پیام فارس

آخرين مطالب

تفاهم دانشگاه شیراز با پژوهشگاه قوه قضائیه علمي

تفاهم دانشگاه شیراز با پژوهشگاه قوه قضائیه
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس طی نشستی مجازی با حضور اعضای هیئت رئیسه دانشگاه شیراز و رئیس و جمعی از مسئولان پژوهشگاه قوه قضائیه یک تفاهمنامه همکاری امضا و مبادله شد.

طی نشستی مجازی به‌ میزبانی دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز با حضور دکتر نادگران، رئیس، اعضای هیئت رئیسه‌ و مدیران دانشگاه شیراز و دکتر علم‌الهدی، رئیس و جمعی از مدیران پژوهشگاه قوه قضائیه، تفاهم‌نامه‌ی همکارهای مشترک میان دانشگاه شیراز و پژوهشگاه قوه‌ی قضائیه، امضاء شد.
رئیس دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز در این جلسه به بیان تاریخچه و اقدامات این دانشکده پرداخت و از آمادگی این دانشکده، برای همکاری‌ها با قوه‌ی قضائیه خبر داد.
به گزارش ایسنا به نقل از دانشگاه شیراز، دکتر ابراهیم عباسی با اشاره دیگر تفاهم‌نامه‌های دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه و همچنین همکاری‌های پیشین دانشگاه شیراز با دادگستری فارس، از انعقاد این تفاهم‌نامه برای خدمت بیش‌تر و حل مسائل جامعه ابراز امیدواری کرد.
دانشگاه شیراز به‌دنبال بین‌المللی‌سازی علوم انسانی
رئیس دانشگاه شیراز نیز، با اشاره به تاریخچه‌ی این دانشگاه و بیان ظرفیت‌های آن گفت: دانشگاه شیراز، به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های جامع و برتر کشور، با سابقه‌ی بیش‌از هفتاد سال فعالیت‌؛ با توجه به وسعت و گستردگی، دارای ظرفیت‌های بسیاری است که می‌تواند منشا خدمات بسیار مؤثری درسطح کلان کشور باشد.
دکتر حمید نادگران افزود: دانشگاه شیراز از دیرباز، بالاخص در چندسال اخیر، علاوه‌بر رسالت‌های آموزشی و پژوهشی، به‌طور جدی رسالت اجتماعی و ایفای نقش در حل مسائل جامعه را که یکی از اهداف دانشگاه‌های نسل سوم و چهام (دانشگاه‌های کارآفرین و جامعه‌محور) است؛ در اولویت قرار داده و در این مسیر برنامه‌ریزی‌های متعدد داشته است.
رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به ضرورت بین‌المللی‌سازی علوم انسانی، گفت: در دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی و حقوق و علوم سیاسی، به دنبال این هستیم که نتایج فعالیت‌ها در مجامع بین‌المللی مطرح شود؛ درواقع به‌دنبال بین‌المللی‌سازی علوم انسانی هستیم و برای دستیابی به این مهم، در دانشگاه شیراز برنامه‌ریزی‌های زیربنایی صورت گرفته است.
نادگران با بیان اینکه دانشگاه شیراز با رویکرد درهم‌تنیدگی دانشگاه و جامعه، هماره خواستار جدی تعامل این دو طرف بوده است، اعلام کرد: در این مسیر، دانشگاه طالب بهره‌مندی از قضات محترم و دانشمندان حوزه‌ی قضاست و امید است با انعقاد این تفاهم‌نامه؛ قوه‌ی قضائیه نیز، بیش‌از پیش محل رفت‌وآمد دانشگاهیان شود.
استفاده از ظرفیت علمی و نخبگانی کشور در جهت پیشبرد امور قوه قضائیه
در ادامه‌ی این نشست، دکتر بهادری، قائم‌مقام پژوهشگاه قوه‌ی قضائیه، به معرفی اجمالی این پژوهشگاه و برخی از فعالیت‌های آن پرداخت و سپس دکتر سید حجت‌الله علم‌الهدی، رئیس پژوهشگاه قوه‌ی قضائیه، به ایراد سخن پرداخت.
علم‌الهدی با بیان این مقدمه که این پژوهشگاه، به‌لحاظ مدیریتی سابقه و کادر جوانی دارد؛ گفت: پژوهشگاه، مرکز تصمیم‌سازی قوه‌ی قضائیه است و با توجه به اینکه قوه‌ی قضائیه به‌عنوان یکی از سه‌ قوه کشور، نقش مهمی در سلامت، پیشرفت و پیشبرد امور دارد؛ اگر کار خود را درست انجام دهد، قوای دیگر کارشان روی ریل و سلامت خواهد افتاد.
رئیس پژوهشگاه قوه‌ی قضائیه با اشاره اینکه این پژوهشگاه، نقش موثری در حل چالش‌ها و ارائه مشاوره به مسئولان دستگاه قضایی دارد؛ استفاده از ظرفیت علمی و نخبگانی کشور در جهت پیشبرد امور قوه قضائیه را از وظایف پژوهشگاه دانست و گفت: ما موظف هستیم از تمام ظرفیت‌های علمی موجود در کشور برای حل مسائل قوه قضائیه استفاده کنیم.
علم‌الهدی با تأکید بر اینکه نیاز قوه‌ی قضائیه تنها مربوط به رشته‌ی حقوق نیست، توضیح داد: نیازمندی‌های این قوه، نیازمندی‌هایی است که به‌فراخور پرونده‌های مختلف قضایی، شبکه‌ی نیازمندی این قوه را تشکیل می‌دهد؛ از همین‌رو باید از همه‌ی ظرفیت‌های دانشگاه‌ها بهره برد.
وی افزود: امروز ما در پژوهشگاه قوه قضائیه، شش پژوهشکده شامل حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق عمومی و بین‌الملل، پژوهشکده‌ی استخراج آرا، پژوهشکده‌ی آمار و فناوری اطلاعات و پژوهشکده‌ی آمار پایه داریم و پژوهشگاه می‌تواند واسطه‌ی خوبی برای ارتباط با مراکز دانشگاهی باشد؛ از همین‌رو باید ارتباط دوسویه‌ای برقرار شود.
رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: پژوهشگاه قوه‌ی قضائیه می‌تواند از طرح‌های پژوهشی و رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی استفاده کند و از نظرات دانشگاهیان در حل مسائل جامعه بهره‌مند شود و از آن طرف قوه‌ی قضائیه هم خدمات ویژه‌ای ازجمله بازدید از مراکز قضایی (پزشکی قانونی، دیوان عالی کشور، زندان‌ها و..) را برای دانشگاهیان فراهم کند و با پیشنهاد موضوعات پژوهشی به اساتید و دانشجویان برای بررسی مشکلات جامعه، برگزاری نشست‌های علمی، کارگاه‌های آموزشی برای آشنایی دانشجویان با رویه‌ی دادگاه‌ با حضور قضات و... همکاری شایسته‌ای داشته باشد.
وی با انتقاد به اینکه، علوم انسانی به‌دلیل ضعف ارتباط با جامعه و صنعت لطمه خورده و در یک فضای غیرکاربردی به سر می‌برد؛ خواستار بهره‌مندی بیش‌ازپیش دانشگاه و قوه‌ی قضائیه از یکدیگر شد و از مسئولان دانشگاه خواست تا دانشگاهیان، به‌ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی را برای انجام پژوهش‌های مرتبط با مشکلات و پرونده‌های مختلف قوه‌ی قضائیه سوق داده و تشویق کنند.
علم‌الهدی با ابراز خرسندی از انعقاد این تفاهم‌نامه به‌منظور همکاری‌های مشترک با دانشگاه شیراز گفت: امید است با انعقاد این تفاهم‌نامه، بتوان از ظرفیت هر دو نهاد دبرای عملیاتی‌سازی پژوهش‌ها و آموزش‌های دانشگاه کمک کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/170627/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود

تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی

برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

‌ بهره‌برداری از 36 پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس

‌ تعیین تکلیف 728 هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو: خجالت بکش

توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس

اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١4٠٢

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!

رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان

اعلام زمان و مکان بررسی مدارک آزمون استخدامی آموزگاری در فارس

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز

شهرستان مهر میزبان شاعران

از بزرگترین پارک آبی کشور در شهر شیراز چه می‌دانید؟

گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود

وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

چیزهایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند

خدمت‌رسانی گروه‌های جهادگر بسیج در پی آبگرفتگی مناطق شیراز

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

آغاز آزمون سراسری 1403 در فارس، همزمان با سراسر کشور

تاکنون 100 هزار جلد مصحف شریف در طرح ملی نورباران جمع آوری شده است

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است