پیام فارس

آخرين مطالب

تعدیل قیمت در بازار مسکن اقتصادي

تعدیل قیمت در بازار مسکن
  بزرگنمايي:

پیام فارس - مالکی که قیمت مسکن خود در منطقه پاسداران را 13.5 میلیارد تومان برای فروش تعیین کرده بود در پای معامله آن را به قیمت 10.5 میلیارد تومان فروخت. مشاوران املاک می‌گویند فروشندگانی که قصد فروش ملک خود تا قبل از عید را دارند قیمت‌های فروش را پایین آورده‌اند.
مشاوران املاک می‌گویند، این روزها بیشتر خریداران واقعی در بازار خرید و فروش مسکن حضور دارند و در این شرایط هم مالکانی که واقعاً قصد فروش ملک دارند با خریدار کنار می‌آیند و پای معامله تخفیف خوبی برای فروش درنظر می‌گیرند.
در بنگاهی در منطقه پاسداران، صاحبخانه‌ای که قیمت فروش ملک خود را 13.5 میلیارد تومان به بنگاه اعلام کرده بود در نهایت آن را به قیمت 10.5 میلیارد تومان فروخت. صاحب بنگاه با اشاره به خرید و فروش‌های مسکن در روزهای پایانی سال گفت: با توجه به اینکه در این موقع سال خریداران و فروشندگان واقعی هستند یعنی قصدشان واقعاً خرید یا فروش تا قبل از سال جدید است، به همین دلیل برای جوش خوردن معامله معمولاً قیمت نهایی با قیمت اولیه متفاوت است و با موافقت فروشنده، ملک با قیمت پایین‌تری فروخته می‌شود.
در ماه‌های پایانی سال، برخلاف ماه‌های آغازین، معمولاً خرید و فروش مسکن رونق بیشتری دارد و خریداران مصرفی و فروشندگان پول‌لازم در این ایام حضور پررنگی در بازار مسکن دارند اما در سال‌های اخیر با توجه به خیز قیمت ملک، رونق معاملات پایانی سال تحت‌الشعاع افزایش قیمت‌ها قرار گرفته و معاملات به پررونقی معمول در روزهای پایانی سال نیست.
آمار رسمی
اما آمار رسمی از بازار مسکن در بهمن ماه، با آمار غیررسمی متفاوت است. بر‌اساس اطلاعاتی که بانک مرکزی از بازار مسکن منتشر کرده در بهمن‌ماه قیمت مسکن در شهر تهران روند افزایشی را نشان می‌دهد. این گزارش افزایش قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران در ماه بهمن را 3.6 درصد بیشتر از دی‌ماه اعلام کرده است. بر این اساس در بهمن امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 28 میلیون و 389 هزار تومان بود درحالی‌که ماه گذشته (دی 99) این شاخص متری 27 میلیون و 386 هزار تومان بود. از سوی دیگر، در بهمن سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 14 میلیون و 397 هزار تومان بود که در بهمن امسال رشد 97.2 درصدی در قیمت مسکن را شاهد بوده‌ایم.
مشاهدات متفاوت
اما مصطفی‌ قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک به «ایران» از آمار و مشاهدات متفاوت خود نسبت به آمار رسمی می‌گوید. او گفت: در بنگاه‌های ملکی، خرید و فروش مسکن با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت‌های اعلام شده انجام می‌گیرد و حتی آمار ما کاهش قیمت مسکن را تأیید می‌کند.
البته هم بر اساس آمار بانک مرکزی و هم بر‌اساس آمار غیر‌رسمی، کاهش قیمت مسکن در پاییز و بعد از آنکه در مهرماه رشد 10 درصدی قیمت به ثبت رسید، شروع شد. در آبان‌ماه رشد 10 درصدی به 1.8 درصد رسید و کندشدن روند تورمی در بازار مسکن رقم خورد. در آذرماه حتی رشد قیمت مسکن منفی یک درصد و رشد قیمتی کاملاً متوقف شد. در آن زمان فعالان بازار مسکن، تحولات سیاسی در امریکا و انتظارات مثبت در حوزه اقتصاد بعد از احتمال بازگشت امریکا به برجام و کاهش یا لغو تحریم‌ها را مهم‌ترین مؤلفه‌های اثرگذار بر کاهش قیمت مسکن عنوان می‌کردند. با این حال، روند کاهش قیمت مسکن در ابتدای زمستان متوقف شد و در دی ماه، تورم ماهانه مسکن رشد 1.4 درصدی رابه ثبت رساند. اکنون هم گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن در بهمن نشان می‌دهد روند افزایشی قیمت مسکن نه تنها ادامه دارد بلکه این روند نسبت به دی‌ماه رشد بیشتری هم داشته و تورم ماهانه مسکن در بهمن به 3.6 درصد رسید. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها از ادامه کاهش قیمت مسکن خبر می‌داد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تأکید می‌کند که روند قیمتی معاملات مصرفی مسکن در بازار کاهشی است و آمار رسمی احتمالاً تحت تأثیر افزایش قیمت در برخی مناطق روند افزایشی قیمت را در مجموع نشان می‌دهد.
بر‌اساس اطلاعات منتشر شده بازار مسکن در بهمن ماه از سوی بانک مرکزی، گران‌ترین منطقه تهران مانند ماه‌های گذشته به منطقه 1 با متوسط قیمت متری 59 میلیون و 891 هزار تومان اختصاص داشت و در رتبه‌های بعدی، منطقه 3 با متوسط متری 52 میلیون و منطقه 2 با میانگین هر متر 46 میلیون تومان قرار دارند. ارزان‌ترین مناطق پایتخت نیز منطقه 18 با متوسط متری 12 میلیون و در رتبه بعدی، منطقه 20 با متوسط متری 12 میلیون و 750 هزار تومان و منطقه 19 با متوسط 13 میلیون و 321 هزار تومان قرار دارند.
همزمان با افزایش قیمت، تعداد معاملات هم که در فصل بهار، تابستان و پاییز کاهشی شده بود در بهمن ماه با شیب متوسطی افزایشی شده و تعداد معاملات نسبت به آذرماه که کمترین تعداد معاملات امسال را داشت، 50 درصد رشد داشته است. بر‌اساس گزارش بانک مرکزی، در بهمن امسال 3917 معامله مسکن در شهر تهران انجام شد که نسبت به دی‌ماه امسال که 3515 معامله به ثبت رسیده بود، رشد 11.4 درصدی و نسبت به ماه مشابه سال گذشته (بهمن 98) که 13 هزار و 264 معامله مسکن انجام شده بود، کاهش 70.5 درصدی داشته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک در مورد تعداد معاملات انجام شده نظر یکسانی با آمار رسمی ارائه شده دارد. خسروی نیز از کاهش معاملات خبر داد و گفت: برخلاف عرف معاملات در پایان سال، امسال تعداد خریدوفروش‌ها افزایش چندانی ندارد و بازار مسکن همچنان بخاطر جهش قیمتی و توان کم مالی خریداران، بازاری کم‌رونق تلقی می‌شود.
پیش‌بینی بازار سال آینده
در بازار مسکن بیشتر مشاوران املاک معتقدند قیمت مسکن با توجه به جهشی که امسال داشته، سال آینده دیگر افزایش نخواهد داشت. آنها می‌گویند مسکن به اصطلاح «به قیمت» رسیده و بازار کشش افزایش دوباره قیمت را ندارد. یکی از مشاوران املاک در شرق تهران گفت: فروشندگان یا خریدارانی که الان قصد انجام معامله دارند، زمان مناسبی است. آنها نباید نگران افزایش یا کاهش قیمت مسکن در سال آینده باشند. اگر الان معامله انجام گیرد هیچ‌کدام از طرفین معامله نه خریدار و نه فروشنده متضرر نمی‌شوند چون به نظر می‌رسد بازار مسکن وارد فاز ثبات قیمت شده که این ثبات معمولاً ثباتی طولانی است. او همچنین گفت: کسانی که می‌خواهند واحد خود را «تبدیل به احسن» کنند هم شرایط کاملاً مناسب است چون بازار تلاطم قیمتی را پشت سر گذاشته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در مورد پیش‌بینی قیمت مسکن در سال آینده گفت: تجربه سال‌های اخیر به ما می‌گوید در سال 1400 نباید منتظر افزایش دوباره قیمت مسکن باشیم و پیش‌بینی ما ثبات قیمت است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/189917/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟

در توزیع مصوبات سفر‌های هیات دولت به فارس عدالت رعایت شده است

قدردانی صداوسیمای فارس از فرمانده سپاه فجر فارس

‌ایده‌ها و برنامه‌های مبتکرانه برای تحقق شعار سال فراخوان می‌شوند

اعزام 11 تیم امدادی و عملیاتی هلال احمر فارس به مناطق سیل زده

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رژه اقتدار نیروهای مسلح شیراز در روز ارتش + تصاویر

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

شناسایی 918 بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس

عملیات وعده صادق منجر به افزایش اعتماد به نفس مظلومان جهان شد

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اوقات شرعی پنجشنبه، سی ام فروردین

استهبان، رتبه نخست فارس در عملکرد اجرایی نهضت ملی مسکن را کسب کرد

انتقال آب از خلیج فارس پیگیری می‌شود

پایش صلاحیت حرفه‌ای 270 نیروی پیمانکاری منطقه غرب فارس

نیروهای ارتش از خالص‌ترین افراد انقلاب هستند

فوت شهروند کازرونی بر اثر سقوط در جوی آب

506 زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند

‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود

‌سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید فردا رونمایی می‌شود

کشف یک دستگاه موتور سیکلت خارجی غیرمجاز

سرپرست جدید راه و شهرسازی فارس منصوب شد

‌آزادی 140 زندانی و صلح و سازش در 366 پرونده محکوم به حبس در پویش نذر رهایی

نگاهی به حال و هوای بارانی اماکن تاریخی لارستان پس از یک روز بارندگی + تصاویر

بارش‌های بالای 200 میلیمتر سبب سیلاب‌ در هرمزگان و سیستان وبلوچستان شد

دعوت به اردوی تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان

اضافه شدن 27 میلیمتر بارش به میانگین استان در سامانه بارشی اخیر در سال آبی جاری

اضافه شدن 27 میلیمتر بارش به میانگین فارس در سال آبی جاری

اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار 35 میلیارد تومانی در اقلید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

عملیات وعده صادق سیلی محکمی به رژیم صهیونیست بود

سعدی‌پژوهان در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند

آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس

ابراز رضایت رئیس هیئت مدیره استقلال از واگذاری به هلدینگ خلیج فارس

امکان پرواز به کشور‌های حاشیه خلیج فارس تا اطلاع ثانوی وجود ندارد

همایش دوچرخه سواری در شهر خور

روایتی از دشمنی محمدبن عبدالوهاب با پیامبر(ص) / چرا بن‌باز بزرگترین مفتی سلفی‌ها، هیچگاه به مدینه نرفت؟

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

عملیات «وعده صادق» ناتوانی رژیم صهیونیستی در برابر جمهوری اسلامی را نشان داد

محدودیت پروازی به برخی از فرودگاه های کشورهای حوزه خلیج فارس

بارش‌های بالای 200 میلی‌متر سبب سیلاب‌ در 2 استان شد

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس از مجری برنامه «سحرخیزان» تجلیل کرد

رژه روز ارتش - شیراز

اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر

عکس | وضعیت سخت و دردناک بیش از 12000 اسیر فلسطینی در «قبرستان زنده‌ها»

استهبان رتبه نخست را در اجرای نهضت ملی مسکن در فارس کسب کرد