پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس سازمان نظام مهندسی فارس:

شهرداری شیراز ارجاع نظارت را به نظام مهندسی می‌سپارد اقتصادي

شهرداری شیراز ارجاع نظارت را به نظام مهندسی می‌سپارد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس رئیس سازمان نظام مهندسی استان فارس اعلام کرد که بعد از چند دهه که شهرداری شیراز راسا کار ارجاع نظارت فنی بر ساخت و ساز را در شیراز انجام می‌داد، همانند سایر نقاط کشور، این کار تخصصی به نظام مهندسی استان واگذار شده است و از ابتدای سال جدید این اقدام اجرایی می‌شود.

سیف‌زاده دوشنبه 4 اسفند در یک کنفرانس خبری ضمن تبریک روز مهندس، به نقش سازمان نظام مهندسی در ارتقاء ایمنی صنعت ساختمان و بهبود روند شهرسازی، خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم در موضوع مجریان ذی‌صلاح، ارجاع نظارت و خدمات مهندسی است که طی دهه‌های اخیر و برخلاف روال معمول در سراسر کشور، در شیراز برعهده شهرداری گذاشته شده بود.
وی یکی از محورهای مهم و اصلی قانون مقررات ملی ساختمان را مبحث نظارت بر ساخت و ساز دانست و گفت: با همکاری خوب شورا و شهرداری، زمینه واگذاری بحث ارجاع نظارت و خدمات مهندسی به سازمان نظام مهندسی فراهم شده و هم اینک در حال انجام کار انتقال مسئولیت هستیم و از ابتدای سال آینده، این اقدام تخصصی توسط نظام مهندسی انجام می‌شود.
او با اشاره به طراحی نرم‌افزاری جامع در راستای اجرایی شدن هرچه بهتر ارجاع نظارت، گفت: براساس قانون در بحث طراحی و اجرا، مالک می‌تواند شخصا در مورد واگذاری کار تصمیم‌گیری کند اما در بحث نظارت نباید هیچ ارتباط مالی بین مالک و مهندس ناظر وجود داشته باشد؛ ارجاع نظارت بر ساخت و ساز در سراسر کشور و همه نقاط استان فارس جز شیراز، توسط نظام مهندسی انجام می‌شده اما از سال‌ها قبل، شهرداری این کار را در شیراز عهده دار بوده است.
تفاهم با سازمان ثبت اسناد
رئیس سازمان نظام مهندسی فارس یکی از اقدامات ارزشمند در راستای واگذاری اقدامات تخصصی به متخصصان را انعقاد تفاهمنامه بین سازمان‌های نظام مهندسی و ثبت اسناد و املاک در سطح کشور دانست و گفت: براساس این تفاهمنامه، کار تفکیک آپارتمان‌های احداث شده، توسط مهندسان نقشه بردار عضو نظام مهندسی انجام می‌شود.
سیف‌زاده همچنین از به حداقل رسیدن مشکلات ناشی از تفکیک املاک در فارس خبر داد و گفت: اکنون با استفاده از ظرفیت 300 مهندس نقشه‌بردار، کار تفکیک املاک در سراسر استان فارس با دقت انجام می‌شود.
تفاهم با شرکت گاز
سیف‌زاده یکی دیگر از اقدامات اثرگذار سازمان نظام مهندسی را انعقاد تفاهمنامه با شرکت ملی گاز برای طراحی، اجرا و تایید شبکه گاز در ساخت و سازها اعلام و خاطرنشان کرد: در این رابطه بالغ بر 800 مهندس مکانیک در سراسر فارس فعال هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان فارس گفت: خوشبختانه و به واسطه تعامل مناسب با شرکت ملی گاز فارس، این استان در انجام مفاد تفاهمنامه ذکر شده در کشور، پیشرو محسوب می‌شود. از طرفی حوادث ناشی از انفجار و گازگرفتگی به حداقل رسیده و مردم نیز از این اقدام رضایت کافی را دارند.
تفاهم برای احیا و حفظ بافت تاریخی
سیف‌زاده در ادامه از انعقاد تفاهمنامه‌ای با میراث فرهنگی خبر داد و گفت: براساس این تفاهمنامه، نظام مهندسی با همکاری راه و شهرسازی و شهرداری، عمارت‌های دارای ارزش تاریخی که اکنون به اشکال مختلف از آنها استفاده می‌شود را به لحاظ ایمنی و اصالت ارزیابی خواهد کرد.
او تاکید کرد که این اقدام موجب زمینه سازی برای پیشگیری از بروز مخاطرات برای ساختمان‌های تاریخی و احیا و بازسازی و حفظ این ساختمان‌ها از یک سو و ارتقاء ایمنی در بافت فرهنگی و تاریخی ارزیابی کرد.
سیف‌زاده همچنین از انعقاد تفاهمنامه‌ای برای نظارت مهندسان عضو نظام مهندسی بر روند طراحی و ساخت جایگاه‌های عرضه سوخت و مراکز خدمات بین‌راهی خبر داد و گفت: این تفاهمنامه بین نظام مهندسی و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، منعقد و مبادله شده است.
او با بیان اینکه برای کاهش حوادث و تلفات در کارگاه‌های ساختمانی، تفاهمنامه‌ای با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس مبادله شده است، گفت: متاسفانه حوادث ساختمانی جزو پر تعدادترین حادثه‌ها در کشور محسوب می‌شود و از این حیث، جلوگیری از آنها در اولویت قرار دارد.
سیف‌زاده گفت: در بحث ایمنی ساختمان‌ها و کارگاه‌های ساختمانی، براساس تفاهمنامه مبادله شده، انجام بازدیدهای مشترک از کارگاه‌ها و آموزش مهندسان جوان و پرداخت کمک هزینه به آنان، در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس سازمان نظام مهندسی فارس با قدردانی از همکاری مدیرکل تعاون استان، گفت: اقدامات انجام شده در سطح کشور بی‌نظیر بوده و منجر به آموزش 100 مهندس جوان و پرداخت بین 700 تا 900 هزار تومان کمک هزینه به ازای هر یک از این مهندسان شده است.
سیف‌زاده یکی از اقدامات شاخص سازمان نظام مهندسی کشور را تلاش برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی دانست و گفت: به زودی با کشور افغانستان بر سر صدور خدمات فنی و مهندسی به تفاهم خواهیم رسید، این موضوع به دلیل شیوع کرونا با تاخیر مواجه شد اما در حال نهایی شدن است.

پیام فارس


او گفت: استان فارس نیز در راستای صدور خدمات فنی و مهندسی، گام‌های خوبی را برداشته و این اقدامات همچنان تداوم خواهد داشت.
سیف‌زاده با اشاره به الکترونیکی شدن کل خدمات ارائه شده توسط سازمان نظام مهندسی فارس، گفت: با فراهم شدن زیرساختهای لازم، اکنون تنها کمتر از 10 درصد خدمات این سازمان در فارس نیازمند مراجعه حضوری است.
عاقبت هتل آسمان
رئیس سازمان نظام مهندسی استان فارس همچنین گفت: ارائه نظر کارشناسی نهایی در مورد هتل آسمان شیراز، به یک شرکت دارای تخصص سپرده شده است تا با بررسی همه جانبه آن، در خصوص وضعیت سازه و امکان تداوم فعالیت ساخت و ساز در آن، اظهار نظر کند.
سیف‌زاده همچنین از همکاری سازمان نظام مهندسی فارس در موضوع رانش کوه‌ در ارتفاعات شمال و شمالغرب شیراز، با دیگر دستگاه‌ها خبر داد و گفت: بررسی‌های لازم در محدوده منصورآباد انجام و منطقه به سه بخش قرمز، نارنجی و آبی تقسیم شده که در منطقه قرمز، ساخت و ساز کاملا ممنوع و در بخش نارنجی انجام کار عمرانی با ایمن‌سازی تحت نظارت مهندسان بلامانع اعلام شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی فارس از تداوم بررسی‌ها توسط مشاور در خصوص موضوع رانش کوه در محدوده بلوار جمهوری اسلامی خبر داد و اظهار نظر را به اعلام نظر رسمی مشاور در این مورد، موکول کرد.
برخورد با 130 مورد تخلف
سیف‌زاده همچنین، یکی از اقدامات مهم سازمان نظام مهندسی را نظارت دقیق بر روند ارائه خدمات فنی و مهندسی توسط اعضا عنوان و اضافه کرد: سال گذشته بیش از 150 مورد شکایت به شورای انتظامی ارائه شده بود که در 130 مورد پس از محرز شدن تخلف، برخورد قانونی با متخلف انجام شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی در عین حال، تخلفات در این حوزه را بسیار محدود دانست و گفت: یکی از مسائل مهم که در کاهش تخلفات نقش اثرگذاری دارد، مبحث آموزش است که در این خصوص سازمان، تمدید و ارتقاء پروانه نظام مهندسی را منوط به طی دوره‌های آموزشی کرده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/187860/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارش‌های زیبای بهاری در فارس؛ با برکت، بدون خسارت

محل تامین بودجه واحد‌های مسکن مهر اعلام شد

آغاز کشت چغندر قند بهاره در مرودشت

تردد روان در جاده های فارس

برگزاری یادواره شهدای هنرمند بوانات

فیلم حضور کودک 2 ساله یخ زده در بیمارستان | امیرمحمد چطور در میان حیوانان وحشی زنده ماند

اهدای شاخه گل به بانوان کم‌حجاب در باغ عفیف‌آباد شیراز

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

برگزاری اولین یادواره شهدای هنرمند مرند

تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور | شدت بارش در این استانها

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز سه‌شنبه 28 فروردین / بارش باران در بعضی محورهای مواصلاتی

بارش رحمت الهی در جنوب و شرق فارس

مرکز انتقال خون اردکان باید تجهیز شود

توزیع بیش از 600 تن کالای اساسی تنظیم بازار در شهرستان کازرون طی سالی که گذشت

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

اجرای طرح های اصلاح هندسی در ورودی های کمربندی شیراز

مراسم جشن لارستانی‌ها به مناسبت حمله ایران به رژیم غاصب صهیونیستی + تصاویر

آخرین جزئیات پیش بینی بارش‌ها و وضعیت دمای هوا در کشور / افزایش 5 درجه‌ای دما در شمال غرب

خلیج فارس مواج و متلاطم است

برگزاری اولین یادواره شهدای هنرمند شهرستان مرند

حمایت لارستانی‌ها از سپاه پاسداران برای حمله به اسرائیل + فیلم

◄ عدم کنترل پلیس راه چه بر سر کامیون های حمل پالت قیر آورد؟

مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند

اجرای 120 پروژه شهری در منطقه 5 شهرداری شیراز

3 سریال تاریخی کره‌ای که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند

رازهای سر به مهر مانده «مغز» انسان

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

توزیع بسته حمایتی تحصیلی میان دانش‌آموزان کم برخوردار فارس

10 تا از بهترین آزمایشگاه پاتوبیولوژی شیراز را بشناسید!

نجات فرد گمشده در کوه های آخ تنگ آباده

اجرای تور کارگاه‌گردی صنایع‌دستی شهرستان کوار با گردشگران کشور لیتوانی

افزایش شاخص‌های زیست محیطی در ارتفاعات شیراز

تدوین برنامه تحولی شهرک‌های صنعتی فارس در 110 شاخص عملیاتی

کمک 10 میلیاردریالی خانواده ای نیک اندیش به مرکزی درمانی در شیراز

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

کمک 400 میلیون تومانی استانداری جهت بهسازی ساختمان انجمن سینمای جوان

تولید یک کاپشن گران قیمت با پوست تمساح توسط استاد کره‌ای (فیلم)

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

بزرگداشت شهید حسین انتظاریان اردکانی در عقدا

پیام تسلیت استاندار در پی درگذشت رزمنده دفاع مقدس

اعلام ویژه برنامه‌های روز ارتش در فارس

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 28 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت