پیام فارس

آخرين مطالب

منتقدان تابلو مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- تابلوهای شهری در شیراز طی‌ یک‌سال گذشته هر از گاهی خبرساز شده و آوازه آن گاه از مرزهای استان و کشور نیز فراتر رفته است.

این اشتباه‌ها در مواردی مانند بنر موهوم هفته دفاع مقدس سال 97 از مجموعه شهری شیراز غیرقابل دفاع به نظر می‌رسد اما شمار زیاد انتقادهای مطرح‌شده به موضوع تابلوها و بنرهای شهری در سطح رسانه‌ها، پرسشی را فراروی شهروندان مطرح‌ می‌کند که آیا مسائل کلیدی‌تر و مهم‌تری برای پرداختن در این رسانه‌ها وجود ندارد؟
آیا این اشتباه‌ها در دوره قبلی شهرداری شیراز نبوده یا ذره‌بینی برای رصد این اشتباه‌ها وجود نداشته است؟
آیا دامن زدن گسترده به موضوع اشتباه‌های حوزه شهری و تلاش برای تبدیل آن از موضوع فرعی به موضوع اصلی جامعه، در مسیر رسالت رسانه‌ای است؟
اگر یکی از کارکردهای رسانه‌ها در جامعه،‌ از منظری موضوع امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح کژی‌ها و ناراستی‌ها باشد، آیا این قاعده و دستور دینی مقدماتی دارد یا خیر؟ - که البته پاسخ روشن است، این فریضه مقدماتی دارد.
آیا قبل از دامن زدن به موضوعی که آثار مخرب در سطح بین‌المللی دارد، موضوع را با یک تماس تلفنی با مسئولان شهری در میان بگذارند و در صورت بی‌توجهی،‌ آن را رسانه‌ای کنند به صواب نزدیک‌تر نیست؟
آیا تداوم تمرکز روی اشتباه‌های یک مجموعه و چشم فرو بستن بر اشتباه‌های احتمالی مجموعه‌های دیگر، مطابق با اصل بی‌طرفی رسانه‌ای است؟
مخاطبان در عصر شبکه‌های اجتماعی از زوایای پنهان و آشکار رخدادها مطلع می‌شوند و البته، آنها در خواهند یافت که نگاه رسانه‌ها به موضوعات تا چه حد به واقعیت نزدیک بوده است.
اشتباه نوشتاری در یک بنر راهپیمایی 13 آبان 97 خبرساز شد
سریال تابلویی
اوایل اسفند 96 عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر و در پی آن در برخی رسانه‌های فارس منعکس شد که گروهی را نشان می‌داد که در حال جمع‌آوری تابلوهای تمثال‌ شهدا در سطح شهر شیراز بودند و این موضوع واکنش‌هایی را برانگیخت اما در عمل مشخص شد این اقدام در راستای بهسازی و نوسازی قاب عکس شهدا در آستانه نوروز انجام شده بود در صورتی که هجمه شدیدی در پی این مساله به راه افتاد و هفته‌ها این موضوع نقل محافل خبری این استان و حتی کشور بود.
شامگاه چهارم مهر 97 نیز بنری موهوم در میدان نمازی شیراز نصب شد که در آن از تصاویر سربازان رژیم صهیونیستی در طراحی یک بنر ویژه هفته دفاع مقدس استفاده شده بود. موضوعی که بازتاب بین‌المللی یافت و به صدور کیفرخواست برای عاملان نصب این بنر منجر شد.
اشتباه تایپی در عبارت لاتین درج شده در بنری مربوط به راهپیمایی 13 آبان سال گذشته که در آن به جای کلمه DOWN کلمه DAWN درج شده بود، دیگر حاشیه‌سازی بود که به جنجالی رسانه‌ای بدل گشت و در صورتی که بخشی از این موضوع به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مربوط می‌شد اما نوک پیکان هجمه‌ها دوباره سمت مدیریت شهری شیراز نشانه رفت.
روابط عمومی قطار شهری شیراز، اشتباه در پیام نمایشگر شهری را ناشی از خطای نرم‌افزاری خواند
انتشار عکسی از تلویزیون شهری نصب شده بر روی دیوار ساختمان سازمان قطار شهری (مترو) شیراز نیز شامگاه دهم مردادماه خبرساز شد که در آن به جای تسلیت مناسبت عزا، این جمله به ذهن می‌آمد که شهادت امام جواد (ع) "گرامی‌باد".
روابط عمومی سازمان قطار شهری شیراز این اشتباه را خطای نرم‌افزاری توصیف کرد که دو تصویر با دو پیام متفاوت روی هم افتاده است.
تابلوی قدیمی،‌ سوژه جدید
حذف عنوان شهید از یک تابلوی خیابان‌های شهر شیراز نیز طی‌ روزهای اخیر خبرساز شد، خطایی که سخنگوی شورای شهر شیراز آن را ناشی از بی‌توجهی یک کارگر خدماتی و اینکه تنها در یکی از تابلوهای این خیابان این خطا رخ داده است و شهردار شیراز نیز این خطا را متعلق به دوره قبلی مدیریت اصولگرایان در شهرداری دانست.
اداره‌کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز در اطلاعیه‌ای در این باره اعلام کرد:‌ چند روزی است که برخی از شهروندان و دوستداران راه شهید و شهادت از انتشار تصاویری از چند تابلو خیابان های فرعی سطح شهر که به صورت سهوی پیشوند مقدس شهید از نام آنها افتاده ، ابراز نگرانی کرده و با ذهنِ پرسشگر و دغدغه مند خود ،خواهان پاسخگویی شده‌اند.
این اداره‌کل ضمن احترام به این افراد و احساس مسئولیتی که در قبال شهدا دارند، اعلام می‌دارد این تابلوها مربوط به سالیان پیش و قبل از دوره مدیریت شهری جدید و زمانی است که سازمان ترافیک شهرداری به جای معاونت حمل و نقل و ترافیک ایفای وظیفه می کرد.
در ادامه این مطلب آمده که اعتقاد داریم لاله های سرخِ پرپر سرزمین مان تشنه درج نام شان بر کوچه و معابر نبودند، گمنامی در میان معبرهای باز شده و میدان مین را بر هر اسم و رسمی ترجیح می دادند.
سال‌های گذشته کجا بودید؟
در این اطلاعیه همچنین عنوان شده که همین جا از دوستانِ مسئوولیت پذیر خود نیز گلایه مندیم که چرا در تمام سال های گذشته با این حرارت و مسئوولیت پذیری به این موارد ورود نکردند؟ با این حال شهرداری شیراز افتخار می کند کوچه و خیابان های شهرش مزین به واژه مقدس "شهید" باشد و با وجود اینکه اشتباه سهویِ صورت گرفته مربوط به این دوره نبود موارد بلافاصله اصلاح شد و خود را موظف دانستیم به دغدغه شهروندان مسئولیت‌پذیر احترام بگذاریم.
شهدا را وجه‌المصالحه دعواهای سیاسی نکنید
این موضوع واکنش شهردار شیراز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر را نیز در پی داشت. حیدر اسکندرپور در این زمینه گفت:‌ اینکه مجموعه مدیریت شهری شیراز به ارزش‌های دفاع مقدس و شهدا بی توجه است، تهمت سنگینی است که برخی به راحتی به خود اجازه می‌دهند که بدون تحقیق به مسئولان یا نمایندگان خود نسبت دهند.
شهردار شیراز تصریح کرد: اگر به تصاویر منتشر شده توسط همین افراد توجه کنیم در گوشه همه تابلوها عنوان سازمان ترافیک قید شده در حالیکه این سازمان سال 95 منحل شده و مجموعه‌ دیگری جایگزین آن شده است؛ بنابراین تابلوها همگی دست‌کم مربوط به قبل از سال 95 بوده‌؛ البته اطمینان داریم که مدیران سابق شهرداری هم در این زمینه تعمدی نداشته‌ است.
اسکندرپور اظهار داشت: رؤسای سابق و جدید شورای فعلی شهر شیراز، هر دو از یادگاران دوران دفاع مقدس هستند؛ چگونه ممکن است کسانی که خود در کنار شهدا زندگی کرده‌اند، حالا به یاد آنها بی‌توجه باشند؟
وی اضافه کرد: هر ملتی برای بقا و دوام خود به قهرمانان ملی نیاز دارد و شهدا هم قهرمانان ملی ما هستند؛ شهدایی که برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی و وطن‌مان جنگیده‌اند و جان خود را تقدیم کرده‌اند، متعلق به همه ملت هستند نه یک حزب یا جریان خاص.
اسکندرپور از کسانی که مسائل شهری را از سر دلسوزی تذکر می‌دهند تقدیر اما در عین حال تصریح کرد: ما خود را موظف به پیگیری تذکرات دلسوزانه شهروندان عزیز می‌دانیم، اما خطاب به جریانات و افرادی که با هم دعواهای سیاسی دارند به صراحت می‌گویم که در ایام انتخابات یا منازعات سیاسی، شهدا را وجه‌المصالحه دعواهای خود قرار ندهید؛ میدان جنگ سیاسی امروز را با میدان جنگ مقدس دیروز گره نزنید و به سرمایه‌های معنوی کشور چنگ نیاندازید.
رئیس شورای شهر شیراز و سخن از سهم‌خواهی سیاسی
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این باره معتقد است: سهم خواهی گروه‌ها و دسته های مختلف که در برخی رسانه‌ها، فضای عمومی، سیاسی و مجازی مطرح می شود ایرادی است که ریشه فرهنگی دارد، زمانی که منافع فردی و گروهی از نفع عمومی پیشی گیرد قطعا مشکلاتی بروز خواهد کرد.
عبدالرزاق موسوی بیان کرد: وظیفه داریم خیر عمومی را هدف گذاری و مبنا کار قرار دهیم و در این مسیر مباحث و مسائل مطرح شود.
وی با بیان اینکه سهم خواهی از سوی گروه یا اشخاصی ممکن است برای هر یک از مسئولین استان فارس و شیراز اتفاق بیافتد،افزود: اینکه سهم خواهی در روند عادی مسائل چقدر تاثیرگذار می تواند باشد به مدیران و مسئولین بستگی دارد،آنهایی که امانت دار بخشی از حوزه های عمومی هستند و اینکه مدیران چقدر به رعایت حقوق عمومی پایبند هستند بستگی دارد.
وی ادامه داد: سهم‌خواهی واقعیتی است که وجود دارد اما شخصا معتقدم که این کار چه بسا هزینه های سنگینی هم به دنبال دارد اما به هر صورت مسئولین در جمهوری اسلامی و هرکسی که امانتی از مردم در دست دارد باید در مسیر درست گام بردارد وگر نه هرچه جلوتر رویم مشکلات کشور نیز بیشتر خواهد شد.
سهم‌خواهی ریشه در فساد دارد
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز یکی از ریشه های اصلی فساد را برگرفته از سهم خواهی‌ دانست و گفت: شخصا در طول فعالیتم در شورای پنجم شیراز به هیچ سهم خواهی پاسخ ندادم و موردی هم از سایر اعضای شورا سراغ ندارم که کسی از اعضاء به سهم خواهی تن داده باشد یا اینکه اعضای شورا به خاطر یکسری رابطه و منافع فردی طرحی را مصوب و یا کاری را انجام داده باشند.
لزوم مقاومت شهرداری در برابر خواسته‌های شخصی و گروهی
موسوی در پاسخ به اینکه آیا در شهرداری شیراز هم روند همین گونه است یا خیر،گفت: در شهرداری نمی توانم قاطعانه اظهارنظری داشته باشم اما تا جایی که با شخص شهردار صحبت کردم در اظهارات او اینگونه بوده که در این مسیر حرکت نمی کند و انتظار ما بعنوان اعضای شورای کلانشهر شیراز از شهرداری این است که به هیچ وجه به خواسته های شخصی و گروهی تن داده نشود.
رئیس شورای شهر شیراز ادامه داد: قطعا در سال سوم فعالیت شورای پنجم، تن ندادن به سهم خواهی ها از سوی مدیریت شهری با حساسیت بیشتری و به طور جدی دنبال می‌شود و بدون تردید به این درخواستها تن داده نخواهد شد.
وی از تشدید نظارتهای شورا بر عملکرد شهرداری در سال سوم فعالیت شورای پنجم خبرداد و گفت: قطعا تن دادن به سهم خواهی های شخصی و گروهی از سوی ریاست شورای شهر به جد رد خواهد شد.
سخنگوی شورا: برخی انتقادها ناروا است
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در واکاوی دلایل هجمه‌ها به نهاد شهری بر سر مسائل جزئی گفت: باور انتخاب لیست امید در دوره پنجم شورای شهر شیراز برای برخی جریان‌های مخالف سخت بوده است.
سعید نظری افزود:‌ به جناح رقیب خرده نمی گیریم چون اندیشه‌هایمان با هم متفاوت است و آنها منتقد ما هستند و ما نیز همینطور، اما بخشی از انتقادات به مدیریت شهری شیراز واقعا ناروا است.
او یکی از نمونه های انتقادات ناروای طیف مقابل را در خصوص از قلم افتادن کلمه شهید در تابلوی یکی از کوچه های سطح کلانشهر شیراز دانست و گفت: این موضوع را در روزهای اخیر شخصا بررسی کردم و در آن خیابان تنها در تابلوی یکی از کوچه ها کلمه شهید درج نشده بود و چون این کلمه شبرنگی بوده گویا کم آمده است و این کج سلیقگی از سوی پیمانکار رخ داده است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: این امکان‌پذیر بود که این موضوع را لسانی و تلفنی گوشزد کرد مانند بسیاری دیگر از موارد که افرادی هستند که با دیدن اینگونه اشتباه‌های لسانی موضوع را منتقل می کنند و مساله برطرف می‌شود.
سخنگوی شورای شهر شیراز در پاسخ به این سوال که آیا برخی گروه ها با مطرح کردن این انتقادات به دنبال سهم خواهی و امتیاز گیری هستند یا خیر؟ نیز گفت: نمی توانم این مساله را تایید و یا تکذیب کنم اما اکثر اعضای شورای شهر شیراز افرادی نیستند که بخواهند امتیازی به کسی بدهند اما بالاخره ممکن است افرادی در خارج نهاد شهری به دنبال برخی امتیازات باشند.
تحریک افکار عمومی به جای حل مشکل
نظری با بیان‌این که عمده منتقدان شورا و مدیریت فعلی شیراز خود را مدافع ارزش‌ها می دانند اما بر مبنای ارزش ها عمل نمی‌کنند، گفت: بسیاری از منتقدان فعلی مدیریت شهری شیراز به جای حل مشکل به دنبال تحریک افکار عمومی هستند.
سخنگوی شورای شهر شیراز اظهار داشت: چند تجربه تلخ را در این خصوص تاکنون گذرانده ایم به گونه‌ای که هر زمان مدیریت شهری شیراز خواسته اقدامی در حوزه فرهنگی و اجتماعی آغاز کند با یکسری از این مباحث روبه رو شده است و بعد از آن نیز هم مدیریت شهری و هم دستگاه‌های ذیربط به این نتیجه مشترک رسیده اند که بعضی از این بی اخلاقی ها عمدی صورت می گیرد به نحوی که در سال گذشته با فیلم برداری از روند اصلاح و بهسازی تابلوهای منقوش به عکس شهداء این گونه حاشیه سازی ها شروع شد و آخرین آن نیز پیام شهادت امام جواد(ع) در تابلوی مقابل ساختمان قطار شهری و تابلویی دیگر در خیابان شهید دستغیب شیراز ادامه یافته است.
بعضی موارد صحنه‌سازی است
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد: با پیگیری و شکایت هایی که در پی بعضی از این موارد صورت گرفت مشخص شده که بخشی از این جنجال سازی ها واقعا صحنه سازی بوده و پشت پرده آن اتفاقات دیگری رخ داده است که در نهادهای قضایی و امنیتی در حال بررسی است.
نظری ادامه داد: بخشی از این موارد اشتباهات اداری و کارمندی بوده مانند تابلوی مقابل سازمان مترو شیراز در خصوص شهادت امام جواد(ع) که مدیر روابط عمومی مترو در آن روز غائب بوده و کارمندی سهوا به اشتباه این خطا را انجام داده بود اما اینکه سریعا عکس آن گرفته و منتشر می شود و همچنین تئوری پردازی‌ های مختلفی در این خصوص منتشر می شود مصداق بی‌اخلاقی است.
وی اضافه کرد: امیدواریم منتقدین و گروه های سیاسی مخالف دیدگاه فعلی مدیریت شهری شیراز به جای انتقادات اینچنینی به سمت طرح انتقاد ریشه ای و عملکردی پیش روند و قطعا از اینگونه نقدها استقبال نیز خواهد شد.
فقط می‌گویند کاری نکردید
سخنگوی شورای شهر شیراز افزود: تاکنون طیف مقابل تنها با تخریب و جنجال سازی ظاهری و اینکه مدام می گویند مدیریت شهری فعلی کاری نکرده بسنده کرده اند اما انتقاد اصولی و عملکردی از آنها دیده نشده است.
وی از انتشار گزارش عملکردی در خصوص شورا و شهرداری شیراز در آینده نزدیک خبرداد و گفت: در دوره‌ای که عمده شهرداری های کشور بدهی‌های سنگینی دارند، این شهرداری، بخشی از بدهی های خود را پرداخت کرده و حقوق پرسنل نیز به موقع پرداخت می شود و هیچ تجمعی درخصوص عدم پرداخت بموقع مطالبات این نهاد طی یکسال گذشته مشاهده نشده و بسیاری از پروژه های نیمه تمام کلان شهر شیراز مانند تقاطع شهدا کشن و شهدای انقلاب نیز تکمیل شده و همچنین خط دو مترو این شهر به سرعت در حال تکمیل و زیرساخت دوچرخه‌های نسل چهارم در سطح این شهر مهیا شده است.
سخنگوی شورای شهر شیراز تاکید کرد: شورا و شهرداری شیراز پذیرای انتقادات سازنده و عملکردی است و از آن استقبال می کند، اما اینکه چرا کلمه، نقطه و یا حرفی از یک تابلو آن هم به صورت سهوی حذف شده هیچ دردی از جامعه و شهروندان کلانشهر شیراز دوا نخواهد کرد.
9873/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/99240/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

زمان طلایی برای درمان لکنت زبان

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

افزایش تعداد گوزن زرد ایرانی در ارسنجان + فیلم

افتتاح مدرسه خیرساز به همت خیر شیرازی

انتقال بیمار 68 ساله با بالگرد به شیراز

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد

سرقت طلا و قتل شهروند آباده‌ای

رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت در اکثر نقاط کشور

جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!

قتل خانم 82 ساله در آباده و سرقت طلاجات او

موفقیت مخترعان شیرازی در اختراع کیسه مدرج جمع‌آوری خون از ناحیه جراحی

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

کی بود کی بود من نبودم؟!

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

دانستنی‌هایی درباره سندروم روده تحریک‌پذیر

ناروانی طبیعی گفتار و راهکارهای درمان آن

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

خاموشی یکساله چراغ های کمربندی جنوب شیراز

هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

هواشناسی 1403/02/04؛ هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

بارش‌ شدید باران در تهران و 10 استان دیگر | هوا تا این روز سردتر خواهد شد

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ سه شنبه چهارم اردیبهشت

آغاز توزیع دفترچه‌های سپرده گذاران اتباع خارجی

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد