پیام فارس

آخرين مطالب

پیگیری «غصه بزرگ»؛

شیرازی‌ها در تنگنای مالی خرید شب عید/ موانع تولید باعث گرانی شد مقالات

شیرازی‌ها در تنگنای مالی خرید شب عید/ موانع تولید باعث گرانی شد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - گرانی کالاهای اساسی دغدغه و غصه بزرگ شب عید مردم شیراز را تشکیل می دهد، چالشی که برخی کارشناسان معتقدند که محصول عدم توجه به رفع موانع تولید است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - هادی فتحی: با نزدیک شدن به ایام نوروز بازار شیراز بازهم دچار دگرگونی‌های مختلف از لحاظ کمبود کالا و گرانی اجناس شده که این موضوع باعث بروز مشکلات فراوانی برای خانواده‌ها شده است.
در حال حاضر به گفته مسئولان تیم‌های بازرسی اصناف بر روند قیمت گذاری کالا نظارت دارند اما آنچه در بازار و در واقعیت به چشم می‌آید به گونه‌ای است که حتی تیم‌های نظارتی نیز نمی‌توانند به طور همزمان بر وضعیت قیمت گذاری مغازه‌ها بر روی پوشاک و اقلام خوراکی نظارت داشته باشند و هر روز شاهد یک نوع کمبود و یا افزایش نرخ در بازار شیراز هستیم.
در این میان حتی تولیدات داخلی نیز با افزایش قیمت چشمگیر مواجه شده و حتی در برخی از کالاها مانند پوشاک و کفش نرخ تولیدات داخلی از وارداتی قاچاق هم در مغازه‌ها گران‌تر است.

پیام فارس


موانع تولید باعث گرانی در بازار شد
اما جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی و استاد اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار مهر ، با اشاره به اینکه از جمله راه‌های برون رفت از وضعیت کنونی اقتصاد توجه به تولیدات داخلی و رفع موانع تولید است، گفت: دولت تا به امروز فقط در حد حرف زدن رفتار کرده در حالی که باید موانع تولید از جمله مشکلات بانکی برای تولیدکنندگان برداشته شود.
وی ادامه داد: ما باید با مدیریت نقدینگی فعلی به‌سمت تولید برویم و کمک کنیم که اضطراب و التهاب حاکم در بازار به‌سمت ثبات آرامش پیش برود و از طرفی باید به فکر صادرات غیر نفتی باشیم.
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مردم گرفتار دعواهای سیاسی شدند، گفت: امروز مردم با مشکلات معیشتی درگیر هستند و از طرفی وضعیت بازار نیز به گونه‌ای است که رضایت مردم را به همراه ندارد.
قادری تاکید کرد: عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت باعث بروز گرانی در بازار شده است در حالی که جهاد کشاورزی و صمت باید بیش از این هماهنگ باشند زیرا بسیاری از مواد مورد نیاز زندگی مردم مانند گوشت و میوه در میان این دو وزارتخانه مباحث مشترکی دارند.
نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر ارز برگشتی از صادرات به خوبی مدیریت شده بود امروز مشکلات بسیار کمتری در بازار داخلی داشتیم و به طور حتم قیمت اجناس مورد نیاز مردم نیز تا این اندازه افزایش نداشت.
گرانی با گران فروشی متفاوت است
اما عبدالله رزاق منش نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ، با بیان اینکه گرانی با گران فروشی تفاوت دارد گفت: پدیده گرانی مربوط به سالهای اخیر نیست و از دهه 50 تا کنون با گرانی روبرو هستیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر افزایش قیمت جدیدی در مواد غذایی نداریم، تصریح کرد: اصلی ترین محصول در شب عید، رسته خشکبار است که در راستای یکسان سازی نرخ شاهد کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت‌ها نسبت به عرضه شب یلدا هستیم.
رئیس اتحادیه فروشندگان مواد غذایی شیراز افزود: گرانی در کالاهای مختلف زنجیره‌ای است و هر عامل بر دیگری تأثیر می‌گذارد.
رزاق منش با بیان اینکه مقوله گرانی بسیار مفصل است افزود: این بیماری کهنه تنها به مدد راهکارهای تخصصی و با همدلی و همکاری همه جامعه قابل حل است، اینکه دستگاه‌های نظارتی به جای دخالت به نظارت مستمر بپردازند و فضای رقابت و تولیدات با کیفیت برای تولید کننده داخلی فراهم شود تا بخشی از این مشکلات حل شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان مواد غذایی افزود: قیمت گذاری کالا مشکلی را حل نمی‌کند، باید شرایطی فراهم شود که تولید کننده حمایت شود و کالای با کیفیت تولید کند تا خود مردم با حق انتخاب از بازار اقتصادی حمایت کنند.

پیام فارس


توسعه بخش خصوصی و کوچک کردن دولت؛ راهکار برون رفت از رکود بازار
در این رهگذر محسن اسلامی استاد اقتصاد دانشگاه شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر ، بیان کرد: از جمله راهکارهایی که در راستای برون رفت از رکود بازار می‌توان مورد استفاده قرار داد تقویت بخش خصوصی با اختصاص تسهیلات حمایتی توسط دولت است.
وی افزود: در کنار ارائه تسهیلات به بنگاه‌های بخش خصوصی می‌توان با کوچک کردن دولت و افزایش سهم بازاری بخش خصوصی در حوزه تولید شاهد خواهیم بود که بخش خصوصی تقویت شده و سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش خواهد یافت.
اسلامی معتقد است: مهمترین راهکار در راستای حمایت از بخش خصوصی سوق دادن سرمایه گذاری ها به این بخش است تأمین سرمایه در گردش بخش خصوصی می‌تواند زمینه ساز افزایش اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط شده و سرعت گردش پول در چرخه اقتصاد افزایش می‌یابد.
این فعال اقتصادی عنوان کرد: هر چه سهم بنگاه‌های اقتصادی وابسته به دولت در تولید بیشتر باشد زمینه ساز خروج بخش خصوصی از فعالیت‌های اقتصادی خواهد شد از این رو نباید انتظار داشت که اگر بخش دولت بخش بزرگی باشد بخش خصوصی بتوانند با امکانات دولتی رقابت کند.
او افزود: با توجه به سهم اندک منابع در بخش خصوصی بایستی این موضوع را مدنظر قرار داد که هرچه دولت بزرگ‌تر باشد تولید در بخش خصوصی کاهش خواهد می‌یابد با کاهش فعالیت بخش خصوصی سرعت گردش پول در بازار نیز کاهش یافته و رکود در بازار ایجاد می‌شود.
اسلامی ادامه داد: افزایش قیمت‌ها نیز نقش مهمی در رکود بازار دارد و با توجه به نقش نظارتی دولت در بازار انتظار می‌رود در راستای ایجاد تحول در روند بازار دولت نظارت و کنترل قیمت‌ها را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد.
اما شاید تمامی این راهکارها به وضعیت بازار شب عید امسال نرسد ولی به طور حتم می‌توان با ارائه راهکارهای قابل اجرا و حضور دولتی که بتواند به مسائل با دید کارشناسی نگاه کند در سال آینده سفره معیشت مردم بدتر از امسال نباشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/193848/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر