پیام فارس

آخرين مطالب

استاندار فارس در گردهمايي منتخبين دوره پنجم شوراي اسلامي شهرهاي استان

اداره درست کشور بدون قدرتمند شدن نهادهاي عمومي غير دولتي ممکن نيست سياسي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاين - به گزارش اداره کل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري فارس، مهندس سيد محمد علي افشاني، در گردهمايي منتخبين دوره پنجم شوراي اسلامي شهرهاي فارس در شيراز افزود: تا زماني که بودجه کشور به چاههاي نفت وصل است و تا زماني که نگاه مردم به بودجه دولت است کشور توسعه نمي يابد و لازم است که با تقويت نهادي مانند شورا، شهرهاي ما در جهت خودکفايي حرکت کرده و بدون اتکا به دولت ها امور خود را پيش ببرند.
وي، خطاب به شورائيان تصريح کرد: اين شما هستيد که شوراها را تقويت يا تضعيف مي کنيد و اگر به درستي رفتار کنيد، قانون را مبنا قرار دهيد و تبعض را کنار بگذاريد، مردم به شما اعتماد مي کنند و براي حل مشکلات با شما همکاري خواهند کرد.
مهندس افشاني اضافه کرد: اگر شما در کنار هم بوديد، تنش ايجاد نکرديد و نفع عمومي مردم را بر نفع شخصي و خانوادگي خود ترجيح داديد مردم هم به شما اعتماد خواهند کرد و با تحمل کمبودها و مشکلات، براي حل آنها با شما همراه خواهند شد.
وي افزود: در طول تاريخي هستند بسياري از حاکماني که هيچگاه از ذهن مردم پاک نمي شوند و همواره در خاطره مردم باقي خواهند ماند چرا که آنها حق مردم را بر حق خودشان ترجيح دادند.
استاندار فارس ادامه داد: اهميت تقويت شوراها تا آنجاست که هر کجا بين شهرداران و شوراها اختلافي ايجاد شود قطعا جانب شوراها را خواهم گرفت مگر اينکه بحث مسائل مالي، اخلاقي يا اقدام خلاف قانوني در ميان باشد.
مهندس افشاني اضافه کرد: تا زماني که نهادهاي عمومي غير دولتي قدرتمند نشوند امکان ندارد که بتوانيم کشور را درست اداره کنيم.
وي ادامه داد: عليرغم اينکه حدود 18 سال بيشتر از عمر شوراها در کشورمان نمي گذرد اما انتخاب مردم هر دوره نسبت به دوره قبل بهتر مي شود و اين انتخاب ها بايد قدر دانسته شود و با خدمت خالصانه پاسخ داده شود.
استاندار فارس، با اشاره به تاکيد قرآن بر مشورت کردن براي اداره امور (وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ "و آنان که امر خدايشان را اجابت کردند و نماز به پا داشتند و کارشان را به مشورت يکديگر انجام ميدهند و از آنچه روزي آنها کرديم انفاق مي‌کنند") افزود: هيچ مساله اي در قرآن به اندازه نماز و حقوق انسان ها جايگاه ندارد اما خداوند بر مشورت کردن و امور را با شورا اداره کردن در کنار نماز به عنوان يک کار خير تاکيد مي کند.
مهندس افشاني، انتخاب شهردار بعد از تقويت شوراها را مهمترين وظيفه شورائيان دانست و ادامه داد: انتظار و خواست ما از اعضاي شورا اين است که در گام اول خودتان باشد، نبايد ديگران بر شما منتي بگذارند چرا که همه ما به وظايف خود عمل کرده ايم.
وي افزود: در انتخاب شهردار خودتان باشد نه ديگران، اگر خودتان باشيد در طول مسير فعاليت نيز ازکار خود راضي هستيد.
استاندار فارس افزود: البته در اين راه انجام مشورت کار خوبي است اما تصميم نهايي را شما بايد بگيريد نه ديگران.
مهندس افشاني تاکيد کرد: سعي کنيد شهرداري را انتخاب کنيد که تجربه و دانش لازم را در حد متعارف داشته باشد، قانون را بداند و بتواند با ديگر دستگاهها و مجموعه ها تعامل خوبي برقرار کند چرا که انتخاب فردي که تعامل نداشته باشد در حقيقت زدن تيشه به ريشه شورا است.
وي، همچنين از شورائيان خواست که ضمن بررسي و شناخت چالش هاي شهر، براي رفع آنها برنامه ريزي و اولويت گذاري کنند چرا که امکان حل همه مشکلات در يک مقطع زماني ممکن نيست.
استاندار فارس، بر لزوم پرهيز شورائيان از فروش ارزش هاي زيست محيطي شهر نيز تاکيد کرد و گفت: بسياري از شهرهاي ما حقوق نسل هاي آينده را مي فروشند، بخشي از مشکلات آب و هوايي امروز تهران ناشي ازفروش ارزش هاي زيست محيطي آن شهر است که بايد مراقب بود که اين اتفاق در کلانشهر شيراز ديگر شهرهاي استان روي ندهد.
مهندس افشاني، خواستار توجه ويژه و جدي اعضاي شوراي پنجم به مقوله مبارزه با فساد شد و گفت: متاسفانه فساد در اکثر بخش ها کم و بيش وجود دارد و شما بايد در جهت کاهش و متوقف کردن آن تلاش کند که اين کار نيز با شفافيت امکان پذير است، يعني هر کاري که قرار است در شورا و شهرداري انجام شود شفاف باشد و مردم بدانند چه کاري انجام شده و چه کاري قرار است انجام شود.
وي افزود: براي اين کار نيز ساختار تعريف کنيد و سعي کنيد که از ابزارهاي امروزي و خصوصا اينترنت و شبکه هاي الکترونيکي براي برقراري ارتباط با مردم استفاده کنيد تا مردم به شما اطمينان کنند.
استاندار فارس، بر لزوم توجه شورائيان به حاشيه نشيني هم تاکيد کرد و ادامه داد: به دنبال افزايش حوزه هاي شهري نباشيد چرا که يکي از فجايع شهرسازي در ايران اين است که يک عده افراد سودجو يک زمين در مجاورت شهر مي گيرند و به با سپر قرار دادن تعاوني ها و اقشاري که در جامعه مقبوليت دارند اقدام به ساخت و ساز در يک منطقه مي کنند و بعد نيز خواستار دريافت خدمات هستند.
مهندس افشاني افزود: بايد ساخت و ساز را به جاي سطح به سمت ارتفاع ببريم تا ساختمان در شهر اقتصادي شود نه اينکه با احداث ساختمان 20 طبقه در يک خيابان 12 متري براي مردم مشکل ايجاد کنيم.
استاندار فارس، همچنين از منتخابان شوراي پنجم خواست که به مقوله دانش بنيان شدن شهر توجه ويژه داشته باشند.
مهندس افشاني، در بخش ديگري از سخنان خود، انتخاب مردم را بالاترين و بهترين انتخاب ها دانست و خطاب به منتخبان شوراها گفت: هم شما و هم ما بايد بدانيم که آنچه را امروز در به عنوان انتخاب مردم در اختيار داريم خونبهاي ميليون هاانساني است که در طول تاريخ در خاک غلطيدند و نتيجه رنج و اسارت ميليون ها انساني است که اسارت خود را پذيرفتند تا آزادي نسل هاي بعد از خود را رقم بزنند.
وي گفت: اين تنها يک انتخاب ساده نيست، بسياري به خون افتادند و به اسارت رفتند تا به همه مستبدان تاريخ آموختند که خِرّد جمعي براي اداره امور مردم بهتر از خِرّد فردي است و شما هم زماني مي توانيد پاسخگوي اين اعتماد باشد که منافع مردم را بر منافع شخصي، خانوادگي و باندي خودتان ترجيح دهيد.
استاندار فارس افزود: اگر چنين کرديد،شما به خون بهاي ميليون ها انسان و مردمي که شما را انتخاب کرده اند احترام گذاشته ايداما اگر مردم را فراموش کرديد و منافع شخصي، خانوادگي و باندي را مد نظر داشتيد و با تزوير و ريا نام مردم را به زبان آوريد، هم مردم مي فهمند و هم شما مرتکب گناه بزرگي شده ايد.
مهندس افشاني اضافه کرد: نتيجه اين اقدام شما نيز ايجاد ياس و نااميدي در انتخاب کنندگان خواهد شد، اما اگر مردم ببينند شما صادقانه به دنبال منافع آنها هستيد اطمينان داشته باشد که آنها کمبودها و کاستي ها را خواهند پذيرفت و دست در دست شما براي رفع آنها تلاش خواهند کرد.
وي، اخلاص را بهترين کلمه براي بيان بالاترين کمال انسانيت دانست و گفت: هر کس به ميزاني انسان است که اخلاص دارد، شاخص ارزيابي آدمي و انسان بودن اخلاص آدم ها است نه زبان آنها.
مهندس افشاني، با اشاره به نبرد امام علي (ع) و عَمربن عبدود در جريان جنگ خندق گفت: در آنجا تنها کسي که حاضر شد در مقابل عَمر قرار گيرد اميرالمومنين بود که هر سه مرتبه در مقابل خواست پيامبر اعلام آمادگي کرد و پيامبر (ص) نيز در آنجا آن نبرد را قرار گرفتن همه اسلام در مقابل همه کفر توصيف کردند.
وي افزود: اما در آن نبرد وقتي اميرالمومنين عمر را بر زمين زد و خواست جانش را بگيرد، عمر آب دهانش را بر روي مبارک آن حضرت انداخت.
او خدو انداخت بر روي علي
افتخار هر نبي و هر ولي
او خدو انداخت بر رويي که ماه
سجده آرد پيش او در سجده گاه
استاندار فارس تصريح کرد: خودداري علي (ع) از کشتن عمر در زمان خشم بيانگر جايگاه حق در نظر امام پرهيزگاران است و اينکه حق مبنايي است که هيچ چيز ديگر نمي تواند با آن برابري کند.
اي علي که جمله عقل و ديده اي
شمه اي واگو از آنچه ديده اي
گفت من تيغ از پي حق مي زند
بنده حقم نه مامور تنم
شير حقم نيستم شير هوا
فعل من بر دين من باشد گوا
وي افزود: اميرالمومنين در اينجا2 نکته را مي فرمايند، اول اينکه من براي حق شمشير مي زنم نه براي هواي نفس خويش و دوم اينکه فعل آدمها بيانگر دينشان است.
مهندس افشاني تصريح کرد: عمل آدم ها بيانگر اين است که به آنچه به زبان مي آورند اعتقاد دارند يا ندارند و ما هم به عمل خودمان سنجيده مي شويم.
استاندار فارس ادامه داد: البته هرچه دايره انتخاب مردم وسيع تر باشد مردم راحت تر انتخاب مي کنند و بهترين ها نيز انتخاب مي شوند.
وي اضافه کرد: در انتخابات اخير نيز ما يک مبنا براي عمل داشتيم و آن قانون بود.
وي اظهار کرد: تجربه ثابت کرده که مهمترين نيازهاي جامعه کدام است و ما نيز روي آنها تاکيد مي کنم، نيازهايي مانند دفاع از حق آدمي و حقوق انسان ها و رعايت قانون و حاکميت قانون.
استاندار فارس افزود: ما نيز بايد قانون را مبناي عمل خود قرار دهيم و بر اساس آن تصميم بگيريم.
مهندس افشاني اضافه کرد: يک ماه قبل از برگزاري انتخابات به فرمانداران استان گفتم که اگر مي توانيد از راي مردم به قيمت جانتان دفاع کنيد بماند وگرنه برويد چرا که راي مردم را بالاترين حق مردم مي دانستم.
وي افزود: تنها وجه تمايز انسان به صورت مشخص قدرت انتخاب است و اين قدرت انتخاب در همان رايي است که مي خواهد با آن مديراني را انتخاب کنند که بر سرنوشت او حاکم شوندو آينده او را رقم بزنند.
مهندس افشاني، خطاب به منتخبين شوراي پنجم شهرهاي استان گفت: بدانيد که ما به لحاظ اعتقادي به دنبال تقويت شوراها هستيم و احساس مي کنيم که اگر کسي غير از اين قدم بردارد به مردم خدمت نکرده است و در طرف مقابل يعني شما اعضاي شورا نيز بايد در مسير تقويت شوراها گام برداريد.





لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/5152/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز

غرق شدن یک کودک بر اثر آبگرفتگی

برگزاری دومین دوره رقابت‌های طناب‌زنی نابینایان به مناسبت روز شیراز

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران؛ با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خبرگزاری مهر در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم برگزیده بیشترین مشارکت شد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش‌بینی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق مستعد

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران /با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم /در بالاترین حد یک حادثه امنیتی بود نه حمله

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز