استاد دانشگاه شیراز:
پژوهش به اسم ادغام از ساختار آموزش و پرورش حذف شده است
دوشنبه 3 شهريور 1399 - 08:36:36
|
|
پیام فارس - ایسنا/فارس یک استاد دانشگاه شیراز با با اشاره به حذف معاونت پژوهش و برنامهریزی در نمودار سازمانی ادارات کل آموزش و پرورش، گفت: گرچه گفته میشود که این معاونت ادغام شده، اما عملا شاهد حذف حوزه پژوهش در ساختار آموزش و پرورش هستیم.
سید آیتالله رزمجو در گفت و گو با ایسنا افزود: وزارت آموزش و پرورش، معاونت توسعه منابع را به معاونت پژوهش، فناوری و توسعه منابع مبدل ساخته است؛ اما با نگاهی به زیرمجموعههای معاونت درمییابیم عناوین تعریف شده نسبتی با پژوهش ندارد. هماهنگ کننده امور پژوهش و فناوری در استان فارس با اشاره به اینکه هماکنون مدیریت منابع انسانی و امور اداری، بودجه و مدیریت منابع، اداره امور رفاهی و پشتیبانی، اداره امور مالی و اداره مکاتبات اسناد در این تقسیمبندی به چشم میخورد اظهار کرد: برای حوزه پژوهش تنها گروه تحقیق و پژوهش در نظر گرفته شده است. رزمجو افزود: این بدان معناست که معاونت پژوهش در ادارات کل آموزش و پرورش به سطح گروه تنزل یافته است و حتی در حد اداره هم دیده نشده است. عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه این چارت از 7 خرداد 99 در ساختار ادارات کل آموزش و پرورش اجرایی شده است، بیان کرد: در هزاره سوم که عصر فناوری و نوآوری نامیده میشود، ساختارهای آموزشی جهان در عرصههای علمی از مرحله پژوهش نیز گذر کردهاند و با تحقیقات، فناوری و نوآوری مواجهیم و این اکوسیستم در ایران با محوریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارتین علوم و بهداشت درحال شکلگیری است؛ از همین رو وزارت آموزش و پرورش نیز باید در کنار این حرکت و همسو با آن قرار گیرد. وی با اشاره به وضعیت رو به رشد پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد و شرکتهای فناور و دانشبنیان بیان کرد: هماکنون سازمانها، ادارات و نهادها هم به تحقیق و پژوهش و فناوری روی آوردهاند؛ افزون بر این دولت اخیرا برای برجستهسازی پژوهش، استانداران را رئیس کارگروه آموزش پژوهش، فناوری و نوآوری هر استان گمارده است؛ چراکه این موضوع اهمیتی ویژه دارد. استاد دانشگاه شیراز بیان کرد: در آموزش و پرورش، امروز تعداد بسیاری نیروی دانشآموخته در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد مشغول به کار است و انتظار میرود با این ظرفیت، آموزش و پرورش پژوهشکدههای خود را توسعه بخشد و برای افزونی آنها بکوشد. رزمجو ارتقای جایگاه علوم انسانی را در گرو رشد این حوزه در آموزش و پرورش دانست و ابراز داشت: چنانچه حوزه پژوهش از ساختار آموزش و پرورش حذف شود، نقش علوم انسانی نیز کمرنگ خواهد شد؛ این در حالی است که در عصر کرونا باید به خلاقیت و نوآوری بها دهیم و آموزش و پرورش باعنوان یکی از متولیان اصلی این حوزه باید این مسائل را هدایت کند. این استاد دانشگاه خواستار تجدیدنظر وزارت آموزش و پرورش در چارتبندی جدید شد و این موضوع را خطایی استراتژیک دانست و گفت: از استان فارس که مهد علم، فرهنگ، هنر و ادب این سرزمین است و دو دانشگاه در تراز بینالمللی، دو مرکز تحقیقاتی همچون پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان با بیش از 800 شرکت دانشبنیان و فناور و آموزش و پرورشی پویا دارد، انتظار میرود در این زمینه واکنش نشان دهد. وی تبعات حذف حوزه پژوهش را جفا به دانش آموزان و دبیران در وهله نخست و سپس حذف پژوهشسراهای دانشآموزی و از بین رفتن ساختارهای اقدامپژوهی دانست. رزمجو پیشنهاد کرد که در اصلاح چارت، معاونتی با عنوان معاونت "پژوهش، برنامهریزی، فناوری و نوآوری" ارائه شود تا مسیر تحقیق را برای فرهنگیان و دانشآموزان هموارتر سازد و ارائه تسهیلات علمی را سهولت بخشد. انتهای پیام
http://www.Fars-Online.ir/fa/News/141419/پژوهش-به-اسم-ادغام-از-ساختار-آموزش-و-پرورش-حذف-شده-است
|