پیام فارس
بزرگداشت ملاصدرا برگزار شد/ آینده اندیشه از آن حکمت متعالیه است
چهارشنبه 1 خرداد 1398 - 21:23:31
پیام فارس - شیراز- مدرسه خان شیراز میزبان مراسم بزرگداشت بنیانگذار حکمت متعالیه با حضور گسترده اصحاب اندیشه و فلسفه‌دانان، متولیان فرهنگی و هنرمندان شیراز شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، امروز یکم خردادماه مصادف با روز بزرگداشت فیلسوفی است که نه تنها در ایران بلکه بنیاد تفکر فلسفی را در جهان دگرگون کرد. وی که بنیانگذار نظریه «حرکت جوهری» بود چنان تأثیری بر اندیشه‌ورزی در جهان اسلام داشت که هم‌اکنون در رأس فلسفه و حکمت قرار دارد و آثار او به زبان‌های متعددی ترجمه شده است. مدرسه خان امروز در اولین بعدازظهر خرداد سال 98 میزبان مراسم یادروز حکیم صدرالمتالهین، ملاصدرای شیرازی بود.
در این مراسم که با حضور اصحاب اندیشه و فرهنگ استان از جمله آیت‌الله دژکام همراه بود، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان اظهار داشت: در سال 97 تعداد 56 جلد کتاب در مورد ملاصدرا منتشر شده که از این تعداد 37 عنوان چاپ جدید و مابقی چاپ مجدد بوده است.
کوروش کمالی سروستانی اظهار داشت: ملاصدرا علاقه زیادی به اشعار سعدی داشت و حدود 90 درصد ارجاعاتش به اشعار شیخ اجل بوده است.
وی در ادامه افزود: ارزش حکمت متعالیه نه تنها یکی از بزرگترین دست‌آوردهای فلسفه ایرانی-اسلامی بوده است بلکه نظریه‌های فلسفی وی بخش مهمی از تاریخ فلسفه غرب را نیز دگرگون کرد.
حجت‌الاسلام بهشتی رئیس انجمن حکمت استان فارس نیز در ادامه این برنامه اظهار داشت: بنابر فرمایش مظفر که در مقدمه اسفار نوشته است فلسفه ملاصدرا همان علم کلام اوست.
وی ادامه داد: فیلسوف اسلام، متکلم هم باید باشد. فلسفه و حکمت ملاصدرا، دانش او در کلام نیز بود. اگر صدرالمتالهین وارد علم تفسیر می‌شود همان فلسفه اوست. آنچه که در حکمت متعالیه صدرایی مهم است این است که گاهی دچار قبض می‌شود.
حجت‌الاسلام بهشتی افزود: حکمت متعالیه اما با این حال قابل بسط نیزاست. علامه طباطبایی وقتی که در زمینه حکمت متعالیه ظهور می‌کند یعنی باز هم همان روش ملاصدرا را اتخاذ می‌کند که فلسفه را وارد تفسیر و کلام می‌کند. در آن زمان این پیوند فلسفه و دیگر رشته‌ها چیزی است که جای آن در حوزه بسیار خالی بود.
وی گفت: صدرالمتالهین از دسته فیلسوفانی بود که سعی می‌کرد از دریای بی‌کران قرآن استفاده کند و نظریات فلسفی خود را با آیات آن محک بزند.
در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا گفت: عارفان، حکیمان و حتی طبیعت‌گرایان در باب حکمت متعالیه اظهار نظر می‌کنند. قطعاً این مهم نشان از گستردگی مفهومی آثار صدرالمتالهین دارد.
وی ادامه داد: ملاصدرا در راه توحید فلسفه‌ورزی می‌کرد اما این موضوع سبب نشده بود که وی از شریعت دور شود. او 7 بار به زیارت حج رفته بود.
حجت‌الاسلام جوادی آملی اضافه کرد: بزرگی و عظمت ملاصدرا به بزرگی اندیشه اوست زیرا او صاحب اوست زیرا برخی اندیشه دارند اما برخی از اندیشه ساخته شده اند.
وی همچنین گفت: ملاصدرا در راه تحقق باورهایش سر از پا نمی‌شناخت. اندیشه یک حقیقت عینی دارد که از آن تعبیر به علم می‌کنند.
او در ادامه بیان کرد: صدرالمتالهین یک کاروان از علم بود یعنی با استفاده از هر علم و دانشی در راستای تکمیل انسجام اندیشه خود می‌کرد. او علم را برای اندیشه فراجناحی خود می‌خواست. او ازکتاب‌های مختلفی در کتاب‌هایش به خصوص اسفار کبیر استفاده می‌کرد. این ویژگی برای حکیمی مثل او نه تنها عار نیست بلکه احیای اندیشه بشری و همراهی با میراث گذشتگان از هنرهای اوست.
حجت‌الاسلام جوادی آملی بیان کرد: وی از رهاوردهای جریان‌های رقیب هم تا آن‌جا که به علم مربوط می‌شد استفاده می‌کرد. او همچنین همه جریان‌های فکری زمان خود را از ابتدا پی می‌گرفت و آن را به سرانجام می‌رساند.
وی افزود: حکمت متعالیه سراسر عقل است که گاهی به زبان حکمت و گاهی به زبان عرفان از برهان شهادت می‌دهند. در حقیقت حکمت در درون دستگاه معرفتی او تعریف می‌شود.
وی گفت: ملاصدرا فقط به عقل باور داشت و هیچ‌گاه به چیزی خارج از دایره منطق باور نداشته است اما اینکه چه چیزی را در دایره منطق بگنجاند هنری است که فقط ملاصدرا داشت.
حجت‌الاسلام جوادی آملی گفت: بزرگ حکیم ناتمام شیراز تلاش خود را بازنگذاشت و با تمام توان جاهلیت را از حکمت زدود. ملاصدرا در زمان خود دو خطر کرد. یکی پایه‌ریزی حکمتی بود که در زمان خود انقلابی علیه اندیشه در زمان خود بود. او همچنین به جنگ اندیشه‌های باطل رفت.
وی در انتها گفت: آینده اندیشه از آن حکمت متعالیه است. فلسفه و حکمت صدرایی در چنان در جهان گسترده است که پیش بینی آینده اندیشه در این جهان راحت است.

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/86701/بزرگداشت-ملاصدرا-برگزار-شد--آینده-اندیشه-از-آن-حکمت-متعالیه-است
بستن   چاپ