پیام فارس

آخرين مطالب

تبسم نصف‌جهان با آغاز اجرای طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس مقالات

تبسم نصف‌جهان با آغاز اجرای طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس
  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش ایرنا، با اجرای این طرح‌ها که در مجموع با لوله‌گذاری به طول سه‌هزار و 700 کیلومتر آب خلیج فارس و دریای عمان را به هفت استان شامل هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان منتقل می‌کند 128 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. این طرح‌ها برای 70 هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد داشت.
پروژه انتقال آب از استان هرمزگان آغاز می‌شود و در مسیر کرمان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت و می‌تواند به توسعه صنایع گلخانه‌ای و واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ این استان‌ها کمک کند. نکته مهم اینکه آب استحصال شده در این پروژه از نظر قیمتی در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله عمان و امارات 20 درصد ارزان‌تر است.
خط نخست آب خلیج‌فارس را به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد منتقل می‌کند، چند ماه پیش توسط رییس‌جمهوری به‌طورکامل افتتاح شد. این طرح در فازهای یک، دو و سه به طول 820 کیلومتر، با 12 باب ایستگاه پمپاژ، با حجم سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد تومانی اجرایی شده که پتانسیل اشتغال‌زایی آن در دوران ساخت (تاریخ شروع 1391 و تاریخ اتمام 1399) 16 هزار نفر برآورد شده است.
در خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی پیش‌بینی شده است.
این طرح به طول یک‌هزار و 550 کیلومتر با 18 باب ایستگاه پمپاژ آب، با سرمایه‌گذاری 47 هزار میلیارد تومانی اجرایی شده و برای 30 هزار نفر اشتغال‌زایی به دنبال دارد. تاریخ شروع این طرح امسال و تاریخ پایان آن 1404 پیش بینی شده است.
در خط سوم، آب خلیج‌فارس به استان‌های یزد و اصفهان منتقل می‌شود. این طرح به طول 910 کیلومتر با 10 باب ایستگاه پمپاژ آب، با سرمایه‌گذاری 35 هزار میلیارد تومانی اجرایی شده و برای 14 هزار نفر اشتغال‌زایی به دنبال دارد. تاریخ شروع این طرح امسال و تاریخ پایان آن 1404 پیش بینی شده است.
در خط چهارم، انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان پیش‌بینی شده است. این طرح به طول 820 کیلومتر با 11 باب ایستگاه پمپاژ آب، با سرمایه‌گذاری 39 هزار میلیارد تومانی اجرایی شده و برای 10 هزار نفر اشتغال‌زایی به دنبال دارد. تاریخ شروع این طرح امسال و تاریخ پایان آن 1404 پیش بینی شده است.
همچنین امروز قطعه 2 خط یک انتقال آب خلیج فارس به سرچشمه و قطعه سه خط یک انتقال آب خلیج فارس به اردکان (چادرملو) به بهره برداری رسید.
همچنین عملیات اجرایی خط 2 انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی، عملیات اجرایی خط سه انتقال آب خلیج‌فارس به استان اصفهان و عملیات اجرایی انتقال آب دریای عمان از چابهار به زاهدان آغاز شد.
بی‌تردید استفاده از این آب در بخش صنعت از یک سو به برداشت کمتر آب از منابع آب سطحی و زیر سطحی می‌انجامد و از سوی دیگر سبب افزایش تولید و بهبود فعالیت صنعتی خواهد شد.
آن طور که کارشناسان امر مطرح می‌کنند تخصیص آب خلیج فارس به نواحی صنعتی کشور سبب شکوفایی بیشتر آنان خواهد شد برای مثال استان صنعتی اصفهان که نقش بسزایی در تولید و تامین انواع محصولات، قطعات تجهیزات صنعت کشور ایفا می‌کند با استفاده از این آب جهت افزایش تولید خواهد توانست چرخ صنعت کشور را نیز بیش از گذشته به حرکت درآورد.
کم‌آبی مناطق مرکزی ایران و خشکی زاینده‌رود به‌عنوان شاهرگ حیاتی این مناطق، یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروز کشورمان است، زاینده‌رودی که قرن‌ها سرچشمه حیات و رشد در مرکز ایران زمین بوده، سال‌هاست بر اثر بی‌توجهی و دخالت بی‌حساب و کتاب در نظام طبیعت، گرفتار خشکی شده، جریان دوره‌ای، نه دائم این رودخانه مشکلات متعددی برای محیط ‌زیست، پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری ، بخش کشاورزی و تامین آب آشامیدنی ایجاد کرده است.
بر اساس آمار و ارقامی که تاکنون منتشر شده با اجرای این طرح 200 میلیون مترمکعب آب به استان اصفهان تخصیص پیدا خواهد کرد، این مقدار آب مُختص صنایع استان خواهد بود و هیچ ارتباطی به آب آشامیدنی، کشاورزی و حق‌آبه‌های استان ندارد. 
یازده مسیر مختلف برای انتقال آب در چارچوب این طرح توسط شرکت مشاور بررسی شده و در نهایت کوتاهترین و ارزانترین مسیری که نیاز به پمپاژ کمتری دارد و مشکلات زیست محیطی و اجتماعی پایین‌تری خواهد داشت، انتخاب شده و اقدامات لازم برای آغاز اجرای این طرح که از پیوست‌های زیست محیطی، اجتماعی و امنیتی برخوردار است، انجام گرفت.
این ابَرپروژه، با بهره مندی از توان متخصصان داخلی و همچنین ظرفیت های بخش خصوصی توانمند، در زمان تحریم به اجرا خواهد درآمد و این موضوع باعث شده تا از آن به عنوان یکی بزرگترین پروژه های بعد از انقلاب اسلامی نام برده شود.
آنطور که استاندار اصفهان مطرح کرد انتقال آب از خلیج فارس بعنوان قدمی بسیار مثبت و آرزوی دیرینه مردم اصفهان به شمار می‌رود که در آینده نزدیک محقق خواهد شد. 
عباس رضایی گفت: همه کارهای لازم برای اجرای این طرح در زمینه تخصیص منابع بصورت قانونی و علمی و بر اساس پیوست‌های مختلف انجام شده است. 
به گفته وی با اجرای این طرح 200 میلیون مترمکعب آب به استان اصفهان تخصیص پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد: یازده مسیر مختلف برای انتقال آب در چارچوب این طرح توسط شرکت مشاور بررسی شده و در نهایت کوتاهترین و ارزانترین مسیری که نیاز به پمپاژ کمتری دارد و از مشکلات زیست محیطی و اجتماعی پایین‌تری برخوردار است، انتخاب شده است.
رضایی خاطرنشان کرد: اقدامات لازم برای آغاز اجرای این طرح که از پیوست‌های زیست محیطی، اجتماعی و امنیتی برخوردار است، انجام شده است.
وی با تاکید براینکه اجرای این طرح مانع از پیگیری حق‌آبه کشاورزان و تخصیص آب از بهشت‌آباد نخواهد شد و مردم نباید به جوسازی‌ها در فضای مجازی توجهی داشته باشند، اظهار داشت: انتقال آب از خلیج فارس بعنوان قدمی بسیار مثبت و آرزوی دیرینه مردم اصفهان است که در آینده نزدیک محقق خواهد شد.
استاندار اصفهان گفت: همه کارهای لازم برای اجرای این طرح در زمینه تخصیص منابع بصورت قانونی و علمی و بر اساس پیوست‌های مختلف انجام شده است.
وی با بیان‌اینکه استان کم‌آب و بی‌آب اصفهان با مشکلات بسیاری در زمینه مصرف آب مواجه است، افزود: پیگیری لازم برای طرح انتقال آب از خلیج فارس در 28 ماه گذشته انجام شده و با اجرای این طرح مشکل کمبود آب صنایع استان که تضمینی همیشگی برای تامین آب استان خواهد بود، برطرف می‌شود. 
استان اصفهان با 24 شهرستان و بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از 9 هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه 221 هزار میلیارد ریال و اشتغال 263 هزار نفر، حدود 840 معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از 10 هزار میلیارد ریال و حدود 180 هزار واحد صنفی دارد.
برچسب‌ها شرکت آب منطقه ای اصفهان طرح انتقال آب خلیج فارس زاینده رود توسعه ایران اصفهان استانداری اصفهان پروندهٔ خبری انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به استان‌های کویری

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/193636/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!