پیام فارس
◄ اهمیت ترانزیتی تنگه هرمز
پنجشنبه 8 آبان 1399 - 17:29:10
پیام فارس - تین نیوز
از مجموعه 100 میلیون بشکه تولید روزانه نفت در جهان، 17.4 میلیون بشکه آن از تنگه هرمز صادر می‌شود، یعنی چیزی حدود یک پنجم که شامل صادرات کشور‌های ایران، عربستان، امارات، عراق، کویت می‌شود که همگی عضو سازمان اوپک هستند. همچنین قطر تمامی گاز خود که بزرگترین صادرکننده گاز در جهان است را از این تنگه صادر می‌کند.
به گزارش تین نیوز، اخیرا از نتایج یک پژوهش که موسسه لوید به دست آورده، میزان صادرات نفت خام در جهان را در تنگه‌های مختلف نشان می‌دهد.
بر اساس داده‌های این پژوهش مربوط به بررسی سال 2017 ، حدود یک پنجم از نفت مصرفی جهان یعنی 17.2 میلیون بشکه در روز از این تنگه عبور کرده است. کشورهای حوزه خلیج‌فارس همه یا بخش اعظم نفت تولیدی خود را برای عرضه به بازار جهانی نفت از تنگه هرمز عبور می‌دهند، به طوری که بر اساس آخرین آمار توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال 2018 روزانه 21 میلیون بشکه نفت خام و مشتقات آن از این تنگه عبور کرده است.
گفتنی است که کل مصرف نفت جهان در روز حدود 100 میلیون بشکه در روز است و دومین گذارگاه نفت، پس از هرمز، ملاکا است که بین مالزی و اندونزی قرار داد و در سال گذشته میلادی عبور چیزی نزدیک به 15.7 میلیون بشکه نفت خام را میزبانی کرده. باب المندب و کانال سوئز نیز در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.
اما در باب اهمیت این تنگه، مناقشات سیاسی سال های اخیر و عبور روزانه نفت صادراتی از کشورهای فوق به اروپا و امریکا به عنوان دو ابرقدرتی که هردو با شدت و ضعف متفاوت همواره خواهان تحریم ایران هستند، به عنوان شاهد مثال کافی است.
این در حالی است که سند توسعه سواحل مکران که اخیرا تصویب شده و در کنار ایجاد خط لوله گوره به جاسک که اخیرا تصویب و عملیاتی شده اند، مهمترین تاثیر را بر عملکرد شرکت های کشتیرانی و حمل بار در زمینه کالاهای نفتی و غیرنفتی را در این منطقه دارند. چراکه با رونق کلی منطقه از طریق ارتباط دریای عمان یا سواحل مکران با خلیج فارس از طریق تنگه هرمز، افزایش حمل ونقل کالا و مسافر نیز صورت می گیرد و این موجب رونق کلی منطقه خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر نیز در همین ارتباط در روزهای اخیر از توافق ستاد ملی توسعه سواحل مکران با احداث یک بندر جدید در شرق تنگه هرمز با ظرفیت نهایی سالانه 150 میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا خبر داده است.
محمد راستاد با بیان اینکه این بندر باید تا 25 سال آینده به طور کامل عملیاتی شود، افزود: ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر کشور در حال حاضر 246 میلیون تن است که بر اساس مطالعات دقیق اقتصاد سنجی، در سال 1424 به حداقل 630 میلیون تن کالا خواهد رسید. بنابر چنین اقداماتی و همچنین در صورتی که تحریم ها برداشته شوند، رونق بیشتر تنگگه هرمز دور از انتظار نخواهد بود.
تنگه هرمز باریکه دریایی است که در منتهی‌الیه شرقی خلیج‌فارس واقع شده و فلات ایران را از شبه‌جزیره عربستان جدا می‌کند و به‌لحاظ موقعیت، میان کشور ایران و عمان قرار دارد که آب‌های آزاد اقیانوس هند و دریای عمان را به منطقه انحصاری خلیج‌فارس متصل می‌کند.
طول این تنگه 167 کیلومتر (104 مایل) بوده و باریک‌ترین نقطه این تنگه عرضی حدود 38 کیلومتر(21 مایل) و وسیع‌ترین نقطه آن 96 کیلومتر(52.5 مایل) عرض دارد. از این میان عرض مسیر کشتیرانی در هر جهت تنها در حدود سه کیلومتر است و تمام کشتی‌های عبوری باید از آب‌های سرزمینی ایران یا عمان عبور کنند، بنابراین امکان کنترل تنگه برای نیروهای نظامی به راحتی میسر می‌شود.
به گزارش تین نیوز، کانال سوئز، باب المندب، تنگه بسفر، تنگه هلند، دماغه آفریقای جنوبی و تنگه مالاکا از مهم‌ترین شاهراه‌های دریایی ترانزیت جهانی نفت خام هستند اما هیچ‌کدام از نظر حجم ترانزیت و استراتژیک بودن به پای اهمیت تنگه هرمز نمی‌رسند.

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/153519/◄-اهمیت-ترانزیتی-تنگه-هرمز
بستن   چاپ