پیام فارس

آخرين مطالب

دیدگاه‌های دانشگاهیان فارس برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات 1400 علمي

دیدگاه‌های دانشگاهیان فارس برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات 1400
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- تعدادی از اعضای هیات‌ علمی دانشگاه‌های استان فارس به راه‌های رفته و نرفته جمهوری اسلامی ایران در جلب مشارکت مردم در انتخابات خرداد 1400 پرداختند و بر اهمیت حضور پرشورتر مردم پای صندوق‌های رای در این انتخابات تاکید کردند.

28 خرداد 1400 انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همچنین انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان در برخی حوزه های کشور برگزار می‌شود.
موضوع مشارکت مردم در انتخابات همواره یک دغدغه برای دلسوزان نظام جمهوری اسلامی ایران بوده که با اقدامات و راهکارهای مختلف تلاش شده است نقش مردم در انتخابات پررنگ‌تر باشد.
انتخابات 1400 باید از پختگی لازم برخوردار باشد
استاد دانشگاه و رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: انتخابات پیش‌رو در دهه پنجم و پس از چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی اتفاق می‌افتد، سن چهل سال در سیاست یک سن پختگی است بنابراین انتخابات باید از یک پختگی لازم برخوردار باشد.
ابراهیم عباسی ادامه داد: انتخابات زمانی برگزار می‌شود که رهبر معظم انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب را صادر کردند و لازمه تحقق آن برگزاری انتخابات خوب و بسیار قوی و در تراز جمهوری اسلامی ایران است.
اهمیت برگزاری انتخابات در دوران کرونا
رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز گفت: اهمیت انتخابات پیش‌رو زمانی است که با یک بحران بسیار بزرگ به نام کرونا مواجه هستیم، معمولا پس از بروز این‌گونه همه‌گیری‌ها، سیستم‌های سیاسی دچار افزایش انتظارات می‌شوند یعنی یکسری افزایش انتظارات در جامعه با همه‌گیری‌ها اتفاق می‌افتد که سیستم‌های سیاسی باید تغییرات عمده‌ای در خودشان برای تحقق انتظارات جامعه دهند.
عباسی افزود: معمولا بعد از همه‌گیری‌ها سیستم‌های سیاسی باید اقدامات گسترده‌ای در جامعه انجام دهند تا بتوانند به انتظارات مردم پاسخ دهند.
وی ادامه داد: یکی از شعارهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همه‌گیری کرونا بود که نتیجه انتخابات را تغییر داد و مدیریت ناصحیح در انتخابات آنجا باعث شد انتظاراتی برای مردم صورت بگیرد و رقیب ترامپ رای بیاورد.
این استاد دانشگاه گفت: بنابراین همه‌گیری‌ها یک انتظاراتی از سیستم سیاسی ایجاد می‌کند که سیستم سیاسی در این تحولی که در حال رخ دادن است باید چابکی را داشته باشد تا بتواند به این انتظارات پاسخ دهد لذا کرونا به انتخابات یک جلوه خاصی می‌دهد.
تاثیر تحولات منطقه و جهان بر انتخابات 1400 ایران
عباسی افزود: همچنین به نظر می‌رسد تحولاتی در سطح منطقه و بین‌الملل اتفاق افتاده که انتخابات ایران را خاص کرده است، به احتمال زیاد در حال ورود به دوره پساتحریمی می‌شویم که انتظارات مردم را از این انتخابات بالا می‌برد.
وی ادامه داد: در سطح منطقه نیز در چندسال گذشته تحولاتی اتفاق افتاده و برخی از دولت‌ها تغییر کردند و انتظار این است در ایران انتخابات بتواند پویایی لازم را برای درنظر گرفتن شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه به احتمال زیاد وارد دوره پساتحریمی خواهیم شد دولت باید راهکارها و تغییرات لازم برای این دوره را داشته باشد.
انتخابات 1400، بحران‌های سیاسی و شرایط خاص اقتصادی
رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز گفت: همچنین انتخابات در دورانی اتفاق می‌افتد که شرایط خاص اقتصادی در کشور حاکم است که این شرایط نیاز کشور به تغییرات را ایجاد می‌کند؛ شاخص‌های اقتصادی کلان بهم ریخته و اهمیت انتخابات را دوچندان می‌کند.
عباسی افزود: از طرفی نیز یکسری رویدادهای سیاسی مثل اعتراضات آبان 98 و دی‌ماه 96 داشتیم که انتخابات باید بتواند برای عبور از اینها نگاه‌های خاصی داشته باشد.
وی ادامه داد: تمام موارد مطرح شده اهمیت و ضرورت انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را نسبت به انتخابات گذشته بیشتر می‌کند.
انتخابات 1400 نباید با مشارکت پایین مردم برگزار شود
رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز گفت: در انتخابات پیش‌رو نباید با میزان پایین مشارکت مواجه شویم، میانگین مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بیش از 50 درصد است و نباید با کاهش 30 درصد یا 40 درصد مشارکت در انتخابات رودر رو شویم.
عباسی بیان کرد: کاهش مشارکت مردم در انتخابات باعث می‌شود نگاه جهانیان به ایران تغییر کند یا همبستگی ملی کاهش یابد و ناامیدی‌هایی ایجاد شود و شکاف بین دولت و ملت افزایش پیدا کند.
مجموعه حاکمیت تصمیم‌ جدی برای انتخابات 1400 بگیرد
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد مجموعه حاکمیت باید تصمیم‌های جدی برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بگیرد تا باعث افزایش مشارکت شود.
رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز گفت: آنچه توانسته برای سیستم سیاسی و ایران یک بازدارندگی نسبت به فشارهای خارجی ایجاد کند انتخابات بوده است یعنی پس از انقلاب اسلامی مهمترین مانور سیستم سیاسی در برابر جهانیان انتخابات بوده و تنها کشور خاورمیانه بودیم که انتخابات در آن به صورت منظم و مداوم برگزار می‌شود.
عباسی افزود: قدرت سخت ایران مانع حمله دشمنان نبوده بلکه انتخابات به عنوان قدرت نرم ایران مانع این موضوع شده است و به همین دلیل امام راحل و رهبر معظم انقلاب به طور دائم بر برگزاری انتخابات در هر شرایطی تاکید داشتند.
وی ادامه داد: باید از انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی درس بگیریم و زمینه‌های مشارکت مردم و افزایش مشارکت را بالا ببریم.
نامزدهای انتخابات 1400 باید معدل جامعه ایران باشند
این استاد دانشگاه گفت: برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات باید سعی کنیم نامزدهای انتخابات نماینده جامعه ایران باشند، جامعه‌ای که تکثر فکری، گروهی، طبقاتی و سنی دارد.
عباسی بیان کرد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید معدل جامعه ایران باشند، اگر نهادهای ناظر و مجری انتخابات معدل جامعه ایران را در نظر بگیرند باید امکان حضور نامزدهایی را فراهم کنند که معدل جامعه ایران باشند و این افزایش مشارکت مردم را به دنبال خواهد داشت.
نامزدهای ریاست جمهوری باید تکثر فکری جامعه ایران را پاسخ دهند
وی ادامه داد: همچنین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید تکثر فکری در جامعه ایران را پاسخ دهند، در ایران گروه‌های چپ، راست و نیروهای مختلف سیاسی وجود دارند که نامزدهای ریاست جمهوری باید نمایندگی این گروه‌ها را داشته باشند و همه مردم ایران صدای خود را در بین نامزدهای انتخابات بشنوند.
ثبات اقتصادی و سیاسی باید در کشور ایجاد شود
رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز همچنین با اشاره به مساله ایجاد انگیزه برای مشارکت مردم در انتخابات 1400 بیان کرد: معمولا سیستم‌های سیاسی در دوران انتخابات شرایط ثباتی از نظر سیاسی و اقتصادی را فراهم می‌کنند که امید و انگیزه مشارکت مردم در انتخابات افزایش یابد.
عباسی افزود: سیستم‌ سیاسی باید از هم اکنون شرایط اقتصادی و باثباتی را فراهم کند تا مردم انگیزه مشارکت داشته باشد وگرنه زمانی که شاخص‌های اقتصادی بد باشد و ناامیدی بر جامعه حاکم باشد باعث کاهش مشارکت می‌شود.
تصویب مناسب لایحه بودجه و رفع تحریم‌ها گامی برای افزایش مشارکت در انتخابات
وی ادامه داد: تصویب مناسب بودجه سال آینده یا شروع اقداماتی برای رفع تحریم‌ها از جمله راهکارهای ایجاد امید در مردم برای در مشارکت در انتخابات پیش‌رو است.
این استاد دانشگاه گفت: باید امید لازم در مردم ایجاد شود تا شرایط برای مشارکت مردم در انتخابات 28 خرداد 1400 فراهم باشد.
افراد تکراری نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشوند
عباسی بیان کرد: افرادی که به عنوان نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری انتخاب می‌شوند باید دارای سلامت اخلاقی، اقتصادی و سیاسی و تجربه کافی باشند و افراد تکراری نباشند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات انتخابات در ایران حضور افراد تکراری در انتخابات است، معمولا در سیستم‌های سیاسی و نظام‌های انتخاباتی افراد تکراری وقتی یک یا دوبار در شرایط انتخاب قرار گرفتند و مردم نپذیرفتند امکان حضور پیدا نمی‌کنند.
وی اضافه کرد: باید شرایط به گونه‌ای باشد تا امکان نامزدی نسل‌ها و افراد جدید با نگاه‌های جدید در انتخابات فراهم شود که این موضوع نرخ مشارکت را افزایش می‌دهد.
بازاریابی سیاسی صورت بگیرد
رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز گفت: تبلیغات انتخاباتی نیز باید به گونه‌ای باشد که یک بازاریابی سیاسی صورت بگیرد، بازاریابی سیاسی مثل بازاریابی اقتصادی است، برای بازاریابی سیاسی از هم‌ اکنون باید احزاب، گروه‌ها و انجمن‌های مختلف فعال شوند، فعال نشدن آنان بر نرخ مشارکت خواهد داشت.
عباسی افزود: سیستم سیاسی کشور باید زمینه بازاریابی سیاسی را فراهم کند تا مشارکت مردم در انتخابات افزایش یابد.
مشارکت سیاسی مردم ایران آگاهانه شده است
استاد جامعه شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: از آغاز انقلاب اسلامی یک مرحله رشد سیاسی در جامعه ایران شکل گرفته است؛ انقلاب شورش علیه نظام استکباری جهانی و مبارزه امپریالیسم و استبداد بوده است.
سید سعید زاهد زاهدانی با بیان اینکه شوری که در انقلاب اسلامی شکل گرفت و فراگیر بود باید تبدیل به شعور شود، افزود: در طول بیش از 40 سال عمر انقلاب اسلامی مراحل آگاهانه شدن مشارکت سیاسی را ملاحظه می‌کنیم.
وی ادامه داد: در دهه نخست انقلاب شاهد وقوع جنگ تحمیلی بودیم و مردم چهره خشن استکباری را ملاحظه کردند و پس از آن نیز دشمنان به تهاجم فرهنگی و اقتصادی پرداختند و به طور طبیعی مردم دیرتر متوجه صحنه کارزار آن‌ها شدند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: در هشت سال اخیر صحنه درگیری اقتصادی و فرهنگی دشمن برای مردم ملموس شده و به نظر می‌رسد شعور سیاسی مبارزه با امپریالیسم یا استکبار جهانی در مردم افزایش پیدا کرده است.
رای مردم در 1400 آگاهانه‌تر خواهد بود
زاهدانی افزود: به نظر می‌رسد در انتخابات 1400 مردم آگاهانه‌تر رای خواهند داد زیرا خط و خطوط را به خوبی می‌شناسند و می‌دانند متوسل شدن به استکبار جهانی برای ما بازدهی نخواهد داشت.
مشارکت مردم کاهش اما وزن رای‌ها افزایش می‌یابد
وی ادامه داد: حتما انتخاب درست‌تری در انتخابات 1400 اتفاق خواهد افتاد؛ تنها ممکن است درصد مشارکت مردم نسبت به انتخابات اوایل انقلاب اسلامی کمتر شود اما وزن رای‌ها بیشتر از گذشته است و مردم آگاهانه‌تر رای می‌دهند.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: مشارکت مردم ایران در انتخابات 1400 نسبت به کشورهای مدعی دموکراسی که لیبرال دموکراسی را در کشور خود دارند، بیشتر خواهد بود.
مشارکت مردم با تنوع در نامزدها افزایش می‌یابد
زاهدانی با بیان اینکه انتخابات مبارکی را در پیش‌رو داریم اما گروه‌های سیاسی باید با درایت عمل کنند، افزود: افرادی که گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب هستند و روز به روز بر تعداد آنان افزوده می‌شود، خود به خود پای صندوق‌های رای حضور خواهند یافت.
وی ادامه داد: گرم کردن تنور انتخابات وظیفه احزاب و گروه‌های سیاسی است و با تنوع در نامزدهای انتخابات مشارکت افزایش پیدا می‌کند.
برای داغ کردن تنور انتخابات حرکت ضداخلاقی نداشته باشیم
این جامعه‌ شناس گفت: داغ کردن تنور انتخابات نباید به شیوه جلب نظرها در تبلیغات فوتبالی باشد، در تبلیغات فوتبالی با شکست مرزهای اخلاق، شور ایجاد می‌شود که برای جامعه ما آسیب زا بوده است.
زاهدانی افزود: برای داغ کردن تنور انتخابات نباید حرکت‌های ضداخلاقی را دنبال کنیم و از این طریق مردم را به صحنه بکشانیم.
وی با بیان اینکه اگر رقابت سالم بین گروه‌های سیاسی ایجاد شود مشکلی در جلب مشارکت مردم نخواهیم داشت، گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از 50 تا60 درصد مردم در انتخابات 1400 حضور پیدا کنند.
مفید بودن روابط بین‌الملل در میزان مشارکت مردم
استادیار حقوق بین‌الملل دانشگاه پیام‌نور شیراز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: زمانی می‌توانیم مشارکت مردم در انتخابات را داشته باشیم که روابط کشور در سطح بین‌الملل مفید باشد البته منکر مشکلات موجود در غرب و تخلفات غرب در قبال کشورهای در حال توسعه نیستم.
افشین جعفری افزود: انسان‌ها همیشه به دنبال منافع خود بودند و طبیعی است که کشورهای غربی نیز به دنبال منافع خود هستند؛ برای اینکه منافع کشورها به سمت نهادینه شدن و چارچوب قانونی برود سازمان‌های بین‌المللی تشکیل شده و هر کشوری که زودتر به عضویت این سازمان‌ها درآمده منافع بیشتری کسب کرده است.
مشارکت پایین در انتخابات به معنای اعتماد نداشتن به سیستم سیاسی است
وی ادامه داد: مشارکت پایین مردم در انتخابات به معنای اعتماد نداشتن به سیستم سیاسی است، برای ایجاد همبستگی، وحدت و همدلی باید از تشنج و دوقطبی کردن جامعه جلوگیری شود و برای این کار باید افزایش امید در مردم صورت بگیرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور شیراز گفت: برای ایجاد امید اکثریت مردم به دنبال اقتدار کشور و نظام هستند، اگر امیدی در مردم وجود نداشته باشد اقتدار نظام را زیر سوال می‌برد.
جعفری با بیان اینکه برگزاری یک انتخابات سالم در چارچوب شفاف‌سازی قانونی مهم است، افزود: در سیستم انتخاباتی ثابت شده که برخی مواقع حاشیه‌ها بر اولویت‌ها ترجیح داده شده و همین موضوع باعث فاصله گرفتن برخی از مردم از انتخابات شده است.
وی ادامه داد: گاهی برخی مسوولان کشور به جای اینکه منافع ملی را دنبال کنند مسایل جزئی را دنبال کردند که این باعث شده مشکلات زیادی ایجاد شود که بر مشارکت مردم در انتخابات تاثیرگذار است.
تلاش دنیای استکبار برای تاثیرگذاری بر انتخابات ایران
سید محمدهاشم پوریزدان پرست عضو هیات علمی دانشگاه شیراز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: انتخابات در ایران همواره دارای اهمیت است به دلیل اینکه یک نظام دیکتاتوری و استبدادی 2 هزار و 500 ساله که هیچ حقی برای مردم قائل نبوده را کنار گذاشتیم؛ تاکنون حدود 40 انتخابات برگزار شده و مردم نیز در آن مشارکت و سرنوشت خود را تعیین کرده‌اند.
وی افزود: انتخابات ایران در دنیا بسیار حساس است و دنیای استکبار تلاش می‌کند در انتخابات ایران تاثیرگذار باشند و تمام دستگاه‌های رسانه‌ای غرب، آمریکا و اروپا و عوامل داخلی آنان تلاش‌ می‌کنند آنچه به نفع نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران است اتفاق نیفتد.
این استاد دانشگاه گفت: دشمنان به دنبال آن هستند تا با الگو کردن برخی شخصیت‌ها، مردم ایران را از مسیر اصلی خود منحرف و یاس و ناامیدی را در آن‌ها تقویت کنند.
پوریزدان پرست افزود: همچنین تمرکز دشمنان بر شرکت نکردن مردم در انتخابات پیش‌رو است و به روش‌های مختلف در حال ناامید و دلسرد مردم نسبت به نظام و انقلاب هستند.
باید به مردم امید دهیم
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: اگر به دنبال افزایش مشارکت مردم در انتخابات 1400 هستیم باید به آنان امید دهیم و امید دادن هم بیان واقعیت‌ها به مردم و روشنگری در زمینه سیاه‌ نمایی‌ها علیه نظام است.
برچسب‌ها
انتخابات 1400 مشارکت انتخاباتی دانشگاه شیراز شیراز انتخابات ریاست جمهوری دانشگاه پیام نور فارس
پروندهٔ خبری
انتخابات 1400

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/171467/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید