پیام فارس

آخرين مطالب

زلزله‌زدگان سی‌سخت غرق در مشکلات ریز و درشت/از مستاجرهای پریشان تا بی‌رحمی سرما و باران مقالات

زلزله‌زدگان سی‌سخت غرق در مشکلات ریز و درشت/از مستاجرهای پریشان تا بی‌رحمی سرما و باران
  بزرگنمايي:

پیام فارس - خبرگزاری فارس سی‌سخت؛ عباس شیرزادی- شهر توریستی سی‌سخت همان شهری که سالانه در فصول مختلف سال صدها هزار گردشگر و مسافر از اقصی نقاط کشور به آن سفر می کردند و خاطرات شیرینی از این شهر کوچک و زیبا آرمیده در دامنه دنا یا به قول توریست‌ها همان آلپ ایران داشتند به یکباره در زلزله اواخر شب 29 بهمن سال 99 با زلزله 5.
6 ریشتری فرو ریخت.
زلزله‌ای که برای سی‌سخت چیزی باقی نگذاشت و البته جای شکرگزاری دارد که در این زلزله با چنین حجم بالا از خسارات اما تلفات جانی نداشت و از این بابت سی‌سختی‌ها روز و شب خدا را شاکرند.
زلزله 5.6 ریشتری پیام‌ معناداری برای مردم و مسئولان داشت از آن جهت که در همه این سال‌ها مردم سی‌سخت در خانه‌هایی زندگی می‌کردند که پایه‌های سست و لرزانی داشت و خدا می‌داند اگر زلزله 29 بهمن کمی قدرت بیشتری داشت چه مصیبتی در این شهر و روستاهای اطراف به بار می‌آورد.
اما پیام زلزله سی‌سخت به مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد در وهله اول این بود که برای رویارویی با بحران‌ها همیشه آماده باشند مسئولانی که متاسفانه از حادثه سقوط هواپیما درس نگرفتند و در سیل و زلزله سال‌های اخیر آبدیده نشدند.
به گزارش فارس، بی تدبیری و بی‌برنامگی مسئولان چنان شد که در توزیع چادر به نام و پیشینه شهر فرهنگی و عالم‌پرور سی‌سخت خدشه وارد شد و اکنون نیز به همان دلیل بی تدبیری در توزیع کانکس با مشکل روبرو شده‌ا‌ند.
اما مردم شهر سی‌سخت مردمی ناسپاس نیستند و هرگاه که با آن‌ها همکلام شده‌ایم قدردان خدمات و کمک‌های نظام و دولت جمهوری اسلامی بوده‌ا‌ند و خیران و نیکوکاران و مسئولان پای کار را شب و روز دعا می‌کنند.
این روزها دست‌های مهربانی زیادی در سی‌سخت مشغول به خدمت هستند و بر سر هر کوی و برزن به روشنی این دست‌های مهربانی دیده می‌شوند آن‌هایی که قلبشان در سختی‌ها برای هم وطنانشان می‌تپد.

پیام فارس

در سامانه فارس من مخاطبان فارس از مسئولان خواسته‌اند که مردم شهر سی‌سخت را بیشتر یاری کنند و عنوان کرده‌ا‌ند «سی‌سخت سرد است، با دستان مهربانی گرمش کنیم»
در ادامه این درخواست مردمی در سامانه فارس من آمده است: سی‌سخت سرده، خیلی سرد! دیروز وقتی چند ساعت بخاری گازی خانه‌مان خراب شد، نوزاد 4 ماهه‌ام که بعد از واکسن تب کرده بود، حال عجیبی داشت. سرد بود ولی وقتی پدر آمد و بخاری را تعمیر کرد؛ حالم خیلی دگرگون شد!
رو کردم به بابا و گفتم: سی‌سخت سرده، خیلی سرد! الان چکار می‌کنند اونهایی که نوزاد دارن اونجا! باباها چطور برای بچه‌هاشون گرما میارن به خونه وقتی دیگه سقفی برای زندگی ندارن؟ خیلی سخته!
بابا گفت: خدا بزرگه پسرم. ما همدیگرو داریم و هرگز اعضای خانواده بزرگ ایران یکدیگر رو تو روزهای سخت تنها نمیزارن. درست میشه. توکل کن برخدا.
بر همین اساس برای پی بردن به مشکلات مردم شهر سی‌سخت به میان آن‌ها رفتیم و از مشکلات کنونی پرسیدیم که از مسئولان درخواست داشتند در این روزهای منتهی به شب عید بیشتر در کنار مردم شهر زلزله‌زده و سختی‌کشیده سی‌سخت باشند.
سر مستاجرهای بی‌نوا در زلزله سی‌سخت بی‌کلاه ماند
در شهر 5 هزار نفری سی‌سخت برخی هم به واسطه کار و شغلی که داشته‌اند به این شهر مهاجرت کرده‌‌اند و اکنون مستاجر این شهر هستند که با زلزله وضعیت آن‌ها نسبت به مالکین بسیار بدتر و مبهم است.
آن‌ها می‌گویند وقتی خانه تخریب شده و وسایل ما هم به کل از بین رفته انتظار داریم که نسبت به پرداخت وام 20 میلیون تومانی اجاره منزل و یا خرید کانکس ما را هم فراموش نکنید.
آن‌ها می‌گویند همان گونه که اسمش پیداست ما مستاجر و آن‌ها مالک هستند بی‌شک آن‌هایی که مالک بوده مشکل کمتری دارند و باید مسئولان هنگام برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کمی هم به فکر ما می‌بودند.
اما مشکلات سرویس بهداشتی و حمام نیز از جمله مشکلات عمده‌ای است که اغلب زلزله‌زدگان سی‌سخت از چنین وضعیتی گلایه‌مند بودند و از مسئولان درخواست داشتند که برای رفع این مشکل تدبیر و چاره‌ای داشته باشند بعضی از زلزله‌زدگان می‌گفتند دو هفته‌ای هست که به دلیل وجود چنین مشکلی استحمام نداشته‌‌اند.

پیام فارس

مسئولان برای شب عید مردم سختی کشیده سی‌سخت چه برنامه‌ای دارند؟
صدای پای عید و سال نو به گوش می‌رسد و مردم شهر سی‌سخت که تا پیش از این سال‌های سال خوش و خرم در کنار سفره‌های هفت سین خود روزهای خوش و خرمی را سپری می‌کردند امسال روزگار سختی را در آستانه سال نو سپری می‌کنند آن‌ها از مسئولان التماس دعا داشتند که شب عیدی آن‌ها را فراموش نکنند.
بسته‌های ویژه شب عید برای شاد کردن دل کودکان سی‌سختی تدارک ببینند همچنین میوه شب عید که این روزها در تلویزیون و رسانه‌ها از آن گفته می‌شود را برای مردم زلزله‌زده سی‌سخت در نظر بگیرند.
ما را در سرما و باران به امان خدا رها نکنید
شهر سی‌سخت که در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده دنا قرار گرفته یکی از سردترین شهرهای ایران در زمستان و ماه‌های اولیه بهار به شمار می رود در حالی که نواحی و مناطق داخلی کشور از هم اکنون شاهد گرم شدن و بالا رفتن دما هستند اما تا دو ماه بعد از عید نیز سی‌سخت همچنان شهری زمستانی است که امکان بارش برف نیز وجود دارد.
مردم شهر سی‌سخت از مسئولان انتظار دارند که آن‌ها را با باران و برف و مصوباتی که داشته‌‌اند تنها نگذارند و در روزهای سرد و برف و بارانی به کمپ‌ها و چادرهای زلزله زدگان سرکشی کنند و مشکلات آن‌ها را دریابند.
به گزارش فارس؛ مشکلات مردم زلزله‌زده شهر سی‌سخت یکی دو تا نیست بلکه با مشکلات ریز و درشت بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و از مسئولان توقع دارند که در این شرایط سخت آن‌ها را بیشتر دریابند باغات شهر سی‌سخت که این روزها باید برای ثمردهی در سال آینده آماد شوند همچنان بلاتکلیف مانده‌اند مسئولان نباید تنها به توزیع بسته‌های غذایی و چند خدمت محدود دیگر بسنده کنند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/193150/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علت بی حسی پا پس از جراحی دیسک کمر

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

بارش‌ها در میبد و جاده چادرملوی اردکان +فیلم و عکس

کشف فلزیاب از متخلفان در بختگان

هوشیاری پلیس فسا مانع از فروش سکه‌های دوره اشکانی شد

قتل خانم 82ساله در آباده و سرقت طلاجات او

مسمومیت اعضای یک خانواده شیرازی با قارچ

اجرای طرح «خانواده میزبان» در فارس

هشدار؛ در نوشیدن آب زیاده‌روی نکنید!

هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان

تشخیص اوتیسم قبل از تولد امکانپذیر است؟

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز راه‌اندازی شد

افزایش ظرفیت‌های جدید سامانه ارتباطات مردمی 137 شیراز

استمرار روند فعالیت خدمات خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی

تأمین برق پایدار برای همه مراکز برگزاری کنکور در فارس

‌راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شیراز

کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند

افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس

هواشناسی فارس هشدار نارنجی داد/بارش‌های رگباری شدت می‌گیرد

حاتم بخشی بیات از جیب کارکنان نفت؟

قتل خونین پیرزن تنها به‌خاطر طلاهایش

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

درمان اختلالات گفتاری و بهبود بلع در بیماران پارکینسون

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند

لبخند سه بیمار نیازمند به پیوند در شیراز

تجربه رانندگی با محصولات تجاری گروه بهمن در اهواز

افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

کشف بیش از 50 کیلوگرم حشیش در شیراز

پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی؛ طلسم ادامه دارد؟

تلف شدن 40 پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران

اعتراض مدیرعامل چادرملو به لغو بازی سرنوشت‌ساز

رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

نوشیدن آب همراه با غذا مفید است یا مضر؟

خواص خارق العاده و باور نکردنی چغندر

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

قیمت نفت اندکی بالا رفت

افزایش ده برابری هوشمند سازی شبکه برق شیراز

هوای لامرد، امروز ناسالم برای گروه‌های حساس