پیام فارس
یادداشت
سندرومی به نام نمایشگاه مجازی عکس
شنبه 29 شهريور 1399 - 08:30:25
پیام فارس - شیراز- با گسترش تکنولوژی و همینطور نرم افزارهای ارتباطی موبایلی در دنیای معاصرو از همه مهم تر شیوع کرونا در جهان، تمایل به برگزاری رویدادهای هنری مجازی وآنلاین بیشتر شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها، زهره صحت*: فارغ از در نظر گرفتن معیارها واستانداردهای خاص این اتفاق فرایندی که قارچ گونه در حال شکل گیری است. دیدگاه بصری و ذهنی مخاطب را نشانه می‌گیرد.
شاید فروش آنلاین یک محصول قابل تعبیر باشد چرا که در آن فروشنده کالایی را با مشخصات فنی خاصی برای فروش می‌گذارد که خریدار بعد ار بررسی مشخصات فنی و گاهی خواندن نظرات کاربرانْ تصمیم به خرید آن کالا می‌گیرد. اما برای ارائه و فروش آثار هنری این اتفاق به صورت کامل نمی‌افتند چرا که در هنر درباره حس خوب ارتباط مستقیم مخاطب با یک اثر هنری در راستای ایجاد رابطه ذهنی وعاطفی کنکاش می‌شود. اگر چنین نبود در کشورهای پیشرفته گالری‌ها، موزه‌ها ونمایشگاه ها کاملاً جمع می‌شدند و از هزینه‌های سنگین مکان و پرسنل خود را رها می‌کردند. آنانی که خیلی سریع‌تر و حرفه‌ای تر با دنیای هنر وکسب و کارهای آنلاین همسو شدند.
اتفاقی که در حال حاضر در کشور ما در حال گسترش است؛ ارائه نمایشگاه‌های هنری و در اینجا مورد صحبت بیشتر نمایشگاه‌های عکس به صورت مجازی در فضای کاملاً غیر حرفه‌ای است. در شرایط عادی محیط گالری‌ها و نمایشگاه‌ها فارغ از محدودیت زمانی و مکانی و محدودیت در اشتراک گذاری و صرف هزینه و وقت بیشتر؛ فضایی برای تبادل نظر و کسب علم است که به درک بیشتر مخاطب می‌انجامد.
از مزایای نمایشگاه‌های مجازی عکس می‌توان به عدم نیاز به مکان خاصی برای ارائه و عدم وابستگی به شرایط مکانی وزمانی، اشتراک گذاری آسان و گسترده، ماندگاری بالا است اما مزایای ذکر شده دلایل قانع کننده‌ای برای اجرای مادام العمر نمایشگاه مجازی نمی‌شود. چرا که هنوز معیارهاْ شاخص‌ها و استانداردهای لازم برای اجرای یک نمایشگاه حرفه‌ای آنلاین و با کیفیت مشخص نشده است.
هنرمند هرآن عکسی را که ثبت می‌کند فارغ از اینکه کیفیت و تکنیک لازم را برای ارائه دارد یا خیر آن را منتشر می‌کند. آنچه از استانداردهای لازم برای ارائه اثر هنری به مخاطب در فضای ملموسی مثل گالری و نمایشگاه‌ها می‌شود از معایب نمایشگاه‌های آنلاین قابل کپی بودن آسان و بدون محدودیت، نیاز به برق و سایر تجهیزات الکترونیکی، غیر ملموس بودن اثر هنری، فقدان جسمیت، عدم قیمت گذاری صحیح واصولی ، عدم اشتراک گذاری دیدگاه گالری دار در خرید را می‌توان نام برد.
همه این مزایا و معایب ذکر شده در یک مزیت مهم فضای مجازی خلاصه می‌شود وآن هم اطلاع رسانی که می‌تواند تأثیر چشم گیری در فعالیت مجازی و محیطی نمایشگاه‌ها و گالری‌ها داشته باشد. بر اساس این گفتار ارائه آنلاین و مجازی نمایشگاه‌ها نیازمند ایجاد بستر و زیرساخت‌های مهم ارائه ای نوین و مدرن دارد که خود نیازمند تعریف استانداردها و شاخص‌های کارشناسی شده است که هر عکسی به عنوان نمایشگاه مجازی در بستر نگاه مخاطب قرار نگیرد.
اگرچه در ارائه‌های مجازی با حذف هزینه‌های رفت وآمد مخاطب به گالری‌ها مواجه هستیم اما همین هزینه صرف وقت و خرید اینترنتی می‌شود که برای دیدن آثار یک هنرمند قرار است هزینه شود. پس راه اندازی گالری، نمایشگاه هنری خصوصاً عکس همچنان مستلزم رعایت تکنیک در عکاسی و کیفیت عکس ارائه شده و نگاه عکاسانه و در نهایت چگونگی و چرایی ارائه در دنیای مجازی است.
*عکاس و نویسنده

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/144994/سندرومی-به-نام-نمایشگاه-مجازی-عکس
بستن   چاپ