پیام فارس

آخرين مطالب

از گام‌های کوچک تا ایجاد بزرگ‌ترین زنجیره گیاهان دارویی کشور مقالات

از گام‌های کوچک تا ایجاد بزرگ‌ترین زنجیره گیاهان دارویی کشور
  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، جوان بودند و تحصیل‌کرده، کمر همت را بسته و با توکل به خدا و تبعیت از دستور ولی امر، کسب‌وکاری برای خود راه انداخته و از هیچ به یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های گیاهان دارویی در کشور تبدیل ‌شده‌اند.
با توجه به شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام جهش تولید نام‌گذاری کردند همچنین تأکید ویژه ایشان بر جوان‌گرایی و اعتماد به جوانان که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به‌ صراحت از آن یادشده، مجموعه اسپاد رایمون پاسارگاد نمونه‌ای از جوانان تحصیل‌کرده، توانمند و دارای دغدغه هستند که این ویژگی‌ها علاوه بر تعدادی از نمایندگان مجلس و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، نماینده ولی‌فقیه در فارس را از شیراز به روستای کمر زرد مرودشت کشانده است تا از نزدیک به مجموعه مذکور آشنا شوند.
به دلیل هزینه‌های بالای زمین و خدمات در شهر مرودشت و روستاهای اطراف آن، روستای کمر زرد را برای کار خود انتخاب کردند و از زمین کوچک مشغول کاشت، برداشت و سایر مراحل کار خود شدند که با لطف خدا و تلاش و همت خود امروز مجموع زمین‌هایشان به 18 هکتار با چندین ساختمان رسیده و بزرگ‌ترین زنجیره گیاهان دارویی کشور شده است.
به همین منظور، راهی روستای کمر زرد شهرستان مرودشت شدیم تا ما نیز از مجموعه اسپاد رایمون پاسارگاد بازدیدی داشته باشیم. مجموعه‌ای که شامل چند گلخانه، کارخانه، ساختمان اداری و جلسات و مکان آموزشی می‌باشد و قبل از رسیدن به روستای کمر زرد خودنمایی می‌کند.
به گفته مدیرعامل جوان شرکت اسپاد رایمون پاسارگاد که به استقبال ما آمده بود، مبنای فعالیت شرکت را بر ایجاد فضای اقتصادی سالم، رفع مشکلات اقتصادی، ایجاد فضای امن سرمایه‌گذاری و معرفی و ارائه محصولات سلامت و ارگانیک به مردم قرار داده‌اند.
از آموزش کشاورزان تا فرآوری محصولات
وی ادامه داد: در این مجتمع از آموزش کشاورزان و کارشناسان کشاورزی تا نقطه نهایی که بحث فرآوری و ارزش‌ افزوده است، صورت می‌گیرد.
علی‌اصغر مصطفوی ایجاد ارزش‌ افزوده بالا برای کشور را هدف خود و دوستانش عنوان کرده که پس از بررسی‌ها متوجه شده که این مهم در حوزه گیاهان دارویی امکان‌پذیر است، حوزه‌ای که در کشور و استان فارس کمتر به آن پرداخته ‌شده است.
این گروه از جوانان مرودشتی علم و تکنولوژی‌ روز را با خود همراه کرده تا بازدهی بالاتری داشته باشند که مدیرعامل شرکت اسپاد رایمون پاسارگاد در این خصوص گفت: عرق‌گیری، اسانس‌گیری، عصاره‌گیری و گرفتن ماده مؤثره گیاهان دارویی در مجموعه ما با بهترین و به روزترین فناوری‌های روز انجام می‌شود که برخی از آن گیاهان تولیدی خودمان بوده و برخی دیگر را از کشاورزانی که آموزش داده‌ایم، خریداری می‌کنیم.
این گروه از جوانان مرودشتی علم و تکنولوژی‌ روز را با خود همراه کرده تا بازدهی بالاتری داشته باشند
وی تصریح کرد: در سال 96 و 97 بیش از هزار کشاورز را در حوزه کشت و کار گیاهان دارویی به‌ صورت رایگان آموزش دادیم و اکنون جهاد کشاورزی برای ترویج آموزش به ما پیشنهاد همکاری داده است.

پیام فارس

گیاهان دارویی ایده‌آل استان فارس
از مزیت گیاهان دارویی برای استان‌هایی همچون فارس در کنار ارزش‌ افزوده بالا این است که می‌تواند کشت جایگزین محصولاتی نظیر برنج و هندوانه باشد که آب بسیاری زیادی را نیاز دارند، به این ترتیب اگر سرمایه‌گذاری بیشتری بر روی گیاهان دارویی صورت پذیرد، ارزش‌ افزوده چند ده برابری و حتی گاهی اوقات چند صد برابری به همراه خواهد داشت.
مصطفوی همچنین گفت: یکی از مشکلات حوزه گیاهان دارویی در استان فارس و حتی کشور این است که خرید تضمینی این گیاهان وجود ندارد و غالب این قبیل محصولات به‌صورت خام از کشور خارج‌ شده و پس از فرآوری در قالب‌هایی همچون محصولات بهداشتی و آرایشی مجدد وارد می‌شوند که ما سعی بر رفع این نقیصه در فارس داریم.
به گفته وی؛ کشوری همچون آلمان در تنها، حوزه گیاهان دارویی سالیانه بیش از فروش نفت ما درآمد دارد و این صنعت در ایران با داشتن اقلیم‌های متفاوت آب و هوایی که غالب گیاهان دارویی را می‌توان در کشور کاشت، چندان خوب کار نشده و نگاه‌ها به‌طور معمول علمی و تخصصی نبوده است.
به ازای هر هکتار زمین که زیر کشت گیاهان دارویی برود، برای حدود 8 نفر اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود
اسپاد رایمون پاسارگاد در چندین فاز تعریف‌ شد که فاز اول و دوم تجهیز و راه‌اندازی کارخانه و گلخانه‌ها همچنین مراحل عرق‌گیری، اسانس‌گیری، عصاره‌گیری و گرفتن ماده مؤثره گیاهان دارویی عملیاتی شده و در فاز بعد ساخت گیاهان دارویی را دنبال خواهد کرد که شروع آن از سال آینده رقم خواهد خورد.
طبق بررسی‌ صورت گرفته به ازای هر هکتار زمین که زیر کشت گیاهان دارویی برود، حدود 3 نفر مستقیم و 5 نفر غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد داشت پس این حوزه می‌تواند ظرفیت مناسبی برای رفع یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کنونی جامعه، اشتغال باشد.
این فعال حوزه گیاهان دارویی با بیان اینکه با تکمیل فازها و راه‌اندازی همه خطوط برای 400 نفر مستقیم و 5 هزار نفر غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد شد، بیان کرد: برنامه داریم از سایر ظرفیت‌های گیاهان دارویی همچون گردشگری استفاده کرده و با ساخت خانه‌های روستایی در مجموعه، پذیرای گردشگران خارجی و داخلی باشیم که مشتاق بازدید از گیاهان دارویی و پروسه آن هستند.

پیام فارس

توسعه همکاری‌های بین‌المللی و ارزآوری برای کشور
وی با اشاره به سخنان رهبر مبنی بر عدم خام فروشی، خاطرنشان داشت: اگر گیاهان دارویی را به‌ صورت خام صادر کنیم تنها حجمی از گیاهان را فرستاده‌ایم که ارزآوری پایینی دارد اما اگر این گیاهان فرآوری شده سپس صادر شوند، حجم کمتر شده اما ارزآوری بالایی را به همراه خواهد داشت.
مصطفوی اضافه کرد: در ایران بالای هزار نمونه گیاه دارویی وجود دارد و ما 120 نمونه گیاه را شناسایی و در حال حاضر کشت 12 نوع گیاه را دنبال می‌کنیم که از پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی در کل دنیا هستند.
وی پیرامون صادرات محصولات شرکت خود بیان کرد: ما در بحث صادرات، کشورهای حوزه خلیج‌ فارس را اولویت قرار داده‌ایم و در ترکیه و روسیه نیز دفاتر و شرکت‌هایی را به ثبت رسانیده‌ایم. همچنین به دنبال همکاری و نوشتن تفاهم‌نامه با شرکت‌های قدر و بزرگ در حوزه گیاهان دارویی هستیم و بدین‌وسیله حوزه کاری خود را در دنیا گسترش خواهیم داد.
چرا سرمایه‌گذاران از فارس فراری هستند؟
«در ایران می‌توان کار کرد اما کار کردن کمی سخت است به ویژه در استان فارس»
مدیرعامل شرکت اسپاد رایمون پاسارگاد با بیان این جمله پیرامون علت گفت: علت آن بروکراسی و کاغذبازی زیاد در ادارات و همچنین مشکلات زیرساختی می‌باشد که این بروکراسی اداری و طولانی شدن روند اعطای مجوز یکی از مهم‌ترین علل فراری شدن سرمایه‌گذاران از استان فارس می‌باشد.
وی توصیه کرد: اگر ادارات و ارگان‌های مرتبط در استان فارس همراهی بیشتری با سرمایه‌گذاران داشته باشند، شاهد حضور بیشتر سرمایه‌گذاران در استان بوده و اتفاقات بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف اقتصادی رقم خواهد خورد.
روند اعطای مجوز یکی از مهم‌ترین علل فراری شدن سرمایه‌گذاران از استان فارس می‌باشد
این فعال اقتصادی در ارائه راهکار برای نگه‌ داشتن سرمایه‌گذار در استان عنوان کرد: با بررسی افراد و گروه‌ها می‌توان فهمید که قصد انجام کار و سرمایه‌گذاری دارد و یا به نیت سو استفاده آمده سپس در برخورد با سرمایه‌گذار و تولیدکننده واقعی با نگاه نرم‌تر و با سرعت بیشتری به کارشان رسیدگی شود تا ضمن جلوگیری از خستگی سرمایه‌گذار و کارآفرین، آن‌ها را در استان نگه‌ داریم.

پیام فارس

از دیگر مشکلات تولیدکنندگان چه خبر؟!
وی به‌ منظور بهبود اوضاع کسب‌وکار و کاهش مشکلات پیش روی تولیدکننده گفت: مدیران و مسئولان دولتی همچون استاندار و رؤسای سازمان‌ها برای بهبود وضعیت کسب‌وکار باید از نظرات بخش خصوصی استفاده نمایند زیرا بخش خصوصی به‌صورت مستقیم درگیر کار بوده و بهتر نواقص و مشکلات را می‌شناسد.
دیده‌ایم که دستگاه‌های دولتی از بخش خصوصی برای تبلیغ خود استفاده کرده اما پای حمایت که وسط می‌آید، دیگر همراه نیستند
مصطفوی تصریح کرد: دیده‌ایم که دستگاه‌های دولتی از بخش خصوصی برای تبلیغ خود استفاده کرده اما پای حمایت که وسط می‌آید، دیگر همراه نیستند و مجموعه تولیدی را به حال خود رها می‌کنند.
وی در مورد مشکل مهم دیگر تولیدکنندگان بیان کرد: موضوع دیگر عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف همچون سازمان صمت، جهاد کشاورزی، استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی می‌باشد که به ضربه خوردن و متضرر شدن تولیدکننده می‌انجامد، مجوزهای یکپارچه برای هماهنگ شدن با ارگان‌های مختلف نیز باید موردتوجه قرار گیرد که آنگاه تمام دستگاه‌ها امکان همکاری با تولیدکننده را خواهند داشت.
مدیرعامل شرکت اسپاد رایمون پاسارگاد اظهار داشت: به‌ طور قطع هر سازمانی نقاط قوتى دارد اما آنچه بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد، نقاط ضعف است که بخش خصوصی به علت سخت بودن ارتباط‌گیری با مدیران از تریبون رسانه‌ها برای بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود بهره می‌گیرد و اگر ضعفی و موضوعی بیان می‌شود، هیچ‌گونه خصومتی در کار نیست و به‌طور صرف برای بهبود وضعیت تولید و کسب‌وکار در استان فارس می‌باشد.
انتهای پیام/س

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/172218/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

آتش سوزی 200 اصله نخل در اشکنان لامرد

آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند

دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود

برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم

واژگونی خودرو سواری در جاده رامجرد به درودزن

از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری