پیام فارس

آخرين مطالب

پیوستن یا نپیوستن روستاهای همجوار به شیراز؛ مساله این است مقالات

پیوستن یا نپیوستن روستاهای همجوار به شیراز؛ مساله این است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - مخالفان الحاق می گویند اگر چه توسعه امکانات و خدمات رفاهی در روستاها تغییراتی در سبک زندگی روستایی پدید آورده و شکل خانه‌های روستایی نیز متناسب با آن متحول شده و این تغییرات روستاها را به ساختار شهر و زندگی شهری نزدیک کرده اما ماهیت روستایی آنها را تغییر نداده است.
به گفته آنان الحاق این روستاها مشکلات مختلف این مناطق را به شهر سرایت می دهد.
موافقان الحاق معتقدند با پیوستن روستاها به شیراز می توان خدمات رسانی را در قالب جدیدی تعریف و از ساخت و سازهای نابجا جلوگیری کرد.
همچنین به عقیده آنان با الحاق روستاها، رسیدگی به امور روستاها متمرکز خواهد شد و پراکنده کاری رنگ خواهد باخت.
مشکلات روستاهای همجوار به شیراز
یکی از اهالی روستای گردخون که معتقد است الحاق روستاهای پیرامونی به شیراز، منجر به کاهش مشکلات این روستاها خواهد شد، اظهار کرد: به دلیل فاصله نزدیک روستاهای گردخون، اقبال‌آباد و سلطان‌آباد به شهر شیراز، ساکنان این مناطق خواستار الحاق این روستاها به شهر هستند. 
گردخون روستایی در یک کیلومتری شیراز است که به گفته اهالی از امکانات و خدمات شهری بی بهره یا کم بهره است.
به دلیل ارزان بودن قیمت زمین در این منطقه، بسیاری از افراد با خرید این زمین ها اقدام به ساخت و سازهای غیراصولی و غیر مجاز کرده اند.
پایین بودن سطح بهداشت، اعتیاد، فقر، کارتن خوابی و بیکاری و آسیب های اجتماعی همچنین وجود زمینه های لازم برای ارتکاب جرایم، اعمال مجرمانه یا بزهکارانه از دیگر مسائل مطرح شده از طرف اهالی گردخون است که به گفته آنان باعث احساس ناامنی در این منطقه شده است.
توصیف اهالی از وضع خود چنین است:‌روستای گردخون در شرایط کنونی ماهیت روستایی خود را از دست داده‌ و به شهری بی‌هویت که شبیه شهر هم نیست تبدیل شده است.
یکی از اهالی گردخون بیان داشت: نزدیک به 10 سال است که برای رفع مشکلات اهالی این منطقه خواستار ملحق شدن روستای گردخون به کلانشهر شیراز شده ایم اما متأسفانه این امر مهم با وجود پیگیری های مستمر مردم و برخی از مسئولین محترم استان فارس تاکنون تحقق نیافته است.
او که مایل به اعلام نامش نبود ضمن تشکر از استاندار فارس، ابراز کرد: طرح الحاق این روستاها از سال 1392با پیگیری‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده و با توجه به موافقت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس و مدیر کل دفتر امور شهری، مدیر کل دفتر فنی و پیگیری های فراوان محمدرضا امیری فرماندار شهرستان شیراز برای الحاق روستای های مذکور، متأسفانه تاکنون هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.
وی عنوان داشت: درصورت عدم الحاق این روستاها قطعا معضلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی که در این مناطق وجود دارد، در آینده ای نزدیک گریبان شهر شیراز را هم خواهد گرفت، امیدوارم مسئولین تدابیر لازم را در این خصوص اتخاذ کنند.
افزایش مشکلات کلانشهر شیراز با پیوستن روستاهای همجوار به شهر
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه هم اینک مساحت شهر شیراز 105 هزار هکتار است که 20 هزار هکتار آن در محدوده و 85 هزار هکتار نیز در حریم قرار دارد، گفت: محدوده شهر عبارت است از حدودی از فضاهای شهری که شهرداری می تواند در آن حدود به انجام خدمات شهری بپردازد و برنامه ریزی خدماتی انجام دهد، این محدوده اغلب از سوی شهرداری و مسئولین امور شهری تعیین می شود.
نوذر امامی در مصاحبه با ایرنا ادامه داد: حریم شهر هم عبارت است از قسمتی از اراضی که برای گسترش شهر در آینده پیش بینی شده است، در واقع حریم قسمتی از اراضی پیرامون محدوده شهر است که نظارت و کنترل شهرداری در آن ضرورت دارد و نباید از مرز تقسیمات کشوری شهرستان و بخش مربوط تجاوز کند.
وی افزود: هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در این حریم تخلف محسوب می شود و باید با متخلفین طبق مقررات رفتار شود.
امامی اضافه کرد: اخیرا به اتفاق تنی چند از مسئولین استان فارس از حریم شیراز در چندین منطقه بازدید کردیم، متأسفانه این قسمت ها از نظر تفکیک زمین و ساخت و سازها وضعیت نامناسبی دارند و ساخت و سازهای زیادی بدون توجه به منافع و مصالح شهر و به صورت غیراصولی در این مناطق صورت گرفته است و می توان گفت که با این اقدامات به شدت به حریم شهر تجاوز شده است.
وی با اشاره به اینکه شیراز 300 هزار نفر حاشیه نشین دارد، گفت: در این مناطق به دلیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، خشکسالی و مهاجرت ها شاهد رشد بی رویه جمعیت هستیم، افزایش جمعیت زمانی که به صورت سازماندهی شده باشد، موجب ایجاد فرصت هایی برای شهر شیراز می شود اما متأسفانه در این مناطق به صورت خودسرانه و بدون حساب و کتاب به حریم شهر تجاوز شده است و این مسئله می تواند تهدید بزرگی برای شهر شیراز باشد.
هزینه ها و عواقب پیوستن روستاها به شیراز
امامی عنوان داشت: برای الحاق روستاهای مجاور شیراز به این کلانشهر، شهرداری باید بتواند هزینه های زیادی را برای کنترل، نظارت و ساماندهی این روستاها بپردازد اما در حال حاضر شهرداری حتی از عهده پرداخت مخارج و هزینه های شهر شیراز بر نمی آید.
وی با یادآوری اینکه بودجه شهرداری شیراز برای سال 1400، حدود 6100میلیارد تومان است، گفت: شهرداری با این بودجه به سختی می تواند هزینه های متعلق به شهر شیراز را پرداخت کند، بنابراین با الحاق روستاهای همجوار شیراز به این شهر نه تنها مشکلات این مناطق حل نمی شود بلکه به مشکلات کلانشهر شیراز هم اضافه خواهد شد.
امامی افزود: با پیوستن این روستاها به شهر، قیمت زمین، مسکن و اجاره چندین برابر می شود و ما نمی توانیم خدماتی که به شیراز می دهیم را به این مناطق هم ارائه کنیم و این اقدام در نهایت نارضایتی عمومی را به دنبال دارد.
وی بیان داشت: شهرداری ها مؤسسات مردمی هستند که با بودجه مردم اداره می شوند و هیچ کمکی هم از سوی دولت برای انجام این اقدامات به شهرداری نمی شود، ما باید قبل از هر اقدامی در مورد نتیجه آن بیندیشیم.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: برای برطرف شدن مشکلات ساکنان این روستاها باید از آنها حمایت شود و امکانات لازم در اختیار اهالی این مناطق قرار بگیرد تا این مشکلات منجر به افزایش روند شهرگرایی در میان روستاییان نشود.
ماهیت روستایی حفظ شود
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص طرح الحاق سه روستای گردخون،اقبال آباد و سلطان آباد به کلانشهر شیراز، اظهار کرد: برای من جای سؤال دارد که این سه روستا بر چه اساس انتخاب شده اند؟ به عنوان مثال روستای سلطان آباد یکی از روستاهای مطرح شده در این طرح به شمار می رود، در صورتی که روستای ماه فیروزان در مقایسه با سلطان آباد در فاصله نزدیکتری به حریم شهر شیراز قرار دارد اما نامی از این روستا در این طرح برده نشده است.
نواب قائدی افزود: لازم است که امکانات مناسب برای این روستاها فراهم شود و توجه به روستاها در دستور کار دولت قرار بگیرد تا ماهیت روستایی این مناطق حفظ شود، توجه به نیازهای زندگی روستایی و اختصاص منابع و زیرساخت به این مناطق در رونق زندگی و کاهش دغدغه های اجتماعی روستاییان مؤثر خواهد بود و منجر به کاهش مهاجرت از روستا به شهر می شود.
وی بیان کرد: معمولا بر اساس تصمیماتی که توسط استانداری، فرمانداری، اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس اتخاذ می شود، شرایط لازم برای ملحق شدن روستاها به شهر فراهم خواهد شد و تاکنون هم شاهد ملحق شدن روستاهای همجوار شیراز به این کلانشهر بوده ایم اما باید بازخورد و نتایج حاصل از این اقدامات را هم در نظر بگیریم.
قائدی افزود: در حال حاضر انجام ساخت و سازهای نامتوازن و غیرفنی یکی از مهمترین معضلات این روستاها به شمار می رود که متأسفانه هیچ نظارتی بر این اقدامات وجود ندارد.
او اضافه کرد: اگر قرار است که این روستاها با چنین شرایطی تا چند سال آینده به شهر شیراز ملحق شوند، مشکلات عدیده ای را برای شهر ایجاد خواهند کرد، در این صورت بهتر است که این مناطق یا هیچ وقت به شهر ملحق نشوند یا اگر تصمیم به الحاق این روستاها داریم هر چه سریعتر اقدامات لازم در این زمینه صورت بگیرد.
قائدی ادامه داد: هرچند که با الحاق این روستاها به شهر شاهد تشدید نظارت شهرداری بر فعالیت های عمرانی و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر اصولی و بی رویه در این مناطق خواهیم بود، اما اجرای طرح الحاق این روستاها به شهر، مدیران شهری را با مشکلات و چالش های جدی مواجه می کند.
وی با بیان اینکه پیوستن روستاهای پیرامونی به شهر هزینه های سرسام آوری را برای شهرداری به همراه دارد، گفت: پس از تبدیل شدن نقاط روستایی به شهر، ساکنان این روستاها توقع دریافت خدمات شهری را دارند و اگر شهرداری بخواهد خدماتی را در منطقه و خیابان هایی از شهر شیراز ارائه دهد مجبور خواهد شد همان خدمات را در اختیار این مناطق ملحق شده نیز قرار دهد. 
این عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: باید توجه داشت که قصد قانونگذار از تبدیل روستا به شهر، افزایش رفاه و آسایش مردم است، بنابراین باید با تغییر ساخت و سازها به شکل فنی و برنامه ریزی شده و ایجاد امکانات زیر بنایی نظیر گسترش فضاهای سبز شهری،توسعه معابر اصلی و فرعی، ایجاد گذرگاه، مراکز خرید و سایر مسائل مربوط به شهر، نشاط و شادابی را در بین مردم افزایش دهیم .
وی گفت: اما از آنجا که تفکیک زمین های واقع در این مناطق به صورت غیر مجاز انجام شده، شهرداری نمی تواند برنامه ها و اقدامات مورد نظر خود را به مرحله اجرا درآورد، در واقع شهرداری میراث دار مجموعه ای می شود که این مجموعه با مشکلات عدیده ای مواجه است.
قائدی بیان کرد: اغلب مردم این روستاها معتقدند که این مناطق هویت و بافت روستایی خود را از دست داده است و به همین دلیل اکثر آنها امکانات خود را با امکانات ساکنان شهر مقایسه می کنند، در صورتی که این مناطق از ضوابط و شرایط مربوط به مناطق روستایی برخوردار هستند، این مناطق از دهیاری، شورای روستا، کد روستا و طرح هادی بهره می برند هرچند امکانات محدودی دارند اما در قالب روستا شناخته می شوند.
وی عنوان داشت: ملحق شدن روستاها به شهر باعث می شود که روستاییان خدمات بسیار خوبی دریافت کنند اما این الحاق هیچ آورده ای برای شهر شیراز ندارد و منجر به ورود ضرر و زیان به کلانشهر شیراز می شود.
قائدی ادامه داد: روستاهایی که بیش از 2 کیلومتر تا شیراز فاصله دارند نباید در طرح الحاق قرار بگیرند، متأسفانه خزش شهری و الحاق روستاها به شهر به تدریج باعث افزایش غیرمنطقی فضای شهر و از میان رفتن روستاها می شود در صورتی که ماهیت روستاها نباید از بین برود.
وی اضافه کرد: خدماتی توسط روستاها ارائه می شود که ارائه این خدمات در شهر امکان پذیر نیست، اگر روستاها به شهر تبدیل شوند، مشاغل مولد آنها نیز به نابودی کشیده خواهد شد بنابراین شاهد سیل مهاجرت از روستاها به شهرهای بزرگ خواهیم بود.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا، بیان کرد: تقویت روستاها، فراهم کردن امکانات مورد نیاز برای روستاییان، ایجاد اشتغال در روستاها و حفظ مشاغل مولد روستایی باید در اولویت مسئولان مربوطه قرار بگیرد تا به جای تبدیل کردن این نقاط به شهر شاهد توسعه این مناطق با حفظ ماهیت روستایی خودشان باشیم.
مصوبه الحاق سه روستا به شهر شیراز خط بطلانی بر ساخت و سازهای غیرمجاز
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس اما از موافقین طرح الحاق روستاهای همجوار به شهر شیراز است که اعتقاد دارد برای ساماندهی روستاهای مجاور شیراز و کاهش مشکلات اقتصادی و معضلات اجتماعی، باید هرچه سریعتر روستاهای گردخون، اقبال آباد، سلطان آباد و دیگر روستاهای همجوار به این کلانشهر ملحق شوند.
سید کمال پاک فطرت حاشیه نشینی را از مهمترین مشکلات پیش روی کلانشهر شیراز قلمداد کرد و گفت: متأسفانه برخی از افرادی که در مجموعه مدیریت شهری فعالیت می کنند، موافق با تصویب این طرح نیستند و در مقابل اجرایی شدن مصوبه الحاق سه روستا به این شهر مقاومت می کنند در صورتی که این تغییرکاربری به نفع مدیران شهری است.
وی در مصاحبه با ایرنا افزود: الحاق این روستاها به هر حال باید انجام شود و اگر امسال عملی نشود، سال های آینده اجرا خواهد شد چرا که ما با پدیده گسترش اراضی شهری به سمت عرصه های روستایی روبه رو هستیم.
پاک فطرت اضافه کرد: مصوبه الحاق سه روستا به شهر شیراز خط بطلانی بر ساخت و سازهای غیرمجاز و بی رویه این مناطق خواهد بود، ساخت و سازهای غیرقانونی و غیراصولی که اگر ادامه پیدا کند، بلای جان شهر خواهد شد. بنابراین بهتر است که هرچه زودتر روستاهای مجاور به شهر شیراز ملحق شوند، تا نظارت بهتری بر این مناطق صورت بگیرد و از ساخت و سازهای غیرمجاز و غیرفنی که اصول شهرسازی را دچار مشکل خواهد کرد، جلوگیری شود.
وی ادامه داد: در جریان سیلی که در روستای کرونی شیراز رخ داد، آن دسته از منازل و بخش هایی از این منطقه دچار خسارت شدند که ساخت و ساز آنها به صورت غیراستاندارد و بدون در نظر گرفتن ضوابط و مقررات شهرسازی و ساختمان سازی انجام شده بود.
پاک فطرت اضافه کرد: متأسفانه برخی از این ساخت و سازها در حریم رودخانه و به صورت غیرمجاز انجام شده بود،بدون شک افزایش این نوع ساخت و سازها می تواند تبعات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.
وی بیان داشت: گردخون، قلات، ماه فیروزان، سلطان آباد، اقبال آباد، شاهپور جان و کرونی از جمله روستاهایی هستند که از اهمیت بسزایی در استان فارس بهره می برند و لازم است که این مناطق هر چه سریعتر به شهر متصل شوند، این روستاها می توانند هم به شهر خدمات ارائه دهند و هم از خدمات شهر استفاده کنند.
پاک فطرت گفت: بخش عظیمی از اراضی این روستاها تفکیک نشده است که در صورت الحاق آنها به شیراز، شهرداری امکان بیشتر و بهتری برای نظارت آنها خواهد داشت و می‌تواند درآمد مناسبی را از این محل کسب کرده و ارائه خدمات را مدیریت کند.
وی با اشاره به اینکه باز خورد و پیامدهای ناشی از بی توجهی به روستاها دیر یا زود گریبان شهر را می گیرد، گفت: روستاها از کانون های اصلی توسعه هستند و توجه به توسعه آن ها می تواند موجب رشد و شکوفایی هر منطقه شود، اگر ما مشکلات روستاها را مرتفع کنیم می توانیم مشکلات شهرها را نیز برطرف کنیم، الحاق روستاهای حاشیه شیراز به این کلانشهر موجب کاهش مشکلات این مناطق و جلوگیری از انتقال مشکلات آنها به شهر می شود.
ملحق شدن به کلانشهر شیراز حق مسلم روستاهای همجوار
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ملحق شدن به کلانشهر شیراز حق مسلم این روستاها است، اظهار کرد: روستاهای همجوار شیراز به دلیل اینکه در حریم شهر شیراز قرار دارند و هویت شهری پیدا کرده اند، باید به این شهر ملحق شوند. این امر موجب کاهش معضلات و مشکلات ساکنین این روستاها خواهد شد.
ابراهیم عزیزی در رابطه با مخالفت برخی از افراد فعال در مجموعه مدیریتی شهر با طرح الحاق سه روستا به شهر، گفت: متأسفانه ما با اظهارنظر و مخالفت های بی دلیل برخی از افراد فعال در مجموعه مدیریت شهری مواجه هستیم و مخالفت این افراد در خصوص طرح الحاق روستاهای پیرامونی به شهر نشان می دهد که کار کارشناسی در این زمینه توسط این افراد انجام نشده است. مخالفت باید دلایل کافی و قانع کننده ای داشته باشد.
او افزود: حتی اگر اعضای کنونی شورای شهر با این طرح موافقت نکنند، اعضای شورای شهر در دور بعدی قطعا این طرح را به مرحله اجرا خواهند گذاشت.
وی با تأکید بر اینکه فرصت های بسیار خوبی از الحاق این روستاها به شهر ایجاد خواهد شد، بیان کرد: متأسفانه شهر شیراز تنها از سمت غرب گسترش پیدا کرده است و گسترش این کلانشهر از سمت جنوب باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. الحاق این روستاها به شهر شیراز، هم موجب آبادانی جنوب این شهر می شود و هم فرصت های بسیار خوبی برای شهرداری شیراز فراهم می کند.
عزیزی با اعتقاد به اینکه این اقدام هیچ گونه تبعات اجتماعی به دنبال ندارد، افزود: بدون شک متصل نشدن این روستاها به شهر, پیامدها و تبعات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. این مناطق در حال حاضر هویت و بافت روستایی خود را از دست داده اند. نه قوانین شهرنشینی بر آنها حاکم است و نه از مزایای زندگی روستایی بهره می برند.
وی ادامه داد: با وجود اینکه این روستاها در فاصله نزدیکی از شهر شیراز واقع شده اند اما از دریافت خدمات شهری، امکانات و حمل و نقل مناسب محروم هستند. همان طور که گفتم ساکنین این روستاها هزینه های شهرنشینی را متحمل می شوند اما از مزایای زندگی شهری هیچ بهره ای نمی برند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، ابراز کرد: شهرداری متعلق به همه مردم است. بنابراین باید شرایط مساعد و مناسبی برای آسایش و آرامش مردم فراهم کند.
حل مشکلات روستاییان در گرو تعامل مسئولین و ارائه الگوهای منطقه ای پایدار
یک استاد دانشگاه در حوزه مطالعات جغرافیای انسانی (شهری_ روستایی) در رابطه با طرح الحاق روستاها به شهر، اظهار کرد: برای اینکه به درک بیشتری نسبت به طرح الحاق روستاها به شهر برسیم قبل از هرچیز لازم است که به بررسی عوامل مؤثر در بروز پدیده شهرگرایی در میان روستاییان بپردازیم، بر همین اساس می بایست چند موضوع مهم مورد بررسی قرار بگیرد.
دکتر ابراهیم رستگار در گفت و گو با ایرنا افزود: بنابراین بهتر است که در یک فرآیند ساختاری ابتدا دلیل شکل گیری پدیده شهرگرایی، تحلیل وضعیت ساختار مدیریتی مناطق روستایی، پیامدهای حاصل از الحاق روستاها به شهر و سپس راه های برون رفت از این نوع مشکلات مورد ارزیابی واقع شود.
او ادامه داد: با بررسی تحولات جمعیتی برخی از روستاهای همجوار شیراز متوجه خواهیم شد که این مناطق بر خلاف اکثر سکونتگاه های روستایی در کشور، از رشد جمعیتی بسیار بالایی برخوردار هستند. می توان گفت عوامل متعددی نظیر پدیده خشکسالی سال های اخیر و افزایش تمایل به مهاجرت، اختلاف های درآمدی میان مناطق روستایی و شهری بویژه در بخش زمین و مسکن و اختلالاتی اینچنینی در ساختار نظام مدیریت فضایی سرزمین در رشد جمعیتی این مناطق تأثیرگذار بوده آمد.
رستگار اضافه کرد: بنابراین رشد جمعیت در این مناطق باید علت شناسی شود و می بایست به بررسی دلایلی که باعث شده جمعیت کثیری به استقرار در این محدوده ها روی بیاورند، بپردازیم.
وی با اشاره به اینکه گسترش شتابان شهرها و رشد فیزیکی ناموزون آنها، موجب خزش شهری و پیوستن روستاهای همجوار به شهر می شود، گفت: وضعیت مدیریتی در روستاهای همجوار شیراز هم باید مورد توجه قرار بگیرد، مدیریت روستاها به لحاظ ساختارهای سیاسی به عهده بخشداری ها و دهیاری ها است و بخشی از فضاهای این مناطق هم توسط بنیاد مسکن، وزارت جهاد و کشاورزی و سازمان های خدمات رسان مدیریت می شود، در واقع همان بحث مدیریت یکپارچه ای که در شهر وجود دارد برای روستاها نیز ایجاد شده است.
این استاد دانشگاه افزود: ما در روستاها با یک مدیریت بخشی و یک جانبه رو به رو هستیم. در صورتی که لازم است برای کاهش مشکلات این مناطق مدیریت منطقه ای داشته باشیم تا این مناطق با رویکرد مطلوب تری مدیریت شوند.
وی در رابطه با پیامدهای الحاق روستاهای همجوار به شهر، گفت: بدون تردید متصل شدن روستاها به شهر باعث افزایش مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت زمین می شود. همچنین الحاق این روستاها به شهر موجبات افزایش معضلات اجتماعی در شهر را فراهم خواهد کرد.
رستگار به راه های برون رفت از مشکل شهرگرایی روستاییان اشاره و بیان کرد: توجه به رویکردهای منطقه ای و الگوهایی که برای مدت های مدید می توانند پایداری را در این مناطق ایجاد کنند، از مهمترین راه های برون رفت از مشکل شهرگرایی روستاییان است.
استاد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه شیراز، افزود: پی ریزی یک ساختار منطقه ای نیازمند کار پژوهشی است که می تواند کمک شایانی به برطرف شدن مشکلات روستاییان کند. اگر سعی کنیم یک روش سیستماتیک را دنبال کنیم در آینده با چنین مشکلاتی رو به رو نخواهیم شد. در حقیقت نیاز است که به دنبال مدل های پایدارتری برای فضاهای سرزمین مان باشیم.
رستگار ادامه داد: ساختارهای شهری قدرتمندتر از مناطق روستانشین هستند و خدمات بهتری ارائه می کنند. لذا می توان گفت بخش عمده ای از مشکلات روستاییان به دلیل نیاز آنها به خدمات شهری به وجود آمده است. بنابراین بایستی خدماتی که به شهرها ارائه می شود برای روستاییان هم در نظر گرفته شود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا الحاق روستاهای همجوار به شهر، ره آوردی برای کلان شهرها به دنبال دارد، گفت: ما به این موضوع به صورت گسترده تری نگاه می کنیم و به صورت مدل های پایدار و پیوندهای روستا_ شهری نگاه می کنیم. به اعتقاد بنده باید به مدل ها و الگوهایی برای پایدارسازی روستاها برسیم تا زمینه و بستر مناسبی برای توسعه پایدار فراهم شود. رستگار افزود: البته روستاهای حاشیه کلانشهرها به دلیل شرایط ساختاری که با آن روبرو هستند و تجربه ای که تهران و بسیاری از کلانشهرها نشان داده و همچنین به دلیل تئوری خزش شهری دیر یا زود جزیی از شهر خواهند شد و قاعدتا دسترسی به خدمات برای روستاها با الحاق به شهر بهتر خواهد شد.
عضو انجمن جغرافیای روستایی ایران با اعتقاد به اینکه سکونتگاه ها مانند موجودات زنده ای هستند که باید مکمل هم باشند و با هم پیوند داشته باشند، بیان کرد: البته مطالبات و خواسته های روستاییان باید مورد توجه قرار بگیرد و این قشر از مردم به عنوان سرمایه های انسانی یک جامعه می بایست مورد حمایت واقع شوند و ساختارهای مدیریتی نیز باید با درک این مسائل، تصمیمات لازم را اتخاذ کنند و بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهند.
برچسب‌ها روستائیان شورای اسلامی شهر شیراز توسعه روستایی شیراز شهرداری شیراز فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/193470/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

روایت «نیویورک تایمز» از قدرت حماس و چشم‌انداز غزه

اضطراب زیادی دارید؟ این ویتامین ها را بخورید

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

نماینده مجلس: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کار ویژه بانک‌های خصوصی تامین مالی بخش خصوصی نیست

خبرگزاری رسمی کره شمالی: هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود

مهر و موم مرکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی در خرمشهر

تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی

روستا‌های حاشیه شیراز مظلوم‌ترین روستا‌های فارس هستند

مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب

روایتی از فداکاری و ایثار یک مادر در سیل کازرون

سریال کره‌ای Hide؛ جاذبۀ معماهای تمام‌نشدنی

کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

با این راهکارهای طلایی قند خون تان را پایین بیاورید تا به دیابت مبتلا نشوید

ترفندهایی برای شناخت آبلیموی تقلبی از اصل/ آبلیموی سنتی بخریم؟

یورو رکورد زد

خریداران و فروشندگان مسکن بخوانند

رئیس بانک مرکزی دولت روحانی دست به قلم شد؛ توصیه به تیم اقتصادی رئیسی

قتل پیرزن تنها به خاطر سرقت طلا

اجرای طرح فلورایدتراپی دانش آموزان مقطع ابتدایی شیراز

باران همچنان در این مناطق می‌بارد | شدت بارش‌ها در 5 استان | وزش باد شدید و گرد و خاک در بخش‌هایی از کشور

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلفات در آزادراه شیراز- اصفهان

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلف در آزادراه شیراز اصفهان

دور دوم انتخابات در حوزه شیراز و زرقان تمام الکترونیک برگزار می‌شود

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

سرمقاله شرق/ چگونه عرف قانون را می‌بلعد

سرمقاله اعتماد/ در جست‌وجوی تقویت اعتماد و امید

سرمقاله ایران/ سفر به سریلانکا زیر سایه سیاست تعامل همه‌جانبه

سرمقاله دنیای اقتصاد/ توصیه خیرخواهانه

سرمقاله جهان صنعت/ ضرورت جلب رضایت مردم

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

سرمقاله آرمان ملّی/ مشروعیت مردمی قانون

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال 1402 پرداخت کرد

توزیع نان کامل در 25 نانوایی شیراز

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

سرمقاله خراسان/ خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات

سرمقاله کیهان/ ابعادی از ظهور قدرت ایران در عملیات «وعده صادق»