پیام فارس
آموزش مَجازی باری بر دوش والدین و معلمان
دوشنبه 21 مهر 1399 - 11:12:13
پیام فارس - ایسنا/فارس با گذشت بیش از یک ماه از بازگشایی مدارس و غیرحضوری شدن تحصیل در اکثر نقاط کشور، مشکلاتی که از ابتدا و به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب آموزش مجازی، وجود داشت، نه تنها رفع نشده بلکه بر دامنه و گستردگی آن نیز اضافه شده است؛ مشکلاتی که علاوه بر اینکه کیفیت و کمیت آموزش‌ها را تحت تاثیر قرارداده، منجر به بروز چالش‌هایی در زمینه‌های اقتصادی، پرورشی و تربیتی برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها شده است.

از زمان بازگشایی مدارس تاکنون، بخشی از دغدغه‌های مردمی که در میان گرفتاری‌های اقتصادی و معیشتی و نگرانی‌های مرتبط با سلامت سرگردان بودند را دچار چالش دیگری تحت عنوان تامین وسایل الکترونیکی (گوشی هوشمند و تبلت و لب‌تاب) کرد؛ وسایلی که تامین آنها برای اکثر خانواده‌ها به دلیل ناتوانی مالی از یک سو و افزایش غیرقابل تصور قیمت این کالاها، غیرممکن و دور از دسترس است. کالاهایی که تا امروز پشت دیوار بلند تامین نیازهای ضروری مانند مسکن، خوراک و پوشاک و بیمه، پنهان شده بود، به نیازی اساسی بدل شد تا خانواده‌ها نگرانی تازه‌ای به سبد نگرانی‌هایشان اضافه شده باشد.
به گزارش ایسنا، امروز حتی طبقه‌ای که زمانی تحت عنوان طبقه متوسط جامعه محسوب و شامل بخشی از کارگران و کارمندان بخش‌های دولتی، خصوصی یا نیمه دولتی می‌شود، توان تامین لوازم الکترونیکی برای حضور فرزندانشان در سر کلاس‌های درس را دارند؛ کلاس‌هایی که طبق قانونِ تحصیل رایگان، برپایی و مدیریت آن بر عهده دولت است، نه مردم؛ اگرچه سال‌هاست که این قانون، به بایگانی سپرده شده است.
اگرچه در کنار نگرانی تامین نیازهای تحصیلی دانش‌آموزان که حالا از خودکار و مداد و دفتر و کتاب و کیف به موبایل و تبلت و اینترنت تغییر ماهیت داده، نگرانی جدی دیگری ذهن والدین را درگیر خود کرده، ورود فرزندانشان به فضای مَجازی لامتناهی و بسیار خطرناک است؛ فرزندانی که شاید بسیاری از آنها با تلفن همراه والدینشان و در ساعاتی که پدر و مادر به دلیل شاغل بودن در خانه حضور ندارند، امکان دسترسی به مسیرهایی را یافته‌اند که تاکنون تابلوی ورود ممنوع برای تمام هم سن و سالهای آنها داشت. 
در کنار نگرانی تامین نیازهای تحصیلی دانش‌آموزان که حالا از خودکار و مداد و دفتر و کتاب و کیف به موبایل و تبلت و اینترنت تغییر ماهیت داده، نگرانی جدی دیگری ذهن والدین را درگیر خود کرده، ورود فرزندانشان به فضای مَجازی لامتناهی و بسیار خطرناک است.
ایسنا در خصوص مشکلات و دغدغه‌های آموزش مجازی و مصائبی که این شیوه‌ی آزمایش نشده آموزشی بر سر راه آنان ایجاد کرده است با برخی از والدین گفت و گو کرد، اگرچه در این بین و تا زمان انتشار گزارش، به هر دلیل امکان گفت و گو با برخی از مسئولان که مسئولیت مستقیم در این رابطه دارند، فراهم نشد.!
خانم موسوی مادری که یک دانش آموز دختر کلاس دوم ابتدایی در یکی از مدارس معارف شیراز دارد در خصوص مشکلات آموزش مجازی به ایسنا گفت: به گمانم مسئولان وزارتخانه حواسشان نیست که با بی تدبیری در برگزاری مجازی کلاس‌ها باعث شده‌اند تا والدین به جای دانش‌آموزان در حال تحصیل باشند!
او ادامه داد: به عنوان مثال؛ در حالی‌که من با استرس و نگرانی به دنبال انجام تکلیف و گرفتن جزوه روزانه کلاس دخترم هستم اما دخترم ذره‌ای نگرانی ندارد و با خوشحالی در فضای مجازی از بازی‌ها مورد نظر استفاده می‌کند. من برخلاف دخترم نگرانم که مبادا ساعت ارسال تکلیف بگذرد و معلم، فرزندم را مورد بازخواست قرار دهد.
آقای بهمنی که او هم یک دانش‌آموز در خانه دارد به ایسنا گفت: بعد از اینکه از سرکار برمی‌گردم همچنان پسرم و همسرم در حال انجام تکلیف هستند و با اینکه چند ساعت از ظهر گذشته اما همسرم نتوانسته از پای گوشی تلفن همراه تکان بخورد و امور خانه‌داری را به شکل سابق انجام دهد.
او با بیان اینکه متاسفانه مسئولان همه جوانب تدریس مجازی را در نظر نگرفته‌اند و با این کار تمام وقت خانواده‌ها در فضای مجازی می‌گذرد، افزود: قطعا خود مسئولان هم فرزند دانش آموز دارند و با گرفتاری‌های امروز خانواده‌ها آشنایی دارند شاید هم بیشتر از ما اذیت شوند اما نمی‌دانم چرا هیچ حرکتی انجام نمی‌دهند!
خانم علیایی که خود معلم دبیرستان در یکی از مدارس اطراف شیراز است هم گفت: از مسئله خرید گوشی و تبلت مورد نیاز دانش آموزان که بگذریم، برگزاری کلاس‌های مجازی نه تنها والدین و دانش آموزان که معلمان هم گرفتار مشکلات مضاعفی کرده است. معلمانی که بسیاری از آنها خود فرزند دانش آموز دارند و هنوز تدریس‌شان تمام نشده با چه کنم چه کنم تکلیف فرزندانشان در فضای مجازی مواجه می‌شوند.
او افزود: از شروع سال تحصیلی تا الان چند بار در این شرایط کرونایی با اینکه بیماری زمینه‌ای دارم به ناچار به پزشکان ارتوپد و بینایی مراجعه کرده‌ام. خیره به بودن به صفحه گوشی برای مدت طولانی و حتی بعد از اتمام زمان قانونی کلاس باعث شده تا چشمانم اذیت شود از طرفی دچار ناراحتی گردن و مچ دست شده‌ام.
این معلم ادامه داد: گاهی تا پاسی از شب در فضای مجازی در گروه و در صفحات خصوصی همچنان مشغول رفع تکلیف دانش آموزان هستم.تقریبا همه وقتم گرفته شده و برای انجام امور اداری و خرید روزانه و امور منزل و غذا درست کردن به دخترم و همسرم متوسل می‌شوم.
خانم علمداری که دانش آموز دوقلوی کلاس سومی دارد هم گفت: قطعا تداوم آموزش در هر شرایطی اجتناب ناپذیر است اما نه اینکه با عملکرد بد در نحوه آموزش؛ چنین عملکردی موجب زدگی دانش آموز و ناتوانی اولیا برای همراهی فرزندانشان خواهد شد؛ الان به جایی رسیده‌ایم که هم خانواده‌ها و هم دانش آموزانشان هر دو گلایه‌هایی دارند. دانش آموز به نوعی و پدر و مادرش به نوعی دیگر.
او گفت: قرار بود آموزش مجازی شود تا جان دانش آموزانمان از درگیری با بیماری کرونا در امان باشد اما ظاهرا برخی از معلمان فراموش کرده‌اند که در این شرایط باید تلاششان این باشد تا با کمترین امکانات در خانه روی خلاقیت دانش آموزان کار شود. اما شخصا هفته‌ای که گذشت سه بار به ناچار برای تهیه ملزومات کاردستی خواسته شده از خانه خارج شدم.
این مادر شیرازی گفت: متاسفانه فکری به حال آنچه تحت عنوان مشکل و مانع در آموزش مجازی وجود دارد و اینکه باید شیوه کار و آموزش هم متناسب با آن تغییر کند، نشده است؛ حال آنکه برای تغییر در شیوه آموزش ابتدا باید معلمان آموزش‌هایی را ببینند.
خانم همایونی هم که یک فرزند پسر دانش آموز دارد، به ایسنا گفت: از سه هفته پیش تا الان نتوانسته‌ایم در ساعت‌های غیر از زمان کار، حتی یک ساعت هم امکان خارج شدن از خانه برای تامین لوازم ضروری نشده‌ام چه رسد به اینکه به قصد گردش و هواخوری از خانه خارج شوم.
او که به همراه همسرش شاغل هستند، مدعی است: از زمان بازگشایی مدارس تا الان شیوه زندگی ما کاملا تغییر کرده و مجبور هستیم که بلافاصله پس از بازگشت از اداره، پای درس و مشق بنشینیم و همراه با فرزندمان و حتی بیشتر از او مشغول درس شویم.
این مادر دانش آموز عنوان کرد: خستگی این روزها و بیدار ماندن تا پاسی از شب باعث شده تا گاهی صبح‌ها دیرتر از وقت معمول از خانه خارج شویم.
آقای عسکری هم که از قطعی شبکه شاد و فعال نبودن آن در برخی از روزها به شدت گلایه مند بود، گقت: قرار بود شبکه شاد فعال و تنها از طریق همین فضا آموزش‌ها دنبال شود اما در بسیاری از ساعات، این شبکه دچار اختلال است و ناچاریم در واتساپ آموزش را دنبال کنیم.
او عنوان کرد: اگر قرار بود شبکه شاد فعال باشد و در دسترس همه پس چرا روی دیگر شبکه‌های اجتماعی مانور می‌دهند؟ هر هفته بلااستثناء با بسته اینترنتی خریداری کنم چون با دانلود مطالب و صداها و ارسال ویدئوی تصویری بسته اینترنتی مان تمام می‌شود.
آقای عکسری اضافه کرد: قرار بود تلاش شود تا دانش اموزان از آموزش سالانه عقب نمانند اما با این کار و با بی تدبیری هزینه‌های مضاعفی را به خانواده‌ها تحمیل کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، یکی از مشکلات طرح شده از سوی والدین، وارد شدن فرزندانشان به شبکه‌های اجتماعی و ارتباط مَجازی با افراد و گروه‌هایی است که مخاطرات جدی تربیتی، رفتاری و ... را برای آنان به همراه خواهد داشت.
یکی از والدین در این خصوص گفت: به دلیل اختلال شبکه شاد، اغلب معلمان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس آپ، اقدام به راه اندازی گروه کلاسی کرده و آموزش‌ها را از طریق این شبکه ارائه می‌دهند.
او که 2 فرزند در حال تحصیل در دوره‌های متوسطه اول و دوم دارد، گفت: به دلیل آنکه شبکه‌های اجتماعی داخلی، کارآئی لازم را ندارد، معلم و دانش‌آموز مجبور خواهد بود که از امکانات شبکه‌های خارجی نظیر واتس آپ استفاده کنند؛ اما این موضوع مخاطرات جدی را متوجه هر دو طرف کرده است.
این شهروند اضافه کرد: در فضای مجازی، امکان دسترسی افراد و گروه‌هایی که به دنبال سوژه میگردند، به شیوه‌های مختلف وجود دارد و این موضوع مخاطراتی را برای جوانان و نوجوانان به دنبال خواهد داشت.
نباید هیچ دانش‌آموزی به خاطر کرونا از تحصیل باز بماند
فرماندار شهرستان شیراز نیز در گفت‌وگو با ایسنا و ضمن بیان اینکه نباید هیچ دانش‌آموزی به خاطر کرونا از تحصیل باز بماند، گفت: تداوم تحصیل یکی از تصمیمات دولت و مدیریت ارشد استان و مسئولین شهرستان شیراز و از اولویت‌های مهم و اساسی در این حوزه است.
محمدرضا امیری ادامه داد: آموزش آنلاین دغدغه‌هایی برای والدین و معلمین در شیراز ایجاد کرده است که جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان اخیرا با محوریت آموزش آنلاین نیز تشکیل شد واختیار نحوه تشکیل کلاس ها بصورت حضوری یا غیرحضوری به شورای مدارس واگذار شده که مدیر مدرسه، نماینده دبیران و نماینده اولیا در آن عضویت دارند.
او ایجاد شبکه اجتماعی شاد را علیرغم وجود کمبودها و نقایص، کار عظیمی از سوی دولت و وزارت آموزش و پرورش دانست که با شیوع کرونا در دستور کار قرار گرفت و خاطرنشان کرد: آموزش حتی در شهرهایی مانند شیراز که وضعیت شیوع بیماری در حالت حاد است به صورت مجازی ادامه دارد و تعطیل نشده است.
رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان شیراز با اشاره به اینکه نقایصی نیز در این شرایط برای آموزش آنلاین وجود دارد، گفت: در حال حاضر در شهر شیراز هر روزه کلاسپ‌های درس مانند زمانی که حضوری برگزار می‌شد دایر است و معلمان در مدارس حاضر هستند و کلاس‌های مجازی را مدیریت می‌کنند و از دانش آموزان حضور و غیاب نیز انجام می‌شود.
امیری عنوان کرد: آموزش آنلاین از معلمان و سیستم آموزش و پرورش چندین برابر بیش از زمانی که کلاس‌ها بصورت حضوری برگزار می‌شد توان و انرژی گرفته است و ما شاهد زحمات مضاعف فرهنگیان دلسوز شهرستان هستیم.
قطعی اینترنت حین آموزش
او خاطرنشان کرد: کاستی‌هایی نیز مانند قطعی اینترنت در هنگام آموزش آنلاین وجود دارد که به زیرساختهای مخابراتی مربوط است و در این زمینه کارگروهی تشکیل شده که با همکاری شرکت مخابرات در 4 ناحیه و یک منطقه ارژن مشکلات این حوزه را شناسایی و برای رفع آن اقدام می‌کنند.
فرماندار شیراز ادامه داد: عدم یکپارچگی و وجود تفاوت در نحوه آموزش مناطق مختلف شیراز نیز دیده می‌شود که برای رفع این نقیصه نیز کارگروهی دیگر تشکیل شده که برای ایجاد یکپارچگی در نرم افزارها و دستورالعمل اقدام می‌کنند تا حتی المقدور تفاوت‌ها در نحوه برگزاری کلاس‌های آنلاین و عملکرد سلیقه‌ای کاهش یابد. هرچند در بخشنامه بازگشایی وزارت آموزش و پرورش استفاده از سایر پیام رسان‌ها به طور کلی محدود نشده است.
مخارج آموزش آنلاین برای خانواده‌های کم بضاعت
امیری به مشکلات بعضی خانواده‌های کم بضاعت برای تامین هزینه‌های آموزش آنلاین اشاره کرد و افزود: گروهی با عنوان ساماندهی و جلب و جذب کمک‌های خیرین در شهر شیراز ایجاد شده تا کمک نیک اندیشان و خیرین به این سمت هدایت شده و خرید گوشی، تبلت و حجم اینترنت مورد نیاز دانش آموزان کم بضاعت ساماندهی شود.
فرماندار شیراز به تلاش‌های بهزیستی و کمیته امداد و همچنین موسسه‌های خیریه در این خصوص اشاره کرد و گفت: تنها در یکی از نواحی آموزش و پرورش شیراز در روزهای اخیر 2 هزار و 700 بسته لوازم التحریر بین دانش آموزان نیازمند توجه توزیع شد.
تلاش‌های مستمر برای بهبود وضعیت آموزش مَجازی
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس نیز در گفت‌وگو با ایسنا از تلاش برای تامین تعدادی گوشی تلفن همراه یا تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند استان خبر داد و با یادآوری اینکه این اقدام با همراهی خیران و به شکلی محدود دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد که ابتکار تامین این نیاز مربوط به استان فارس است.
محمد فیاض‌پور به برخی سئوالات در مورد مشکلات آموزش‌های مجازی دانش‌آموزان در استان فارس و کندی یا در دسترس نبودن شبکه شاد، پاسخ داد و ضمن بیان اینکه مشکل نبود یا ضعف در پوشش اینترنتی مسئله‌ای سراسری است، گفت: پیش از بازگشایی مدارس در جلسات متعددی ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آموزش‌های غیرحضوری مطرح و دنبال شده است.
او ادامه داد: در جلسه شورای آموزش و پرورش موضوع مدارس و نقاطی که از پوشش اینترنتی برخوردار نیستند یا پوشش ضعیف دارند و احتمال بروز چالش جدی در امر آموزش دانش آموزان ساکن این مناطق در دستور کار قرار گرفت و نهایتا با دستور استاندار فارس سطح پوشش اینترنتی افزایش یافت.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل اموزش و پرورش فارس با بیان اینکه اداره کل فاوای استان مدعی است که اکنون به بالغ بر 97 درصد از مدارس مناطق کمتربرخوردار، مودم تحویل داده شده و پوشش اینترنتی دارند، عنوان کرد: خوشبختانه وضعیت آنتن دهی و پوشش اینترنتی به وضعیت نسبتا مطلوب رسیده است.
فیاض‌پور به تولید محتواهای خودآموز برای مناطق فاقد دسترسی به اینترنت هم اشاره کرد و با بیان اینکه این خودآموزها قابلیت چاپ رنگی و سیاه سفید دارد، گفت: کارگروهی متشکل از روانشناس، سرگروه آموزشی و ... تشکیل شد و تولید محتواهای فصلی را در دستور کار قرار دادند و اکنون یک فصل آن به اتمام رسیده و به مدارس ارسال شده است.
او با یادآوری این نکته که روزانه مسائل و مشکلات شبکه شاد و وضعیت آموزش مجازی رصد و گزارش آن تهیه و ارسال می‌شود، ادامه داد: همچنین ابلاغ کرده‌ایم تا فایل این دروس خودآموز در اختیار دانش آموزان علاقمند هم قرار داده شود.
تامین نیاز دانش‌آموزان کم بضاعت با کمک خیرین
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس به رایزنی‌های انجام شده با یک مجمع خیرین برای تامین هزینه تعدادی گوشی همراه و تبلت برای دانش آموزان بی بضاعت و نیازمند خبر داد و گفت: با تعامل یک بین بخشی تعداد محدودی تبلت و گوشی خریداری می‌شود؛ اکنون در مرحله شناسایی و رصد دانش آموزان نیازمند هستیم و باید راستی آزمایی‎ها انجام شود.
فیاض‌پور با تاکید براینکه بودجه‌ای از سوی وزارت آموزش و پرورش برای تامین کل یا بخشی از هزینه‌های خرید گوشی تلفن همراه یا تبلت برای آموزش مجازی دانش آموزان پیش‌بینی نشده است، گفت: ابتکار خرید تعداد محدودی گوشی همراه مربوط به خود استان فارس است.
او همچنین افزود: سرانه بهداشتی مدارس برای تهیه و تامین ملزومات بهداشتی از جمله ماسک و ضدعفونی برای مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش تزریق شده است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل اموزش و پرورش فارس همچنین در خصوص گلایه‌مندی اولیاء دانش آموزان از اینکه در بحث آموزش مجازی تمام وقت آنها باید صرف آموزش فرزندانشان شود، گفت: خانواده همانگونه که در زندگی اجتماعی هزینه‌هایی پیش‌بینی می‌کند، ضرورت دارد که در شرایط فعلی به عنوان شریک آموزشی با آموزش و پرورش همراهی کند.
خانواده دستیار آموزشی آموزش و پرورش است
فیاض‌پور با تاکید بر اینکه شایسته نیست که بعضی خانواده‌ها از میزان تکالیف دانش اموزان گلایه کنند، گفت: خانواده دستیار آموزشی آموزش و پرورش محسوب می‌شود، پس همانگونه که معلمان در این شرایط کرونایی بدون مشخص شدن ساعت کار به امر آموزش پرداخته‌اند، خانواده‌ها نیز با این دیدگاه که ما نگران آموزش و تربیت دانش آموزان هستیم با ما همراهی کنند.
رئیس فناوری اطلاعات آموزش و پرورش فارس نیز در گفت‌وگو با ایسنا از افزایش پهنای باند همراه اول برای پشتیبانی از شبکه شاد خبر داد و گفت: امید است با تحقق وعده مسئولان مخابرات، شاهد رفع نواقص شبکه شاد در استان باشیم.
سعید امیری با بیان اینکه تنها مرجع ما برای شبکه شاد، وزارت آموزش و پرورش است، گفت: زیر ساخت مخابراتی برای استفاده از شبکه شاد مشخص شده است اما با افزایش حجم استفاده، علاوه بر کندی سرعت این شبکه، شاهد قطعی در بعضی از ساعات روز هستیم.
او در خصوص نحوه دریافت سیم کارت دانش آموزی و استفاده رایگان از شبکه شاد نیز عنوان کرد: طبق اعلام وزارت آموزش وپرورش با ثبت نام اولیاء دانش آموزان و ارائه مدارک مورد نیاز و نهایتا با طی فرآیند اداری، سیم کارت در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.
رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: در حال آماده سازی بستری برای ثبت نام الکترونیکی و کوتاه سازی فرآیند دریافت سیم کارت دانش آموزی هستیم.
امیری اظهار کرد: تاکنون ابلاغی مبنی بر ارائه سیم کارت به معلمان استان دریافت نکرده‌ایم، در عین حال طبق گفته رئیس جمهور استفاده از شبکه شاد برای دانش آموزان و معلمان کاملا رایگان است.
رئیس فناوری اطلاعات آموزش و پرورش استان فارس گفت: تاکنون بیش از ٩٥٠ مودم سیار و بیش از ٩٠٠ مودم ای دی اس ال در مدارس روستایی و شهری استان نصب شده است.
به گزارش ایسنا، در این بین معلمان مقاطع مختلف تحصیلی نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند، مشکلاتی که بخشی از آن به زیرساخت آموزشی در فضای مجازی بازگشت دارد؛ معلمان اعتقاد دارند که با توجه به احتمال تداوم وضعیت شیوع کرونا و اینکه در آینده هم به هر دلیل ضرورت آموزش مَجازی احساس شود، باید مطالب و متون آموزشی متناسب با این فضا تامین شود.
معلمان در عین حال تاکید دارند که مجازی شدن آموزش‌ها تا حد زیادی دشواری کار آنان را برای برخی از شهروندانی که نسبت به آن آگاهی لازم را ندارند، اثبات کرده است؛ والدینی که قادر به کنترل یک یا دو فرزند خود برای حضور منظم و تاثیرگذار در کلاس نیستند و اکنون متوجه تاثیرگذاری کار معلمان در کنترل کلاس‌هایی با بیش از 25 دانش‌آموز، خصوصا دانش‌آموزان مقطع ابتدایی خواهند شد.
انتهای پیام

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/151088/آموزش-مَجازی-باری-بر-دوش-والدین-و-معلمان
بستن   چاپ