پیام فارس

آخرين مطالب

خط‌آهن بستان‌آباد - تبریز در گام آخر اقتصادي

خط‌آهن بستان‌آباد - تبریز در گام آخر
  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش ایرنا، طرح ملی 2 خطه کردن راه آهن میانه - تبریز به منظور کاهش پنج ساعتی زمان و 114 کیلومتری مسافت سفر ریلی به تهران از مرکز آذربایجان شرقی، در سال 1379 آغاز شد، اما تخصیص قطره چکانی اعتبار همراه با آنچه که مدیران استان در سال های گذشته از آن با عنوان «کم کاری پیمانکاران» یاد کرده اند، موجب شد که اتمام این طرح بیش از حد انتظار طولانی شود.
نکته قابل توجه در ارتباط با تاخیر در اجرای این طرح آن است که در سال های ترمالی دولت های قبلی، اعتبار کافی برای تکمیل آن اختصاص نیافت، اما دولت تدبیر و امید به رغم تنگناهای مالی ناشی از تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا و همپیمانانش، اتمام این طرح ریلی راهبردی برای منطقه شمال غرب و کشور را در اولویت قرار داد.
با این نگاه بود که قطعه نخست این طرح در حدفاصل میانه - بستان آباد تابستان پارسال با حضور رییس جمهوری و پس از صرف 2 هزار میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری رسید و نخستین سفر خود را به مقصد مشهد مقدس و با جابجایی زائران حرم مطهر مزین کرد.
طرح راه آهن میانه - تبریز حدود 203 کیلومتر است که 132 کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان آباد و 70 کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان آباد تا تبریز است و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری 120 کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت تعیین شده است.
با بهره برداری از طرح 2 خطه کردن راه آهن میانه - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و ترکیه از طریق مرز رازی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.
با بهره برداری از طرح 2 خطه کردن راه آهن میانه - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و ترکیه از طریق مرز رازی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.
اکنون قطعه دوم این طرح به طول 42 کیلومتر در حدفاصل شهر بستان آباد تا ایستگاه خاوران در مراحل پایانی است و بهره برداری از آن می تواند آرزوی 60 ساله سفر کوتاه و راحت به تهران از تبریز را محقق کند؛ البته ایستگاه خاوران نیز برای وصل به ایستگاه مرکزی راه آهن در تبریز اجرای طرحی 30 کیلومتری را می طلبد که بیشتر از منظر حمل و نقل بار در سیستم ریلی و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن اهمیت دارد.
به عبارت دیگر رسیدن قطار به ایستگاه خاوران در دامنه های شمالی رشته کوه های سر به فلک کشیده «سهند» در جنوب تبریز می تواند زمینه ساز کاربردی شدن طرح 2 خطه کردن راه آهن میانه - تبریز باشد و نماینده عالی دولت در آذربایجان شرقی به جد پیگیر آن است و برای نشان دادن شدت جدیت خود به پیمانکاران قطعه بستان آباد - خاوران ضرب الاجل تعیین کرده است.

پیام فارس

با این رویکرد بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بازدید اخیر خود از انتهای خط آهن میانه - بستان آباد، با ابراز امیدواری نسبت به رسیدن زودهنگام این قطار به ایستگاه خاوران، گفت: باید هر چه بیشتر تلاش شود تا قطار تبریز به میانه به صورت کامل تکمیل شود.
محمدباقر نوبخت افزود: راه‌آهن میانه-تبریز یکی از طرح‌های بسیار مهم زیربنایی کشور است که با پیگیری‌های صورت گرفته، توانستیم مسیر میانه تا بستان‌آباد را سال گذشته با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری برسانیم.
وی با اشاره به مزایای این پروژه از جمله کاهش بیش از 100 کیلومتری مسیر ریلی تهران تا تبریز و بهبود مشخصات فنی این مسیر، گفت: بخش دوم این طرح از ایستگاه بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران تبریز به طول 42 کیلومتر تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود.
نوبخت خاطرنشان کرد: تاکنون از مجموع اعتبار مصوب برای این پروژه، 100 میلیارد تومان اعتبار نقدی برای احداث ابنیه و تجهیزات ایستگاه خاوران پرداخت شده و مابقی اعتبار نیز تا پایان سال جاری پرداخت خواهد شد.

پیام فارس

وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز دوم دی ماه امسال در سفر به آذربایجان شرقی اعلام کرد: اتمام باقیمانده مسیر خط آهن تبریز - میانه در حدفاصل خاوران تا تبریز 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
محمد اسلامی در بازدید از پل باسمنج خط آهن میانه - تبریز با اشاره به افتتاح قطعه اول طرح دو خطه کردن راه آهن میانه - تبریز به طول 132 کیلومتر در سفر سال قبل رییس جمهوری به استان افزود: باقی مانده مسیر در 2 بخش اجرا می شود که یک بخش آن به طول 42 کیلومتر تا ایستگاه خاوران و بخش دیگر نیز از ایستگاه خاوران تا ایستگاه راه آهن تبریز به طول حدود 30 کیلومتر است که با بهره برداری از کل مسیر، این خط ریلی به مسیر اروپا و قفقاز متصل می شود.
اسلامی یادآوری کرد: بخشی از این مسیر روی زمین و 20 کیلومتر آن نیز در زیر زمین اجرا می شود؛ پل باسمنج نیز بزرگ ترین پل واقع در این مسیر است که طول آن یکهزار متر و دارای 20 دهنه 50 متری می باشد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد با بهره برداری کامل از این مسیر، یک قطعه دیگر ریلی در کشور و منطقه به وجود آید ضمن اینکه خط آهن میانه – تبریز، خط آهن اروپایی ماست و از اهمیت ویژه ای برای ترانزیت کالا برخوردار بوده و با توجه به اینکه خط ریلی قفقاز نیز باز شده است، عبور دو خط ریلی از تبریز برای ما حیاتی است.

پیام فارس

ا ختصاص 650 میلیارد تومان بودجه برای اتمام قطعه بستان آباد - تبریز
در همین حال معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: تلاش می کنیم پروژه احداث خط آهن بستان آباد به تبریز در شهرک خاوران تا قبل از پایان دولت بهره برداری شود.
جواد رحمتی نهم بهمن ماه امسال در حاشیه بازدید از پروژه احداث خط‌آهن بستان آباد به تبریز و ایستگاه راه‌آهن خاوران، اظهار داشت: برای این پروژه در سال جاری 480 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود اما تاکنون بیش از 650 میلیارد برای آن تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: سعی می کنیم که زیرسازی این پروژه حداکثر تا 2 ماه آینده تمام شود و روسازی و ایستگاه این خط آهن در خاوران نیز تا پایان اردیبهشت آینده به اتمام می رسد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: برای ایستگاه فعلی تبریز هنوز تصمیمی گرفته نشده است، اما اصرار ما این است که این خط آهن زیرسطحی باشد، زیرا اجرای روسطحی این پروژه جلوی توسعه استان را می‌گرفت و به همین دلیل ما با اجرای روسطحی مخالفت کردیم.
وی افزود: سعی می کنیم ایستگاه بین خاوران و ترمینال تبریز هم برای قطار تبریز - میانه و هم برای حمل و نقل درون شهری استفاده شود که این فاصله به عنوان ابتدای خط 3 و انتهای خط 2 مترو به صورت رینگ وصل و توسط اتوبوس ریلی پوشش داده می شود.
برچسب‌ها بستان آباد آذربایجان شرقی تبریز شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران میانه

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/189294/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها