پیام فارس

آخرين مطالب

یک جامعه شناس در ویبینار "علل اجتماعی سلامت و بیماری" مطرح کرد:

تاثیر علل اجتماعی بر ایجاد پاندمی کووید-19 علمي

تاثیر علل اجتماعی بر ایجاد پاندمی کووید-19
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس پرفسور ویلیام کاکرهام، جامعه شناس و استاد بازنشسته دانشگاه آلابامای بیرمینگهام، تاکید دارد که علل اجتماعی، تاثیری انکارناپذیر بر روند بروز و شیوع بیماری‌ها داشته و بنابراین در پاندمی کووید-19 هم نقش آفرینی کرده است.

پرفسور ویلیام کاکرهام، در وبینار "علل اجتماعی سلامت و بیماری" که به همت و با مشارکت گروه مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی و گروه علوم رفتاری جهاد دانشگاهی فارس برگزار شد، به بیان علل اجتماعی بیماری‌­ها پرداخت که چگونه عوامل اجتماعی نقشی بنیادی در تعیین سلامت و بیماری دنیای امروز بازی می‌کند.
به گزارش ایسنا به نقل از جهاددانشگاهی فارس، کاکرهام، عوامل مختلفی چون طبقه اجتماعی، شرایط زندگی، نژاد و جنسیت را می‌توان به‌عنوان علل بنیادی سلامت و بیماری عنوان و اضافه کرد که در مرحله‌ای از انتقال اپیدمیولوژیک که سبک زندگی مهم‌ترین تعیین‌کننده بیماری و مرگ‌ومیر است، باید علل شکل‌گیری سبک‌های زندگی مختلف را بررسی کرد. بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری­های قلبی و آرتروز برای نمونه، بیشتر در افراد متعلق به طبقه اجتماعی پایین‌تر وجود دارد که تحت تأثیر سبک زندگی این طبقه اجتماعی است.
وی همچنین به طور ویژه به موضوع کووید 19 و چگونگی تاثیرپذیری آن از عوامل اجتماعی پرداخت و گفت: کووید 19 هم علل اجتماعی دارد. در مورد سارس هم همین موضوع صادق بود و از حیوان به انسان منتقل شد و یک همه‌گیری ایجاد کرد. ویروس کووید 19 در یک بازار فروش حیوان در چین دیده شد و این انسان‌ها بودند که برای تغذیه و خرید و فروش غذا به آنجا مراجعه کردند.
این استاد دانشگاه گفت: ویروس کووید 19 از یک خفاش منتقل شد. اما چرا بیماری از پنگوئن‌ها انتقال داده نشده است؟ چراکه شواهد ژنتیکی حاکی از شباهت ژنتیکی خفاش، پنگوئن و انسان است. اینجا جایی است که علل اجتماعی خود را نشان می‌دهد. پنگوئن‌ها در فرهنگ چینی، یک غذای بسیار گران است و خرید آن برای اقشار پایین ممکن نیست.
این جامعه شناس ادامه داد: ترجیح غذایی چینی‌ها، غذای تازه است و جایی که می‌توان غذا تازه به دست آورد همین بازار حیوانات بود. جایی که تمیز نیست و پر از خون و آشغال‌های مربوط به این حیوانات است. این ترجیحات، چه غذای تازه و چه خوردن حیوانات همه در فرهنگ ریشه دارد.
نویسنده کتاب علل اجتماعی سلامت و بیماری، گفت: انتقال ویروس نیاز به ارتباط دارد. ابتدا از حیوان به انسان یعنی جایی که افراد برای تأمین غذای خود مراجعه کردند و پس از آن انسان مبتلا با سایر انسان‌ها که ابتدا در چین و پس از آن با رفت‌وآمد از چین و به چین موجب شیوع شد.
کاکرهام اضافه کرد: همین‌طور در زمان شیوع بیماری از فاصله اجتماعی به‌عنوان اصلی‌ترین روش جلوگیری صحبت شد که اشاره به فاصله افراد از یکدیگر و روابط آنها داشت. همه اینها این موضوع را نشان می‌دهد که کووید 19 هم یک بیماری است که علل اجتماعی دارد.
این محقق جامعه شناسی گفت: افراد در طبقات اجتماعی بالاتر کمتر به کووید مبتلا می‌شوند. چراکه آنها بیشتر می‌توانند فاصله خود از دیگران را حفظ کنند. آنها اطلاعات بیشتری در مورد بیماری و انتقال آن دارند. دسترسی بیشتری به پزشک و درمان دارند و همین طور از تغذیه بهتری برخوردارند. ولی برای افراد در طبقه پایین چنین نیست. برای مثال آنها ممکن است شغلی مثل کارکردن در فروشگاه یا پیک موتوری داشته باشند که مجبور به ارتباط با افراد زیادی باشند. برای این افراد حفظ فاصله و حتی در برخی از مواقع ماشک زدن دشوار است.
وی خاطرنشان کرد: مثال دیگر برای نشان‌دادن اهمیت علل اجتماعی، سیگارکشیدن است. سیگارکشیدن یک عادت نامطلوب است که می‌تواند تا 10 سال از متوسط عمر افراد بکاهد. سیگارکشیدن موجب بیماری­ هایی چون ناراحتی قلبی و سرطان می‌شود. اخیراً شیوع آن در بین نوجوانان هم افزایش‌یافته است. اما باید دانست که آنها سیگارکشیدن را یاد می‌گیرند. آنها در مورد چگونگی سیگارکشیدن و نحوه لذت بردن از آن صحبت می‌کنند. اگرچه افراد ممکن است بعداً به‌تنهایی سیگار بکشند ولی شروع آن معمولاً به‌صورت گروهی و همراه با دوستان است.
کاکرهام اضافه کرد: افراد طبقه بالا با دسترسی بهتر به غذا، شرایط زندگی و درمان می‌توانند از مرگ زودرس پیشگیری کنند. برای مثال در آمریکا سیگارکشیدن در طبقه کارگر شیوع دارد و افراد طبقه بالا و طبقه متوسط روبه‌بالا کمتر سیگار می‌کشند. اکنون بار بیماری‌های قلبی در طبقه اجتماعی پایین بیشتر است. می‌توان از میل و علاقه به سیگارکشیدن هم صحبت کرد ولی آن علت نیست.
این جامعه شناس و نویسنده کتاب علل اجتماعی سلامت و بیماری خاطرنشان کرد: بنابراین علل اجتماعی بیماری‌ها را باید در طبقه اجتماعی، شرایط زندگی، نژاد و قومیت و جنسیت جستجو کرد. جنسیت عامل مهمی است. تفاوت‌های امید زندگی بین زنان و مردان در آمریکا حاکی از اهمیت جنسیت است. همه این عوامل با هم جمع می‌شوند تا نشان دهند افراد چقدر شانس زندگی خواهند داشت و در طول زندگی چقدر سالم یا ناسالم خواهند بود.
به گزارش ایسنا، پرفسور ویلیام کاکرهام از صاحب نظران معاصر در زمینه جامعه شناسی پزشکی است. وی استاد جامعه شناسی، پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه آلاباما در بیرمنگهام بوده و متخصص مطالعه جنبه های بین المللی سلامت است. به طور کلی حوزه های علاقمندی و تمرکز تحقیقات وی عمدتا در زمینه های عمومی جامعه شناسی پزشکی، سالمندی، جامعه شناسی بیماری های ذهنی وهمچنین مطالعات فراملی و چند ملیتی سلامت و سبک زندگی سلامت است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/188229/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب: تذکر رهبری در جهت ترمیم طرح است نه تعطیلی آن

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

خبرگزاری فارس شاکی شد؛ تذکر رهبری به طرح حجاب فقط برای ترمیم بود نه تعطیلی آن

عضو مرد رودانی مرگ مغزی شده زندگی بخشید

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی

خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد

فارس: محرومیت تعلیقی حسینی اجرا شود

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس

گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در شیراز

با بهره‌برداری از باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز فراهم می‌شود

بهمن هاشمی تهیه‌کننده تئاتر شد

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی سعدی نیاز دارد

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در یک شهرک صنعتی

درخشش رادیو خاوران در هفتمین جشنواره مردمی مدرسه عشق

نایب رییس فدراسیون جهانی از امکانات هندبال شیراز بازدید می‌کند

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در شهرک صنعتی شیراز

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

(ویدیو) پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

شرایط ضامن وام بانوان بانک مهر ایران

قطع گاز در برخی نقاط آباده

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

ماجرای هولناک تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

8 اردیبهشت؛ روز پرگل؛ معطر و تماشایی میمند

روز میمند در اردیبهشت دیدنی است! رویدادی ملی که نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت‌هاست