پیام فارس

آخرين مطالب

مدیرکل منابع طبیعی فارس خبر داد؛

کاداستر 9 میلیون هکتار از منابع طبیعی فارس فرهنگي

کاداستر 9 میلیون هکتار از منابع طبیعی فارس
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس از کاداستر 9 میلیون هکتار از اراضی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر ، عبدالحسن صمد نژاد ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با گرامیداشت روز درختکاری و در آستانه هفته منابع طبیعی گفت: استان فارس با 10.2 میلیون هکتار عرصه منابع و شرایط اقلیمی متنوع و رویشگاه‌های متنوع می‌طلبد با کمک همه از این میراث گرانبها و ملی درخور حفاظت و مراقبت و برای آیندگان حفظ کنیم و در جهت توسعه فضای سبز کوشا باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه منابع طبیعی و آبخیزداری فارس چالش‌هایی دارد، به بیان این مشکلات پرداخت و اظهار کرد: فرسایش خاک در اثر از بین رفتن پوشش گیاهی و تغییر رژیم بارش و بهره برداری‌های نابجا امروز یکی از مهمترین چالش‌های منابع کشور و به تبع آن استان فارس است.
به گفته صمدنژاد ، میانگین بالای فرسایش خاک در کشور بسیار نگران کننده است.
وی چالش دیگر را آتش سوزی‌هایی دانست که در اوایل بهار و تابستان و اواخر پاییز با آن رو به رو هستیم؛ قطع درختان در حوزه زاگرس، چرای بیش از حد و فاقد یک نظم خاص یکی از معضلات منابع طبیعی است و تخریب تصرف اراضی توسط سودجویان و دست اندازی به انفال از دیگر چالش‌های این بخش است.
صمد نژاد سیلاب و سیل خبری را چالش دیگری عنوان کرد که در فارس دیده می‌شود و ادامه داد: برای حفاظت از منابع طبیعی باید اولویت بالا بردن مشارکت مردمی و ایجاد حساسیت مردم در نظارت، حمایت و احیا باشد.
فعالیت 40 تشکل دوستدار طبیعت در فارس
وی با این حال اعلام کرد: خوشبختانه تشکل‌های دوستدار طبیعت و منابع طبیعی در حال افزایش هستند و 40 تشکل در این حوزه در فارس فعالیت می‌کنند.
مدیرکل منابع طبیعی فارس افزود: به منظور ساماندهی این تشکل‌ها و مشارکت، طرح هنگ امداد طبیعت به مناسبت هفته منابع طبیعی راه اندازی می‌شود که در قالب طرح یک ظرفیت حداقل 5 هزار نفری در فارس به عنوان این هنگ یار و مددکار منابع طبیعی فارس خواهند شد.
وی اضافه کرد: به منظور هم افزایی همه متولیان حوزه اجتماعی با بسیج سازندگی هم تفاهم نامه‌ای داشتیم که از توان بسیجیان هم در این زمینه استفاده کنیم.
صمدنژاد با بیان اینکه پراکنش عرصه و نوع چالش‌های مناطق و مباحث مختلفی در نظر گرفته شده که به طور مستمر یک هنگ کارا و مؤثر و الگو برای کشور مفید و سودمند در پیش داشته باشیم.
وی با تصریح اینکه هنر مدیریت منابع طبیعی افزایش مشارکت مردمی در حفظ منابع طبیعی است، افزود: حریق در عرصه‌های منابع طبیعی در تابستانی که گذشت در فارس زیاد بود لذا طرح مقابله با حریق تدوین شد که در این طرح در سه فاز قبل از بحران، حین و بعد از بحران همه تدابیر اندیشیده شده است و به صورت ماهانه برنامه جلو برده می‌شود.
وی تصریح کرد: به واسطه این طرح این آمادگی را داریم که پیشگیری کنیم و اگر اتفاقی افتاد آمادگی مقابله داشته باشیم. وی با این حال، عنوان کرد: با توجه به اینکه نیروی انسانی متناسب با عرضه در اختیار نداریم و محدودیت‌های مالی هم داریم نگرش به فناوری‌های نوین مورد نظر قرار دادیم و شیوه نامه واحد مدیریت فناوری را تدوین کردیم که در هفته منابع طبیعی افتتاح می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی فارس با بیان اینکه با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای عرصه‌های منابع طبیعی پایش می‌شود افزود: مقابله با حریق و نقشه راه و عرصه‌های دچار حریق و عرصه‌های مستعد حریق و… از طریق واحد فوق مورد بررسی و پایش و استفاده قرار خواهد گرفت.
به گفته صمد نژاد، در چالش درختان جنگلی طرح مقابله را تدوین کردیم و از توان شوراهای تأمین شهرستان‌ها استفاده و از حمایت دستگاه قضائی استفاده کردیم تا بتوانیم بر این ‌چالش هم غلبه کنیم.
وی با توجه به اینکه سطح مراتع فارس وسیع است و بهره برداران زیادی دارد، اعلام کرد: طرح کاداستر اراضی ملی حائز اهمیت است بنابر این از آنجا که تا پایان سال 98، فقط 3 میلیون و 800 هزار هکتار اراضی کاداستر شده بود، امسال این ‌میزان به 9 میلیون هکتار رسید و مابقی را سعی می‌کنیم در شش ماهه اول سال 1400 انجام دهیم.
فعالیت غیر قانونی کوره‌های تولید ذغال
مدیرکل منابع طبیعی فارس در زمینه تولید ذغال از درختان منابع طبیعی اعلام کرد: کوره‌های تولید ذغال، سنتی است بنابر این آمار دقیقی از شمار این کوره‌ها وجود ندارد اما متأسفانه در شهرستان‌های جهرم، کازرون، ممسنی ، رستم، کوه چنار و سپیدان این کوره‌ها فعالیت دارند.
وی با این حال اعلام کرد: در 9 ماه امسال، 180 تن هیزم کشف شد و 18 تن ذغال و 5 هزار کیلو شیرین بیان و محصولات فرعی از کشفیات منابع طبیعی است.
به گفته صمدنژاد ، برداشت چوب در جنگل تابع مقرراتی است که اگر بخواهیم چوب‌های خشک را برداشت کنیم در قالب و نظارت انجام می‌گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی فارس در پاسخ به خبرنگار مهر پیرامون تصرفات اراضی در برخی نقاط فارس از جمله روستای قلات هم اظهار کرد: در محدوده شهرها و حریم آن متولی اراضی مسکن و شهرسازی است متأسفانه هرجایی که عرصه خارج از منطقه مسکونی است گفته می‌شود چرا منابع طبیعی برخورد نمی‌کند.
وی با این حال افزود: تمامی لایه‌های اطلاعاتی کلان شهر شیراز را با استفاده از نرم افزار 《جی آی اس》 روی هم انداختیم و نقاط را مشخص کردیم که متولی کدام یک از دستگاه‌ها باشد بنابراین تمام نقاطی که در عرصه‌های ملی بوده است با عکس‌های ماهواره‌ای مشخص شده جهت برخورد به دستگاه قضائی ارائه شده است و در شیراز روی نظم در حال انجام کار هستیم و با حضور نیروهای ما، راه و شهرسازی، دادگستری و جهاد کشاورزی به صورت جدی در حال پی‌گیری است.
مدیرکل منابع طبیعی فارس همچنین از تشکیل 420 پرونده در این خصوص خبر داد و گفت: 902 هکتار از اراضی منابع طبیعی فارس رفع تصرف شده است.
وی پیرامون بخش آبخیزداری هم اعلام کرد: پروژه بزرگی که امسال افتتاح شد طرح کنترل سیلاب در دروازه قرآن با نام شهید سردار سلیمانی بود.
وی افزود: طرحی تهیه شد با اعتباری بالغ بر 17 میلیارد تومان که شامل 7 بند است که اگر این سازه‌ها احداث نشده بود چه بسا سیلابی مانند سال 98 در پاییز امسال شاهد بودیم.
صمد نژاد ادامه داد: در سراسر استان 46 پروژه آبخیزداری در سال جاری احداث کردیم که شامل 186 هزار هکتار حوزه آبخیزی است که کل اعتبارات این پروژه‌ها 87 میلیارد تومان بود.
مدیرکل منابع طبیعی فارس پیرامون تولید نهال هم از تولید 500 هزار اصله نهال جنگلی خبر داد و گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری یک صد هزار اصله نهال بین مردم توزیع می‌شود.
صمد نژاد همچنین اعلام کرد: طی 11 ماه گذشته 225 هکتار نهال‌کاری داشتیم و از 400 هکتار عرضه‌های نهال کاری شده مراقبت و آبیاری شده است.
وی از 531 هکتار طرح زراعت چوب تا پایان بهمن ماه خبر داد و افزود: بر 9 هزار و 500 هکتار از طرح ماده 3 هم نظارت شده است.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی فارس، 10 هزار و 472 هکتار ذخیره گاه جنگلی فارس شناسایی و آگهی شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/190438/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز

غرق شدن یک کودک بر اثر آبگرفتگی

برگزاری دومین دوره رقابت‌های طناب‌زنی نابینایان به مناسبت روز شیراز

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران؛ با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خبرگزاری مهر در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم برگزیده بیشترین مشارکت شد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش‌بینی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق مستعد

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران /با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم /در بالاترین حد یک حادثه امنیتی بود نه حمله

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

نمایش 4 اثر در ششمین پاتوق فیلم کوتاه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران