جاخالی شورای شهر در تغییر کاربری باغات قصردشت
شنبه 6 مهر 1398 - 9:13:56 AM
روزنامه تماشا
|
|
پیام فارس - روزنامه تماشا چاپ شیراز در شماره 1103 یادداشتی با عنوان `جاخالی شورای شهر در تغییر کاربری باغات قصردشت` به قلم محمدحسن شلتوک کار منتشر کرده است.
در این یادداشت آمده است:باغات قصردشت به عنوان میراث گرانبهای گذشتگان از نظر زیستمحیطی، تاریخ، سیمای شهری و اقتصادی اهمیت غیر قابل انکاری برای شیراز دارد. صد سال پیش مساحت این باغات نزدیک به 3 هزار هکتار بود اما با گسترش شهر و شهرنشینی و تغییر کاربری ناشی از روند فزاینده گسترش ساخت و ساز هر روز بیش از روز قبل تیشه به ریشه درختان این باغها زده شد. در آغاز دهه هشتاد مساحت حوزه استحفاظی باغهای قصردشت حدود یک هزار هکتار باغ حفاظت شده تخمین زده شد و این کاهش چشم گیر نشان میدهد که نسل های پسین میراثداران خوبی برای یادگاریهای نسلهای پیشین نبوده اند. از سال 1370 تا کنون همواره تمهیداتی جهت حفظ و نگهداری نگین سبز شیراز اندیشیده شده ولی مهمترین و اثربخشترین این تلاشها، طرح ساماندهی باغات قصردشت است که در سال 1379، پس از ارائه توسط مشاور و طی مراحل قانونی به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید و ابلاغ شد. در این طرح هرگونه تفکیک، تغییر کاربری و ساخت و ساز در باغات حفاظت شده ممنوع شده است. براساس مصوبات ابلاغی باغات قصردشت، در جهت حفظ بخش پراهمیتتر باغات به پنج گروه با ضوابط و مقررات ویژه دستهبندی شدهاند. در این دسته بندی گروههای دو و سه عملاً از حوزه مداخله ستاد آبادگری باغات خارج میشوند. گروه چهار نیز عمدتاً با رویکرد حفظ وضع موجود نسبت به دو گروه یک و پنج از مداخله کمتری برخوردارند؛ به استثنای مواردی که بر حسب شرایط منطقه و به تشخیص کمیسیون ستاد و کار گروه تخصصی، قابلیت توسعه به صورت افزایش تراکم و افزایش سطح اشتغال را دارا هستند. اما گروه های یک و پنج از بیشترین اهمیت و توجه برخوردارند. گروه یک با رویکرد حفظ، نگهداری و ارتقای وضعیت از طریق تملک عمومی و گروه پنج با رویکرد تغییر کاربری و پرداخت عوارض ارزش افزوده در جهت تأمین هزینه کمک باغات پروه یک مورد توجه ویژه قرار دارد. در دو ماه اخیر تغییر کاربری قطعه زمینی واقع در گروه یک باغات قصردشت در دستور کار شورای اسلامی شهر شیراز قرار گرفته که متأسفانه از ابتدای امر به نظر میرسد بی اطلاعی وعدم اشراف کافی به دستورالعملهای نافذ در این رابطه بر مصوبات شوراییان تأثیر فراوانی داشته است. با آنکه مصوبه اولیه شورای شهر شیراز توسط فرمانداری، مهر عدم تأیید خورده است امّا در اقدامی تأملبرانگیز شورا مصوبه برگشت داده شده از فرمانداری شهرستان شیراز را دوباره با اصلاحاتی به تصویب میرساند. مصوبه اصلاح شده که به صورت مشروط به تصویب رسید و شرط آن اخذ تغییر کاربری از کمیسیون ماده پنج میباشد باز هم توسط فرمانداری به شورا بازگشت داده میشود در حالی که علت این عدم تأیید آن است که به ظن فرمانداری شورا نمیتواند مصوبه مشروطی به تصویب برساند! این بار شورای اسلامی شهر شیراز بدون آنکه مصوبه را اصلاح و یا ابطال کند آن را به شهرداری ابلاغ میکند تا شهرداری موظف شود جهت تغییر کاربری این قطعه زمین اقدامات اداری را آغاز کند! در این میان چند نکته وجود دارد: نکته اول: ایراد اعلام شده از سوی فرمانداری شیراز بر مصوبه مذکور رفع نشده و این مصوبه که مهر تأیید ندارد به شهرداری با تعبیر شخصی شوراییان ابلاغ میشود که این خود امری فرا قانونی است. شورا در صورتی میتواند مصوبه ای را به شهرداری ارجاع دهد که مهر تأیید نهاد نظارتی یعنی فرمانداری شهرستان را داشته باشد. لذا این عمل فی نفسه غیر قانونی است. نکته دوم: اساساً شورای اسلامی شهر شیراز حق هیچگونه دخل و تصرفی در تغییر کاربری باغات قصردشت در گروه یک را ندارد. طرح جامع باغات قصردشت براساس پیشنهادات کمیسیون ماده 5 مورخ 25 / 8 /77 شهر شیراز و به منظور حفظ و حراست از مجموعه باغات مذکور، تهیه و مرحله اول آن در تاریخ 7 / 9 / 79در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسیده است و در تاریخ 16 / 9 / 79 توسط معاون وزیر مسکن و دبیر شورای عالی وقت به استانداری فارس ابلاغ و براساس آن شهرداری شیراز به عنوان سازمان اجرایی طرح و استاندار فارس و رییس شورای شهرسازی به عنوان ناظر و مسؤول حسن اجرای کامل و دقیق مصوبه تعیین شده اند. براساس این طرح در باغات و اراضی گروه یک محدوده طرح جامع، تفکیک، تغییر کاربری، ساخت و ساز ممنوع بوده و باغات و زمین های این گروه در اولویت تملک عمومی قرار دارند. همچنین درحداکثر 220 هکتار از باغ ها و زمین های مزبور طرح گردشگری با ضوابط خاص شامل پرورش گل و گیاه، باغ تفریحی و باغ گیاهشناسی، باغ موزه، باغ ورزشی، سینما، آمفی تئاتر زمستانی و تابستانی، هتل و متل، رستوران، تالار برگزاری مراسم سخنرانی و جشن و نمایشگاه هنری قابل اجرا است. شهردای موظف است جهت حفظ باغات گروه یک به تملیک عمومی این اراضی بپردازد. اینکه در پلاک مذکور شرط تملک برای شهردای تبدیل آن به مؤسسه فرهنگی مذهبی گذاشته شده است جای سؤال دارد و باید پرسید بر چه اساسی مسؤولان و مدیران حقوقی شهرداری در طی مراحل تملک پلاک مذکور شرط مالک اصلی را باید بپذیرند! نکته سوم: شورا و شهرداری حق تغییر کاربری پلاک مذکور را ندارند. اینکه چرا شورای اسلامی شهر در آخرین ماههای فعالیت خود این چنین شتاب زده به دنبال تغییر کاربری و صدور مجوز برای پلاک مذکور است سوالات متعددی را در اذهان بوجود می آورد! صراحت مصوبات شورای عالی شهرسازی که باغات گروه یک باید با رویکرد حفظ، نگهداری و ارتقای وضعیت موجود از طریق تملک عمومی مدیریت شوند بدان معنا است که اگر پلاک مذکور در اثر غفلت مالک به زمین بایر تبدیل شده است باید به صورت فضای سبز و مشجر احیا شود نه اینکه به بهانه عدم وجود درخت در آن، مسیر تبدیل این زمین به ساختمان از سوی شورای اسلامی شهر تسهیل شود! نکته چهارم: در گزارش تشکیل، عملکرد و برنامه های ستاد آبادگری باغات قصردشت به شورای شهر در دی ماه 1394 صراحتاً قید شده است که یکی از برنامه های این ستاد پیگیری قضایی، اعمال جریمه و تعهد احیای باغ توسط مالک و در صورت عدم تمکین یا غیاب مالک اخذ دستور خلعید موقت مالکان متخلف و سهلانگار درنگهداری باغات و حفاظت از آنها توسط شهرداری عنوان شده است. همچنین این گزارش ممانعت از هر گونه تفکیک، تغییر کاربری، ساخت و ساز در باغات و پیگیری تفکیک ها و افرازهای غیرمجاز از ادارهها و مراجع ذیربط خارج از شهرداری را به عنوان یکی از برنامه های ستاد آبادگری باغات مطرح کرده است. حال سؤال اینجاست چگونه میشود شهرداری برای سایر مالکان موضوع تخلفات را بسیار سختگیرانه پیگیری می کند اما شورای شهر با اصراری تأملبرانگیز این چنین به دنبال تغییر کاربری یک پلاک در بهترین نقطه باغات قصردشت است و با آنکه مصوبه اخیرش تأیید فرمانداری شیراز را ندارد، شهرداری را ملزم به پیگیری موضوع تغییر کاربری می کند. در این اگر تخلفی صورت پذیرفته باشد آنگاه از عهده شورا خارج است و به نظر می رسد با این نوع عملکرد شورای اسلامی شهر در نظر دارد در موضوع تغییر کاربری پلاک مذکور تعهدی نپذیرفته و جاخالی دهد!
http://www.Fars-Online.ir/fa/News/102423/جاخالی-شورای-شهر-در-تغییر-کاربری-باغات-قصردشت
|