پیام فارس
گزارش مهر
نگاهی به تبلیغات انتخاباتی نمایندگان/ وعده هایی که از یاد می رود
چهارشنبه 16 بهمن 1398 - 17:00:20
پیام فارس - شیراز- کارشناسان اعتقاد دارند وعده هایی که برخی نمایندگان مجلس دوره فعلی در زمان کاندیداتوری خود مطرح کردند ناشی از عدم شناخت مناسب از موقعیت حقوقی آنها است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: با نزدیک شدن به زمان انتخابات و معرفی نامزدهای تأیید صلاحیت شده، بازار داغ تبلیغات انتخاباتی و شعارهای نامزدها آغاز خواهد شد.
طی سال‌های گذشته و در ایام انتخابات، نامزدهای انتخاباتی توانسته‌اند با شعارها و تبلیغات خود نظر مردم را به خود جلب کنند و برخی با استفاده ازهمین شعارها وارد مجلس شده‌اند زیرا مردم بیشترین گزینش را در زمان فعالیت‌های انتخاباتی این نمایندگان می‌کنند.
نقش کیلدی شعارها در جلب نظر مردم نیز غیر قابل کتمان است. شعارهایی پر زرق و برق که بعضی‌هایشان حتی در حیطه وظایف نمایندگی نمی گنجد. به هر حال زمانی که معیارهای انتخاب حول محور شعارهای انتخاباتی کاندیداها قرار می‌گیرد بهترین سنجش نیز بررسی و مطالعه تحقق این شعارها باید از دوره فعالیت شأن است.
نمایندگان فعلی شیراز چهار سال پیش با ائتلاف و شعارهایی همچون امید، آرامش و رونق اقتصادی و به صورت حزبی وارد عرصه انتخابات شدند. بررسی شعارهای انها نشان می‌دهد مسائل مربوط به رونق اقتصادی، جذب سرمایه گذار به ویژه سرمایه گذار خارجی، امید بخش به آینده و در مجموع حوزه‌های اقتصادی بیشترین فراوانی را داشته است.


`پیام


فرج الله رجبی یکی از منتخبان مردم شیراز در مجلس مجلس فعلی، قبل از انتخاب شدن شعارهایی چون ایجاد ثبات اقتصادی، جذب سرمایه‌های خارجی به استان فارس، ایجاد بستری برای حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی را انتخاب کرده بود.
علی اکبری دیگر نماینده مردم شیراز نیز در شعارهای انتخاباتی خود از اعتماد به مردم را مد نظر قرار داد.
نامزدهای انتخاباتی درک درستی از قدرت و موقعیت خود ندارند
عضو هیت علمی دانشگاه شیراز در گفتگوبا خبرنگار مهر درمورد عدم درک درست نامزدها از موقعیت حقوقیشان گفت: نامزدهای انتخاباتی قبل از هرچیزی باید درک درستی از موقعیت حقوقی و قانونی خودشان و در چارچوب موازین قانونی داشته باشند.
محمدهادی صادقی بیان کرد: در نظام سیاسی، نامزدها بعد از آشنایی نسبت به جایگاه و نقشی که در اداره کشور و در فرایند تکمیل سازی ها و قاعده گذاری ها دارند می‌توانند محتوا و حتی شکل فعالیت انتخابیشان را سامان بدهند بنابراین بر این مبنا طبیعتاً سخنان و موضع گیری هایشان باید جهت درستی به خود بگیرد.
وی گفت: اگر نماینده و نامزدهای انتخاباتی آشنایی کافی با توانمندی‌های قانونی و اختیاراتی که در قانون اساسی و عادی پیش بینی شده نداشته باشند این مسئله می‌تواند مشکلاتی برای خودشان و رأی دهندگان ایجاد کند.
نام نماینده
حوزه نمایندگی
وعده‌های انتخاباتی
بهرام پارسایی
شیراز
1. ایران آباد٬شیراز زیبا
2 . امید٬آرامش٬رونق اقتصادی
علی اکبری
شیراز
1. باید به مردم اعتمادکرد٬آنها اشتباه نمی‌کنند

فرج الله رجبی

شیراز
1. ایجاد امنیت اقتصادی در جامعه به منظورتامین احساس امنیت در مردم و رفع نگرانی از تأمین نیازهای اساسی مانند مسکن و شغل
2. جذب سرمایه گذاری خارجی با هدف گذاری افزایش اعتبار بین الملی کشوردر عرصه اقتصاد جهانی
3. تقویت و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد جهت تبدیل سمن‌ها به بال‌های جامعه
4. تعریف جایگاه شهر شیرازبه عنوان قطب بین الملی فرهنگی و مذهبی جنوب کشوربه منظور جذب بودجه فرهنگی وتبلیغات مؤثر داخلی و بین الملی
5. ایجاد فضا و بستر مناسب برای ورود جوانان به عرصه مدیریتی و اجرایی در حوزه‌های مختلف
مسعود رضایی
شیراز
ائتلاف اصلاح طلبان با شعار امید٬ارامش و رونق اقتصادی

صادقی بیان کرد که این عدم آشنایی به قانون و اختیارات باعث می‌شود که نامزدهای انتخاباتی در تعامل با مردم و فعالیت‌های انتخاباتی خود حرف‌هایی بزنند که هیچ سنخیتی با موقعیت حقوقیشان ندارد.
صادقی در خصوص انگیزه‌های ورود برخی نمایندگان و نامزدها در عرصه انتخابات گفت: بسیاری از این افراد اصلاً ارتباطی با رسالت و موقعیت نمایندگی ندارند و بسیاری از مسائلی که مطرح می‌کنند نیز این گونه است و حتی کم نیستند کسانی که با دریافت‌های غیرواقعی از جایگاه قانونی نمایندگی، موقعیت مجلس و گاهی با اغراض مادی، انگیزه‌های انحرافی وارد انتخابات شده‌اند.


`پیام


وی اظهارداشت: نظارت براین افراد باید به گونه‌ای باشد که طمع اشخاصی که انگیزه دیگری جز خدمت دارند برانگیخته نشود و درفرایند مبارزات انتخاباتی حدود و ثغورمعیارها و موازین رعایت شود.
کنار گذاشتن نامزدهایی که شعارهای عوام فریبانه می‌دهند
عضو هیت علمی دانشگاه شیراز مردم خواست که هوشمندانه عمل کنند و دراین خصوص گفت: باید با این افراد هوشمندانه برخورد شود و مردم نیز نسبت به اختیارات و وظایف نمایندگان آشنا باشند و اگر دیدند که فردی شعارهایی می‌دهد که خارج از اختیارات اوست به دیده تردید درصداقت و سلامت نفس او نگاه کنند و رأی خود را با توجه به این مواضع به صندوق‌ها بریزند.
در عین حال دانشیارجامعه شناسی دانشگاه شیراز ومسئول پژوهشکده تحول و ارتقای علوم انسانی درگفتگو با خبرنگار مهر ، انتخابات پیش رو را انتخاباتی ازنوع مردم سالاری دینی عنوان کرد و گفت: محور فعالیت‌های اجتماعی بر نظریه‌ها شکل می‌گیرد و وقتی از انتخاب حرف می زنیم درمورد یکی از فعالیت‌های مردم سالاری حرف زده‌ایم که اهداف انتخاب شونده و انتخاب کننده باید براساس نظریه مردم سالار باشد.


`پیام


سید سعید زاهد زاهدانی گفت: ما مردم سالاری‌های گوناگون داریم که جمهوری اسلامی از نوع مردم سالاری دینی است و انتخابات نیز باید دینی باشد.
زاهدی بیان کرد که نخبگان و رسانه‌ها با فرهنگ سازی مردم سالاری دینی، می‌توانند مردم را نسبت به شعارهای غیرواقعی برخی از نامزدهای انتخاباتی آگاه کنند.
زاهدی درخصوص شعارهای برخی از نامزدهای انتخاباتی گفت: برخی از وعده‌هایی که توسط برخی از نامزدها داده می‌شوند مروج اندیشه‌های علوم انسانی غرب است، ولی ما باید اندیشه‌های امثال سردار و مکتب سردار را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
محول کردن موقعیت‌های مهم به افراد ناکارآمد
زاهدی در خصوص نحوه عمل برخی از نمایندگان گفت: ما نمی‌توانیم انسان‌های نا کارآمد را در موقعیتی قرار دهیم که حداکثر کارآمدی از آن انتظار می‌رود.
وی گفت: افراد منتخب باید قدرت برنامه ریزی و مدیریت داشته باشند و شکل گیری این هدف در گروه داشتن علوم انسانی قوی شکل می‌گیرد.
در پایان باید گفت که با توجه به اینکه در ایام انتخابات تبلیغات، فضای شعارگونه و رفتار انتخاباتی گرم است این نکته اهمیت دارد که هم نمایندگان مراقب شعارها و وعده‌های انتخاباتیشان باشند و هم مردم انتخاب هوشمندانه ای در مقابل نامزدها انجام دهند.

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/116574/نگاهی-به-تبلیغات-انتخاباتی-نمایندگان--وعده-هایی-که-از-یاد-می-رود
بستن   چاپ