پیام فارس

آخرين مطالب

معاون استانداری فارس: صادرات محصولات فرآوری شده شیرین بیان در دستور کار قرار گیرد اقتصادي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: با استقرار اتحادیه ملی شیرین بیان ایران در این استان، این اتحادیه صادرات محصولات فرآوری شده شیرین بیان را در دستور کار خود قرار دهد و تا یک ماه آینده برنامه های خود در این زمینه را ارائه کند.
به گزارش دریافتی شنبه ایرنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی شیراز، یدالله رحمانی در میز ملی شیرین بیان ایران در شیراز افزود:هم اینک شیرین بیان به صورت پودر و عصاره از کشور و استان فارس صادر می شود که باید برنامه ریزی شود تا محصولات و کالاهای متفاوتی از این گیاه تولید و صادر شود تا ارزش افزوده بیشتری برای کشور و استان ایجاد کند.
ریشه گیاه شیرین بیان برای رفع مشکلات گوارشی،مسمومیت غذایی، زخم معده و سوزش سر دل استفاده می شود.
رحمانی با اشاره به صادرات 75 درصد شیرین بیان کشور از استان فارس ادامه داد: فرآوری شیرین بیان و تولید کالاهای دیگر از این گیاه موجب حضور در بازارهای هدف و صادرات بیشتر استان می شود که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.
رحمانی، با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه گیاه شیرین بیان برای فعالان این بخش افزود: هم اینک ساماندهی واردات گیاه شیرین بیان به عنوان مواد اولیه، یکی از مطالبات فعالان این بخش است که در این زمینه باید موضوع مهم کشت این گیاه نیز مورد توجه اتحادیه قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: بخش دولتی و خصوصی در استان آمادگی دارند برای تقویت جایگاه اتحادیه ملی شیرین بیان که در فارس مستقر است، حمایت های لازم را انجام دهد.
رحمانی، در خصوص حمایت های مالی از این اتحادیه افزود: می کوشیم تا ساز و کاری برای تامین مالی واردات گیاه شیرین بیان مشخص شود و منابعی از محل تسهیلات ارزی و ریالی و یا اشتغال فراگیر استان در اختیار فعالان این بخش قرار گیرد.
او ادامه داد: فعالان صادرات شیرین بیان در کشور و استان باید کنسرسیومی برای واردات مواد اولیه تشکیل دهند تا علاوه بر کمک به جلوگیری از ایجاد فضای رقابت منفی، قدرت چانه زنی بهتری را برای کشور فراهم کند.
دبیر اتحادیه ملی صادرات شیرین بیان ایران هم، ظرفیت اسمی تولید سالانه پودر و عصاره شیرین بیان در کشور را 18 هزار و 150 تن برشمرد و گفت: از این میزان سالانه 11 هزار و 950 تن معادل 70 درصد این ظرفیت در واحدهای تولیدی فارس و توسط هشت کارخانه تولید می شود.
حسین کمالی سروستانی، 84 درصد سهم صادرات شیرین بیان کشور در سال 95 را متعلق به فارس دانست و افزود: عمده صادرات پودر و عصاره شیرین بیان ایران درسال 2016 به کشورهای آلمان، امارات متحده عربی، هلند، فنلاند و فرانسه انجام شده است.
وی ادامه داد: کشور ایران در سال 2016 رتبه نخست صادرات پودر وعصاره شیرین بیان را در جهان به خود اختصاص داد که بر اساس این آمار میزان صادرات ایران در جهان 17 و هشت دهم درصد است.
او اضافه کرد: با توجه به جایگاه شیرین بیان درمیان گیاهان دارویی صادراتی ایران و برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر، ایجاد پژوهشگاه فناوری شیرین بیان یکی از برنامه هایی است که با حمایت دولت دنبال می کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: نیاز است یک کنسرسیوم با حضور فعالان و صادرکنندگان شیرین بیان برای تامین مواد اولیه شرکت های فعال درایران در استان تشکیل شود.
جمال رازقی بیان کرد: به دلیل کمبود مواد اولیه در داخل کشور، در این بخش از کشورهایی از جمله ترکمنستان و آذربایجان واردات داریم که همین موضوع درپاره ای مواردباعث ایجاد رقابت منفی در بین فعالان این بخش شده است.
وی با بیان اینکه تامین مواد اولیه شیرین بیان یکی از مشکلات فعالان این بخش است افزود: با توجه به صادرات موفق کشور و استان در بخش پودروعصاره شیرین بیان، باید برنامه زمان بندی مشخصی برای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی در کشور و استان انجام شود تا تامین این نیاز هم ازمنابع خارجی ونیزمنابع داخلی امکان پذیر شود.
رازقی اظهارداشت: بر اساس آمار در حال حاضر 11 هزار و 950 تن معادل 70 درصد ظرفیت سالانه تولیدپودرعصاره شیرین بیان کشور از واحدهای تولیدی استان فارس تامین می شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اضافه کرد: در حال حاضر صدور مجوز برای راه اندازی واحدهای تولیدی شیرین بیان صادر می شود در صورتی که واحدهایی که فعال هستند نیز در تامین مواد اولیه با مشکل روبرو هستند و بخشی تاثیرگذارازسهم مواد اولیه آنها به کشور وارد می شود.
وی ادامه داد: تا زمانی که مواد اولیه واحدهای تولیدی فعال در بخش شیرین بیان در داخل کشور و استان تامین نشود و ظرفیت این واحدهای تولیدی در استان به 80 درصد نرسد، نباید مجوز جدیدی برای ایجاد واحدی صادر شود که این مهم باید مورد توجه مسئولان ملی و استانی در وزارت صنعت ،معدن وتجارت وهمچنین وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.
رازقی با بیان اینکه جلوگیری ازصدورمجوز برای ایجاد واحدهای جدید مهم و حائز اهمیت است، عنوان داشت: در گذشته صدور مجوزهای بی رویه در بخش های دیگر مانند تولید موتورسیکلت، رب گوجه فرنگی و آرد نیزصادر شده که سبب شده سرمایه گذاری هایی انجام شده موفق نباشند.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز بیان کرد: در حال حاضر عمده صادرات شیرین بیان به صورت پودروعصاره انجام می شود که باید به سمت تولید محصولات فرآوری شده از این گیاه برود که ارزش افزوده بیشتری را برای کشور و استان ایجاد می کند.
وی افزود: همچنین با تولید محصولات فرآوری شده از این گیاه صنایع پایین دستی نیز در استان و کشور ایجاد می شود که رونق اقتصادی را به دنبال دارد و اتاق بازرگانی و بخش دولتی در استان از فعالان حوزه شیرین بیان در راستای توسعه اقتصادی استان حمایت می کند.
رازقی با اشاره به کسب رتبه برتر صادرات پودروعصاره شیرین بیان توسط کشور ایران در جهان در سال 2016 بیان کرد: کسب این جایگاه برای کشورمان بسیار ارزشمند است اما متاسفانه حتی اطلاع رسانی خوبی در این زمینه انجام نشد و مسئولان نیز به واسطه این مقام هیچ امتیازی برای استان فارس نگرفتند که اگر این مقام یک مقام ورزشی بود همه کشور برای بیان آن بسیج می شدند.
6122 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/15824/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر

تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 30 فروردین

استان بوشهر آماده توسعه روابط با تاجیکستان است

تقویت و توسعه حوزه‌های مختلف دانشگاه آزاد مرودشت در سال جاری

حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

برادرکشی در فسا؛ قاتل خود را تسلیم قانون کرد

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

غار سنگ شکنان جهرم نگینی در دل کوه