پیام فارس

آخرين مطالب

در گفتگو با مهر مطرح شد:

نقش جامعه در پذیرش معلولان ذهنی/ شرایط زندگی استاندارد فراهم شود مقالات

نقش جامعه در پذیرش معلولان ذهنی/ شرایط زندگی استاندارد فراهم شود
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - یک روانشناس کودکان با اشاره به نقش مهم رفتار جامعه در پذیرش معلولان ذهنی، گفت: باید شرایط زندگی استاندارد و مناسب برای این دسته از معلولان ایجاد شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: معلولیت شامل طیف‌های مختلفی می‌شود که عدم رسیدگی به نیازها و مشکلات آنها می‌تواند فرد را دچار محدودیت‌هایی کند. در این راستا معلولان ذهنی ازجمله توانخواهانی هستند که باید با یک نوع نگاه علمی برای بررسی مشکلاتشان قدم برداشته شود.
هادی رخشان، مدرس و روانشناس کودکان کم توان ذهنی در گفتگو با خبرنگار مهر ، با بیان اینکه نگهداری و توجه به کم توانان ذهنی نیاز به توجه بیشتری دارد افزود: کودکان کم توان ذهنی روحیه‌ای شکننده و آسیب پذیر دارند و در این میان با آموزش اصولی می‌توان مهارت‌های مختلفی به آنان آموخت.
رخشان با اشاره به واژه‌هایی که در خصوص این کودکان به کار برده می‌شود گفت: واژه‌های مختلفی همانند مدد جو، کودکان با نیاز ویژه و یا کم توان ذهنی همه وهمه واژه‌هایی است که باید در خصوص آن به اشتراک برسیم.
وی با اشاره به بار معنایی مددجو گفت: این کلمه گویی بار معنایی منفی دارد، که کسی همواره نیازمند مدد و کمک است در حالی که ما نیاز به واژه‌ای داریم که مسئولین به دنبال آنها و رفع مشکلاتشان باشند.
رخشان با یادآوری اینکه این کودکان توانایی ویژه ای دارند، افزود: باید بستر و شرایط استاندارد و مناسب سازی برای رشد و بهبود شرایط معلولان عملی و اجرا شود.
وی با مقایسه شرایط معلولان در سایر کشورها خاطر نشان کرد: در آلمان یک فرد معلول در بهترین شرایط حتی بالاتر از سطح عادی قرار دارد و محیط برای اشتغال و فعالیت‌های متناسب با توانایی او مهیا است.
رخشان در ادامه افزود: معلولان در کشور ما خصوصاً معلولان ذهنی و خانواده ایشان نیازمند امکانات و حمایت‌های ویژه ای هستند، همانند دسترسی به یک روانشناس حرفه‌ای که از بدو تولد در کنار خانواده‌ها باشد تا آنها را از سردرگمی‌ها رها کند و قدرت پذیرش و سازگاری خانواده را بالا ببرد.
وی با اشاره به مشکلات والدین این کودکان گفت: باید برای خانواده این کودکان مسیر امنی ایجاد شود تا در هر رده سنی وهمزمان با رشد کودک شأن یک حس توأم با حمایت و آرامش داشته باشند.
رخشان با یادآوری اینکه برخی از این خانواده‌ها آنقدر در مشکلات غرق می‌شوند که خودشان را فراموش می‌کنند، افزود: وقتی حمایت در اطراف آنها کم می‌شود و حتی زمانی برای رسیدگی به نیازهای خودشان و حتی فرصتی برای گفتگو باقی نمی‌ماند ناچار مشکلات به شکل دیگری به آنها فشار می‌آورد و حتی منجر به جدایی می‌شود.
این روانشناس افزود: این موارد به طبقه مرفه یا متوسط و… ربطی ندارد و در همه موارد قابل مشاهده است
رخشان با بیان اینکه در سالهای اخیر شاهد رشد قابل توجه مراکز آموزشی و توانبخشی هستیم خاطر نشان کرد: متأسفانه حلقه مفقوده توجه به مسائل فرهنگی و مالی خانواده هاست که مشکلات بسیاری را در پی داشته است.
حرفه آموزی بستری مناسب برای فعالیت معلولان است
رخشان با یادآوری فعالیت معلولان ذهنی و کم توان در این مرکز در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری افزود: شاید برای بسیاری جای تعجب داشت که این بچه‌ها بتوانند در فعالیتی همانند تئاتر و فیلم مشارکت کنند اما چندین دوره با حضور یک گروه متشکل از کم توانان ذهنی نمایش‌های مختلفی را به روی صحنه بردیم که در جشنواره‌های ملی و بین المللی معلولان هم مورد استقبال و توجه و حتی کسب مقام شدند.
وی با اشاره به فعالیت‌های مهارت آموزی این کودکان در این مرکز گفت: فعالیت‌هایی همانند گبه بافی ، ساخت پاکت‌های هدیه و فعالیت‌های آموزشی از جمله فعالیت این بچه هاست .
رخشان در خصوص فعالیت‌های مهارتی کم توانان ذهنی افزود: بطور مثال پاکت‌های هدیه که بچه‌ها تولید می‌کنند با ضایعات کاغذ دیواری انجام می‌شود که برای بهبود فعالیت نیازمند جامعه‌ای تولید محور هستیم که این بازار با بستر سازی مناسب به یک ثبات برسد. و اگر این مسیر و رابطه دو سویه تقویت شود علاوه بر رونق کسب و کار کارفرما در زمینه کسب درآمد، استقلال مالی و اشتغال معلولان هم گامی مؤثر خواهد بود.
این مدرس با اشاره به معضل بیکاری و عدم اشتغال در معلولان گفت: باید شرکت‌ها و کارخانجات بزرگی همانند خودرو سازان با برون سپاری برخی کارها به معلولین از آنها در زمینه فعالیت‌های دستی حمایت کنند.
رخشان با اشاره به آموزش‌های مهارت اجتماعی گفت: آنچه به این بچه‌ها آموزش داده می‌شود این است که بتوانند بصورت مستقل در جامعه فعالیت کنند که نیازمند آن است که مردم با نگاهی بدون ترحم و با شکلی کاملاً عادی با آنها برخورد کنند، آنها را راهنمایی کنند و به آنها احترام بگذارند.
رخشان با گلایه از بی توجهی به آموزش معلولان گفت: در همین دوران کرونا بدون دسترسی به برنامه شاد و یا شبکه ای آموزشی در صدا و سیما، مربیان و مراکز توانبخشی از طریق گروه‌های اجتماعی مجازی در کنار خانواده‌ها هستند و با تولید محتوای آموزشی و همچنین آموزش آنلاین بچه‌ها را حمایت می‌کنند.
نقش جامعه در پذیرش معلولان / وظیفه اجتماعی ما چیست؟
رخشان با اشاره به نقش آموزش و پرورش در بهبود شرایط زندگی کودکان معلول و کم توان ذهنی گفت: بهترین حالت این است که بچه‌های عادی با این بچه‌ها بتوانند در شرایط مشترکی همکاری داشته باشند حداقل یک روز در هفته در یک کلاس مشترک وقت بگذرانند و آشنا شوند.
وی با بیان اینکه اردوها و گردش‌های دست جمعی بهترین فرصت برای تغییر نگاه نسل جدید به زندگی و شناخت کودکان کم توان ذهنی است افزود: اینکه بچه‌هایی با بهره هوشی عادی بتوانند در مراکز توانبخشی حضور پیدا کنند و در طی یک تعامل سازنده به شناخت متقابل دست یابند مسلماً شرایط بهتری را در اینده ایجاد خواهد کرد. بطور مثال با برگزاری اردو در یک تعامل سازنده کودکان کم توان می‌توانند قابلیت‌های خود را ارائه دهند و گبه بافی را به بچه‌های دیگر نشان دهند و کودکان عادی هم می‌توانند مهارت‌های ساده ای همانند نقاشی یا ساختن کاردستی را در کنار این بچه‌ها تجربه کنند.
وی با اشاره به اینکه تغییر را باید از امروز آغاز کرد افزود: تغییر نگرش نسل قبلی بسیار دشوار است و باید به فکر تعامل و درک متقابل میان کودکان امروز با شرایط ذهنی متفاوت باشیم.
رخشان با اشاره به اینکه جامعه ما نگرش مناسبی نسبت به این بچه‌ها ندارد، افزود: چرا مدیران ما حتی اگر در خانواده خود معلولی ذهنی دارند آن را عنوان نمی‌کنند و تصور می‌کنند نیاز این مراکز و بچه‌ها تنها در حمایت مالی و یا ترحم و دلسوزی خلاصه می‌شود؟
وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل ما عدم شناخت و درک مناسب است افزود: برای بهبود این شرایط به عزمی همگانی نیاز داریم تا به جای توجه به تفاوت‌ها با تعامل و خلاقیت فاصله میان افراد معلول و غیر معلول جامعه را در کودکی کم کنیم تا در آینده هم شاهد پویایی بهتر جامعه باشیم‌. کودکان امروز اگر از کودکی در کنار کودکان دارای معلولیت زندگی کنند، با آنها تعامل داشته باشند و شناخت و درک کافی بین آنها بوجود بیاید مسلماً در بزرگسالی هم این ارتباط سازنده حفظ می‌شود و شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/163433/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رقیب سرسخت ایران در عراق

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم

واقعیت پیامکی که تهرانی ها را نگران کرد

سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند

نماینده کارگران در شورای عالی کار: تولید، دلاری محاسبه می شود حقوق کارگران ریالی!

رشد 2 برابری تناژ بارگیری محمولات در راه‌آهن فارس

تداوم امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود

خشت‌گذاری مدرسه 6 کلاسه در محله فیروزآباد اشکذر

احمد شهریاری مدیرعامل استقلال می‌شود؟! پتروشیمی خلیج فارس آماده جدال حقوقی با صدا و سیما بر سر حق پخش

عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند

دور دوم انتخابات در شیراز و زرقان تمام الکترونیکی برگزار می‌شود

دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود

عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند

لباس شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی دوخته می‌شود

برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ 5 اردیبهشت

تداوم بارش‌ها در مرکز، شرق، جنوب شرق و جنوب کشور/ هوای ابری تهران

خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم

پیشخوان روزنامه‌های فارس 5 اردیبهشت‌

بررسی لایحه کمک‌هزینه شهرداری شیراز برای کرایه سفر

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

پاس کروزها را گل کنید

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

خوردن این غذاها در شب باعث سوزش معده می‌شود

دم‌کرده این گیاه تپش قلب و فشار خون را پایین می‌آورد

دلیل کاهشی شدن قیمت سکه

قیمت عینک شنا هم نجومی شد؛ حدود 10 میلیون کنار بگذارید!

شورای جوان سازی روستا‌ها تشکیل می‌شود

هواشناسی ایران 403/02/05؛تداوم بارش‌ درمرکز، شرق و جنوب کشور

امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

فردا، افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد

عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) است

فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان

25 نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کند

افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه

خدمت به خاندان اهل بیت علیهما السلام عزت آفرین است

الکترونیکی شدن دور دوم انتخابات در حوزه شیراز و زرقان

مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس

25 نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کنند

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلفات در آزادراه شیراز - اصفهان

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

روایت «نیویورک تایمز» از قدرت حماس و چشم‌انداز غزه

اضطراب زیادی دارید؟ این ویتامین ها را بخورید

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

نماینده مجلس: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کار ویژه بانک‌های خصوصی تامین مالی بخش خصوصی نیست

خبرگزاری رسمی کره شمالی: هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود