پیام فارس

آخرين مطالب

کلان شهرها را بزرگ تر از آنچه هستند، نکنیم! مقالات

کلان شهرها را بزرگ تر از آنچه هستند، نکنیم!
  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بشر در طول تاریخ رویدادهای تلخی را تجربه کرده است که از جمله آنها تا به امروز می توان به سیل ، زلزله ، جنگ ،شیوع بیماری‌هایی مثل سارس، مرس، ابولا، آنفلوانزای مرغی و خوکی اشاره کرد.البته هر تلخی عاملی برای پیشرفت بوده و بشر را مجبور کرده در جستجوی راهکاری ارزشمند برای حل معضلی که گریبانش را گرفته است باشد .
حالا هم کووید-19در حال جولان دادن است . تلاش های جهانی برای مقابله با مهمان ناخوانده بیرحم ادامه دارد .
به طور حتم همه شهرها به یک اندازه در برابر این بیماری آسیب پذیر نبوده اند . با این حال دیدیم در دنیای مدرن امروز حتی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ،شهرها به گونه ای طراحی نشده بودند که با همه گیری کرونا سازگار باشند .
آینده مشخص می کند تاثیر این همه گیری مرگ بار بر ساخت و سازها چه خواهد بود .
آنچه در کلان شهری مثل شیراز واضح است ساخت و سازها با وجود رکود نسبی به روال قبل ادامه دارد . با وجود تاکید ترافیک در بسیاری از نقاط روز به سنگین تر می شود . شلوغی و هیاهوی بیشتری را می توان دربسیاری از مکان ها از جمله مراکز درمانی شیراز به عنوان قطب پزشکی دید . خبری هم از افزایش مکان هایی که شهروندان بتوانند دستشان را آنجا بشویند با وجود تاکیدی که بر این موضوع و برای فرهنگ سازی شده، نیست . اجبار برای گذراندن وقت بیشتر برای بسیاری به ویژه کودکان با توجه به کاهش ارتباطات اجتماعی ناخوشایند است .

پیام فارس

بسیاری فکر می کنند کرونا بر روند معماری و شهرسازی بی تاثیر خواهد بود و بسیاری بر این باورند بهتر است هرچه زودتر ضرورت تاثیرات کرونایی را ببینیم و بپذیریم .
بسیاری هنوز هم بیش از کرونا به قوطی کبریتی برای زندگی فکر می کنند نه کرونا وقتی از مهندس عمرانی که فعالیت گسترده ای در انبوه سازی در شیراز دارد پرسیدم با توجه به این که تراکم جمعیت در چنین شرایطی به صلاح نیست آیا ساخت مجتمع های مسکونی بزرگ به ویژه در نقاط پرتردد باید ادامه داشته باشد ؟ گفت :اگر شما یا پدر شما در پروژه های ساخت وساز سهمی داشت به چنین موضوعی فکر می کردی ؟ افراد بسیاری از ساخت و سازهای انبوه از شروع مجوز ساخت تا پایان کار سود می برند که این نکته را نمی توان ندیدگرفت . آنها به این موضوع فکر نمی کنند که ساختن برج به هر عنوان در فلان نقطه باعث ایجاد ترافیک می شود یا تراکم جمعیت در شیوع بیشتر کرونا تاثیر دارد .
این انبوه ساز در پاسخ به این سوال این که آیا کرونا آمار متقاضیان خرید آپارتمان را کاهش داده گفت : رویای خانه دارشدن ، آرزوی دیرینه بسیاری از مردم است ،با توجه به فقر روز افزون آنچه کاهش یافته توقع مردم است و آنها به کرونا فکر نمی کنند به داشتن قوطی کبریتی برای زندگی کردن می اندیشند تا از شر اجاره خانه های کمرشکن رها شوند .
اگر ضرورتی برای تغییر باشد اعمال می کنیم
وحید نوبخت مدیر کل اداره کنترل و نظارت ساختمان شهرداری شیراز درباره تاثیر کرونا بر ساخت و ساز گفت: کرونا تاثیری در کار ساخت وساز نداشته و کارها طبق همان روال قبل و برحسب قانون انجام می گیرد و مجوزها برهمان مبنا صادر می گردد. البته اگر ضرورتی برای تغییر باشد حتما اعمال می کنیم .
او درباره ضرورت کاهش تراکم سازی در برخی از نقاط پر تجمع شهر گفت: مجوزهای ساخت وساز طبق قانون صادر می شود. در سال های اخیر سعی شهرداری بر این بوده که امکانات برحسب عدالت اجتماعی در نقاط مختلف شهر توزیع شود و تمرکز بر نقاط خاصی نباشد.
نوبخت افزود: بخشی از تراکم جمعیت و ترافیک ایجاد شده در خیابان شلوغی چون خیابان زند و انشعابات آن یا میدان نمازی به علت وجود مطب پزشکان و مراکز درمانی است و روزبه روز هم بر تعداد آنها اضافه می شود که مجوزهای ساخت و ساز بیشتر آنها را شهرداری صادر نمی کند .

پیام فارس

افزایش تعداد مراکز درمانی در نقاط پرتردد استخوان لای زخم است و یک مشکل ملی ! مدیر کل اداره کنترل و نظارت ساختمان شهرداری شیراز به تبصره بند 24 ماده 55 قانون شهرداری اشاره کرد و گفت : این قانون قدیمی‌ترین مستند قانونی است که مطب پزشکان را محل کسب و پیشه یا تجارت نمی‌داند و اجازه می‌دهد در محل‌هایی که پروانه غیرتجاری دارند نیز مطب پزشکی دایر شود : در این تبصره درباره دایر کردن مطب تاکید شده است: «… دایر کردن دفتر وکالت، مطب، دفتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسی توسط مالک از نظر این قانون تجاری محسوب نمی‌شود.
این مقام مسئول افزود: پزشکان خود مختار هستند و از این قانون سوءاستفاده می کنند و به جای ساخت مطب درمانگاه یا مراکز درمانی می سازند این موضوع استخوان لای زخمی است که نه تنها گریبان شیراز را گرفته بلکه یک مشکل ملی است .
او به این نکته هم اشاره کرد که بسیاری از دفاتر هم با بهره گیری از این قانون در مکانی نامتناسب مشغول فعالیت هستند و در پاسخ به اینکه بسیاری از مراکز درمانی تهویه مناسب ندارند، گفت: آنها از طرف شهرداری مجوزی دریافت نکرده اند و ساخت و توسعه بیشتر مراکز درمانی با تبعیت از قانون ساخت و ساز نیست .
او با تاکید بر اینکه پزشکان خودمختار هستند، گفت: اگر قانونی توانست پزشکان را ملزم به استفاده از دستگاه pos کند قانونی هم می تواند آنها را ملزم به رعایت اصول ساخت ساز کند .
به نظر این مقام مسئول برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا تغییر سبک زندگی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی ضروری است نه تغییر در ساخت و سازها .
برخی برای اعطای مجوز سکه گرفتند و برخی درمان شدند شیراز عنوان قطب پزشکی کشور را دارد و همه روزه پذیرای مسافرانی است که از شهرها و استان های همجوار برای درمان به این شهر می آیند . این موضوع را می توان دلیلی عنوان کرد که در روزهای کرونایی و در شلوغی و هیاهوی مراکز درمانی بی توجهی به رعایت استانداردها در ساخت بنا را در این مراکز بیشتر به رخ می کشد .
مسئول پذیرش یکی از مراکز درمانی نسبتا بزرگ بخش خصوصی شیراز که یکی از مشکلات این مرکز را نداشتن تهویه مناسب با وجود تراکم جمعیت مراجعه کننده ها و پله آهنی نامناسب رابط طبقه اول و طبقه دوم عنوان کرد و درباره نحوه ساخت این مرکز درمانی گفت : این جا یک مجتمع مسکونی بود رئیس درمانگاه به مرور زمان واحد های دیگری به آن الحاق کرد .
او درباره نحوه گرفتن مجوزها هم گفت:ناظران و بازرسان زیادی موقع ساخت و ساز به اینجا مراجعه کردند که برخی با درمان خود و بستگانشان در این مرکز، مجوز دادند و برخی با گرفتن چند سکه طلا چشم هایشان را بستند و امضا کردند .
آنچه این کارمند مرکز درمانی می گفت این سوال را در ذهن مطرح می کند که آیا دیگر ساختمان های این شهر هم که از اصول استاندارد فاصله دارند چه در بخش خصوصی و چه در بخش این گونه مجوز گرفته اند ؟
در مرداد سال 1398 آتش سوزی در هتل بزرگ آسمان شیراز این سوال را در ذهن تداعی کرد که فرو ریختن چنین هتلی در خیابانی قدیمی و پرتردد چه فاجعه‌ای را به دنبال خواهد داشت.
این هتل همان هتلی است که تعداد طبقاتش عاملی برای توقف پی گیری ثبت جهانی مجموعه زندیه شد و تلاش و فریادهای فعالان و دوستداران میراث فرهنگی برای اعتراض به ساخت و بودن چنین هتلی همجوار مجموعه زندیه شنیده نشد .
بسیاری از باغ های شیراز در زیر سایه قانون با بی قانونی تخریب شدند و صدای دوستداران محیط زیست هم شنیده نشد. مطمئنا جولان کرونا را همچون هشدارهای فعالان محیط زیست و دوستداران میراث نمی توان ندید گرفت . کرونا می تواند عاملی شود تا خطرات ناشی بحران هایی چون سیل و زلزله را کاهش دهیم.

پیام فارس

بسیاری از معماران و صاحب نظران معتقدند باید به گونه ای دیگر معماری و شهرسازی کرونایی و پساکرونایی را نگریست ، این تغییر نگاه را در هر بنایی باید به کار برد .
معلوم نیست کرونا تا کی مهمان ساکنان این کره خاکی باشد و معلوم نیست چه بیماری همه گیری گریبان بشر را بگیرد .
محمدرضا راهنما رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس که بر ضرورت ایجاد تغییرات در معماری و شهرسازی با توجه به شیوع کرونا تاکید دارد، گفت : شرایط به کلی تغییر کرده وقت بیشتری در منازل سپری می شود و معلوم نیست این شرایط تاکی ادامه داشته باشد .
به گفته این مشاور سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس ما از این بعد باید به خانه ها به عنوان مکانی فراتر از جایی برای گذر لحظه ها نگاه کنیم و ابعاد مختلف زندگی فرد را در این مکان مد نظر قرار بدهیم . از شمال و جنوب بالکن داشته باشیم و حتی به این فکر کنیم که فردسیگاری در یک خانواده زندگی می کند و دیگران مجبورند او را تحمل کنند .
به نظر او فضای منزل باید به گونه ای باشد که بتوان از نور طبیعی بهره برد و بهترین راهکارها برای بهینه سازی انرژی باید در نظر گرفته شود و سیم کشی ها و لوله کشی در طراحی ساختمان ها باید به گونه ای باشد که بدون متوسل شدن به بیل و کلنگ بتوان مشکلات احتمالی را حل کرد.
راهنما افزود: هوشندسازی ساختمان باید از ابعاد مختلف در نظر گرفته شود و استفاده آسان برای استفاده از اینترنت با توجه به مجازی شدن بسیاری از کسب و کارها باید راحت باشد.
به نظر این مهندس باتجربه راه و ساختمان عمر ساختمان‌ها در ایران به 10 تا 20 سال رسیده در صورتی که عمر ساختمان‌ها در بسیاری از نقاط دنیا 100 تا 200 سال است.
مشاور سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس عنوان کرد : نه تنها شیراز بلکه دیگر کلان شهر ها را هم نباید بزرگتر کرد و باید به جای توسعه شهرها تمرکز را در احیا و بازسازی بافت فرسوده گذاشت .چون سرمایه گذاری روی بافت های تاریخی شهری مانند شیراز دستاوردهای ارزشمندی خواهد داشت با این کار نه تنها از شلوغی و تراکم در نقاطی خاص شهر جلوگیری می شود بلکه خطرات احتمالی سیل و زلزله هم کاهش می یابد و صدالبته توجهات ویژه ای که متمرکز به مراکز استانی است باید بیش از بیش در دیگر شهرهای استان با توجه به پتانسیل ویژه ای که دارند پخش شود .
بیش از هر زمان دیگری به فضای سبز نیازمندیم
اکبر راستی مدیر رسانه گفت: در معماری معاصر افزایش جمعیت شهرها خواسته و ناخواسته شهرها را به جهنم تبدیل کرده است امروز با توجه به اهمیت خانه ها به عنوان محل کار و زندگی بیش از هر روز دیگر به فضای سبز نیازمندیم .
به نظر این معمار حال که می خواهیم بر روی زمین ساختمان ها و برج ها را بسازیم و در ختان را قطع کنیم حداقل کار این است که فضای سبز را به ارتفاع ببریم و جایگزین کنیم و هرواحد آپارتمان در طبقه خودش یک باغچه کوچک داشته باشد .
به گفته این کارشناس ارشد معماری ساخت چنین خانه هایی برای هر قشری امکان پذیر نیست ولی توجه قشر مرفه به محیط زیست و انجام این کار می تواند الگوی مناسبی برای ترویج شود با توجه به اینکه می بینیم در زیر سایه سنگین قانون با بی قانونی مساحت باغ ها و فضای سبز شیراز در مناطق مرفه نشین در حال کاهش و برج سازی در حال رواج است .
حالا باید منتظر شد و دید آیا کرونا می تواند بگوید توسعه شهرها و آسیب رساندن به طبیعت بیش از سود آنی که می رساند آسیب های ماندگاری برجای می گذارد .شاید کرونا با قدرت همه گیری که دارد بتواند آنچه سیل و زلزله و خشکسالی نتوانستند بگویند بگوید .
گزارش از راضیه جوینده
انتهای پیام/ب

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/187951/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

آتش سوزی 200 اصله نخل در اشکنان لامرد

آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند

دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود

برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم

واژگونی خودرو سواری در جاده رامجرد به درودزن

از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری

تصاویر | باران شدید و آب گرفتگی معابر در شیراز

200 اصله نخل لامرد فارس در آتش سوخت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

‌فرایند سرمایه‌گذاری در فارس تسهیل شود

از توقیف سیترون 17 میلیاردی قاچاق تا کشف احشام قاچاق

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واکنش صحرایی به گزارش مهر/ 10 امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان

آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد

رهاورد 16 جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد

امکان کاهش 20 درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی

تدابیر شهرداری شیراز در احداث بند‌های کنترل سیلاب مسیل سعدی/ اقدام به موقع گروه‌های جهادی

اهل‌شاخه: فرزندان خوزستان را مقابل سپاهان تنها نگذارید

تجلیل از خیران همراه کمیته امداد در فارس

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

امسال 17 سالن سینما در شیراز بهره‌برداری می‌شود

ریزش سقف واحد مسکونی در آباده و حضور امدادگران

خطوط شبانه اتوبوس‌رانی شیراز همچنان برقرار است

زنده‌گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

بارندگی‌ها برای فارس خطر و خسارتی نداشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

فارس با ظرفیت‌های متعدد به اکسپو 2024 ایران می‌رود

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

رقابت داوطلبان آزمون سراسری در سروستان

رهاورد 16 جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد/کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین