پیام فارس

آخرين مطالب

گفتگوی شهر با دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)

پیشگیری از ارزبری مهم‌ترین هدف ساخت قطار ملی است شهرداری تهران

پیشگیری از ارزبری مهم‌ترین هدف ساخت قطار ملی است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شهر: به گفته دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) برای جلوگیری از ارزبری و توسعه صنعت قطارسازی باید به سمت تولید انبوه قطارهای ملی گام برداشت.

کیارش محرمی، دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفت‌وگو با شهر ، ضمن اشاره به امضای تفاهم نامه‌ سه جانبه «ساخت یک رام قطار ملی» میان شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی در تیر 1398، بیان کرد: باتوجه به اینکه شرکت مترو در زمینه قطارهای مترو به عنوان متولی بشمار می‌رود و در اتحادیه شرکت‌های قطارشهری کشور به عنوان پیشرو عمل می‌کند، مسئولیت اصلی ساخت یک رام قطار ملی براساس تشریفات مناقصه به شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) محول شد. کارفرمای این پروژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازنده شهرداری تهران و مجری و متولی اصلی پروژه شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) است.
او با بیان اینکه نخستین بار است که چنین پروژه‌ای در سطح کشور تعریف، طراحی و اجرا شده است، افزود: البته ناگفته نماند که در طول ادوار گذشته دوبار برای ساخت قطار ملی خیزش شد اما هیچ زمان به نتیجه مثبتی نرسید. در پروژه فعلی هدف این بود که عمق داخلی سازی به بیش از 75 درصد برسد که درحال حاضر به این مهم رسیده‌ایم.
محرمی با تأکید براینکه قطار مترو پیچیدگی‌های خاص ساخت خود را دارد، گفت: قطار مترو برخلاف قطارهای حومه‌ای، حدود هر یک کیلومتر باید ترمز کند و بایستد که از همین لحاظ، قطار فشار بسیاری را متحمل می‌شود. پیش از ساخت یک رام قطار ملی، قطعات ساده‌ای نظیر درب، ترمز، موتور محرکه و ... کاملاً وارداتی بود. در طول این چند سال بهره برداری از خطوط مترو همیشه از نمونه‌های خارجی و بیشتر چینی استفاده می‌شد. سه نسل از قطارهای چینی در مترو تهران فعالیت می‌کنند.
به گفته دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)؛ تمامی قطعات ساخته شده اعم از بوژی، سیستم ترمز، سیستم رانش و ... توسط شرکت واگن سازی تهران سرهم شده است. البته ساخت کابین قطار و طراحی داخلی واگن‌ها و همچنین ساخت سیستم تهویه داخلی توسط این شرکت انجام شده است.
او درباره سهم شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ساخت یک رام قطار ملی، توضیح داد: تا حد بسیاری از هزینه‌های ساخت یک رام قطار ملی از طریق صندوق حمایت از سرمایه گذاری زیست فناوری و دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تقبل شده است. حدود 60 تا 70 درصد این سهم پرداخت مربوط به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
محرمی درباره بومی سازی قطعات و تجهیزات ناوگان مترو، گفت: ساخت یک رام قطار ملی با اتکا به سازندگان و صعنت گران داخلی، انجام شده است. ناگفته نماند که کارگروهی درون شرکت مترو تهران تحت عنوان «ساخت داخل» ایجاد شده بود که با شناسایی سازندگان داخلی و انتخاب توانمندان این عرصه، بسیاری از اقلام و تجهیزات ثابت و متحرک ناوگان مترو، بومی سازی می‌شود. استفاده از توان داخلی به کاهش ارزبری و بحران ارز کمک می‌کند.
دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ضمن اشاره به رونمایی از قطار ملی حداکثر تا دو هفته دیگر، گفت: درحال حاضر عمق داخلی سازی در یک رام قطار ملی به بیش از 75 درصد رسیده است که باید تلاش کرد که 20-30 درصد سهم باقی مانده از عمق داخلی سازی را هم بدست آورد. این کار نیازمند تلاش و هزینه‌های بیشتر است. در نمونه نخست یک رام قطار، ایمنی و بروز کمترین درصد خطا مهم بود.
او در پاسخ به این پرسش که آیا جهاد دانشگاهی می‌تواند قطعات مورد نیاز را از تولید آزمایشگاهی به تولید انبوه برساند، بیان کرد: بستگی به این دارد که شرکت‌های سازنده دیگر هم همراه جهاد دانشگاهی شوند. جهاد دانشگاهی با دانش خود و صنعگران با صنعت ساخت باید در کنار هم بایستند. البته تولید انبوه نیازمند تأمین منابع مالی است که شهرداری تهران و معاونت فناوری و ریاست جمهوری آن را پیگیری می‌کنند.
محرمی با بیان اینکه می‌بایست برای جلوگیری از ارزبری و توسعه صنعت قطارسازی، به سمت تولید انبوه گام برداشت، گفت: حمل و نقل تنها وابسته به شهرداری نیست و همه دستگاه‌ها باید برای توسعه آن کمک کنند. توانایی تولید انبوه در زمینه بوژی، سیستم رانش و تکمیل و ساخت قطعات مختلف واگن و ... وجود دارد.
دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در پایان درباره قرارداد 105 دستگاه واگن با شرکت واگن سازی تهران، توضیح داد: همزمان با رونمایی از ساخت یک رام قطار ملی، قرداد ساخت 105 دستگاه واگن با شرکت واگن سازی منعقد می‌شود. ساخت قطار ملی یکی از دستاوردهای مهم مدیریت شهری پنجم و شورای اسلامی شهر تهران است که می تواند یادگار خوبی از این دوره برای شهروندان تهرانی باشد. 
خبرنگار: ملیکا هاشمی

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/190492/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر