معاون پژوهش و آموزش دفتر حفظ و نشر آثار رهبری:
تحول در علوم انسانی به معنی دور ریختن دستاوردهای گذشته نیست
چهارشنبه 24 آبان 1396 - 3:07:17 PM
خبرگزاری مهر
|
|
فارس آنلاین - شیراز- معاون پژوهش و آموزش دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری گفت: تحول در علوم انسانی به معنای دور ریختن دستاوردهای گذشته در این حوزه نیست.
به گزارش خبرنگار مهر ، حجتالاسلام علی ذوعلم بعدازظهر امروز در همایش «چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیتالله خامنهای» در دانشگاه شیراز افزود: اگر موانع موجود برداشته نشود نمیتوان به حرکت شورای تحول امیدوار بود. وی با اشاره به موانع ایجاد تحول در علوم انسانی عنوان کرد: فرهنگ حاکم بر نظام پژوهشی و آموزشی کشور، یک مانع اساسی بر سر راه تحول در علوم انسانی است. ذوعلم با اظهار تاسفن از اینکه نظام آموزش و پژوهش کشور طوری برنامهریزیشده که با هرگونه تحول ناسازگار است و مانع جدی محسوب میشود تصریح کرد: در مدارس حفظ مطالب و تشویق به کنکور و تست زدن حاکم است و در دانشگاه تقلید از استادان و در چنین شرایطی تحول در علوم انسانی معنایی ندارد. وی نبودن جسارت نقد در دانشگاهها را یکی از موانع تحول برشمرد و اظهار کرد: روح آزاداندیشی، تفکر و تعقل در فرهنگ آموزشی و پژوهشی کشور کمرنگ است. ذوعلم با تقدیر از نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب به فضای دانشگاهها در ایجاد کرسیهای آزاداندیشی، تاکید کرد: وجود نگاههای محافظهکارانه و ملاحظهکاریهای بیمورد آسیبهای جدی بر سر راه تحول در علوم انسانی است. معاون پژوهش و آموزش دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری افزود: فرهنگ حاکم بر فضای آموزشی گفتوگوی علمی و نقد را برنمیتابد و دانشجو از وارد شدن به مباحثه با استاد خوف دارد. وی با تاکید بر اینکه برای رها شدن از فضای حاکم بر محیطهای علمی باید فضای آزاداندیشی و مناظره علمی در دانشگاهها تقویت شود که این مسئله با یک جهاد علمی امکانپذیر است، گفت: فرهنگ حاکم بر فضای آموزشی گفتوگوی علمی و نقد را برنمیتابد؛ فضای آموزشی دانشگاهها به گونه ایست که دانشجو باید همان چیزی را بگوید که استاد قبول دارد. به گزارش خبرنگار مهر ، همایش ملی «چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیتالله خامنهای» تا پنجشنبه 25 آبان جاری در تالار حکمت دانشگاه شیراز ادامه دارد.
http://www.Fars-Online.ir/fa/News/9119/تحول-در-علوم-انسانی-به-معنی-دور-ریختن-دستاوردهای-گذشته-نیست
|