پیام فارس

آخرين مطالب

مجموعه جهانی تخت‌جمشید و تخت فولاد اصفهان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند سياسي

مجموعه جهانی تخت‌جمشید و تخت فولاد اصفهان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز – مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و معاون فرهنگی شهرداری اصفهان تفاهم‌نامه‌ای مشترک با محوریت مرمت، حفاظت و تبادل تجربه در دو مجموعه تخت‌جمشید و تخت‌فولاد منعقد کردند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این آیین که شامگاه شانزدهم اسفند 99 برگزار شد، عقد تفاهم‌نامه را شروع فصل جدیدی از روابط برای افزایش همکاری‌ها با شهر اصفهان در زمینه‌های گوناگون دانست.
حمید فدایی عنوان کرد: تخت جمشید با بهره‌مندی از سایت‌موزه تاریخی و نقش رستم به‌مثابه مجموعه‌ای آیینی و آرامگاهی با آثار متعدد صخره‌ای در جهان شناخته شده و ظرفیت های این دو مجموعه کم‌نظیر باعث شده به منظور حفظ و نگهداری مداوم آثار سنگی کارگاه های حفاظت و مرمت آثار سنگی در این منطقه شکل گیرد.
وی با اشاره به اهمیت ثبت جهانی نقش رستم بیان داشت: این مجموعه در آینده به پرونده جهانی تخت‌جمشید اضافه می‌شود که این اقدام به افزایش ظرفیت‌های پژوهشی، حفاظتی و مرمت آن خواهد انجامید.
فدایی با بیان اینکه حفاظت و مرمت مهمترین محور کاری این پایگاه جهانی است، اظهار کرد: در مداخلات حفاظتی در کالبد آثار تاریخی سنگی و صخره‌ای، اولویت‌هایی همچون مطالعه، مستندنگاری و مداخلات اضطراری لحاظ شده است.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، تعاملات بین‌المللی را تجربه‌ای موفق در پیشبرد اهداف توسعه‌ای میراث فرهنگی دانست و ابراز کرد: در گذشته با برقراری ارتباط با کشورهای خارجی که با ورود و همکاری هیات ایتالیایی صورت پذیرفت، به‌ روز رسانی پژوهش‌ها و به‌کارگیری روش‌های نوین حفاظت و مرمت ظرفیت‌های این مجموعه افزایش یافت.
وی برخی نتایج این تعاملات را آموزش عوامل انسانی، بهره‌مندی از دوره‌های بین‌المللی، تربیت نیروهای متخصص و شکل‌گیری گروه‌های مرمتگران ماهر برشمرد.
بهره‌گیری از تجربه‌های تخت‌جمشید برای سایر آثار فرهنگی و تاریخی مفید است
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور از انتقال تجربیات و ظرفیت‌های این پایگاه جهانی به شهرداری اصفهان و مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد سخن گفت و اظهار داشت: تجربیات چند دهه اخیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید می‌تواند برای سایر آثار فرهنگی و بناهای تاریخی موثر واقع شود.
فدایی در زمینه اجرای پروژه‌های مشترک حفاظتی در مجموعه تاریخی فرهنگی تخت فولاد اصفهان، انجام پژوهش های مشترک، برگزاری سمینارهای تخصصی و انتشارات نتایج فعالیت ها اعلام آمادگی کرد.
محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان هم با تاکید بر ضرورت اهمیت‌بخشی به صنعت گردشگری و نقش آن در اقتصاد ملی گفت: آثار متعدد و متنوع فرهنگی شهر اصفهان و مجموعه بی‌نظیر تخت فولاد از ظرفیت‌هایی برخوردار است و اگر به‌درستی حفاظت، مرمت و ساماندهی شوند، در صنعت گردشگری تحول‌زا خواهند بود.
سید علی معرک‌نژاد، مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان نیز در این نشست با اشاره به قدمت تاریخی این قبرستان، بیان داشت: تخت فولاد با قدمتی که به پیش از اسلام باز می‌گردد تا به امروز به یادگار مانده و این بدان معناست که میراث فرهنگی را باید به درستی، مراقبت و حفاظت کرد.
وی ادامه داد: در هنرهای سنتی و صنایع دستی موضوع حجاری مطرح بوده که امروزه اهمیت دارد و می‌تواند به عنوان یک تخصص، آموزش داده شود.
مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان، همکاری ها و تعاملات بین دستگاهی با پایگاه میراث جهانی تخت جمشید را اقدامی مثبت و موثر دانست و گفت: در گذشته از ظرفیت فکری و مشاوره‌ای پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و کادر فنی این مجموعه بهره‌مند شده‌ایم و امیدواریم با تعریف فصل جدیدی از روابط در قالب تفاهم‌نامه‌ای رسمی و مشخص، بتوانیم برنامه‌های مشترکی را شروع و منافع مبتنی بر اهداف طرفین را تامین کنیم.
تخت فولاد اصفهان با نام وادی السلام ثانی، دومین قبرستان جهان تشیع، آرامگاه بیش از 2 هزار عالم، فقیه و مجتهد، شاعر، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی است. سالانه دهها هزار مسافر و گردشگر داخلی و خارجی از این مکان دیدن می‌کنند.
برچسب‌ها
تخت جمشید تخت جمشید شهرداری اصفهان اصفهان شیراز فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/191421/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق مستعد

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران /با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم /در بالاترین حد یک حادثه امنیتی بود نه حمله

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

نمایش 4 اثر در ششمین پاتوق فیلم کوتاه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

پایان یکه تازی اردوغان؟

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 31 فروردین / تردد روان در محورهای شمالی

ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

هواشناسی 31 فروردین 1403/ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه به ایران

شدت گرفتن بارش‌ها در مناطق مستعد

ورود سامانه بارشی جدید به فارس از امروز 31 فروردین 1403

آخرین وضعیت آب‌وهوا؛ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی