پیام فارس

آخرين مطالب

جاذبه‌هایی کم‌نظیر در دل شهری تاریخی مقالات

جاذبه‌هایی کم‌نظیر در دل شهری تاریخی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزآباد، شهرستان فیروزآباد یکی از مناطق خوش آب‌وهوا و سنتی مطرح کشور است و به همین دلیل صنایع‌دستی آن‌که شامل تولیداتی مانند گلیم، گبه، لباس‌های رنگارنگ عشایر، جاجیم و فرش بوده، بازارهای استان فارس و کشور را در اختیار گرفته که در چند سال اخیر جهانی شده است.
زندگی شهری، عشایری و روستایی مردم منطقه همچنین باعث جذب گردشگران به این شهرستان شده است و مردم مهربان این منطقه، تمام تلاش خود را برای پذیرایی میهمانان به کار می‌گیرند.
زیبایی و طبیعت خاک فیروزآباد ‌قدری گسترده‌تر بر دل نشسته است که می‌توان گفت تک‌تک مناطق این شهرستان خود به‌ تنهایی یک مرکز بزرگ گردشگری طبیعی در کشور محسوب می‌شود و برای دیدن زیبایی‌های بکر و طبیعی فیروزآباد، سفرهای متعددی نیاز است.

پیام فارس

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان فیروزآباد، شهر میمند در 30 کیلومتری شرق فیروزآباد است که گلاب و عرقیات آن در ایران و جهان معروف بوده و سالانه جمع بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی را در فصل گلاب‌گیری به این شهر خوش عطر می‌کشاند و بازارهای استان فارس و کشور همیشه یادی از شهر گل‌های سرخ محمدی دارند.
نگاهی به برخی از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان فیروزآباد که شامل جاذبه‌های مذهبی، طبیعی و تاریخی است خواهیم داشت تا شما با داشتن این اطلاعات، قدم در مسیر حضور در این شهرستان بگذارید.
بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل (ع) که در شهر میمند قرار دارد و از نوادگان امام جعفر صادق (ع) به‌حساب می‌آید و همچنین امامزاده بی‌بی حور و بی‌بی نور و امامزاده داود که از جمله جاذبه‌های مذهبی این شهرستان است. گچ‌بری زیبایی که در داخل این بقعه با اسامی 14 معصوم نقش بسته و تاریخ 1210 هجری قمری را ثبت کرده دیدنی است.
شهر دایره‌ای گور از شهرهای ساسانی که قدمت این شهرستان را نشان می‌دهد از جمله دیگر آثار تاریخی مطرح فیروزآباد به‌حساب می‌آید و از قدیمی‌ترین شهرهای فارس است که پلانی مدور و دارای چهار دروازه دارد.
مناره شهر و تخت‌نشین، از آثار برجای‌مانده از این شهر کهن را می‌توانید هنوز مشاهده کنید. فیروزآباد تا قبل از حمله اسکندر به ایران، شهر گور نامیده می‌شد.
اسکندر مقدونی این شهر را کاملاً ویران کرد و قرن‌ها بعد از اسکندر، اردشیر مؤسس سلسله ساسانی این شهر را احیا و آباد کرد، اما در حمله تازیان به ایران این شهر دوباره ویران شد.
قدیمی‌ترین رصدخانه ایران در فیروزآباد
قدیمی‌ترین رصدخانه ایران در کنار نقوش رنگی شاهزادگان ساسانی در شهر گور فیروزآباد قرار دارد که این رصدخانه شاهکاری از دانش ایران در آن اصل محسوب می‌شود.
رصدخانه مراغه که از دوران ایلخانی بر جای مانده بود به عنوان قدیمی‌ترین و رصدخانه ایران شناخته می‌شد اما حال رصدخانه شهر گور فیروزآباد با 300 سال قدمت بیشتر، عنوان دار قدیمی‌ترین رصدخانه ایران است.

پیام فارس

قلعه دختر؛ بنایی سه‌ طبقه بر فراز کوه تنگاب
دیدن قلعه دختر که بر فراز کوه تنگاب و در سه‌ طبقه بنا شده را در سفر به این شهرستان فراموش نکنید که با معماری خاصی ساخته‌ شده است.
این قلعه با استفاده از مصالح سنگ و گچ به وجود آمده و کاربرد آن در مسائل نظامی و دفاعی بوده و در شش کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه کوهی مشرف‌ به جاده ایجادشده است.
در بخشی از قلعه دختر، دهانه غاری وجود دارد که مردم محلی اعتقاد دارند به کاخ اردشیر بابکان در جلگه فیروزآباد راه داشته است و در هنگامی‌که قلعه با هجوم دشمن رو به‌ رو می‌شد می‌توانست ارتباط خود با بیرون برای تأمین مایحتاج زندگی را حفظ کند.
نقش‌ برجسته تاج‌گذاری اردشیر بابکان بر فراز رودخانه تنگاب نیز از آثار بر جای‌ مانده از دوران ساسانیان که اردشیر را در حال دریافت نشان و حلقه شاهی از اهورامزدا به تصویر کشیده است.

پیام فارس

کاخ اردشیر ساسانی بنایی هم‌تراز با تخت جمشید
کاخ اردشیر ساسانی به طول 104 و عرض 55 متر که در کنار چشمه آبی قرار دارد و به نام آتشکده معروف شده، از جمله دیدنی‌های شهرستان فیروزآباد است که جهانگردان را به تفکر و درس گرفتن از تاریخ فرامی‌خواند.
با گذشت یک هزار و 800 سال، هنوز گچ‌بری‌های تالارهای تودرتوی این کاخ سالم مانده و در ضلع شرقی کاخ چهار ساختمان گنبدی بزرگ وجود دارد که گنبدهای آن با سبک خاصی بالا رفته است.
برخی از پژوهشگران اهمیت این کاخ را هم‌ردیف تخت جمشید ذکر می‌کنند زیرا محل بر تخت نشستن اردشیر است. دیدن این بنا که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است را به شما توصیه می‌کنیم تا هم سری به تاریخ بزنید و هم در کنار چشمه‌ای که در کنار این کاخ جاری است صفایی کرده باشید.
در شهرستان فیروزآباد، با جاذبه‌های گردشگری طبیعی بسیاری روبه‌رو می‌شوید که یکی از آن‌ها تنگ خرقه، دره‌ای سرسبز و خرم است که با پوشش جنگلی زیبا و چشمه‌ها و باغ‌های خود، خاطرات بسیاری را برای شما به ارمغان می‌آورد.
علاوه بر آن، بقعه امامزاده خرقه نیز فضای معنوی به این محیط گردشگری داد ه است. آبشار خرقه فیروزآباد در 100 کیلومتری شیراز نیز یکی از مکان‌های باصفای منطقه است.

پیام فارس

تنگه هایقر با عمق 450
تنگه هایقر فیروزآباد یا ژئوپارک مشهور به گرند کانیون ایران که یکی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین تنگه‌ها در ایران و دنیا است.
تنگه هایقر در 35 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فیروزآباد و پس از روستای رودبال واقع‌شده است. طول تنگ در حدود 8 کیلومتر است و رودخانه قره آقاج در بستر آن جریان دارد رودخانه بلندی که پس از پیچ‌وخم‌های بسیار بانام «مُند» به خلیج‌فارس می‌ریزد.
تنگه هایقر با پستی بلندی‌های عجیب، رنگ‌های متنوع صخره‌ها و دیوارهای بلندی که عمقشان به 450 متر می‌رسد، طبیعت منحصربه‌فردی است. همین تفاوت و اعجاب و همین‌طور شباهتش به «گرند کانیون» باعث شده بسیاری آن را نسخه ایرانی این دره معروف بنامند.
سد تنگاب در استان فارس، محل تنگاب و در 12 کیلومتری شمال غربی شهر فیروزآباد بر روی رودخانه فیروزآباد واقع شده‌است.

پیام فارس

سد تنگاب در فاصله 90 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد و نام‌های دیگر این سد، سد ساسانیان، سد اردشیر و سد آریوبرزن هستند و ارتفاع سد از بستر رودخانه 51 متر است.
سرآب اصلی رودخانه فیروزآباد از چشمه‌های حنیفقان بوده و از طرف دیگر آب‌های جاری دشت شور آب، مهکویه، زنجیران و جوکان به این رودخانه ملحق شده و در حوالی مهکویه به تنگ هلالو می‌رسد.
بعد از طی حدود 5 کیلومتر و با الحاق حوزه سرریزجان به تنگه تنگاب (محل سد) رسیده پس از طی مسیر نسبتاً طولانی تنگ تنگاب به دشت فیروزآباد وارد می‌شود.
ارتفاع متوسط دشت هزار و 250 متر می‌باشد و شبکه آبیاری زهکشی در حدود 13 هزار و 860 هکتار خالص از اراضی دشت فیروزآباد را زیر پوشش قرار می‌دهد که ناخالص آن 15 هزار و 350 هکتار است.
سد تنگاب از نوع سنگ‌ریزه‌ای خاکی با هسته رسی با عرض تاج سد 10 متر طول تاج 270 متر و حجم مخزن ذخیره‌ای آن 140 میلیون مترمکعب و اعتباری بالغ‌بر 700 میلیارد ریال احداث‌شده که 25 درصد آب آن صرف مصارف صنعتی و امور کشاورزی خواهد شد.
کوه برز با طبیعت بکر و شگفت‌انگیر
منطقه برز کوهی است با طبیعتی بکر، شگفت‌انگیز، جنگل‌های انبوه و حیات‌وحشی بی‌نظیر که در مسیر فیروزآباد به فراشبند در فاصله 35 کیلومتری این شهرستان در شمال غربی آن واقع‌شده است.
این منطقه کوهستانی فوق‌العاده که به‌واقع می‌توان گفت جاذبه‌های طبیعی آن جزو زیباترین‌های ایران است.
برای رسیدن به این مناطق بکر و طبیعی پس از انتخاب جاده فیروزآباد به فراشبند، بعد از تنگ خرقه و قبل از دشت کیالک، درواقع بین تنگ خرقه و دشت کیالک بوده که می‌توان به این طبیعت وحشی دست‌یافت.

پیام فارس

سیاهچال؛ منطقه‌ای با جاذبه‌های طبیعی بکر
سیاهچال نیز منطقه‌ای در این کوهستان فوق‌العاده می‌باشد که به واقع می‌توان گفت جاذبه‌های طبیعی آن جزو زیباترین‌های ایران می‌باشد.
برای رسیدن به این مناطق بکر و طبیعی پس از انتخاب جاده فیروزآباد به فراشبند، بعد از تنگ خرقه قبل از دشت کل و در واقع بین تنگ خرقه و دشت کل که 30 تا 35 کیلومتر از شهرستان فیروزآباد فاصله دارد، می‌توانید به این طبیعت وحشی برسید. البته حدود دو ساعت پیاده‌روی نیز نیاز دارد. هنگامی‌که از سمت تنگ خرقه به سمت باچون حرکت کنید، منطقه برز و سیاهچال در سمت راست شما قرار دارد.
سیاه‌چال نامی است که گذشتگان ما بر این قطعه زیبا از سرزمین ایران نهاده‌اند. قطعه‌ای که در واقع با از بین رفتن قطعه‌ای از بدنه خود به وجود آمده است. هر نابودی فنا نیست و این را در سیاه‌چال به وضوح می‌توان دید. سیاه‌چال قلبی تپنده در میان کوه‌های فیروزآباد است که صدای تپش آن را کوهنوردان و علاقه‌مندان به گردشگری در طبیعت، با گوش جان‌ودل می‌شنوند.

پیام فارس

چهل چشمه، دیاری پر از آرامش
بهار که از راه می‌رسد صدای گوش‌نواز آب چشمه‌های سرازیر شده از چهل ‌چشمه و طبیعت زیبای آن‌که انواع گل‌های زیبا را همچون عروسی به دامن کرده است روح انسان را به نوازش و جسم را به بهشت پرواز می‌دهد.چهل چشمه، دیاری پر از آرامش.
آرامشی که در کمتر جای این دنیای خاکی می‌توانی به آن دست پیدا کنی، بهار از راه رسیده و صدای چهچهه پرندگان در سایه‌ساز درختانی که تاج شکوفه به سرکرده‌اند مرا برای سفر دوباره‌ای به این دیار زیبا به خود می‌خواند.
این منطقه در هر فصلی از سال، چشم‌انتظار گردشگرانی است که دوست دارند طبیعت بکر و زیبا و شگفتی‌های جهان هستی را نظاره‌گر باشند.
نگینی سرسبز بر پهنه سرزمین پارسیان به نام دالان بهشت فیروزآباد
دالان بهشت همواره به مانند نگینی سرسبز در پهنه سرزمین پارسیان همیشه استوار می‌درخشد. سرسبزی و لطافت طبیعت این گوشه از خاک خدا به‌گونه‌ای است که چشم آدمی بی‌اراده محو و مبهوت این همه زیبایی بی‌انتها می‌شود و آدمی تنها در این همه طراوت، لطافت و آرامش، عظمت قدرت خدا را می‌بیند.
اگر بخواهیم زیبایی‌های جای جای این منطقه خوش آب‌وهوا را به تصویر بکشیم می‌توان گفت گوشه گوشه از خاک این شهرستان همیشه سرسبز، به تنهایی خود قسمتی از بهشت خدا بر روی زمین است و زبان در معرفی این حجم از زیبایی و موهبت الهی باز می‌ماند.
دالان بهشت، تصوری زیبا از پدیده‌های طبیعی آفرینش
چشمه و رودخانه آب روان، زلال، سبک و گوارا که زیر درختان سرسبز آرامش را بی‌اختیار به بازدیدکنندگان و مسافران هدیه می‌کند.
زیبایی و طبیعت ذره‌ذره از خاک فیروزآباد ‌قدری گسترده‌تر بر دل نشسته است که می‌توان گفت تک‌تک مناطق این شهرستان خود به‌ تنهایی یک مرکز بزرگ گردشگری طبیعی در کشور محسوب می‌شود و برای دیدن زیبایی‌های بکر و طبیعی فیروزآباد سفرهای متعددی نیاز است.
انتهای پیام/س

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/191946/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

روایت «نیویورک تایمز» از قدرت حماس و چشم‌انداز غزه

اضطراب زیادی دارید؟ این ویتامین ها را بخورید

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

نماینده مجلس: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کار ویژه بانک‌های خصوصی تامین مالی بخش خصوصی نیست

خبرگزاری رسمی کره شمالی: هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود

مهر و موم مرکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی در خرمشهر

تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی

روستا‌های حاشیه شیراز مظلوم‌ترین روستا‌های فارس هستند

مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب

روایتی از فداکاری و ایثار یک مادر در سیل کازرون

سریال کره‌ای Hide؛ جاذبۀ معماهای تمام‌نشدنی

کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

با این راهکارهای طلایی قند خون تان را پایین بیاورید تا به دیابت مبتلا نشوید

ترفندهایی برای شناخت آبلیموی تقلبی از اصل/ آبلیموی سنتی بخریم؟

یورو رکورد زد

خریداران و فروشندگان مسکن بخوانند

رئیس بانک مرکزی دولت روحانی دست به قلم شد؛ توصیه به تیم اقتصادی رئیسی

قتل پیرزن تنها به خاطر سرقت طلا

اجرای طرح فلورایدتراپی دانش آموزان مقطع ابتدایی شیراز

باران همچنان در این مناطق می‌بارد | شدت بارش‌ها در 5 استان | وزش باد شدید و گرد و خاک در بخش‌هایی از کشور

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلفات در آزادراه شیراز- اصفهان

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلف در آزادراه شیراز اصفهان

دور دوم انتخابات در حوزه شیراز و زرقان تمام الکترونیک برگزار می‌شود

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

سرمقاله شرق/ چگونه عرف قانون را می‌بلعد

سرمقاله اعتماد/ در جست‌وجوی تقویت اعتماد و امید

سرمقاله ایران/ سفر به سریلانکا زیر سایه سیاست تعامل همه‌جانبه

سرمقاله دنیای اقتصاد/ توصیه خیرخواهانه

سرمقاله جهان صنعت/ ضرورت جلب رضایت مردم

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

سرمقاله آرمان ملّی/ مشروعیت مردمی قانون

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال 1402 پرداخت کرد

توزیع نان کامل در 25 نانوایی شیراز

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

سرمقاله خراسان/ خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات

سرمقاله کیهان/ ابعادی از ظهور قدرت ایران در عملیات «وعده صادق»