پیام فارس

آخرين مطالب

پازل تصویب منطقه ویژه اقتصادی لارستان تکمیل‌تر شد اجتماعي

پازل تصویب منطقه ویژه اقتصادی لارستان تکمیل‌تر شد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - گروهی از مدیران و کارشناسن کمیسیون اقتصادی و بازرگانی مجمع تشخیص مصلت نظام و همچنین نمایندگانی از شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور، پنجشنبه با سفر به استان فارس و شهرستان لارستان، آخرین وضعیت زیرساخت‌ها، ظرفیت‌ها و نیز موانع و ابهامات موجود را برای راه‌اندازی سایت منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان مورد بررسی و ارزیابی کارشناسی قرار دادند.
مشاور عالی دبیر مجمع تشخیص مصلت نظام در حاشیه بازدید از منطقه‌ای که قرار است این سایت در آن راه‌اندازی شود، در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: ارزیابی‌ها و بررسی‌ها بیانگر این است که تمام زیرساخت‌های موجود برای ایجاد سایت منطقه ویژه اقتصادی در لارستان وجود دارد.
حسین دادخواه در مورد ارزیابی گروه کارشناسی اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه گفت: بر اساس مشاهدات و بررسی‌های ما، شهرستان لارستان یکی از مناطق پیشرو با قابلیت و توانمندی بالا در کشور برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی است.
وی اضافه کرد: بسیاری از شاخص‌ها و ظرفیت‌های بالقوه برای تعیین تکلیف نهایی و تصویب منطقه ویژه در این شهرستان فراهم شده و به طور قطع تا سال 1400 این موضوع تعیین تکلیف خواهد شد.
دادخواه اظهار داشت: دسترسی شهرستان لارستان به مناطق و بنادر جنوبی، وجود فرودگاه بین‌المللی، وسعت زمینی که به این منطقه ویژه اختصاص یافته، نداشتن معارض اجتماعی و زیست محیطی، تامین تمام امکانات و زیرساخت های لازم که در این سایت طراحی و پیش‌بینی شده است، کارشناسان و گروه‌های ارزیاب مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین دولت را نسبت به تصویب و تعیین تکلیف نهایی این منطقه در آینده نزدیک امیدوار ساخته است.
وی افزود: بدون شک گروه‌های کارشناسی و ارزیاب مجمع تشخیص مصلت نظام با رویکرد مثبت و همچنین حل ابهامات موجود، نتایج ارزایابی خود را اعلام خواهد کرد و ما نیز امیدوار هستیم که مردم و مسوولان اجرایی لارستان و استان فارس پس از حدود 13 سال بلاتکلیفی به نتایج مثبتی در این زمینه برسند.
دادخواه ادامه داد: اگر مجمع تشخیص و دولت بخواهند یک یا 2 مورد منطقه ویژه اقتصادی را در شرایط کنونی به تصویب برسانند، بدون تردید شهرستان لارستان یکی از آنهاست.
زمین مورد نیاز برای منطقه ویژه اقتصادی لارستان تامین شده است
معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان لارستان نیز در این بازدید گفت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی لارستان که از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب در سال 1387 به استان فارس است، اردیبهشت ماه 99 به کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
جلیل حسنی افزود: با توجه به ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ظرفیت‌های بالقوه این شهرستان، امیدوار هستیم که دولت، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلت نظام با رویکردی مثبت، مردم این منطقه را از بلاتکلیفی حدود 13 ساله نجات دهند.
وی اضافه کرد: زمین مورد نیاز برای منطقه ویژه اقتصادی لارستان به مساحت 950 هکتار در 10 کیلومتری شهر لار تامین و زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه آب، راه، گاز، مخابرات و جاده دسترسی در این سایت مهیاست.
فرماندار ویژه شهرستان لارستان اظهار داشت: این شهرستان با تکیه بر قابلیت‌های بالای خود از قبیل فرودگاه، امکان دسترسی به راه آهن، نزدیکی به بنادر جنوب کشور، نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و بندر عسلویه در استان بوشهر، برخورداری از تجربه تجارت خارجی به ویژه با کشورهای حوزه خلیج فارس و دارا بودن مزیت کریدور تجارت خارجی، می‌تواند یکی از مناطق مهم اقتصادی استان فارس برای ایفای نقش تولید، گرایش خاص محصولات گاز، پتروشیمی، شیمیایی و صنایع پایین دستی آن است.
حسنی بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی لارستان در افق چشم‌انداز 1415 منطقه‌ای پیشرو در حوزه صنعت و خدمات، به ویژه صنایع گاز، پتروشیمی، شیمیایی، صنایع پایین دستی پتروشیمی و پشتیبانی بنادر ساحلی به عنوان بندر خشک، بهره‌گیری از نیروهای متخصص بومی و تاکید بر منابع سرزمینی و تولید داخلی صادرات محور خواهد بود.
وی ادامه داد: با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان لارستان، سایر حوزه‌های اقتصادی از جمله صنایع دستی، گردشگری، فرهنگی و اجتماعی منطقه نیز توسعه پیدا می‌کند، و امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های موجود در این شهرستان، شاهد شکوفایی بیش از پیش منطقه باشیم و مردم نیز مطمئن باشند که تا حصول نتیجه، این موضوع از طریق قانونی پیگیری می‌شود.
شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله 378 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.
منطقه ویژه اقتصادی، محدوده جغرافیایی مشخصی در مبادی ورودی یا در داخل کشور است که با هدف جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد عرصه فعالیت‌های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد می‌شود.
از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی، صدور مجوز ساخت و پایان کار سرمایه‌گذاری و تولیدی به صورت رایگان، تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ورود ماشین‌آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه بدون عوارض گمرکی، فعالیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، خرده فروشی کالا برای اتباع خارجی و تخفیف مالیاتی ویژه است.
برچسب‌ها منطقه ویژه اقتصادی پیام لارستان مجمع تشخیص مصلحت نظام فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/190757/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افتتاح باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز است

قدرتمندی و عزتمندی سپاه ریشه در پیروی مطلق از ولایت فقیه است

همایش علمی سرطان شناسی در گراش

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک فوتبال

بررسی بودجه 1403 پارک‌های علم و فناوری/ بودجه قطب نوآوری کشور 29 درصد کاهش یافت!

احداث یک باغ ایرانی جدید در شیراز تا پایان سال جاری

محیط زیست، آب و خاک؛ مسائل مهم استان فارس هستند

سنتورنوازی هنرمند شیرازی به‌مناسبت یاد روز سعدی

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403

ارتش آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید دشمنان است

روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان

سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم+ویدیو

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

صاعقه‌زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس