پیام فارس

آخرين مطالب

وزیر علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد؛

اقتدار آفرینی ایران در زمینه های علمی/حفظ آثار علمی دانشمندان علمي

اقتدار آفرینی ایران در زمینه های علمی/حفظ آثار علمی دانشمندان
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: ایران در زمینه های علمی اقتدار آفرینی می کند و این موفقیت ها افزایش امید و اقتدار نظام اسلامی را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر ، منصور غلامی صبح سه‌شنبه در آئین رونمایی از سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) یا شناسنامه‌دار کردن فعالیت‌های پژوهشی، فناوری، نوآوری و آثار هنری که در مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری برگزار شد، گفت: این مرکز در سال‌های گذشته چند مأموریت مهم را به اجرا درآورده که همگی مد نظر وزارت علوم بوده و از جمله آنها رتبه‌بندی دانشگاه‌هاست.
وزیر علوم افزود: مرکز علم‌سنجی که در شیراز قرار دارد و مرکز بین‌المللی کشورهای اسلامی نیز به شمار می‌رود باید از هر فرصتی برای اجرای مأموریت‌های تعریف شده بهره گیرد و به نوبه خود مرکز معتبری در جهان اسلام و غرب آسیا باشد.
غلامی ابراز امیدواری کرد که با مدیریت منابع علمی در کشور به صورت یکپارچه بتوان دستاوردهای علمی و آثار مادی و معنوی دانشمندان را حفظ کرد.
به گفته غلامی، در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیازمندیم خدمت فرزندان این آب و خاک را اطلاع‌رسانی کنیم و با این اقدام به افزایش امید و اقتدار نظام اسلامی با عنوان کشوری تأثیرگذار افتخار کنیم به خصوص در زمینه‌های علمی چرا که این حوزه‌ها اقتدار آفرین هستند.
رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری نیز در این آئین به معرفی سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) پرداخت و گفت: این پروژه در سطح بین‌المللی و در راستای تحقق جهش تولید در خدمات‌رسانی به جامعه علمی کشور طراحی و اجرا شده است.
محمدجواد دهقانی افزود: شناسه دیجیتال اشیا یک کد منحصر به فرد برای هر شخص است که همانند اثر انگشت به مقالات، نشریات، همایش‌ها، کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها، آثار هنری و نرم افزار تعلق می‌گیرد.
وی با بیان اینکه این شناسه مانند بارکدی برای شناسایی اشیا به کار می‌رود، اظهار کرد: با دریافت کد DOR در سامانه به آدرس Dorl.net به شیء لینکی اختصاص داده می‌شود که دسترسی اطلاعات آن همواره امکان پذیر خواهد بود.
رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در ادامه سامانه صدور شناسه دیجیتال اشیا را از جمله دستاوردهای مهم در حوزه علم و فناوری برشمرد که حاصل آن شناسنامه دار کردن همه فعالیت‌های علمی و پژوهشی کشور در طول تاریخ و بخصوص آغاز جنبش علمی از بیست سال گذشته است.
وی اضافه کرد: بر این اساس یکی از توصیه‌های رهبری در راستای شعار اقتصاد مقاومتی در حوزه علم تحقق خواهد یافت زیرا با وجود این سامانه ضرورتی به استفاده از سایر کد شناساگر خارج از کشور وجود ندارد.
دهقانی افزود: نیاز به این ابزارهای شناساگر در ایران در حوزه‌هایی مانند نظام‌های استنادی، انتشارات علمی با استفاده از محمل‌های اطلاعاتی مختلف مانند نشریات و همایش‌ها و تجارت الکترونیکی از یک طرف و مسأله زیرساخت شبکه ملی اطلاعات و نبود مکانیزم اجرای حقوق مالکیت معنوی در محیط دیجیتالی از طرف دیگر اهمیت این سامانه را بیشتر نشان می‌دهد.
رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه تاکنون در سطح ملی و بین‌المللی هیچ نظامی به منظور شناسایی منحصر به فرد و پایدار اشیا اطلاعاتی در محیط دیجیتالی طراحی و پیاده‌سازی نشده است، گفت: به جز DOR استانداردی ملی در این خصوص در کشور وجود ندارد.
دهقانی از جمله مزایای این سامانه را دسترس پذیری آسان و سریع به اطلاعات کامل کتاب‌شناختی مقاله‌ها و کارهای پژوهشی، ارجاع دهی ساده، شفاف و سریع با کمترین احتمال بروز خطا، افزایش رؤیت پذیری بیشتر مقاله و درنتیجه افزایش تعداد ارجاعات علمی و بنابراین افزایش ضریب تأثیر و اعتبار نشریه، امکان دستیابی همه سامانه‌های پژوهشی و آموزشی دانشگاه‌ها به اطلاعات کتاب‌شناختی مقالات و همایش‌ها، شناسایی مالکیت معنوی و کاهش سرقت ملی، مکان‌یابی سریع محتوا و انتخاب سهل، دسترسی به داده‌های تحقیقاتی را برای کشف و شناسایی و استفاده مجدد، سیاستگذاری در راستای اقتصاد مقاومتی و صرفه‌جویی ارزی برشمرد.
وی تعداد مقالاتی را که سالانه در کشور انتشار می‌یابد، 65 هزار عنوان اعلام کرد و گفت: در صورتی که این مقالات با سامانه خارجی صورت پذیرد، میزان هزینه مورد نیاز برای اخذ کد شناساگر با احتساب سه دلار برای هر مقاله بیش از 300 هزار دلار خواهد بود که با رونمایی این سامانه در هزینه ارزی صرفه‌جویی خواهد شد.
وی افزود: در سامانه یادشده امکان صدور کد شناساگر دیجیتال برای مقالات سال‌های گذشته نیز وجود خواهد داشت و با احتساب این مقالات، میزان کل هزینه ارزی صرفه‌جویی شده بیش از 5 میلیون دلار خواهد بود.
دهقانی عنوان داشت: در حال حاضر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام وب‌سرویس تولید شناسه DOR را برای سامانه‌های مدیریت نشریات ارائه کرده است که نشریات می‌توانند از سایت نشریه خود برای هر مقاله با یک کلیک درخواست شناسه کنند.
وی ادامه داد: برای برقراری ارتباط شرکت پشتیان کننده نشریات می‌تواند این امکان را برای کاربران خود فراهم کند همچنین وب‌سرویس بازیابی اطلاعات مقاله با استفاده از DOR برای سیستم اتوماسیون پژوهشی دانشگاه‌ها نیز ارائه شده است که دانشگاه‌ها می‌توانند به راحتی با وارد کردن شناسه در وبسایت خود اطلاعات مقاله را مشاهده کنند.
رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری اظهار کرد: شناسنامه DOR بلافاصله پس از تولید و ارائه معتبر است.
یاداور می‌شود: پروژه کد شناساگر دیجیتال ابتدا توسط گروه مدیریت پژوهشی مدیریت اطلاعات مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در قالب یک طرح پژوهشی برای نشریات فارسی ارائه شده بود که در سال 1399 سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال DOR به صورت کاملاً استاندارد و کاربردی توسط گروه‌های تحقیق و توسعه برنامه‌نویسی استنادی و تجزیه و تحلیل منابع پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به‌طور کامل بازطراحی، پیاده‌سازی و برای صدور کد شناساگر دیجیتال برای همه فعالیت‌های پژوهشی، فناورانه ، نوآورانه و نیز آثار هنری و نرم‌افزار فراهم شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/181781/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید