پیام فارس

آخرين مطالب

مُهر مردودی بر کارنامه فایزر / توقف تزریق واکسن فایزر با دستور مخفی اتحادیه اروپا علمي

مُهر مردودی بر کارنامه فایزر / توقف تزریق واکسن فایزر با دستور مخفی اتحادیه اروپا
  بزرگنمايي:

پیام فارس - تلفات ناشی از تزریق واکسن فایزر در جهان به صورت تصاعدی افزایش یافته است.
به گزارش شریان نیوز، اگرچه پس از تولید انبوه واکسن فایزر و آغاز تزریق آن در بیشتر کشور‌های غربی، سازمان جهانی بهداشت، آمریکا و دولت‌های اروپایی از این واکسن به عنوان ابزاری مطمئن برای پیشگیری از ابتلای افراد به کووید-19 یاد کردند، اما اکنون پس از تزریق گسترده‌تر آن، شاهد شکل‌گیری نتایج متفاوتی با ادعا‌های مطرح شده در این خصوص هستیم.
سه هفته پس از شروع واکسیناسیون کرونا در فرانسه، آمار‌های رسمی افزایش تلفات تزریق واکسن آمریکایی فایزر را در این کشور نشان می‌دهند. رسانه‌های فرانسوی به نقل از منابع رسمی اعلام کردند تاکنون 9 نفر بر اثر تزریق واکسن فایزر بلافاصله جانشان را از دست داده‌اند. این آمار دو روز پیش توسط اولیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه پنج نفر اعلام شده بود. تعداد 139دریافت کننده واکسن کرونای فایزر نیز با عواقب حاد روبه‌رو هستند و وضع‌شان وخیم است.
برخی منابع رسانه‌ای از فوت این 139نفر خبر داده‌اند هر چند هنوز منابع رسمی آن را تایید نکرده‌اند.پیشتر آژانس ملی امنیت دارویی فرانسه نسبت به عواقب خطرناک واکسن آمریکایی فایزر هشدار داده بود. تاکنون بیش از 800هزار نفر در فرانسه واکسن کرونا زده‌اند.
مجارستان، واکسن روسی خرید
در این میان، برخی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نیز پس از مشاهده بی‌تعهدی شرکت فایزر در ارائه واکسن‌ها و فراتر از آن، تلفات ناشی از تزریق این واکسن، تصمیم گرفته‌اند که واکسن را به کشور وارد نکنند. کشور‌های اروپایی می‌گویند تاخیر در توزیع واکسن آمریکایی فایزر-بیون‌تک در برنامه واکسیناسیون آن‌ها وقفه ایجاد کرده است. مجارستان هم اولین کشور اروپایی است که قرارداد خرید واکسن اسپوتنیک وی از روسیه را امضا کرده است.
در مادرید اسپانیا و مناطق اطراف این شهر، مقامات بهداشتی مجبور شدند روند واکسیناسیون را متوقف کنند، چون فقط نیمی از محموله سفارش داده شده واکسن فایزر-بیون‌تک را که انتظار داشتند، دریافت کردند. بخش‌های زیادی از ایتالیا هم واکسیناسیون را متوقف کرده است تا مطمئن باشند می‌توانند نوبت دوم واکسن افرادی که در حال حاضر نوبت اول را دریافت کردند، تامین کنند. با این حال نگرانی اصلی شهروندان اروپایی توزیع کند واکسن نیست، بلکه افزایش تصاعدی تلفات ناشی از دریافت واکسن فایزر است. در کشور نروژ، پرونده 23نفر از افرادی که پس از تزریق واکسن فایزر فوت شده‌اند، به مراجع قانونی ارسال شده تا مقدمات شکایت از شرکت فایزر در آینده‌ای نزدیک را فراهم کنند. برخی تحلیلگران معتقدند تاخیر عامدانه شرکت فایزر در ارائه واکسن خود به کشور‌های مختلف، آگاهی نسبت به افزایش مرگ و میر‌های ناشی از تزریق این واکسن است.
کمیسیون اروپا، روز جمعه 21ژانویه اعلام کرد همچنان منتظر توضیح مسؤولان شرکت فایزر درباره تاخیر ایجاد شده در ارسال محموله‌ها به اروپا هستند. اوایل این هفته و در پی کاهش محموله‌های ارسالی واکسن فایزر-بیون‌تک، تعدادی از کشور‌های اروپایی از مقامات اتحادیه اروپا خواستند بر شرکت آمریکایی فایزر-بیون‌تک فشار بیشتری وارد کند.
بر اساس گزارش شبکه بی‌بی‌سی، شرکت فایزر در بیانیه‌ای این تاخیر را موقتی خواند و اعلام کرده کاهش ارسال محموله‌ها نتیجه تغییراتی در جریان تولید بوده که هدف از آن در واقع افزایش تولید این واکسن در مرکز خود در بلژیک است.
مردودی واکسن فایزر در سوئیس
سوئیس، دیگر کشور اروپایی است که تزریق واکسن فایزر-بیون تک را طی هفته‌های گذشته و اخیر آغاز کرده و البته، نتیجه بدی در این آزمون گرفته است. شرکت دارویی سوئیس از عوارض جدی واکسن کرونا در این کشور خبر داد. شرکت سوئیس‌مدیک به نام این واکسن و شرکت سازنده آن اشاره‌ای نکرده، اما در سوئیس فقط برای واکسن فایزر و بیون‌تک مجوز صادر شده است.
شرکت دارویی سوئیس‌مدیک اعلام کرد در برنامه واکسیناسیون کرونا در این کشور 42مورد عوارض جانبی ثبت شده که 16مورد آن بسیار جدی و پنج مورد فوتی داشته است. سرخی پوست، علائم مشابه آنفلوآنزا به همراه تب زیاد و... از نشانه‌های این عوارض بوده است. سوئیس‌مدیک اعلام کرد تاکنون حدود 170هزار نفر اولین دوز واکسن را در سوئیس دریافت کرده‌اند.
در حال حاضر ارسال و توزیع واکسن آمریکایی فایزر میان کشور‌های اروپا به دلایل نامعلوم متوقف شده است. کمیسیون بهداشت اتحادیه اروپا پس از افزایش روزانه تلفات واکسن فایزر، خواستار انجام تحقیقات و بررسی‌های بیشتر روی این واکسن شده است. این دستور غیررسمی در حالی صادر شده که برخی کشور‌های اروپایی در تب و تاب وارد کردن واکسن فایزر-بیون تک به کشورهایشان بوده‌اند؛ به عنوان مثال، نهاد مبارزه با بیماری‌های واگیردار ایتالیا قصد دارد از شرکت داروسازی فایزر آمریکا به علت تاخیر در تحویل واکسن‌های کووید-19 سفارش داده شده به کشور‌های اروپایی شکایت کند. فایزر چند روز پیش تایید کرد همزمان با افزایش ظرفیت تولید سالانه تاسیسات بلژیک به دو‌میلیون واحد، به صورت موقت تحویل واکسن به کشور‌های اروپایی و کانادا را کاهش می‌دهد.
مقامات ایتالیایی تاکید کرده‌اند این تاخیر با کاهش 29درصدی شمار واکسن‌های تحویلی برابر خواهد بود و با بهداشت شهروندان ایتالیا قابل مذاکره نیست. دولت ایتالیا تا ابتدای هفته، بیش از یک میلیون و 200هزار واحد واکسن تزریق کرده که 76درصد واکسن‌های تحویل داده شده به مناطق ایتالیا به شمار می‌رود. با همه این اوصاف، منابع غیررسمی در ایتالیا از مرگ یا عوارض جسمی شدید ده‌ها نفر (خصوصا سالمندان) پس از تزریق واکسن فایزر خبر داده‌اند. مقامات بهداشتی ایتالیا تحت تاثیر فشار رسانه‌ها اعلام کرده‌اند به‌زودی آمار رسمی را در این خصوص اعلام خواهند کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/176875/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403

ارتش آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید دشمنان است

روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان

سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم+ویدیو

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

صاعقه‌زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب: تذکر رهبری در جهت ترمیم طرح است نه تعطیلی آن

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

خبرگزاری فارس شاکی شد؛ تذکر رهبری به طرح حجاب فقط برای ترمیم بود نه تعطیلی آن

عضو مرد رودانی مرگ مغزی شده زندگی بخشید

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی

خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد

فارس: محرومیت تعلیقی حسینی اجرا شود

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس

گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست