مقام وزارت علوم: بحث سطح بندی دانشگاه ها را متوقف کرده ایم
چهارشنبه 22 خرداد 1398 - 14:23:11
|
|
پیام فارس - شیراز- معاون مرکز نظارت، ارزیابی و تنظیم کیفیت وزارت علوم تحقیقات و فناوری اعلام کرد: وزیر علوم صحبت از سطح بندی دانشگاهها را متوقف کرده است چراکه در میدان عمل متوجه شدهایم ادامه این موضوع خطرناک است و متوجه فلسفه ارزیابی نیستیم.
محمدرضا نیستانی روز چهارشنبه 22 خردادماه در دومین کنفرانس بین المللی و سیزدهمین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظامهای دانشگاهی که در مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در حال برگزاری است، عنوان کرد: همانگونه که اگر در کلاسی دانشآموزان را سطحبندی کنیم دچار مشکل خواهیم شد، اگر دانشگاهها را نیز سطحبندی کنیم با مشکلات بسیاری مواجه میشویم. وی بیان کرد: اگر دانشگاهی با سطحبندی در رده دانشگاه سطح 3 قرار گیرد، دانشآموختگان آن دانشگاه در استخدام دچار مشکل میشوند و گروههای پژوهشی فعال نمیتوانند برای پروژههای خود بیش از 20 میلیون تومان دریافت کنند و اینها مسائلی است که باید راجع آن چارهاندیشی کرد. نیستانی گفت: برآیند تمام تلاشهایی را که در حوزه کیفیتسنجی دانشگاهها تا کنون رخ داده است، قدر مینهیم؛ اما به کنش گریها انتقاد داریم. وی ادامه داد: شبکه تضمین کیفیت دانشگاهها هنوز شکل نگرفته است و گفتوگو راجع به کیفیت بیش از بیست و پنج سال است که ادامه دارد. معاون وزارت علوم افزود: با این حال، گفتوگوی ما همچنان حرفهای نیست و بهمعنای کار حرفهای هنوز چندان آگاه نیستیم و گهگاه دچار چالشهای بحرانی میشویم. نماینده وزیر علوم گفت: یکی از معانی ممیزی، بازنگری روشهاست. وزارت علوم سه نقش اساسی دارد که سیاستگذاری، حمایت و پشتیبانی و نظارت و ارزیابی است. نیستانی عنوان کرد: بزرگترین خطا این است که کنشگر احساس کند روشهایی که به کار میرود روشهای درستی است. نیستانی گفت: گاه گفتوگوها و تصمیمگیریها در راهروها و بهصورت سریع رخ میدهد؛ از همین رو است که سه دهه است که از اعتباربخشی صحبت میکنیم که هنوز نهادینه نشده است. نماینده وزیر علوم عنوان کرد: وزارت علوم عرصه سختی است؛ زیرا هم آموزش و پژوهش و فناوری را در بردارد و هم مباحث فرهنگی را. ارزیابی کیفیت چیزی جز گفتوگو راجع به نظام دانشگاهی و فرهنگسازی نیست. کیفیت و ارزیابی درونی را نمیتوان به پروژه بدل کرد. ارزیابی کیفیت چیزی جز گفتوگو راجع به نظام دانشگاهی و فرهنگسازی نیست. کیفیت و ارزیابی درونی را نمیتوان به پروژه بدل کرد. دومین کنفرانس بین المللی و سیزدهمین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظامهای دانشگاهی صبح امروز در چهارشنبه 22 خردادماه در مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در شیراز آغاز به کار کرد و تا فردا ادامه خواهد داشت. این رویداد بین المللی علمی با هدف آشنایی با آخرین دستاوردهای پژوهشی داخلی و خارجی و با همکاری مشترک دانشگاه شیراز و مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برگزار شده است که به چهار محور اصلی مبانی و دیدگاههای نظری در ارتباط با ارزیابی و بهبود کیفیت در نظام آموزش عالی، نقش سیاستگذاری و مدیریت آموزش عالی در ارزیابی و بهبود کیفیت در نظام آموزش عالی، دنیای مجازی و فناوریهای نوین و نقش آن در ارزیابی و بهبود کیفیت در نظام آموزش عالی و ارزیابی و بهبود کیفیت در نظام پژوهش و فناوری میپردازد. 9885 /1876
http://www.Fars-Online.ir/fa/News/89419/مقام-وزارت-علوم--بحث-سطح-بندی-دانشگاه-ها-را-متوقف-کرده-ایم
|