پیام فارس
استاد دانشگاه، پژوهشگر و حافظ پژوه:
مدعیان حافظ شناسی مباحثی مطرح می‌کنند که شایسته این مرد خدا نیست
پنجشنبه 23 آبان 1398 - 13:38:21
پیام فارس - ایسنا/فارس یک استاد دانشگاه، پژوهشگر و حافظ پژوه با بیان اینکه حجاب قرآن، کلمات آن است و بعضی بزرگان به جایی رسیده‌اند که خود قرآن را بی حجاب از کلمات می‌بینند، گفت: متاسفانه برخی مدعیان حافظ شناسی مباحثی از او مطرح می‌کنند که شایسته این مرد خدا نیست.

محمد یوسف نیریزاده پنحجشنبه 23 آبان در نشست علمی نخستین همایش سراسری دولت قرآن در شیراز با موضوع “حافظ در حجاب تجلی قرآن" با تاکید بر اینکه تجلی به معنای ظهور است و هر ظهوری، تجلی است، گفت: در واقع تجلی، زبان خدا و واقعیتی است که با مولفه محبت همراست.
او با بیان اینکه یکی از مباحث جالب در تجلی این است که اگر تجلی در حجاب نباشد نه تنها مایه هستی نیست که مایه نیستی هم نخواهد بود، خاطرنشان کرد: خداوند با یک کلمه به عالم تجلی کرد و در همان کلمه هم پنهان شد.
استاد دانشگاه شیراز همچنین با بیان اینکه حضرت محمد(ص) حجاب خداست، یعنی وجودی که فیض و تجلی الهی را زیبا وسعادت نواز کرده است، عنوان کرد: قرآن تجلی‌گاه پرودگار عالم است و این نظریه را اولین بار از حضرت امیر(ع) می‌بینیم.
نیری‌زاده اضافه کرد: جبرئیل در برابر دستگاه احمدی جزء نسبت به کل است و در واقع جبرئیل صورت عقل محمدی است.
او با بیان اینکه در تجلی یک اثبات داریم و یک محو، و هر دو در تجلی وجود دارد، افزود: خداوند در کلامش تجلی کرده است و معمولا خلق آن را نمی‌بینند.
استاد دانشگاه، پژوهشگر و حافظ پژوه در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: جلوه ذات، همان عروس قرآن و مقام وجه‌اللهی است؛ تجلی جامع یعنی ظهور حقیقت انسان کامل که از قرآن هم بالاتر است.
نیری‌زاده با بیان اینکه کلام در مرتبه تجلی، خونگرم، پویا، زنده و فعلی است، گفت: اعجاز در این است که در هر حرف قرآن، عظمت و نور بی پایان جلوه گر است.
عضو هئت مدیره موسس انجمن علمی عرفان اسلامی ایران نیز از دیگر سخنرانان این نشست با موضوع "رمز و رموز قرآن در تمثیل" بود و با بیان اینکه با حافظ بزرگ شدهایم و از کودکی با دیوان حافظ ارتباط برقرار کرده‌ایم، گفت: او تنها شاعری است که در سراسر فرهنگ فارسی حضور دارد.
دکتر غلامرضا اعوانی ادامه داد: حافظ به معنای حقیقی کلمه حافظ قرآن است و علم و دانش قرآنی را به حد کمال و بیش از آن داشته است.
او با تاکید بر اینکه حافظ اهل ورد و ذکر بوده، عنوان کرد: عرفا دائم الذکر هستند و شرط عارف بودن هم ذکر خداوند است.
این حافظ پژوه همچنین با بیان اینکه ساقی و جام رمز ظهور و تجلی حضرت حق است، عنوان کرد: خود پرست، هرگز خدا پرست نخواهد شد.
اعوانی، می را رمز فانی بودن و گذرا بودن جهان و وسیلهای برای گذر از این اندوه در اشعار حافظ دانست.
انتهای پیام

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/104402/مدعیان-حافظ-شناسی-مباحثی-مطرح-می‌کنند-که-شایسته-این-مرد-خدا-نیست
بستن   چاپ