پیام فارس
نقش پر رنگ رسانه در رفتارهای انتخاباتی مردم/ لزوم عملکرد فراجناحی
سه شنبه 10 دی 1398 - 11:28:21 AM
مهر
پیام فارس - شیراز- فعالان رسانه ای شیراز اعتقاد دارند رسانه ها نقش پر رنگی در رفتارهای سیاسی مردم در انتخابات دارند از این رو با عملکرد فراجناحی باید به مردم برای انتخاب اصلح یاری دهند.

 عصری که در آن زندگی می‌کنیم عصر اطلاعات و فناوری است و رسانه‌ها در آن تأثیر به سزایی دارند.
رسانه‌هایی که زندگی بشر را متحول کرده اند و سعی دارند پیام‌های خاصی را به انسان منتقل و بر زندگی او تأثیر بگذارند.
یکی از جلوه‌های بیشتر نمودار شده ازتاثیر رسانه‌ها را می‌توان در جریان انتخابات و شکل دهی بر افکار مردم جامعه برای حضور و انتخاب اصلح دید که بیشتر از هروقت نقش رسانه‌ها نمود پیدا می‌کند.
وجود رسانه و مطبوعات در هر جامعه و در نظام جمهوری اسلامی یک مقوله تجملاتی و تشریفاتی نیست و همواره در برهه‌های حساس شاهد نقش پررنگ رسانه‌ها در شکل گیری و پیشبرد اهداف انقلابی نظام جمهوری اسلامی و همچنین عمل ورفتار مخاطبین بوده ایم.
مطبوعات و نشریات نقش تأثیرگذار و بسیار مهمی در عمل و رفتار مخاطبان خود و بهره گیری مخاطبین از فرهنگ اسلامی داشته اند.
یکی ازجلوه های بیشتر نمودار شده ازتاثیر رسانه‌ها را می‌توان جریان انتخابات دانست که بیشتر از هر وقت نقش رسانه‌ها نمود پیدا می‌کند.
انتخابات یکی از مظهرهای مردم سالاری دینی، پشتیبان امنیت ملی و نماد مقبولیت حکومت است و نقش و تأثیر مطبوعات و رسانه برافزایش سطح آگاهی و تحلیل مردم و تشویق مردم به انتخاب اصلح در انتخاب بیشتراز پیش احساس می‌شود.
باید تاکید کرد که حضور افرادی دارای سلایق متفاوت درصحنه رقابت انگیزه مشارکت فعال مردم در این عرصه را افزایش می‌دهد و همواره باید بر نظامی تاکید داشت که براساس احکام اسلام و رأی مردم بنیان شده باشد.
رسانه‌ها یکی از ارکان پویایی و شکوفایی دموکراسی محسوب می‌شوند
سردبیر خبرگزاری ایسنای استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان نقش مهم رسانه‌ها در جریان انتخابات بیان کرد: علیرغم آنکه امروز شاهد گسست بین مردم و رسانه‌ها هستیم، اما همچنان رسانه، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نقش تعیین کننده‌ای در مشارکت همگانی و البته جهت دهی به افکار عمومی دارند.
علی محمد پشوتن گفت: در جهان امروز رسانه از الزامات هویت جمعی محسوب می‌شود، خصوصاً در فضای کنونی که به واسطه فعالیت شبکه‌های مجازی، تولید وانتشار محتواهای غیررسمی و فاقد اعتبار بیش ازهر زمانی است و در تمام جوامع، رسانه‌های رسمی و کسانی که تولید محتوای این رسانه‌ها را عهده‌دار هستند، از ارکان پویایی و شکوفایی دموکراسی محسوب شده و به همین دلیل نقشی مهم در رویدادهای دموکراتیک نظیر انتخابات بازی می‌کنند.
رسانه‌ها باید جریان ساز باشند
پشوتن درمورد عملکرد رسانه گفت: عملکرد رسانه در هر رویدادی باید برنامه ریزی شده و جریان ساز باشد، یعنی رسانه باید قبل، درحین و بعد ازهر رویداد، وظیفه خود را به شکلی صحیح و به دور از هرگونه شائبه سیاسی و جناحی، ایفا کند وبه دور از جناح بازی و سیاست زدگی به وظایف خود عمل کنند.
وی معتقد است رسانه اگر بتواند مستقل از جناح، باند وگروه بازی‌های رایج و به دور ازسیاست زدگی و حرکت جانبدارانه، به وظیفه ارتقا آگاهی، اطلاع رسانی و جهت دهی صحیح به افکار عمومی عمل کند، به حتم علاوه بر اینکه در افزایش مشارکت مردم در انتخابات تأثیرگذار خواهد بود بلکه می‌تواند بر انتخاب خوب هم اثرگذار باشد.
رسانه بستر حضور مردم در انتخابات را فراهم می‌کند
پشوتن بیان کرد: وظیفه رسانه قبل از رویدادی نظیر انتخابات، باید تلاش برای فراهم کردن بستر حضوری پرشور و در عین حال همراه با شعور و آگاهی باشد.
این فعال رسانه‌ای افزود: در انتخابات، حضور و مشارکت مردم یک بخش و نوع انتخاب یک بخش را شامل می‌شود، رسانه اگر هوشیارانه عمل کند، می‌تواند ضمن بسترسازی برای افزایش مشارکت، در تبیین شاخص‌های یک انتخاب خوب هم حرکتی عالمانه را شکل دهد.
وی خاطرنشان کرد: قطعاً رسانه با معرفی معیارهای اصلح بودن، مسیر فردایی پویا و هدف مند را هموار کند و در این موضوع نباید موضعی منفعلانه داشت.
دراین راستا تحلیل، تفسیر، گزارش، مصاحبه و حتی اخبار می‌تواند در مسیری برنامه ریزی و تولید شود که به شهروندان در شناسایی افراد شایسته‌تر برای حضور در ارکانی نظیر مجلس، کمک کند.
یکی از مهمترین کارکردهای رسانه بررسی مطالبات جامعه و ارائه گزارش است
پشوتن یکی از مهم‌ترین کارکردهای رسانه، در کنار کمک به افزایش مشارکت و ارتقا آگاهی جامعه نسبت به شاخص‌های یک انتخاب خوب را بررسی مطالبات جامعه و ارائه گزارش و تحلیل‌هایی در خصوص نیازهای مردم می‌داند.
وی گفت: امتناع از حرکت‌های جانبدارانه و تبلیغی، دوری از انفعال و طراحی حرکتی هدفمند، به حتم بر برگزاری یک انتخابات پر شور و انتخابی خوب، مؤثر است.
روشنگری رسانه درخصوص شعارهای تبلیغاتی کاندیداها
سردبیر سایت ایسنای فارس یکی دیگر از وظایف رسانه را روشنگری در خصوص شعارها و تبلیغات انتخاباتی کاندیداها دانست و گفت: رسانه در حین رویدادی نظیر انتخابات، باید تلاش کند با فضاسازی مناسب، به ارتقا امنیت و سلامت یک انتخابات کمک کرده و همچنان در جهت دهی روشنگرانه برای انتخابی صحیح و درست، تلاشی هدفمند را داشته باشد.
رسانه‌ها بعد از انتخابات نیز باید ورود منطقی داشته باشند
پشوتن در پایان گفت: به حتم بعد از انتخابات و مشخص شدن نتایج هم رسانه باید ورودی منطقی، عاقلانه و مستقل به موضوع داشته و ضمن تاکید بر لزوم پذیرش نتایج برآمده از انتخابات توسط مردم، گروه‌ها و افراد مختلف ذی نفع در انتخابات، به طرح مطالبات و نیازهای مهم جامعه بپردازد.
در همین راستا عملکرد صحیح رسانه‌ها، منجر به ایجاد جریانی منطقی، معقول و قانونمند در مسیر پویایی جامعه‌ی مردم سالار خواهد شد.
مردم افراد قانون شناس و متخصص را وارد مجلس کنند
یکی دیگر از فعالان مطبوعاتی استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به نزدیک شدن به انتخابات رسانه‌ها باید زمینه‌های مشارکت مردم در انتخابات را مهیا کنند یعنی زمینه‌ای فراهم کنند که مردم به طوری آگاهانه وبا بصیرت در انتخابات حضور پیدا کنند.
فرزاد وثوقی گفت: مردم باید افرادی را راهی مجلس کنند که حقوقدان ٬ قانون شناس و متخصص باشند و جزو سطوحی باشند که قانون را مورد مطالعه قرار داده باشند واز قانون شناخت و آگاهی داشته باشند و در این راستا رسانه‌ها می‌توانند این شناخت را به مردم بدهند که چه کسانی را انتخاب کنند.

وی در ادامه گفت: نمایندگان راه یافته به مجلس باید با ابعاد قانون کشور ما خصوصاً بخش تجارت و اقتصاد آشنا باشند تا بتوانند گره‌ها را باز کنند.
این فعال رسانه‌ای گفت: در حال حاضر یکی از مباحث مهم مطرح شده دررسانه ها این است که در سطوح وزارتی یا معاونین آنها، قوانین مربوط یه 60 یا 70 سال پیش است و این سوال در ذهن مردم پیش می‌آید که چرا این قوانین بازنگری و ترمیم نشده اند که این عدم بازنگری یا مربوط به انتخاب ناصحیح مردم بوده یا سواد نماینده دراین حوزه نبوده است.
رسانه باید با ایجاد فضایی نمایندگان را موظف به پاسخگویی به مردم کند
وثوقی افزود: ما به عنوان رسانه باید فضایی ایجاد کنیم که نمایندگان ادوار گذشته و نامزدهای فعلی نمایندگی، خود را نسبت به مردم پاسخگو بدانند و بهترین کار این است که نمایندگان ادوار گذشته پاسخ بدهند و بگویند چرا قوانین نخ نما و تاریخ مصرف گذشته را برای پیوستن به اقتصادی نوین کارآمد و نوسازی نکرده اند.
وی گفت: به نظرمی آید کاندیداهایی که خود را درم عرض رأی مردم قراردادند و تاییدیه های قانونی را نیز داشتند٬ قانون شناس و حقوقدادن نبوده اند که پیگیر مطالبات مردم باشند.
رسانه‌ها از فعالیت‌های جناحی پرهیز کنند
وثوقی درمورد نقش رسانه‌ها در انتخابات پیش رو گفت: رسانه‌ها درمدت باقی مانده به انتخابات باید از فعالیت‌های جناحی پرهیزکنند وسنگ جناح خاصی را به سینه نزنند بلکه سنگ قانون شناسان و متخصصان را به سینه بزنند و مصلحت آینده کشور را در نظر بگیرند.
وی گفت: ما یک نقطه ضعف بزرگ در بحث رسانه‌های ملی و استانی داریم که نگاه به انتخابات یک نگاه تبلیغی و مصلحت جویانه ای است و اگر به بحث انتخاب نامزدها و یا آگاهی دادن به مردم ورود کنیم ممکن است از سوی نهادهای نظارتی مورد بازخواست قرار بگیریم یا تبلغی بشود برای آن کاندید.
وی خاطرنشان کرد: مردم پشتیبان نظام و انقلاب خواهند بود چون این انقلاب رامتعلق به خودشان می‌دانند وحاضر نیستند خدشه ایی به آن وارد کنند.
رسانه‌ها به عنوان پلی بین مردم وجامعه عمل وامید را به مردم تزریق کنند
سردبیر روزنامه شیرازنوین فارس در مورد اهمیت حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: انتخابات و حضور حداکثری مردم باعث مشروعیت بخشی به نظام می‌شود و رسانه‌ها باید به عنوان پل ارتباطی نقش کلیدی داشته باشند و مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کنند.
حسین امیری گفت: در حال حاضر در هجمه جنگ نرم هستیم و به شدت علیه جمهوری اسلامی تبلیغ می‌شود که دراین جنگ تبلیغاتی رسانه‌های داخلی می‌توانند مردم را تشویق به آمدن به پای صندوق رأی کنند.
امیری افزود: رسانه‌ها می‌توانند امید به مردم تزریق کنند و این امید، به حضور مردم در انتخابات کمک خواهد کرد.
این فعال رسانه‌ای گفت: در استان فارس هشت روزنامه فعالیت می‌کنند که به جناح خاصی وابستگی ندارند و بیشتراین رسانه‌ها رسالت اطلاع رسانی خود را انجام می‌دهند.
امیری در ادامه گفت: در فرصت باقی مانده تا انتخابات، رسانه‌ها باید به نکات مثبت توسعه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی توجه کنند و باعث تقویت رفتار انتخاباتی مردم شود.
رسانه‌ها فضای اعتماد سازی را فراهم کنند
در ادامه یکی دیگر از فعالان مطبوعاتی استان فارس در گفتگو با خبرنگارمهر از تاثیررسانه و ایجاد موج در جامعه گفت و افزود: رسانه‌ها می‌توانند فضای اعتماد سازی را ایجاد و مردم را به سوی صندوق رأی تشویق کنند.
محمود شبان گفت: رسانه باید یک تفکر خاص و اندیشه خاصی را دنبال کند حتی گرایش به جناح خاصی چیز بدی نیست و همه جای دنیا مرسوم است اما فضای امروز جامعه ما مقدا ری متفاوت است و رسانه‌ها باید اعتماد سازی در جامعه را اولویت کار خورد قرار دهند.
وی عنوان کرد: از این مسیر فراجناحی است که رسانه‌ها می‌توانند معیارهای درست و صحیح را معرفی و مردم را برای انتخاب فرد شایسته راهنمایی کنند.
این فعال مطبوعاتی ادامه داد: بی شک رسانه‌ها باید به دور از دامن زدن به شایعاتی که برای نامزدها ایجاد می‌شود، در فضای منطقی و واقعی به مردم برای انتخاب نامزد اصلاح کمک کنند.
در هر صورت می‌توان به وضوح نقش و تأثیر رسانه را در جهت دهی بر افکار عمومی مشاهده کرد.
رسانه‌ها می‌توانند با رقابت مؤثر با یکدیگر تأثیر به سزایی در تفکر افراد جامعه داشته باشند و با انتشار جریان‌های اجتماعی مردم را نسبت به محیط اطراف خود آشنا کنند تا به عنوان عضوی از جامعه با آگاهی کامل به حقوق و مسئولیت‌های خود آشنا شوند.
همچنین رسانه‌ها باید ضمن توجه به نکات مثبت موجود در جامعه امید را به مردم تزریق و بسترهای لازم برای حضور حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کنند.

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/110929/نقش-پر-رنگ-رسانه-در-رفتارهای-انتخاباتی-مردم--لزوم-عملکرد-فراجناحی
بستن   چاپ