پیام فارس

آخرين مطالب

گرانی، کمبود، صف؛ شاهکار مدیریت دولت در مواد غذایی اقتصادي

گرانی، کمبود، صف؛ شاهکار مدیریت دولت در مواد غذایی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش الف، در هفته‌های اخیر فیلم‌های متعددی از شهرهای مختلف کشور درباره گرانی، کمیابی و نایاب شدن برخی کالاها مانند مرغ، روغن، میوه و ... منتشرشده است. ایجاد صف‌های طولانی که بعضی‌اوقات به چند کیلومتر نیز می‌رسد موجب افزایش نارضایتی مردم شده است. در این فیلم‌ها بعضاً درگیری و زدوخوردی نیز پیش‌آمده است.
از سوی دیگر برخی از این کالاها جز سبد اصلی و مصرف عموم است و حذف آن‌ها از سفره مردم تبعات جبران‌ناپذیری به همراه دارد.
به این مسئله باید شرایط اپیدمی کرونا را نیز اضافه کرد که تجمع، شلوغی و صف‌های طولانی می‌تواند تهدید جدی برای سلامتی و بهداشت مردم باشد. به‌ویژه آن‌که اکثریت افرادی که در این صف‌ها حضور دارند از اقشار ضعیف جامعه هستند که از روی ناچاری مجبورند این سختی‌ها را تحمل نمایند.
به همین دلیل بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی با ابراز ناخرسندی از گرانی‌ها و مشکلات معیشتی در 15 اسفندماه فرموده بودند: این وضع در آستانه عید غصه بزرگی ایجاد کرده است. البته اجناس مانند میوه‌ها فراوان است اما قیمت‌ها بسیار بالا است که سود این قیمت بالا هم به جیب باغداران زحمتکش نمی‌رود بلکه نصیب دلال‌ها و واسطه‌های سودجو می‌شود و ضرر آن به مردم می‎رسد.
نکته مهم این است که در بهمن‌ماه 1399 تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی رخ‌داده است. مطابق گزارش مرکز آمار در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به روغن نباتی جامد با 12,4 درصد، روغن مایع با 6.6 درصد و پنیر ایرانی پاستوریزه با 5.3 درصد بوده است.
در گروه میوه و خشکبار نیز بیشترین افزایش قیمت مربوط به موز با 33,0 درصد، هندوانه با 20.3 درصد و پرتقال با 12.1 درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. در گروه سبزیجات، بیشترین افزایش قیمت مربوط به خیار با 47,4 درصد، بادمجان با 37.6 درصد و کدو سبز با 31.7 درصد افزایش نسبت به ماه قبل است.
نکته مهم این است که تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه 1399 به عدد 48,2 درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین 48.2 درصد بیشتر از بهمن 1398 برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای بهمن‌ماه 1399 نیز در مقایسه با ماه قبل 2,0 واحد درصد افزایش‌یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش 6,9 واحد درصدی به 66.8 درصد رسیده است. به‌عبارتی‌دیگر قیمت مواد خوراکی به‌طور متوسط در بهمن‌ماه امسال حدود 67 درصد نسبت به بهمن‌ماه سال قبل افزایش داشته است.
افزایش قیمت کالاها در حالی در ماه بهمن رخ‌داده که این اتفاق در اسفندماه نیز ادامه یافته است. البته عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روز چهارشنبه 1399/12/13 در جمع خبرنگاران گفته بود: موضوع افزایش قیمت کالاها تا پایان سال منتفی است و این سازمان نیز هیچ بررسی قیمت جدیدی را در دستور کار ندارد.
افزایش قیمت‌ها به‌ویژه با توجه به در پیش بودن عید نوروز و ماه مبارک رمضان مشکل و مصیبت بزرگی برای مردم ایجاد کرده است. ازاین‌رو رهبر انقلاب در سخنرانی که داشته با تأکید بر اینکه مسئولان باید مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند گفتند: این مشکلات، همه راه‌حل دارد و بارها در جلسات متعدد این نکات را تذکر داده و راه‌حل‌های موردنظر کارشناسان را به مسئولان گفته‌ایم.
ازاین‌رو ضرورت دارد تا مشکل گرانی و کمیابی کالاهای اساسی حل شود و مسئولان و مقامات اجرایی با برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت منطقی بازار این مسئله را به سرانجام برسانند. چراکه برخی از این کالاها هفته‌ها و ماه‌هاست که با کمبود مواجه شده‌اند. مثلاً کمبود روغن خوراکی مدت‌هاست که موجب سختی و مشقت مردم شده و وعده‌های مکرر مسئولان نیز دردی را دوا نکرده است. کمبود روغن به‌ویژه نوع جامد آن در بازار از شهریور امسال شروع شد و همیشه نیز به دلایلی مانند تحریم‌ها، احتکار توزیع‌کنندگان، عدم تخصیص ارز برای واردات و ... اشاره‌شده است. اگرچه در مقطعی این مشکل حل شد اما دوباره بحث‌هایی مانند ضرورت ارائه کارت ملی برای خرید روغن یا اجبار برای گرفتن محصولات دیگر همراه با روغن مطرح شد.
اتفاقاً محمدکمال سودمند، رئیس اتحادیه بنکداران اهواز نیز با اشاره به وضعیت روغن خوراکی در آستانه عید نوروز در بازار اظهار کرد: شرایط ایجادشده در خصوص کمبود روغن، به دلیل عدم برنامه‌ریزی دقیق در واردات اولیه و شاید سوءاستفاده برخی از شرکت‌های بزرگ در توزیع نامناسب و ایجاد کمبود کاذب برای به فروش رساندن سایر کالاهای انباشته خود مانند تن ماهی و رب گوجه، به وجود آمده بود.
رئیس اتحادیه بنکداران اهواز گفت: در ماه‌های گذشته میلیاردها تومان تن ماهی و رب گوجه به‌واسطه خرید روغن به مردم تحمیل شد.
با توجه به چنین شرایطی ضرورت دا رد دولت برنامه دقیقی برای کنترل قیمت‌ها و توزیع کالاهای خوراکی تولیدی موردنیاز مردم داشته باشند. بدون شک اگر چنین اتفاقی رخ ندهد مردم در روزهای پایانی سال به دلیل گرانی کالاهای اساسی فشار مضاعفی را تحمل خواهند کرد. اتفاقی که موجب شده که سفره‌های مردم کوچک و کوچک‌تر و رژیم غذایی مردم هم دستخوش تغییر فراوان شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/191296/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر

تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 30 فروردین

استان بوشهر آماده توسعه روابط با تاجیکستان است

تقویت و توسعه حوزه‌های مختلف دانشگاه آزاد مرودشت در سال جاری

حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

برادرکشی در فسا؛ قاتل خود را تسلیم قانون کرد

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

غار سنگ شکنان جهرم نگینی در دل کوه

سامانه جدید بارشی از جمعه وارد فارس می‌شود

بارش شدید باران و آب‌گرفتگی سبب فوت کودک دارابی شد

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

درآمد عجیب از زباله گردی

مبارزه با آفت سن گندم در بیش از هزار هکتار از مزارع جهرم

فوت جوان 30 ساله بر اثر واژگونی نیسان در محور شیراز - اصفهان

عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

یک کشته و یک مجروح در پی درگیری در فروشگاه لباس در شیراز

کشف 190 کیلوگرم تریاک در فسا

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

امحا مواد غذایی فاسد در آباده

یادواره شهدای روستای سرخا پایین بندرعباس

مرگ مرد 70 ساله با سقوط در چاله آسانسور

صهیونیست ها تعدادی از فلسطینی ها را بازداشت کردند

عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

درگیری در فروشگاه لباس در شیراز با یک کشته و یک مجروح

قتل فروشنده به دست دختر 11 ساله

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی