پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز:

سرمایه گذاری برای کسب مدل های بومی آب و هوایی نشده است فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: سرمایه گذاری در حوزه ملی برای کسب مدل های بومی آب و هوایی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، محمد جعفر ناظم السادات ظهر یکشنبه در نشست خبری «پیشنهاد سیاست های مرتبط با منابع آب با توجه به شرایط اقلیمی»افزود: ذخایر زیر زمینی که کم شده، ذخایر اتمسفر نیز کاهش یافته که نگران کننده است و باید مورد توجه قرار گیرد .
وی تصریح کرد: در ماه های بهمن و اسفند هم به نظر نمی آید در جنوب ایران بارندگی موثری داشته باشیم؛ آنچه ما از مطالعات جوی بدست آوردیم هم شرایط مساعدی را نشان نمی دهد و چندان برای بارندگی های خوب مساعد نیست.
این پیش بینی رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز نشانگر آن است که شرایط مساعدی برای باران دیمان نیست، اما به گفته ناظم السادات، شواهد موجود شرایط مساعد برای باران را نشان نمی دهد.
وی افزود: شرایط برای کشور و از جمله در جنوب خوب نیست چراکه بیشترین کاهش در جنوب ایران داشتیم درحالیکه زمانی جنوب ایران بیشترین ذخایر رطوبتی را داشته اما امروز خوب نیست.
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه بارش معمولا با نوسانی 10 -15 درصدی همراه است اما استفاده از آب در برخی جاها مانند کلانشهرها از جمله شیراز افزایش یافته گفت: این موضوع به دلیل افزایش جمعیت در این شهرهاست که هماهنگ با شرایط آب و هوایی پیش نرفته است؛ جمعیت را باید براساس آب و هوا و شرایط موجود تنظیم کنیم و امیدی به انتقال آب بین حوزه ای نداشته باشیم و به اطلاعات کارشناسان نیز توجه شود .
وی در عین حال افزود: ما تنها به درمان توجه کرده و به علوم دیگر پشت کرده ایم، در حالیکه با یکصدم پولی که برای درمان میگذاریم می توانیم در حوزه ریزگرد وارد شویم در حالی که سرمایه گذاری نکرده و متخصصین آن را نیز از کشور فراری می دهیم و بعد مجبوریم هزینه ای چند برابری صرف درمان کنیم، در سایر بخش ها نیز همینطور است .
نظام السادات عنوان کرد: یکی از راه حل های پیشنهادی ما این است که قانون آب که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده پاسخگوی نیاز آبی کشور نیست؛ این قانون برای زمانی که سطح آب های زیرزمینی پر و منابع رطوبتی خوب و جمعیت کم بوده است امروز رطوبتی و آبی کاهش یافته و جمعیت هم بیش از 2 برابر شده قانون فوق باید تغییر یابد.
وی افزود: شاید به این نتیجه برسیم که حتی قانون آب در استان ها نیز متفاوت باشد و این می طلبد که از اندیشمندان هر منطقه برای بازنگری قانون آب بهره گرفته شود و در این بازنگری اختیارات دولت کاهش یافته و اختیارات بخش خصوصی و تعاونی ها افزایش یابد .
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز در ادامه گفت: برای نمونه باید برداشت آب را دولت نظارت کرده و با همکاری سازمان های نظارتی دقت کرده تا برداشت آب از یک حوزه بیشتر نشود، بعنوان مثال در دشت مرودشت، اما اینکه در برداشت دولت دخالت کند نه از توان دولت بر می آید و همراه با فساد اداری است و تاکنون هم نشان داده موفق نبوده است .
وی افزود: در مورد آب و هوا کاری که ما باید انجام دهیم نیاز است تمام سرمایه گذاری دولت برای پرورش افرادی که در زمینه آب و هوایی تخصص دارند و می توانند حرف بزنند مورد توجه قرار گیرد.
ناظم السادات گفت: سرمایه گذاری در حوزه ملی برای کسب مدل های بومی آب و هوایی نکرده ایم؛ آنچه ما الان استفاده می کنیم خروجی مدل های کشورهای صنعتی جهان است هرکس در ایران کاری را شروع کرده بعد از مدتی بعلت نبود حمایت کار خود را رها کرده اند زیرا که ساخت مدل های اقلیمی مدلی پیوسته است و باید ادامه یاابد .
وی ادامه داد: امروز اگر مدل های خارجی به ما نرسد بسیاری از پایه های پیش بینی فرو می ریزد زیرا که مدل های ملی نداریم دانشگاه های ما خالی از تحقیقاتی اینچنینی شده است .
ناظم السادات با این وجود افزود: ما هر ساله هفته ای با نام درختکاری در نظر می گیریم که به صورت سبلیک داریم اگر درختانی که در عرض 10 سال گذشته توزیع و کاشته اند اگر درست نگهداری می کردند امروز باید جنگل های گسترده می داشتیم، درحالی که اینچنین نیست و از آن سو جنگل ها آتش می گیرد و کم می شود درحالیکه این آمارها نمایشی است زیرا اعتبارات لازم برای نگهداری در نظر گرفته نشده و چرای بی رویه و سوء برنامه همه آنها را از بین برده است .
وی افزود: یکی از مهم ترین کارها برای افزایش رطوبت جنگل کاری و کشت درختان خود رو در منطقه جنوب ایران با مشارکت مردم و کمک به ان جی او و دخالت کمتر دولت است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/13293/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید