پیام فارس
پیچیده‌تر شدن روایت‌های فیلم کوتاه محصول فرمالیستی شدن این حوزه است
يکشنبه 6 بهمن 1398 - 13:37:49
پیام فارس - ایسنا/فارس احمد الستی، پژوهشگر سینما و استاد دانشگاه اعتقاد دارد که پیچیده‌تر شدن روایت‌ها در بخش فیلم‌های کوتاه سینما، محصول فرمالیستی شدن این فیلم‌ها در دنیای معاصر است.

احمد الستی شنبه 5 بهمن در اولین نشست تخصصی شصت و سومین جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه سینمای جوان که با عنوان "سروناز" در شیراز برگزار شده است، ضمن طرح این پرسش که در دنیای معاصر چه اتفاقی برای کارگردانی فیلم کوتاه افتاده است؟ به بیان تغییرات ساخت فیلم کوتاه در جهان معاصر پرداخت.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، الستی در این نشست تخصصی که با عنوان "کارگردانی فیلم‌های داستانی غیر متعارف" برگزار شد، گفت: فیلم کوتاه هر روز اعتبار بیشتری در سراسر جهان به دست می‌آورد ولی اتفاق تازه این است که فیلم‌های کوتاه دارند به سمت داستان‌های غیرمتعارف پیش می‌روند و یک نوسازی در کارگردانی فیلم کوتاه پدید آمده است. فیلم‌سازان معاصر بسیار بیشتر از قبل با تکنولوژی آشنا شده‌اند و هم‌زمان با یادگیری اصول فیلم‌سازی، وقت بیشتری را به یادگیری تکنولوژی می‌پردازند پس در جاهایی دست‌شان بازتر است. امروزه شرکت‌های تولیدکننده تکنولوژی وُرک‌شاپ‌های رایگان برای ارائه این دستاوردهای تکنولوژی برگزار می‌کنند و فیلم‌سازان فیلم کوتاه در جهان از آن برخوردارند.
وی در ادامه با بیان اینکه به دلیل همین آشنایی با تکنولوژی و دستاوردهای آن، فیلم‌های کوتاه در جهان به سمت فرم و فرم گرایی گرایش بیشتری پیدا کرده‌اند، افزود: امروزه فیلم‌سازان کوتاه همچنین از اصول کارگردانی شناخته شده‌تر و حرفه‌ای‌تری در آثار خود بهره می‌برند. روایت‌های فیلم کوتاه به سمت پیچیده‌تر شدن هر چه بیشتر که محصول همان فرمالیستی شدن فیلم‌های کوتاه معاصر است، پیش می‌روند. حتا هم‌اکنون این که چگونه می‌خواهی چیزی را بگویی اهمیت بیشتری نسبت به این‌که چه می‌خواهی بگویی یافته است.
الستی با پرداختن به وجه بسیار مهم دیگری در فیلم‌سازی فیلم کوتاه در حال حاضر یعنی «درام»، گفت: مطلب بعدی که در مورد کشور ما نیز صادق است، انتخاب قصه‌ها و روایت آنها برای برجسته و تقویت شدن درام است. از دیگر سو فیلم‌های کوتاه در جهان خصوصیت ملی خود را از دست داده‌اند و جهانی شده‌اند؛ درست برعکس سینمای بلند که به در حرکت به سمت ملی شدن پیش می‌رود. در نتیجه فیلم‌سازهای سینمای کوتاه، داستان‌هایی را انتخاب می‌کنند که قابلیت ارائه جهانی داشته باشند و برای مخاطبان در سراسر جهان لذت‌بخش باشند.
او با تاکید بر اینکه ایده و نه قصه، هدف فیلم کوتاه شده است به بیان نقش تکنولوژی با پخش فیلم کوتاه «بقا» پرداخت و در مورد این فیلم گفت: در این فیلم که با یک برداشت بلند ساخته شده، دوربین از قربانی‌کننده به قربانی‌شونده، POV عوض می‌کند و این فقط با تکیه بر تکنولوژی امکان‌پذیر است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: این انتقال POV، علاوه بر به نمایش گذاشتن تکنولوژی، ظرافت خلاقانه در بیان موضوع و استفاده درست از تکنولوژی برای بیان هرچه هنرمندانه‌تر موضوع را نشان می‌دهد. در فیلم کوتاه Tea Time تکنولوژی با ایجاد تصاویر Fast Motion بیانی فرمالیستی را خلق کرده است.
الستی گفت: مبحث فرمالیسم هنوز هم به تدوین بستگی دارد ولی امروزه حرکت و صدا، نقش تعیین‌کننده‌ای در گرایش گسترده فرم‌گرایی پیدا کرده است و باید در نظر داشت که هم اکنون از نظر هنرمندان برجسته جهان، فرمالیسم مأخذ ذهنی دارد و از ذهن برمی‌خیزد. فیلم‌سازان امروز، تصاویر را علاوه بر عمق صحنه در عرض صحنه نیز می‌چینند یعنی تمرکز میزانسن‌ها در هر دو بُعد گسترش می‌یابد که باز هم به ساخت و تأکید بر فرم کمک می‌کند.
این پژوهشگر سینما گفت: فیلم کوتاه معاصر به شدت تلاش می‌کند که از گرایش‌های ژانری بپرهیزد حتا از سبک‌های سینمایی نیز پرهیز می‌کند و در حال ورود به حیطه‌ی تازه و دست نیافتنی‌ای است. امروزه همچنین Cine Literacy یعنی دانش سینمایی مردم جهان در حال افزایش است و فیلم‌سازان این عرصه بسیاری پارامترها را به عهده خود مخاطبان می‌گذارند. فیلم‌های کوتاه کوشش می‌کنند بیشتر و بیشتر به سمت تعدد کمتر کاراکتر و تمرکز بیشتر روی کاراکتر محوری پیش بروند؛ قصه را کمرنگ‌تر می‌کنند و تجربه و کنش کاراکتر محوری را مرکز آفریدن لذت برای مخاطب قرار می‌دهند و مبنا را بر روابط انسانی قرار داده و تقویت می‌کنند. یک کاراکتر محوری را انتخاب می‌کنند و به تجربه‌های او می‌اندیشند و می‌پردازند تا مخاطب هرچه عمیق‌تر با او ارتباط برقرار کند و لذت ببرد.
انتهای پیام

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/114698/پیچیده‌تر-شدن-روایت‌های-فیلم-کوتاه-محصول-فرمالیستی-شدن-این-حوزه-است
بستن   چاپ