافی نظیر جنگنده و پهپادهای مهاجم را در برد 150 کیلومتر شناسایی و تا برد 120 کیلومتر ردگیری کند و توانایی شناسایی اهداف پنهان‌کار در برد 85 کیلومتر و درگیری و انهدام آن‌ها را در برد 45 کیلومتری دارد.
15 خرداد که قدرت بالایی در سطوح کنترل، هدایت عملیات و تحرک‌پذیری دارد، در برد عملیاتی بالا و ناحیه کشندگی گسترده (با اهدافی که در محدوده ارتفاع 150 کیلومتر تا 27 کیلومتر و در برد 7کیلومتر تا 75 کیلومتر قرار دارند) می‌تواند درگیر شود.
امکان درگیری موثربا اهداف هوایی با قابلیت‌های آفندی بالا مانند هواپیماهای شناسایی، بمب افکن‌ها و جنگنده‌های تاکتیکی از دیگر قابلیت های سامانه پدافندهوایی 15 خرداد هستند.

حضور فرمانده نیروی پدافندهوایی ارتش، وزیر دفاع و جانشین وزیر دفاع در مراسم رونمایی از سامانه پدافند هوایی 15 خرداد
** استفاده از صیاد سه
این سیستم مجهز به رادار آرایه فازی با امکان درگیری همزمان با چند هدف و سکوهای پرتاب مستقل است که در آن از موشک صیاد 3 استفاده می شود.
تیر ماه سال 96 خط تولید انبوه موشک صیاد سه توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح، و نخستین موشک ها از این نوع تحویل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران شد.
بر اساس اعلام وزارت دفاع سامانه صیاد 3 با برد عملیاتی حدود 120 کیلومتر و ارتفاع پروازی 27 کیلومتر در مقابل تهدیدات هوایی در برد متوسط و بلند طراحی شده است.
صیاد 3 بر اساس آخرین فناوری های روز دنیا طراحی شده و قادر است با انواع مختلف تهدیدات مانند هواپیماهای جنگنده رادار گریز، هواپیماهای بدون سرنشین، موشک های کروز، بالگردها و انواع مختلف پرنده های مدرن دارای مانور، سرعت و ارتفاع بالا در محدوده عملیاتی خود درگیر شود.
این موشک دارای هدایت ترکیبی و مجهز به جستجوگرهای پیشرفته فعال، نیمه فعال و همچنین مادون قرمز است و از قابلیت های پیشرفته مقابله با انواع جنگ الکترونیک بهره می برد.

موشک صیاد 3
ارتش و وزارت دفاع همچنین سال گذشته از یک سامانه پدافندهوایی مشابه 15 خرداد، تحت عنوان "تلاش" رونمایی کردند که آن نیز برای هدف قرار دادن اهداف دشمن از موشک های صیاد 3 استفاده می کرد.
**سامانه مشابه
ارتش و وزارت دفاع سال گذشته از یک سامانه پدافندهوایی مشابه 15 خرداد، تحت عنوان "تلاش" رونمایی کردند که آن هم برای هدف قرار دادن اهداف دشمن از موشک های صیاد 3 استفاده می کرد.
این سامانه بومی که سال گذشته توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) در یک رزمایش مورد استفاده قرار گرفت، می‌تواند اهداف خود را در ارتفاع متوسط و بلند مورد اصابت قرار دهد.
بر اساس اعلام ارتش، سامانه موشکی زمین به هوای «تلاش» به منظور بکارگیری و تلفیق موشک صیاد –2 در سیستم سلاح اس 200 برای ارتقا قابلیت های عملیاتی و توانمند سازی سامانه سلاح اس 200 در مقابله با تهدیدات روز است.
معاون عملیات پس از آزمایش موفق این سامانه گفت: سامانه های موشکی تلاش، پرنده هایی که در قالب نیروی دشمن قصد نفوذ به منطقه رزمایش داشتند را مورد هدف قرار دادند و اجازه ندادند هیچ پرنده ای وارد منطقه شده و این محدوده را به سلامت ترک کند.
امیر دریادار دوم «سید محمود موسوی» افزود: تحویل چنین سامانه هایی با دارا بودن قابلیت های منحصر بفرد و درصد اصابت بالا، با وجود تحریم‌های ظالمانه به مدافعان آسمان ولایت باعث شد تا امروز شاهد آن باشیم که هیچ آزمایش ناموفقی در صحنه رزمایش اتفاق نیفتد.

شلیک موشک از سامانه پدافندهوایی تلاش
**دیگر سامانه های بومی
نیروی پدافندهوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر سیستم های 15 خرداد و تلاش از چندین سامانه پدافندهوایی کاملاً بومی دیگر نیز تاکنون تحت عنوان سراج و مرصاد نیز رونمایی کرده است.
سامانه موشکی مرصاد برای تامین پوشش پدافندی در ارتفاع متوسط و علیه اهداف پرنده متنوع شامل انواع هواپیماها و موشک های کروز است و برای همه ساعات شبانه روز و انواع شرایط آب و هوایی، قابل اعتماد و با قابلیت تحرک پذیری بالا و به دست متخصصین داخلی با طراحی نوین و صد درصد بومی، طراحی و ساخته شده است.

سامانه پدافندهوایی مرصاد بر روی سکوی پرتاب
سامانه توپخانه ای سراج که نیز سال گذشته رونمایی شد، یک توپ 35 میلیمتری است که توپ و گلوله آن بهینه شده است. این سامانه علاوه بر استفاده از رادار، از یک سامانه جدید اپتیکی هم بهره می‌برد.
استفاده از تعداد زیادی از این سامانه های توپخانه ای در کنار دیگر سامانه ها و تجهیزات موشکی ازجمله سناریوهای مقابله با اهداف هوایی در فواصل مختلف است. «سراج» می تواند انواع اهداف از جمله ریزپرنده ها را کشف و مورد اصابت قرار دهد.
** اس 300 ایرانی در راه است
بر اساس اعلام فرماندهان نظامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اکنون در حال ساخت سامانه پدافندهوایی پیشرفته بومی تحت عنوان باور 373 است. سامانه موشکی باور 373 که به اس 300 ایرانی معروف است، با برد بیش از 200 کیلومتر و ارتفاع 27 کیلومتر از قابلیت های بیشتری نسبت به سامانه اس 300 روسی بهره می برد.
مدیران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیش از این اعلام کرده بودند که باور 373 آزمایش های خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است.
سردار قاسم تقی زاده جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در رابطه با باور 373 گفته است: موشک طراحی شده این سامانه چابک و چالاک است و از تکنولوژی نوینی که به طور کامل ساخت ایران است بهره می برد؛ باور قدرت دفاعی ایران را به رخ جهانیان می کشد.

رئیس جمهوری در حال بازدید از سامانه در حال ساخت باور 373 در مرداد ماه سال 1395
در سال های گذشته با وجود تحریم صنایع دفاعی ایرانی بومی سازی سامانه های پدافندهوایی از طریق طراحی و توسعه در داخل کشور به صورت ویژه در دستور کار نیروهای مسلح قرار گرفته است تا پوشش دفاعی مناسبی در مقابل سلاح های استراتژیک دشمن از جمله هواپیماهای جنگنده، بمب افکن های رادار گریز، موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و انواع پهپادها ایجاد کرد.
**توجه ویژه به سیستم های پدافندی بومی
در سال های اخیر با وجود تحریم صنایع دفاعی ایرانی بومی سازی سامانه های پدافندهوایی از طریق طراحی و توسعه در داخل کشور به صورت ویژه در دستور کار نیروهای مسلح قرار گرفته است تا پوشش دفاعی مناسبی در مقابل سلاح های استراتژیک دشمن از جمله هواپیماهای جنگنده، بمب افکن های رادار گریز، موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و انواع پهپادها ایجاد کرد.
در این میان نقش سامانه‌های برد بلند و متوسط کشور در بازدارندگی از تهاجم دشمنان و تهدید اهداف هوایی برای محافظت از تأسیسات حیاتی و شهرهای بزرگ بسیار حائز اهمیت است.
وزیر دفاع امروز پس از رونمایی از سامانه 15 خرداد با تاکید بر تقویت سیستم های پدافندهوایی گفت: «با بررسی تحولات اخیری که پیرامون کشور عزیزمان رخ داده است و البته اتفاقاتی که بواسطه ایجاد داعش در سوریه و عراق شکل گرفته است می بینیم که سمت و سوی نبردهای امروزی متفاوت از گذشته و به سمت تهدیدات موشکی و هوایی رفته است. به همین دلیل تنها راهکار مقابله با تهدیدات هوایی و موشکی بطور قطع در اختیار داشتن یک پدافند هوایی پیشرفته، به روز، مجهز و کارآمد است و در این راستا با وجود تحریم های شکننده در حوزه های دفاعی و نظامی ملت ما شاهدند هیچ سدی جلودار عزم و اراده فرزندان برومند ایران اسلامی در حوزه پشتیبانی از نیروهای مسلح نبوده و نخواهد بود».
امیر سرتیپ امیر حاتمی اعلام کرد: امروزه در حوزه ساخت فناوری ها، تجهیزات و سامانه های پدافند هوایی به سطحی از رشد، بالندگی و توسعه رسیده ایم که نیروهای مسلح ما در مقابل هرگونه تهدیدات هوایی و موشکی بدون نیاز به کمک سایر کشورها می توانند از حدود و ثغور ایران اسلامی حفاظت و حراست کنند.
سیام *9612**2021**

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/95657/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است