پیام فارس

آخرين مطالب

استاد دانشگاه:تنوع کاندیداها زمینه‌ساز انتخابات پرشور است سياسي

استاد دانشگاه:تنوع کاندیداها زمینه‌ساز انتخابات پرشور است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - لارستان- استاد دانشگاه‌های شهرستان اوز و جنوب فارس معتقد است که تنوع نامزدها و حتی ورود افراد جدید با برنامه‌های متفاوت می‌تواند زمینه‌ساز افزایش و مشارکت پرشور مردم در عرصه انتخابات آینده باشد.

پروانه پدرام شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تنوع لازم است اما تعدد و تکثر نامزدها ممکن است انتخاب را مشکل و گاه حتی سردرگمی نیز ایجاد کند و البته تنوع نامزدها را همواره در انتخابات ریاست جمهوری شاهد بوده ایم و شاید این دوره هم استثنا نباشد.
وی می گوید: تنوع و حضور چهره های جدید دارای برنامه های سازنده با رویکردهای ملی و بین المللی و توجه به نیازهای مردم و رده های سنی مختلف به ویژه جوانان بر مشارکت بیشتر و آگاهانه مردم تاثیر دارد.
پدرام،همچنین انتخابات پیش رو بویژه سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را با وجود برخی تحولات و دگرگونی ها در ابعاد مختلف از جمله وجود تنوع و تعدد منابع خبری و رسانه ها متفاوت تر دانست و گفت: در دوره کنونی به لطف دسترسی افراد به این منابع و به دنبال آن افزیش سطح آگاهی ها،عوامل خارجی نمی توانند نفوذ چندانی بر جهت دهی افکار داشته باشد.
او معتقد است که مردم در شرایط کنونی بیش از گذشته در صحنه هستند و اوضاع و شرایط کشور را با هوشیاری رصد می کنند.
این استاد دانشگاه همچنین انتخابات 1400 بویژه ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی را نمود بارز حضور و مشارکت آگاهانه همه اقشار مختلف جامعه دانست و گفت: حضور قوی تر نامزدها و ارایه برنامه های عملی از سوی آنها می تواند بسیاری از موانع و چالش های احتمالی را کمرنگ و امید تازه ای را برای خواسته های متعدد افراد جامعه و نیز مشارکت معنادار و متفاوت تر آنها را نوید دهد.
او می افزاید: صداقت در رفتار، گفتار و عملکرد و همچنین پیشینه فعالیت نامزدهای شاخص در کنار ویژگی های بارز برخی نامزدهای جدید نیز می تواند در بالابردن سطح اعتماد مردم و میزان افزایش مشارکت آنها موثر باشد.
این استاد دانشگاه معتقد است که جلب اعتماد مردم و توجه بیشتر به مصالح و منافع عمومی جامعه از مهمترین شاخصه ها و بلکه پایه و پیش شرط اصلی برای افزایش میزان مشارکت سیاسی مردم در بارزترین رکن آن یعنی انتخابات است.
وی گفت: تحلیل های جامه شناختی و مطالعات اجتماعی فراوان در جوامع مختلف نشان داده که جلب و جذب اعتماد مردم همواره ضرورتی اجتناب ناپذیر در امر مشارکت سیاسی و اجتماعی افراد بویژه درعرصه حساس انتخابات به عنوان بارزترین و شاخص ترین نوع مشارکت در راستای تحکیم پایه های قدرت و تثبیت و بقای هر نظام سیاسی بوده و هست.
پدرام گفت: البته نباید فراموش کرد که جلب و جذب اعتماد عمومی باید با چاشنی همبستگی و وحدت و انجسام همراه باشد و آنگاه می توان بر تاثیر و نقش موثر و تعیین کننده این مولفه ها بیشترامیدوار بود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اوز با بیان اینکه اعتماد مردم امروزه به اصلی پذیرفته شده در جوامع مختلف تبدیل شده است، گفت: این امر مقدس باید به بهترین شیوه های ممکن محقق و حتی در هر رویدادی باید اطلاع رسانی های درست به مردم صورت گیرد و هر لحظه نیز پذیرای انتقادات و پیشنهادهای آنها باشیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه موضوع تایید صلاحیت افراد و گزینش نامزدهای شایسته از بین جمع تایید صلاحیت شده را نیز وظیفه مهمی دانست که بر آینده تک تک افراد جامعه ارتباط دارد ، گفت: این مرحله هم باید همچون موضوع مشارکت با ظرافت و هوشیاری بالا انجام شود.
پدرام افزود: مسئولان و دست اندرکاران امر انتخابات و همچنین نامزدها اعم از ریاست جمهوری، شوراها و میان دوره ای مجلس و نیز خبرگان رهبری پای درد و دل مردم باشند ، مسایل و مشکلات آنها را گوش کنند و همدرد جامعه خود شوند که این بهترین عامل برای جلب مشارکت و عالی ترین روش و راهنما برای اتخاذ تصمیم های درست است.
او می گوید: رضایت مردم که جلب شود به دنبالش اداره امور راحت می شود، چون مردم با خیال راحت به امور دیگر می پردازند و آسوده خاطر هستند از اینکه افراد انتخاب شده هم اصلح هستند و هم به همه امور اشراف و آگاهی دارند و هر چه به نفع شهر و کشور است انجام می دهند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اوز نقش رسانه ها، نخبگان جامعه و افراد تاثیرگذار در این عرصه حساس انتخابات ر ضروری دانست و گفت: آگاهی مردم را باید بالا برد که فرد مورد نظر را با سنجش تمام جوانب و به دور از قوم گرایی ، منطقه گرایی و با معیارهای منطقی انتخاب کنند.
پدرام بیان کرد: 42 سال تجربه حضور افراد مختلف را در سمت های متعدد داریم که می تواند الگویی برای شناساندن اهمیت این موضوع باشد و البته ذکر نمونه ها، آمارها و تحلیل های درست و جامع از انتخابات های گذشته و اینکه در این سال ها وقتی مشارکت کم یا زیاد بوده چه تاثیری بر جامعه داشته می تواند راهگشا باشد.
وی ادامه داد: همچنین جریان های سیاسی مختلف باید در منطقه مورد مطالعه قرار گیرند و با کمک دانشگاه ها و استادان رشته های مرتبط نشست های هم اندیشی و مناظره ای با حضور همه طیف های سیاسی، نخبگان و افراد موثر و خود نامزدها برگزار شود.
او می گوید: در شرایط کنونی نباید از ظرفیت بالای رسانه ها و پایگاه های خبری معتبر برای معرفی افراد شایسته البته نه تنها جریان های شناخته شده در سطح ملی و منطقه نیز غافل شد.
پدرام افزود:نخبگان و افراد شناخته شده همواره تاثیرگذاری خاص خود را بر روی آرا و افکار داشته و دارند ولی از آنجایی که باید به عقیده و نظر هر فردی نیز احترام گذاشت نخبگان نیز باید نامزدهای شایسته تر را به مردم معرفی و به آینده و مصلحت کشور نیز اهمیت دهند.
تنور انتخابات در شهرهای مختلف جنوب فارس حدود یک هفته ای هست که با انتخاب هیت های اجرایی و نظارت و شروع ثبت نام نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گرم تر شده و البته برخی جلسات و نشست های هم اندیشی در شهرهای مختلف نیز حکایت از عزم راسخ مسئولان و متولیان امر در این مناطق برای مشارکت حداکثری مردم دارد.
برخی فرمانداران و اعضای شورای تامین در هرستان های جنوبی فارس نیز در این مدت نشست های هم اندیشی برگزار کرده اند و با آسیب شناسی انتخابات های گذشته به دنبال آن هستند تا با تکیه بر نقاط مثبت سعی در رفع برخی ضعف ها و موانع پیش رو در انتخابات حساس 1400 داشته باشند.
حتی در این زمینه نیز برخی مسئولان اجرایی و امنیتی و قضایی در نشست هم اندیشی با رسانه ها نیز خواستار امیدبخشی بیشتر به مردم و ضرورت مشارکت آگاهانه و پرشور آنها در عرصه انتخابات شده اند.
برچسب‌ها
انتخابات 1400 مشارکت انتخاباتی ستاد انتخابات کشور انتخابات ریاست جمهوری
پروندهٔ خبری
انتخابات 1400

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/191061/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در 9 استان کشور / امدادرسانی در 4 استان ادامه دارد

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

استحکام‌بخشی و رسیدگی به آرامگاه سعدی اعتبار می‌خواهد

گنجینه‌های ارزشمند ادب پارسی برای نسل جوان تبیین شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

پیشخوان روزنامه های فارس ؛شنبه اول اردیبهشت 1403

آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیر همسطح در شرق شیراز با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز